Fall of Efrafa - Elil (2007)

Rock / Metal
Label: Behind The Scenes

1. Beyond the Veil (20:31)
  2. Dominion Theology (20:26)
  3. For el Ahraihrah to Cry (22:06)
avatar van Dreten Bukgat
tweede deel uit de "the warren of snares" trilogie...

copy/paste vanop hun website...

"FALL OF EFRAFA is a band based around a reimagining of the mythological and political overtones in the book "watership down" by Richard Adams, focusing our efforts in forwarding atheist/animal rights ideologies. we write very long epic, heavy, melancholic post hardcore, taking influence from post rock, post metal, ambient black metal, hardcore etc.

We are currently working on the final chapter of a trilogy of records known as "THE WARREN OF SNARES" - which began with our first record OWSLA, (meaning warrior or defender) which set the narrative of an unnamed society in the final throws of a war against mankind. A society that still clings to the dwindling beliefs of its elders, yet struggles to break free of stagnating ideology.

ELIL (meaning enemy, or predator)was our second full length and dealt with these beliefs, and the oppressive reign of religious indoctrination. In this chapter, the society finally overthrows the rule of their god, Frith.

The final chapter, which we are currently writing, is called INLE (meaning both death, and the name of a deific character within the societies beliefs) This is the final recording effort of Fall of efrafa, and also the end of the trilogy. It will deal with hope, in the face of death.

The trilogy is cyclical, with Owsla being the first, and last chapter. Although the music we play has changed and progressed since our inception, we try to keep a cohesive sound and story, that follows the narrative. Inlé, the final record will be released late august 2009."

bron: http://www.fallofefrafa.com

heb alle albums uit de triologie al toegevoegd, maar omdat de precieze releasedatum voor inlé nog niet bekend is, mag het derde luik nog niet op de site...

alle fall of efrafa albums worden uitgegeven op meerdere labels tegelijk, maar omdat op musicmeter slechts één label per album wordt toegelaten zul je het hier maar mee moeten doen... wil je weten welke labels? meer info en gratis download van de volledige triologie vind je op music - fallofefrafa.com

avatar van Joy4ever
People sometimes say there must be more then just this world, then just this life, but how much more do you want, we are going to die, that makes us the lucky ones, most people are never going to die, because they are never going to be born.

avatar van snarf349
Een diepe buiging voor "Dominion Theolog"

avatar van andnino
Gave muziek zeg, beetje Cult of Luna-idee in een Godspeed!sfeer. Mooi ook die hardcore/punktempo's zo nu en dan. Hier heb ik wel een 4* voor over.

leander?
Het zou me niks verbazen als dit regelrecht mijn top10 instormt.

avatar van Joy4ever
Met een halfje verhoogd. Ijzersterk album. Eén van de allerbeste sludgealbums.

avatar van Guinness1980
Ben dit album nu voor de 2e keer het luisteren.

Aan de hoge stemmen te zien lijkt het alsof de muziek geen vat op me krijgt want ik vind er tot nu toe niet veel aan.
Dit soort metal ligt ook niet in mijn straatje maar wilde zeker een poging wagen!

Ik ga denk ik het gemiddelde ook niet verzieken met een stem van mij

avatar van Cabeza Borradora
Ik begrijp ook niet wat hier nu zo geweldig aan is? Ik heb het gevoel dat ik iets niet "vat", iemand een hintje misschien??

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Nou, C.B., deze morgen heb ik er ook voor de eerste maal naar toe geluisterd. Voor onze topic ging deze maaltijd me absoluut niet smaken, maar ik blijf het intrigerend vinden. Wat bij mij wel helpt, is dat ik Agalloch - The Mantle al achter de kiezen, een album waaraan ik toch een paar keren moest denken bij het beluisteren van deze Fall of Efrafa, maar dan wel de rustige stukken.

avatar van Cabeza Borradora
Ik ben helemaal niet thuis in dit soort muziek. Mij deed de eerste beluistering me terugdenken aan Songs of Moors & Misty Fields van Empyrium uit de eerste ronde. Als ik die nu nog eens opzet zal het wel iets heel anders blijken waarschijnlijk. Maar de voor mij saaie ervaring + een verschrikklelijke zanger die samen voor een depressief sfeertje zorgen lijken me momenteel overeenkomsten. Plus het feit dat er ook heel positief gereageerd werd op dat album, en ik daar evenmin de ballen van begreep... LOL. (Al ben ik na een tip van Von Helsing wel hun album Weiland gaan appreciëren.)

avatar van VanDeGriend
Off topic berichten verwijderd

avatar van trebremmit
Echt bijzonder is dit ook niet, beetje een Cult of Luna kloon alleen dan een stuk saaier, honderd keer dezelfde riff achter elkaar noem ik niet echt spannend. Het is me ook allemaal te voorspelbaar, rustig begin en dan langzaam weer opbouwen tot er een uitbarsting volgt en dit dan het hele album herhalen. Nee dit vind ik niks, in de sludge en post-metal zijn er wel veel betere bands te vinden.

trebremmit schreef:

Dat is een mening.

avatar van trebremmit
andnino schreef:

Dat is een mening.

Dat meen je?

avatar van snarf349
Het is zeker een herhaling van riff's, maar op dit album vind ik het juist meeslepend en erg melodieus. Ik moet wel zeggen dat ik zelden het hele album achter elkaar beluister, zo af en toe een nummer vind ik het prettigst.

snarf349 schreef:
[...] Ik moet wel zeggen dat ik zelden het hele album achter elkaar beluister, zo af en toe een nummer vind ik het prettigst.

Haha, ja! Maar zelfs dan moet je er toch al wel een klein half uurtje voor gaan zitten... of zowat de tijdsduur van een volledige kant van 1 LP.
De negatievere kritieken bij dit album kan ik volgen, maar bij de positieve heb ik nog niet veel argumenten gelezen. Ik veronderstel dat het waarschijnlijk een uitsluitend gevoelsmatige kwestie betreft, die simpele (oudere) zielen zoals ik niet vatten....

leander?
Persoonlijk begrijp ik niet echt hoe je dit slecht kunt vinden, maar misschien is opvolger Inle een aanrader omdat die wat mij betreft minstens even goed is en misschien iets toegankelijker omdat de meeste nummers geen opbouw van 5 minuten hebben. Luister bijvoorbeeld naar een Republic of Heaven of een Warren of Snares. Dat is iig de FoE waar ik voor het eerst verliefd op ben geworden

leander? schreef:
Klopt. Ik vind dit persoonlijk de meest intense muziek mogelijk en zeker bij bepaalde gemoedstoestanden doet dit me heel erg goed.[...]

Vandaar misschien, bij mij werkt het andersom: Goede muziek brengt me in een bepaalde gemoedstoestand.... of brengt een bepaald gevoel of emotie naar boven....

Ik weet niet in welke bepaalde gemoedstoestand je voor deze muziek moet verkeren? Lijkt me wel lastig ook, muziek die alleen bij bepaalde gemoedstoestanden past.... Ik ben waarschijnlijk een raar geval, nu zijn er wel meer mensen die bij verdriet troost halen uit trieste muziek, bij een depressieve moed levenskracht halen uit melancholische muziek enz.... Maar bij mij werkt het dus niet zo.

Cabeza Borradora schreef:
Je slaat hier imho de spijker op zijn kop CB. En voor degenen waarbij dit zo werkt is Elil een topplaat.

avatar van Cabeza Borradora
edit: post verplaatst naar het forumtopic, lijkt me daar beter op zijn plaats.

avatar van wizard
Als dit een instrumentale cd was geweest, had ik hem nog wel eens opgezet. Maar met die olifant in de porseleinkastzang vrees ik dat het bij 2 keer luisteren blijft.

avatar van bennerd
bennerd (moderator)
Ik vind juist de zanger het meest interessante gedeelte van de hele hoop. Er gebeurt duidelijk veel op instrumentaal vlak, maar het weet mij niet te pakken. Aangenaam als achtergrondmuziek, maar ook niet veel meer dan dat.

avatar van wizard
Grappig dat we over dezelfde plaat bijna een tegenovergestelde mening hebben. Ik had de zang op sommige stukken graag iets minder hard/gebruld willen hebben, zodat er wat ruimte voor emotie zou zijn.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Sludge/Post-Hardcore/Crust noemen ze dit op www.metal-archives.com, handige site want daar kan ik ook de teksten volgen naar aanleiding van de eerste post van Dreten Bukgat. Er zit hier een verhaal achter en dat interesseert me wel.
Muzikaal vind ik het best te pruimen, hoewel ik aanvankelijk erg arwanend stond ten opzichte van de lengte van de nummers: gebrek aan variatie binnenin de nummers zou de doodsteek betekenen, maar ik vind hier wel variatie op terug, er zitten al eens snellere stukken in. Het stramien is wel gelijklopend voor de drie epische songs, laten we het “hun stijl” noemen.
Bijzonder punt van kritiek, teerheid, het bewijs dat ik een jaartje ouder wordt, blijft wat ik noem het brul-aap-syndroom. Ik heb al jaren geen moeite meer met de meeste stemmen, zelfs het door velen gewantrouwde grunten, maar ik blijf sukkelen met dat ellendig geschreeuw. Ik wil dit horen met echte zanglijnen, met een echte zangstem.
Beste nummer hierop aanduiden is zinloos, er zijn er maar drie, ik onthoud bepaalde instrumentale passages waarop ik efkes de ogen dichtdoe, zeker in Dominion Theology. Dit wordt voor mij een plaat die toch wel regelmatig eens zal bovenkomen, niet te veel, niet te weinig.
Ik heb in onze eerste ronde van die Topic – hoe heet die ook alweer – vreselijk gesukkeld met sludge en consoorten maar dit valt reuze mee, enkel nog altijd jammer van die stem.

avatar van Lau1986
Fall of Efrafa is een band die gebaseerd is op de verhalen van watershipdown en de ideologie achter het verhaal. Ik vind het mooi dat een band helemaal toeleeft naar een thema en dat over verschillende albums uitspreid.
De muziek klinkt dan misschien wel ergens erg voorspelbaar, maar het is ook wel erg genietbaar. De mooie uitgesponnen rustige stukken, die daarna overgaan in de harde muur van geluid ondersteund door een schreeuwerige stem. Die stem vind ik wel wat minder, maar ik leer hem al waarderen. Ook de gesproken stukken tussendoor zijn erg mooi. Ik laat het nog even bezinken en ik denk dat dit alleen maar kan gaan groeien.

avatar van andnino
Voor het eerst in lange tijd heb ik weer eens de tijd genomen om voor een Fall of Efrafa te gaan zitten, inmiddels aan het eind van Beyond the Vail, en het bevalt me nog uitstekend! Echt een machtig nummer is dat. Maar Dominion Theology vangt nu aan, en voor zover ik me herinner is dat nummer nog beter. Ik heb ooit eens gezegd dat dit een van de beste post-metalbands is (was) en daar blijf ik bij. Beter dan dit vind je er maar weinig.

shadowboxer
De zang had van mij niet zo gehoeven, maar desondanks wel een plaat die ik maar op blijf zetten. Muzikaal orgasme, dan neem ik zo'n minpuntje voor lief.

avatar van eightynine
shadowboxer schreef:

Hehe, anderhalf jaar later de volgende poging. Muzikaal blijft het geweldig, maar die bakken pleurisherrie die ik geluisterd heb de afgelopen tig maand hebben dit album goed gedaan. Of beter gezegd, zorgen ervoor dat ik nu wél muziek en stem kan waarderen. Had op het debuut nog een 3-tje staan, maar die is nu weg. Ik verwacht weer met 4-en te mogen smijten. Yay!