Tricky - Maxinquaye (1995)

Pop / Hip-Hop
Label: 4th & Broadway

1. Overcome (4:28)

2. Ponderosa (3:30)

3. Black Steel (5:39)

met Martina Topley-Bird

4. Hell Is Round the Corner (3:46)

5. Pumpkin (4:30)

met Alison Goldfrapp

6. Aftermath (7:37)

met Martina Topley-Bird

7. Abbaon Fat Tracks (4:26)

met Martina Topley-Bird

8. Brand New You're Retro (2:54)

met Martina Topley-Bird

9. Suffocated Love (4:52)

10. You Don't (4:39)

met Ragga

11. Strugglin' (6:38)

12. Feed Me (4:02)

13. She Devil * (6:25)
  14. Ponderosa (Dobie's Rub Part 1) * (4:28)
  15. Slick 66 * (4:17)
  16. Overcome [Bungle Mix] * (2:38)
  17. Brand New You're Retro [Alex Reece Remix] * (4:49)
  18. Black Steel [Been Caught Steeling Mix] * (5:58)
  19. Aftermath [Version 1] * (5:01)
  20. Just for the Hate of It * (4:30)
  21. Overcome [Rough Monitor Mix, Acapella] * (2:53)
  22. Black Steel [Rough Monitor Mix] * (6:00)
  23. Overcome [2009 Remix] * (3:25)
  24. Hell Is Round the Corner [2009 Remix] * (5:43)
  25. Black Steel [2009 Remix] * (3:56)
Je hebt natuurlijk wel lef om met dezelfde sampler te gebruiken als Glory Box van Portishead in Hell is Round the Corner.
Je hebt wel lef om als stoere hiphopper te poseren in een bruidsjurk.
Je hebt wel lef om van een hiphopklassieker als Black Steel van Public Enemy juist een rockversie te maken.

Is het lef, of is het gewoon tricky.

Als je leerschool bestaat uit Massive Attack, waar hij uiteindelijk besloot om niet het vierde lid te worden, dan heb je al genoeg bagage om het alleen te proberen.
Pluk je dan ergens van een middelbare school een talentvol zangeresje Martina Topley-Bird; dan heb je helemaal mazzel.

Mag het resultaat er uiteindelijk wezen?

Ja, hier staat toch wel een artiest die dan minder genoemd wordt als Portishead en Massive Attack, maar die hier wel een waardig debuut af levert.
Wat velen niet weten is dat hij hier ook op samen werkt met Alison Goldfrapp in het nummer Pumpkin. Zij zal zich vanaf 1999 ontwikkelen als frontvrouw van het ook niet misselijke Goldfrapp. Ze komt hier ook al goed uit de verf.
De titel Pumpkin is natuurlijk een ode aan Smashing Pumpkins; hun Suffer is duidelijk hoorbaar.
Dus behalve de eigenschap om voornamelijk alleen een goed eindproduct neer te zetten, heeft hij ook feeling voor talent.

Klinkt het album na al die jaren gedateerd?

Nee, voor mij past hij het beste in de lijn van Mezzanine van Massive Attack en Dummy van Portishead.
Deze album stralen een soort van duisternis uit, die het goed doen bij Rock, Wave en Hiphop liefhebbers.
Passend in het tijdsbeeld van de cross-over, maar duidelijk kiezend voor een afscheidende rol in het geheel.

avatar van Tricky Kid
Ergens in in 1996 las ik een zeer positieve recensie over het 2e album van een voor mij onbekende Tricky. Aangezien de overigens jubelende recensie ook verwees naar Maxinqaye als zijnde nog beter, besloot ik dan maar gelijk voor dat debuut te gaan.
Maxinquaye is geen album! Maxinequaye is een ervaring!!
Hoewel ik nergens een kwaad woord lees over Black Steel, is het voor mij het nummer wat het minst op dit debuut past.
Sterker, het enige nummer wat ik standaard skip! En toch een 5!
De rest van Maxinequaye neemt mij namelijk mee op een spannende trip door Club Bizarre... In elke kamer waar ik kom ben ik de voyeur en overkomt me (bijna visueel) het een en ander. Steeds weer spanning, claustrofobie, machtsverhoudingen, perversiteiten en supergoeie productie!
Mocht ik ooit een album maken dan zou het exact zo klinken, zonder Black Steel dus. Waarschijnlijk door de gitaren in dat nummer waardoor je je realiseert dat er een band speelt, die zijn best doet terwijl de overige nummers je meenenemen in hun wereld. Ook heb ik Brand New You're Retro lang als een dissonant gezien, maar altijd een goed nummer gevonden. Vind het er ondanks het hogere tempo, inmiddels wel tussen passen.Het is een eigen kamer geworden in Club Bizarre...

avatar van davevr
Frenz schreef:
Bij het topic van Jamie XX viel de naam Tricky. Tricky, Tricky, rings a bell

Mooi man, weer een missing link opgevuld. Massive Attack is een regelmatig terugkerende band op mijn playlist (vooral met Mad Professor), die krijgen concurrentie van Tricky

MuMe blijft voorlopig nog een mooie ontdekkingsreis, waarbij ik me elke keer verbaas over de lancunes in mijn verzameling. Ach ja, DJ Socrates zei het al, hoe meer muziek je kent, hoe meer je weet dat je geen muziek kent.....

en was het niet MC Plato die ooit zei “Musicmeter en ritme vinden hun weg tot in de geheime plaatsen van de ziel"