Built to Spill - There Is No Enemy (2009)

Label: Warner Bros.

1. Aisle 13 (3:18)
  2. Hindsight (3:38)
  3. Nowhere Lullaby (4:00)
  4. Good Ol' Boredom (6:31)
  5. Life's a Dream (4:54)
  6. Oh Yeah (5:21)
  7. Pat (2:40)
  8. Done (6:54)
  9. Planting Seeds (4:27)
  10. Things Fall Apart (6:15)
  11. Tomorrow (7:41)
  12. Water Sleepers *
avatar van Mctijn
Pooiertje schreef:
Kijk eens naar het gemiddelde...

Sinds wanneer is dat een graadmeter voor kwaliteit?

Algemeen gezien stemmen in eerste instantie de fans en die zijn sowieso milder voor hun helden. En omdat dit soort album te weinig aandacht trekken om veel mensen te laten doen stemmen, zal het gemiddelde ook hoog blijven. Geen graadmeter voor kwaliteit dus.

Mctijn schreef:

Sinds wanneer is dat een graadmeter voor kwaliteit?

Geen graadmeter en muziek blijft wat dat betreft altijd iets subjectiefs, maar een indicatie voor kwaliteit is het natuurlijk wel. Al zal waarschijnlijk naar mate meer stemmen volgen het gemiddelde wel iets afnemen aangezien het nu wel erg hoog is...

avatar van Pooiertje
Mctijn schreef:

Sinds wanneer is dat een graadmeter voor kwaliteit?

Ik zeg toch ook nergens dat het een graadmeter is voor kwaliteit?
Dudeness twijfelt alleen aan zichzelf omdat hij dit blijkbaar een goed album vindt en veel "negatieve" reacties ziet, daarom wees ik hem op het gemiddelde om hem te laten zien dat hij niet de enige is die het goed vindt

Gallow
Erg aardig album met weer die heerlijke stem die ik zo heb gemist. Dat niet alles blijft hangen kan alleen maar een goed teken zijn, aangezien ik dat bij "perfect from now on" ook had.

avatar van Dudeness
Na tientallen luisterbeurten ben ik ermee in het reine: Het is gewoon een prachtig stukje Built to Spill dat hier wordt blootgelegd.

Alle elementen die voor mij BTS onweerstaanbaar maken (de wondermooie stemkleur met z'n liefelijk-melancholische en soms scherpe wendingen, het prachtig gitaarspel dat in verkwikkende golven over je heen komt rollen, de bij wijlen briljante composities en die onnavolgbare manier waarop verschillende ideeën met elkaar verweven worden,...) zijn voldoende aanwezig om van deze luisterervaring iets héél bijzonders te maken.

Méér hoeft dat voor mij in 2009 alvast niet meer te zijn ...

PS: Als je de evolutie van deze heren door de jaren heen even naast deze van pakweg dEUS legt (het zijn toch quasi-tijdgenoten), besef je toch al snel dat het zeker niet Built to Spill is die 'overbodig' is geworden....

avatar van Omsk
Waar You In Reverse nog dorst te openen met een strak bezwerend drumritme, opent dit album met een melodieloze sliert gitaargeluid. Built To Spill neemt een enkeljte terug naar hun lofi-roots, en dit nummer klinkt gelijk vertrouwd in de oren 3,5*

Hindsight is een leuke single (doen ze nog aan singles?). Er had wel wat meer aandacht besteed mogen worden aan het intro, maar 3,5 sterren voor een melodie als deze is een prima ruil.

Op dit punt komt de vrees dat we blijven hangen in aardige liedjes, en dat de magie, meeslependheid en dromerigheid die Built To Spill zo bijzonder maakt definitief uit de formule is geschrapt. Nowhere Lullaby weet als dromerig liedje deze angst voor een deel te temperen, maar om te zeggen dat ik kraaiend van plezier de lyrics meebler is overdreven. 3,5 once again

Dan doet Good Ol' Boredom het alweer beter. Heerlijk nummer, doch een half puntje aftrek voor de Magazine-ripoff. 4*

Life is A Dream is een verradelijk koebeest dat je niet meteen in de smiezen hebt. Maar als hij valt, valt hij mee 3,5*

Oh Yeah grijpt me nog niet. 3*

Worden we dan nergens wakker geschud? Toch wel. Pat is een enorm fel punknummer met mooie tegendraadse gitaarlijnen een een snijdende tekst. Allersmakelijkst 4*

Dan Done. Ik hoor niemand over Done? Ik vind het een schitterend dromerig nummer dat als het op zijn tenen staat de PFNO-nummers kan aantikken. Mooi slepend outro ook. Opnieuw laat Doug Martsch zijn talent zien het meest nietszeggende woord in een tekst als songtitel uit te kiezen. 4,5*

Planting The Seeds is weer heel erg 1994 en lofi, niet een nummer dat me lang beklijft. 3*

Nee, de echte genialiteit volgt pas in de laatste twee nummers. Things Fall Apart is een zwaar emotioneel nummer; de brug die start op 1:51 met aansluitend het - ik ga het woord weer gebruiken - kekke trompetsolotje is zonder meer PFNO-waardig. 5*

Tomorrow trekt deze lijn gelukkig door, en verschiet een paar keer schitterend van muzikale kleur, voor mij het tweede vijfsterrennummer op deze CD. En daarmee eindigt deze CD, die - in tegenstelling tot You In Reverse - beurtelings teruggrijpt naar Perfect From Now On en hun lofi-periode, compleet zonder nare nasmaak. De eerste helft is een heel stuk zwakker dan de tweede (vanaf Pat), maar als je na de laatste twee nummers de CD hoort afslaan kun je niet anders dan besluiten dat je weer een prima album hebt gehoord.

avatar van Dudeness
Kan me enigszins vinden in je 'hierarchie van songs', maar met net dat ietsjes meer enthousiasme.

Zo vind ik Life's a Dream niet gewoontjes 'meevallen'. Ik vind het magistraal. Hetzelfde geldt voor Done en Things Fall apart...stuk voor stuk de perfectie benaderende pareltjes. En meteen hebben we onze heilige drievuldigheid...

Net daaronder kan ik probleemloos Aisle 13, Oh Yeah en Tomorrow plaatsten. Heerlijke songs, rustige en uitgebalanceerde tracks die me telkenmale de voldoening geven die ik verwacht bij een band als BTS.

De rest vind ik degelijk tot zeer degelijk, edoch niet memorabel.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat door de jaren heen deze heren zowel individueel als collectief heel wat aan maturiteit hebben gewonnen. En treft het niet dat ook ik stilaan oud begin te worden...en de evolutie klaarblijkelijk parallel verloopt

Een dikke dankjewel, BTS. Net wat ik nodig had!

EDIT: Kom nu net tot de conclusie dat "Life's a Deam" naast magistraal ook nog subliem, magnifiek, uniek en prachtig mag genoemd worden...

Dudeness schreef:

Hee, PFNO-waardig is het hoogste superlatief in mijn woordenboek

Omsk schreef:
Hee, PFNO-waardig is het hoogste superlatief in mijn woordenboek

Check

Enkel jammer van de mindere goden 'Good Old Boredom' en 'Planting Seeds'. De rest van de plaat zit perfect juist....

PS: Is het trouwens de gewoonte bij BTS om songs eerst jarenlang uit te testen live alvorens ze voor de eeuwigheid vast te leggen? Ik merk dat 6 van 11 tracks (al dan niet onder een andere naam) reeds jaren geleden live werden gespeeld (en die nauwelijks verschillen met de huige versies). Hebben we hier te maken met een plaat die in het verlengde ligt van wat de Smashing Pumpkins deden met Pisces Iscariot?

avatar van dj maus
Dat gitaarlijntje uit Good Ol' Boredom lijkt verdacht veel op de riff van Neil Youngs 'Winterlong'.

Niet dat dat verkeerd is...

avatar van dj maus
Wel leuk dat er hier en daar met allerlei effecten geëxperimenteerd wordt, zoals in de opener en in Done. Dat maakt het wel wat afwisselender.

Al met al vind ik het toch wel weer een leuk plaatje.

MVW
Vandaag de lp-variant met bonus-cd ontvangen. Krijg je de cd gewoon in een papieren hoesje... Toch wel een tegenvaller want zonder boekje is dat toch niet echt een toegevoegde waarde...

MVW schreef:

Bonus-cd? Wat staat daar dan op?

Cygnus schreef:

Bonus-cd? Wat staat daar dan op?

Gewoon de cd zelf, die je er als 'bonus' bij kreeg
Maar die hadden ze achterwege kunnen laten dus...

Gewoon de cd zelf, die je er als 'bonus' bij kreeg
Maar die hadden ze achterwege kunnen laten dus...

Ah, op die fiets. Ik heb zojuist de cd-versie via de post binnengekregen en je mist echt iets, wat een fantastisch boekje...

Daar was ik al bang voor

Daar was ik al bang voor

Nee joh, gewoon de soberheid die we van Doug en z'n kompanen gewend zijn, niks bijzonders. Gewoon een dubbelgevouwen papiertje met wat info over wie de producer is en waar het opgenomen is enzovoort.

Cygnus schreef:

Als het zo weinig is dan hadden ze het er al helemáál bij kunnen doen...

avatar van barrett
Dank zij al dit enthousiasme heb ik mij eens op deze plaat gestort met als resultaat dat ik deze echt wel top vind. Voorlopig na enkele luisterbeurten blijft hij nog op 3.5 steken maar er zit zeker nog heel wat groeimarge op

avatar van Sander B.
Een aardig album, maar geef mij toch maar die oude Built to Spill platen. Voor mij zijn die toch wel wat spannender. De laatste 2 nummers maken echter een hoop goed. Misschien nog wat meer luisterbeurten, maar voorlopig kom ik net aan op 3,5*

avatar van dj maus
Langzaam beginnen de liedjes zich open te vouwen.
Life's a dream is toch ook wel erg mooi.

avatar van Omsk
Een verradelijk koebeest zei ik al, want inmiddels begint hij ook tot mijn favorieten te groeien (direct achter de twee afsluiters en Done).

avatar van Paap_Floyd
barrett schreef:
"Echt wel top" associeer ik niet direct met 3,5* eigenlijk

avatar van TSquares
Na 4 luisterbeurten ben ik zeer tevreden. Ik denk niet dat het mijn favoriete Built to Spill album gaat worden maar toch zeker top 3.

avatar van titan
titan (crew)
Dit is mijn eerste kennismaking met Built to Spill en die valt niet tegen. Muzikaal is het een met Neil Young-achtig gitaarwerk opgesmukte mengeling van Gradaddy, Modest Mouse en My morning jacket (al zijn die vergelijkingen een beetje flauw, want Built to Spill bestaat langer dan die drie bands). Vooral Good Ol' Boredom bevalt mij erg goed. Ik ga nog wel wat meer van deze gasten beluisteren, al ben ik vooralsnog niet zo wild enthousiast over hun veronderstelde meesterwerk Perfect From Now On.

avatar van lazarrus
titan schreef:

Ben ik even blij dat ik na jouw bericht gelezen te hebben op zoek ben gegaan naar Modest Mouse. Ik had er nog nooit van gehoord. Ze zijn goed!

avatar van itchy
Uitstekende BTS-plaat weer. In eerste instantie vond ik hem niet heel opvallend en zelfs wat tegenvallen, maar deze plaat had veel luisterbeurten nodig. Toen vouwde hij zich langzaam open en ging ik hem meer waarderen.

Aisle 13 is een prima opener. Alles klinkt vertrouwd BTS, maar tegelijk klinkt er een bepaalde frisheid. Ook het hier kennelijk als mindere geziene Hindsight vind ik een puik nummer. Nowhere Lullaby vind ik dan iets té klagerig, maar Good Ol'Boredom trekt dat weer recht. Life's a Dream heeft een schitterende zanglijn, maar wordt helaas ontsierd door lullige la-la-la koortjes. Oh Yeah vond ik het moeilijkste nummer om in te komen, maar het is een mooie stroperige stroom gitaarlawaai.

De tweede helft is magnifiek en foutloos: Pat is een fel nummertje met de peper die in de voorgaande twee wat miste. Done weeft prachtige hemelse gitaartapijtjes. Planting Seeds vind ik de dark horse van deze plaat: in eerste instantie lijkt het een niet heel bijzonder nummer, maar het is uitgegroeid tot één van mijn absolute favorieten op deze plaat. Dat Things Fall Apart musicmeter het populairste nummer is vind ik opvallend, ik vind het namelijk het minste nummer op deze tweede helft. Maar nog steeds erg goed en mooi opgebouwd. Afsluiter Tomorrow is het pronkstuk: een absoluut geniaal nummer dat hoort tot de beste songs die ik dit jaar hoorde. En vanaf nu tot de topnummers van Built To Spill behoort. 4* met rek.

avatar van nognooit
Geen verkeerd album, maar het is toch niet helemaal mijn ding.
Ik snap de vergelijkingen met Modest Mouse wel, één van mijn favoriete bands, maar wat die band wel heeft (pit, tempo en...?), heeft Built to Spill (na het beluisteren van dit en een eerder album) niet voor mij helaas.

avatar van Omsk
Toch even Goin' Against Your Mind van het vorige album proberen dan, de poppy side van Built To Spill, ik kan me niet voorstellen dat je deze band geen plaatsje in je muzieksmaak kan geven.

avatar van nognooit
Die zal ik volgend jaar dan gaan proberen.
Maar wie weet ben ik toch de uitzondering die dit geen plaatje kan geven in zijn muzieksmaak.