Ween - 12 Golden Country Greats (1996)

Country
Label: Elektra

1. I'm Holding You (4:03)
  2. Japanese Cowboy (3:01)
  3. Piss Up a Rope (3:34)
  4. I Don't Wanna Leave You on the Farm (2:44)
  5. Pretty Girl (2:36)
  6. Powder Blue (3:14)
  7. Mister Richard Smoker (2:42)
  8. Help Me Scrape the Mucus Off My Brain (2:45)
  9. You Were the Fool (4:27)
  10. Fluffy (3:34)
avatar van titan
titan (crew)
Een goed voorbeeld van de melige humor van Ween is toch wel dat er in weerwil van de titel 10 nummers op dit album staan .

Desalniettemin valt er niet echt naar te luisteren, parodie of niet.

avatar van andré
Tekstueel zijn de teksten van Ween inderdaad erg melig (overigens lang niet altijd). Toch is dit wisselvallige album opgenomen in Nashville met, naar het schijnt, gerenomeerde Country-muzikanten. In alle eerlijkheid: ik ken ze niet.

Het blijft inderdaad een apart stel, de gebroeders Ween. Naar mijn mening hebben ze een paar briljante nummers gemaakt. Op dit album mag ik graag luisteren naar You Were The Fool en het geestige Piss Up A Rope.

avatar van Bruno Banani
Vergeet 'Japanese cowboy' niet, en eigenlijk alles van deze gasten.
Maar ja, ben niet objectief, ben groot fan!
Ik vind het niet hun beste, dat is in mijn ogen "GodWeenSatan' en/of 'The Mollusk', maar toch altijd een 4*

avatar van Tribal Gathering
Schitterende countryparodie van Ween. De knipoog zit hem vooral in de teksten want muzikaal moet dit de verstokte countryfan zeker aanspreken. Alleen Piss up a rope is een wat smakeloos geval die enigzins uit de toon valt.

EVANSHEWSON
Bedankt voor de info, Tribal. Na White Pepper hield ik het zowat voor bekeken, omdat die me zwaar tegenviel, misschien moet ik deze band met deze plaat eens een herkansing gunnen als ik dit plaatje in de afprijsbakken tegenkom??

Ook deze plaat is te gek. Echt wel lekker gespeeld hoor! Solo's van viool, gitaar, blazers en piano, echt mooi de hele tijd. En die teksten zijn inderdaad volop grappig.

avatar van Doc
Doc
Dit is meer dan een melige parodie alleen. Ween laat hier zien dat het een ontzettend veelzijdige band is. Een goeie grap is immers alleen grappig als je em goed vertelt, en dat doet Ween hier wederom fantastisch. Het klinkt zo eenvoudig, maar echte goeie country zoals op deze plaat staat, kan alleen maar gemaakt zijn door retegoeie muzikanten. Maar ik vind dit inderdaad niet hun beste. Die eer gaat naar "Pure Guava" of "Chocolate & Cheese".

En owja.... ook ik ben niet objectief en groot fan

In 1996 verraste Ween de wereld met een heus country album: 12 Golden Country Greats.

Een briljante titel natuurlijk (er staan maar 10 nummers op) en Ween ten voeten uit. In Amerikaanse country kringen werd het album uitgeroepen tot de beste plaat van het jaar. Kan het nog hilarischer? Truc gelukt!

Maar het is écht een lekkere plaat. Dean en Gene Ween sloegen voor de opnamen een gelouterd groepje Nashville muzikanten aan de haak en het resultaat is verbluffend.

Harmonieuze, gevoelige en opzwepende nummers boordevol violen, pedal steel en slide gitaren. Natuurlijk is de hele plaat één grote parodie want met de teksten is het weer lachen, gieren, brullen. En meezingen, want de liedjes zijn genadeloos catchy.

I'm Holding You is het treurige openingslied, Japanese Cowboy swingt op dezelfde melodie als Vangelis' Chariots Of Fire en Mister Richard Smoker is ook zo'n meezinger.

Ik reken mezelf niet tot de countryfans maar voor Ween maak ik graag een uitzondering. Prachtige hoes ook (bijna net zo mooi als Quicksilver Messengers' Happy Trail).

avatar van heartofsoul
Toch wel een aardig album , deze country-pastiches waaraan door diverse bekenden uit de country werd meegewerkt. Bijvoorbeeld Charlie McCoy (diverse instrumenten, waaronder mondharmonica) en Hargus "Pig" Robbins (piano), alsmede de Jordanaires. Muzikaal gesproken zit het dus wel snor, alleen de humor vind ik een beetje geforceerd. Niet te vaak beluisteren dus, maar dat geldt voor meer aardige muziek. Schitterend artwork, dat dan weer wel.

avatar van Stalin
Artikel over de tournee van Ween in '96.