R.E.M. - Live at the Olympia in Dublin (2009)

Alternatieve titel: 39 Songs

Label: Warner Bros.

1. Living Well Is the Best Revenge (4:08)
  2. Second Guessing (2:58)
  3. Letter Never Sent (3:52)
  4. Staring Down the Barrel of the Middle Distance (4:11)
  5. Disturbance at the Heron House (3:42)
  6. Mr. Richards (4:18)
  7. Houston (1:55)
  8. New Test Leper (5:26)
  9. Cuyahoga (4:23)
  10. Electrolite (4:04)
  11. Man-Sized Wreath (3:09)
  12. So. Central Rain (3:45)
  13. On the Fly (5:01)
  14. Maps and Legends (3:10)
  15. Sitting Still (3:43)
  16. Driver 8 (3:45)
  17. Horse to Water (2:45)
  18. I'm Gonna DJ (2:16)
  19. Circus Envy (4:28)
  20. These Days (4:53)
  21. Drive (4:49)
  22. Feeling Gravitys Pull (5:10)
  23. Until the Day Is Done (4:07)
  24. Accelerate (3:36)
  25. Auctioneer (3:38)
  26. Little America (3:11)
  27. 1,000,000 (3:28)
  28. Disguised (3:20)
  29. The Worst Joke Ever (3:43)
  30. Welcome to the Occupation (2:48)
  31. Carnival of Sorts (4:10)
  32. Harborcoat (4:17)
  33. Wolves, Lower (4:33)
  34. I've Been High (3:41)
  35. Kohoutek (4:12)
  36. West of the Fields (4:14)
  37. Pretty Persuasion (4:23)
  38. Romance (3:32)
  39. Gardening at Night (4:17)
avatar van blonde redhead
Weer een live album. Hopen dat het geluid wel goed opgenomen is in vergelijken met de tour van 2008 in Amsterdam. Wat was dat jammer. Want was wel een leuke tracklist. En dit ziet er ook prima uit.

avatar van barrett
Inderdaad weeral een Liveplaat twee op twee jaar tijd, tis toch wat veel hoor...

avatar van jovad
Is wel een mooie aanvulling op de vorige want bevat wel een heel andere tracklist dan zijn live-voorganger. Hier geen hits zoals Man On The Moon, Everybody Hurts, Losing My Religion... maar vooral minder bekende REM-songs. Een livecd voor de echte fans dus

avatar van otherfool
Wat een opmerkelijke setlist... wel leuk!

khonnor
@jovad... dus enkel echte rem fans horen de eerste platen van rem -waar een groot deel van deze songs uit geplukt is - te kennen? een beetje een ridicuul statement, imho...

soites, knappe live plaat die de een beetje vieze smaak van de vorige, redelijk slappe live plaat (waarvan de titel me nu even ontglipt) doet vergeten

Father McKenzie

avatar van thelion
Deze ziet er wel heel aanlokkelijk uit.......
Binnen kort maar bestellen.......

avatar van Philipstown
De groep klinkt lekker basaal, als een garagebandje. De gitaar van Peter Buck en uiteraard de zang van Michael Stipe domineren. Overigens is Stipe erg spraakzaam en goedgehumeurd. De keuze voor minder bekende nummers (nou ja, wat is minder bekend als je R.E.M. heet) is heel verfrissend.
Net als U2 is R.E.M. zo'n mega-act die blijft boeien, vind ik.

khonnor
Correctie. in tegenstelling tot U2 is R.E.M. zo'n mega-act die blijft boeien *grijns*

avatar van SirNoodle
deze valt al beter mee dan de digitale voorloper, waar ik ze wat teveel oude REM covert jonge REM vond doen. vooral de grote verscheidenheid aan nummers, de alternatieve keuze aan songs zorgt ervoor dat dit best een goeie plaat is.

jeugdige magie is niet te evenaren, maar degelijk vakmanschap is ook leuk om aan te horen. En een live-versie van een onbekend pareltje als kohoutek is nooit te versmaden.

i'm gonna dj blijft trouwens een regelrecht rampnummer...

Philipstown schreef:
Eigenwijze live-plaat. En gedurfd, want de shows in Dublin (waaruit de dubbel-cd is samengesteld) waren min of meer open repetities voor R.E.M. ... De groep klinkt lekker basaal, als een garagebandje.

Waar komt R.E.M. nu weer mee? Een live cd van repetitieshows, die geen show waren? Ze wilden met publiek erbij een aantal nieuwe nummers uitproberen en gelijk de fans 'verwennen' met voornamelijk oud materiaal uit de IRS tijd.

Het resultaat klinkt verbluffend goed. Ze spelen inderdaad als een soort garagebandje: heel direct met de gitaren in de hoofdrol. Soms neigt het naar punkrock, maar dan wel altijd met een mooie R.E.M. melodie. Peter Bucks speelt de sterren van de hemel en Michael Stipes zingt als nooit tevoren.
Er staan te veel goede nummers op om op te noemen. Sterker nog: er staat eigenlijk amper een mindere tracks tussen de 39 (!) die op deze dubbel cd staat.

Het enige minpunt vind ik de tekst in het boekje. Wat een lang lulverhaal houdt die kerel zeg. Wat hij wil vertellen had ook in 2 pagina's gekund: deze shows deden hem denken aan die keer in Newcastle dat hij een beginnend R.E.M. een ijzersterk optreden zag weggeven. Dan was er nog wat ruimte geweest met meer trackinfo: juist bij deze setlist was dat leuk geweest. Gelukkig hebben we de foto's nog. (die zijn wel mooi). Oh ja: en de oh zo lekkere muziek!

west schreef:

Ik heb de versie met DVD en in het boekje bij deze uitgave bespreekt Peter Buck juist elk nummer apart en erg uitgebreid. Echt leuk om te lezen waar nummers vandaan komen of waarom dat ze gekozen werden om juist nu (weer) te spelen of juist niet op het album Accelerate terecht kwamen.

De muziek is natuurlijk geweldig. Als je de post nineties nummers eraf haalt heb je bijna de perfecte setlist van een R.E.M. optreden uit de IRS-jaren. Ze spelen de nummers ook erg strak en vol passie. Ben erg blij met deze plaat na het tegenvallende vorige Live-album.

Overigens vind ik het jammer dat het erg goede "Staring Down the Barrel of the Middle Distance" het album Accelerate niet gehaald heeft en "On the Fly" Around the sun niet. Het zijn beide schitterende nummers.

avatar van rkdev
Ook stoer dat ze bijna de complete eerste EP 'Chronic Town' spelen (1,000,000, Wolves Lower, Gardening at Night en Carnival of Sorts [Box Cars]). Alleen 'Stumble' niet.

rkdev schreef:

Goh ja, stoer of (en dan spreekt de cynicus in mij) net marketing technisch heel clever: kan Warner eindelijk ook een graantje meepikken uit de zakken van de fans van hoofdzakelijk de IRS-backcatalogue van REM.

Een geluk dat de songs deftig gespeeld worden, maar dit plaatje kon anders wel heel dicht komen aan te leunen bij die remake plaat van Alanis Morrissette qua commerciele insteek.

Maar zoals altijd 'the music saves the day'

avatar van johan de witt
Weet iemand wat Disguised (nummer 28 hier) voor een nummer is? Dat zegt me op het eerste gezicht niets.

johan de witt schreef:

Disguised is een premature versie van "supernatural, superserious" dat op Accelerate staat.

avatar van steven
deze plaat maakt maar weer duidelijk hoeveel goede nummers er op de IRS platen van REM staan , heb meteen weer even Reckoning en Fables erbij gepakt. Man wat waren ze toen goed. Niet dat het daarna heel slecht was maar na New Adventures is de magie toch een beetje kwijt...........

Heerlijk om REM eens ongepolijsd aan de gang te horen. I.p.v. in de studio aan hun nieuwe cd te werken gingen ze lekker 5 dagen in het openbaar repeteren in Dublin, met deze dubbelcd (+dvd) als resultaat. Peter Bucl gooit op zijn tijd de "remmen los". Lekkere "bijna garage rock" met Stipe aan het roer. Er staan best veel onbekende nummers op , waaronder de 11 nieuwe nummers. Leuke opmaat naar hun nieuwe album. Lekkere no-nonsense, rechttoe rechtaan rock muziek.

Ik heb de DVD inmiddels gezien. Geweldig (lees mijn vorige reaktie). Nu ben ik bezig met de dubbel cd te beluisteren. Wat me gelijk opvalt is de ongedwongen sfeer van de bandleden onderling en de interactie met het publiek, de lol in het muziek maken. Diegenen die bij die "rehearsels" aanwezig waren zijn echte bofkonten. Muziek op zijn puurst!!! Echte leuke inkijk in de muzikale keuken van REM. Het is een genot om Peter Buck en Michael Stipes eens lekker "los" te horen gaan

bobbee
R.E.M. is een band die ik nooit in een jaarlijstje heb geplaatst. Toch is de muziek me aan het hart gebakken. Al heel lang. Vanaf de collegeradio songs van Chronic Town en Murmur en de prachtige Fables en Pageant tot nu weer dit geweldige live album.

Deze laatste kwam wel als een verrassing. Ik was de band eigenlijk wat kwijt geraakt. Af en toe werd mijn R.E.M. gevoel weer wat opgewarmd o.a. door de prachtige single Bad Day uit 2003.
Ik was vandaag (vakantie) in de weer om een best of R.E.M. lijstje te maken voor mijn dochter. In mij schuilt ergens ook een opvoeder in goede muziek en daarom mag ze dit niet missen. Er is nog een reden. Ik deed hetzelfde ongeveer 23 jaar geleden, maar dan voor haar moeder, die ik veroverde door iedere week met een ander best of cassettebandje van R.E.M. langs te komen. Biologisch heb ik een deel van mijn genen al overgedragen, nu doe ik dat met een deel van mijn muziek dat voor het nageslacht bewaard kan blijven.

Ik heb 36 nummers uitgekozen, waarop veel van de oudjes die ook op Live in Olympia staan. Of het komt door het gevoel dat nummers als Carnival of Sorts, Cuyahoga, Harbor Coat teweegbrengen komt weet ik niet, maar ik voelde me weer helemaal 'jong' en verliefd. Wat een heerlijke nummers. Maar ook de nieuwe nummers van 'Accelerate' en het prachtige 'On the fly' dat alleen op deze cd te horen is zijn erg goed. De mindere nummers zijn op 1 hand te tellen, en dat is over een totaal van 39 nummers een zeer hoge score.

En wat een elan waarmee R.E.M. de nummers speelt. Stipe is in opperbeste stemming en de band speelt op een paar slips na, heerlijk los en gedreven. Stipe die op Drive even zijn tekst kwijt is bedankt het publiek voor zijn generositeit.
Het zij hem vergeven, één van de mooiste stemmen uit de popmuziek ever, mag dat van mij.

Ik lees overal dat dit vooral een verzamelaarsalbum is, het is misschien voor degenen die vielen voor 'Document' (the one I love) of voor 'Out of time' (losing my religion) wat anders dan wat ze gewend zijn. Toch zal iedere muziekliefhebber de parels die hier getoverd worden kunnen waarderen.

Ik geef bijna nooit een vijf maar deze keer kan ik niet anders. Muziek is gevoel over brengen en dat doen ze hier, in ieder geval voor mij, op overweldigende wijze.

avatar van devel-hunt
De nummers van hun vaak verguiste laatste Cd 'Accelerate" blijven verbluffend goed overeind staan tussen de oudere, en volgens vele hun beste, meestal uit de jaren 80 stammende, nummers. Toch een beetje een signaal dat R.E.M met accelerate weer naar hun oorsprong terug verlangt en dat aardig hebben gedaan.

Ik heb gisteren 3 cd maxisingles gekocht van Monster. Daarop staat het live concert van R.E.M. van 19-11-1992 in Athens, Georgia For Greenpeace (3x 3 live nummers). Tracklist is:
Losing My Religion
Finest Worksong
Monty Got A Raw Deal
Everybody Hurts
Man On The Moon

Kwalitatief geweldige opnamen (zowel technisch als muzikaal): R.E.M. op hun hoogtepunt, tijdens hun Automatic For The People tour. R.E.M. hoeft dan dus niet te spelen zoals het vroeger speelde zoals op dit Live at the Olympia uit 2009, je bent echt live ter plekke in 1992. Klinkt geweldig.
Als ik erover nadenk, blijft het vreemd dat ze in 2009 komen met een live album in de stijl zoals ze vroeger speelden en dat er geen compleet live album uit die vroegere tijd is. Behalve dus als je deze 3 CD maxis combineert.

avatar van rkdev
Setlist is inderdaad geweldig.

avatar van Sandokan-veld
@ West: als ik me goed herinner heeft R.E.M. ook geen echte tour gedaan voor Out Of Time en Automatic... (pas na Monster ging de groep weer op wereldtour), dus het is mogelijk dat er gewoon weinig live-opnames uit die tijd beschikbaar zijn.

Dat maakt de opnames die je noemt natuurlijk nog unieker, maar verklaart ook waarom er nooit een livealbum uit die tijd is verschenen.

De opnames die West noemt staan trouwens ook op Spotify en klinken inderdaad prima. Heb ze even in een playlist gezet voor geïnteresseerden:

Playlist by sandokan-veld - Spotify - open.spotify.com

avatar van SirNoodle
na Out Of Time hebben ze enkel een beperkte reeks concerten gegeven, telkens akoestisch (ondermeer MTV Unplugged, een optreden in talie, een paar in Londen onder de naam 'bingo hand job' enz) . Van die concerten zijn er zeker opnames verkrijgbaar, 'from the borderline' als bingo hand job is echt een aanrader, is ondermeer met hun geimproviseerde cover van Tom's Diner die op een b-kantje/maxi-cd is verzeild geraakt.

na Automatic hebben ze nog minder opgetreden, was er geen concertreeks, enkel hier en daar wat sporadische optredens, waaronder in hun thuisstad Athens Georgia, en wat tv-optredens (ik dacht ook MTV awards, met de combinatie drive/everybody hurts waar ze de hardere 'drive' versie speelden).

na Monster was er inderdaad een volledige wereldtour.

avatar van LucM
De laatste 2 studioalbums van R.E.M. vond ik minder maar hier klinkt deze band gedreven en energiek en Michael Stipe was goed bij stem. Enig minpunt is dat er enkele zwakke nummers tussen zitten met I'm Gonna DJ als voorbeeld (uit hun recentste Accelerate).

avatar van Japser84
Sodeju, wat een plaat. 39 nummers degelijke oude rockende R.E.M. nummers. Mooie geluidskwaliteit en onverwachte nummers. Leuk
I'm Gonna DJ vind ik overigens het hoogtepunt van 'Accelerate'

avatar van PinkEclipse
Geweldig goeie plaat met een perfekte geluidskwaliteit. Super.

inzekerezin
Terug in de tijd met R.E.M, en hóe! Fantastisch live album, met sommige 'vergeten' nummers. Een must-have voor de fan.

avatar van viking1
Deze cd v/d week voor weinig gekocht.
Was redelijk bekend met rem ,ben geen uitgesproken fan.
Maar kon de hitjes wel en wat bekende cd's van hun.
Dat vond ik leuk voor af en toe.
Luisterde deze cd op you tube en was verkocht!
Gelijk gekocht.....heerlijke naar rauwe garage rock neigende muziek.
Voor mij als geen die hard rem fan veel onbekendere nummers op deze cd.
Maar ben aangenaam verrast!!!
Erg sterke cd van n door mij wat onbekende band(op wat dood gedraaide hitjes na).
Ga hier zeker wat meer van opzoeken,vooral hun vroegere werk.
Maar hierop lekker gitaar werk en sterke zang.
Dit een mooie dubbel cd voor weinig geld.....aanrader