The Paul Butterfield Blues Band - East-West (1966)

Blues
Label: Elektra

1. Walking Blues (3:15)
  2. Get Out of My Life Woman (3:13)
  3. I Got a Mind to Give Up Living (4:57)
  4. All These Blues (2:18)
  5. Work Song (7:53)
  6. Mary, Mary (2:48)
  7. Two Trains Running (3:50)
  8. Never Say No (2:57)
  9. East-West (13:10)
Down_By_Law
Beste blues album ooit?

Harald
Nee...dat nu weer niet maar wel een heel goede.

Down_By_Law
Vooruit dan maar... beste blues album van de jaren zestig dan!

avatar van Chronos85
Maar 18 stemmen voor dit legendarische album. Onbegrijpelijk! Paul Butterfield koppelde voor het eerst bluesmuziek aan Indiase drone-muziek. Vooral Work Song en de titelsong hebben zeer veel invloed gehad op grote bands als the Doors, Allman Brothers en Velvet Underground . De duogitaar werd voor het eerst volwaardig gebruikt (Allman Brothers), daarnaast was er organist die ook zijn ruimte kreeg voor jammen (the Doors) en de Drone en het gitaarwerk (Velvet Underground). Het album werd in 1965 opgenomen en kwam uit begin 1966. Het zou de bakermat zijn van het instrumentale gedeelte van the Bay Area/Laurel Canyon jamscene.
Ook het blues-gedeelte is zeer invloedrijk geweest voor de blanke British Blues Explosion geweest, eind jaren zestig.

avatar van SnelleSnake
Inderdaad vreemd dat dit zo onbekend is. Ik vind het nochtans net iets beter dan 'Bluesbreakers with Eric Clapton' dat uit diezelfde periode en zelfde stijl is. Waarschijnlijk dankzij Eric Clapton dat dat album meer bekendheid geniet. 'East-West' zelf is zo geweldig, hoe dat voortdurend opbouwt, terug stil valt om opnieuw op te bouwen naar een nieuwe solo.

avatar van Chronos85
Iemand heeft er werk van gemaakt om East-West te analyseren, maar dan niet alleen de studioversie maar ook drie liveversies die op zichzelf ook interessant zijn. De derde liveopname duurt 30 minuten en schijnt erg bijzonder te zijn geweest. http://www.mikebloomfieldamericanmusic.com/eastwest2.htm

avatar van Ronald5150
"East-West" is een album uit dezelfde periode als "Bluesbreakers with Eric Clapton" van John Mayall. Zowel Paul Butterfield als John Mayall en zijn Bluesbreakers zijn ongelooflijk belangrijk geweest voor de toenmalige bluesscene. Het voordeel van John Mayall is dat hij in Eric Clapton een bekende en legendarische gitarist in de gelederen had en dat eigenlijke elke lead gitarist bij John Mayall wel een zekere status heeft bereikt (bijvoorbeeld Peter Green, Mick Taylor, Walter Trout, etc.). Toch doet de Paul Butterfield Blues Band nauwelijks onder voor John Mayall en zijn kornuiten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Butterfield en zijn muzikanten, waarbij gitaristen Mike Bloomfield en Elvin Bishop de hoofdrol opeisen, experimenteler en gedurfder zijn. "East-West" is daar een goed voorbeeld van. De blues is doorspekt met invloeden uit de jazz en op de instrumentale lange jamtracks "Work Song" en de titeltrack "East-West" zijn zelfs Oosterse invloeden te horen. Daarnaast komen ook traditionele bluessongs voorbij als "I Got a Mind to Give Up Living". "East-West" is een uitstekende bluesplaat al is het niet mijn favoriet van Paul Butterfield en zijn band. Die eer gaat naar "The Resurrection of Pigboy Crabshaw". Desondanks is "East-West" een hoogtepunt uit de bluesscene van de jaren 60.