The Animals - The Animals (1966)

Alternatieve titel: House of the Rising Sun

Label: Regal

1. I'm Crying (2:43)
  2. House of the Rising Sun (4:24)
  3. Boom Boom (3:15)
  4. I'm Mad Again (4:11)
  5. Bring It on Home to Me (2:35)
  6. We've Gotta Get Out of This Place (3:11)
  7. Story of Bo Diddley (5:38)
  8. How You've Changed (3:09)
  9. Bright Lights Big City (2:50)
  10. Roadrunner (2:47)
  11. Worried Life Blues (4:08)
  12. It's My Life (3:04)
avatar van BoyOnHeavenHill
Uitstekende compilatie van singles en albumtracks uit de Alan Price-periode, in de jaren 60 uitgebracht in een EMI-reeks waarin ook andere bands zaten. Qua hits ontbreekt hier eigenlijk alleen Don't let me be misunderstood, maar qua albumtracks mogen we blij zijn dat Worried life blues hiermee nog even aan de vergetelheid werd onttrokken. Volgens mij nimmer op CD verschenen, dus alleen voor de vinylverzamelaar nog interessant; uiteraard zijn er in het digitale tijdperk vele andere en/of betere en/of completere compilaties verschenen, maar in z'n soort blijft dit toch een geweldig album van een zeldzaam felle en rauwe r&b-band, met een sfeervolle hoes waar ik heel wat uurtjes naar heb zitten staren.

Het historische belang: Boudewijn Büch, midden jaren 80, in een interview over de opkomst van de Compact Disc en wat dat zou doen met zijn platenverzameling. "Als ik de Animals draai, dan wil ik Boom boom na House of the rising sun horen, en als dat niet kan hoef ik er ook geen CD van." Toen ik dat las dacht ik: aha, Büch heeft "mijn" verzamelelpee...