Badfinger - Straight Up (1971)

Label: Apple

1. Take It All (4:25)
  2. Baby Blue (3:37)
  3. Money (3:29)
  4. Flying (2:38)
  5. I'd Die Babe (2:33)
  6. Name of the Game (5:19)
  7. Suitcase (2:53)
  8. Sweet Tuesday Morning (2:31)
  9. Day After Day (3:09)
  10. Sometimes (2:56)
  11. Perfection (5:07)
  12. It's Over (3:34)
Wat mij betreft één van de mooiste voorbeelden van klassieke gitaarrock. De groep Badfinger staat bekend als de pseudo-beatles, maar met dit album kunnen ze met recht op hun eigen benen staan en hoe!
Jammer dat maar weinig mensen deze schijf kennen.
Het is een juweeltje in mijn collectie. De productie het album is uitstekend: de volgorde van de songs uitgebalanceerd.
Toen ik de plaat ik 1971 kocht was ik er van onder de indruk. Als ik er nu naar luister komt datzelfde gevoel terug! Vandaar 4,5!

Pieter Paal
Prachtige classic rock, mooie songs en goede produktie van Todd Rundgren. Heel tragisch de zelfmoord van 2 bandleden.
Badfinger bracht hun albums op Apple van The Beatles uit en klonken ook als een logisch vervolg op de Fab Four als ze doorgegaan waren.

Uitstekend album inderdaad, deels ook geproduceerd door George Harrison, volgens mijn liner notes.
Ohja, vergeet je niet te stemmen, Pieter!

kjeupa, helemaal waar. Prachtig album en verveeld na 36 jaar nog steeds niet!!!!!!

Baby Blue, Perfection, The Name Of The Game, I'd Die, deze plaat is zo verschrikkelijk goed. Recht uit de Apple stal. Deze cd zouden ze elk jaar opnieuw uit moeten brengen. Ik had de plaat en heb de cd met enkele geremixte versies. Als je'm ooit te pakken kunt krijgen OEN!! ( in ieder geval verplichte kost voor Beatles fans)

Father McKenzie
Het probleem is dat je van deze band dus haast nergens nog platen vind, ik bedoel wel degelijk ceedees!

Want ik kijk er ook naar uit daar wat ceedees van aan te schaffen, echt!

Ik heb het idee, F. McKenzie, dat elke plaat (!) met een apple label een soort collector's item is geworden.

Blijft toch zo'n geweldige cd. Die is niet kapot te draaien. Ik blijf 'm geweldig vinden. (lees mijn bovenstaande reaktie) En F.M. In de betere platenzaak ishij echt nog wel te bestellen, volgens mij. In Holland wel, in ieder geval Op mijn cd staan trouwens wat extra bonustracks

avatar van koho
De meeste Beatlesfans zullen toch in elk geval van Badfinger gehoord hebben - een Apple-act, hun hitje Come And Get It geschreven door McCartney, hun links met George Harrison (All Things Must Pass) en John Lennon (Imagine), en dan is er de tragiek van de beide zelfmoorden van leden Pete Ham en Tom Evans (en drummer Mike Gibbins is ook niet meer onder ons). Maar hun muziek is althans hier in NL niet bepaald bekend. En dat terwijl één Badfinger compositie door elke Sky Radio nitwit kan worden meegebruld: Maribah Carey scoorde een hit met hun Without You, hoewel zij haar enge, over the top arrangement eerder leende van Harry Nilsson die er het eerst mee scoorde. Het origineel van Badfinger staat op No Dice (1970).
Straight Up was wat mij betreft hun beste plaat samen met Wish You Were Here. Om in Beatlestermen te blijven: wie bv de vroege jaren-70 Lennon en Harrison hoog heeft zitten moet dit zeker eens uitproberen. Laatstgenoemde heeft ook nog een rolletje op Straight Up - als aanvankelijke producer voordat hij het te druk kreeg met zijn Bangla Desh concert, en als gitarist op het fraaie Day After Day.
Pareltje uit de vroege jaren '70.
4.5****

Wijze en ware woorden , koho!!! Een plaat die nooit gaat vervelen, ze worden heel zelden nog gemaakt. De bonusnummers op de cd staan hierboven niet vermeld. Jammer als ik het kon, zou ik ze toevoegen

avatar van beaster1256
4 badfingers opnieuw uitgebracht en geremasterd met bonustracks , heb alleszins deze hier en no dice besteld bij play !!! steengoede muziek !

avatar van Bollieblauw
Baby Blue is hemels!

Dit is nou echt een voorbeeld van één van groepen, die mee ten onder zijn gegegaan van het Beatlesprojekt Apple. Gestuurd en begeleid door vooral George Harrison, steeg deze groep tot grote hoogte eind jaren 60 en begin jaren 70. Met vooral dit album toonden ze hun klasse en potentie.
Helaas, toen het Apple projekt instortte, stortte deze groep ook in met noodlottige gevolgen. Een paar zelfmoorden door financiële contractieplichtingen.
Zij lieten gelukkig hun muziek achter, zoals o.a. No Matter What, Come And Get It (te beluisteren op de anthology van The Beatles, als demo), Baby Blue e.a.
Imo verdient deze groep meer aandacht in de popgeschiedenis. Perfect mooi album en jammer voor Pete Ham en consorte (Badfinger)

Toch ga ik dit album met Pete Ham, als voorman weer eens onder de aandacht proberen te krijgen. Ik heb onlangs een uitgebreider bericht ingezonden, maar helaas, pindakaas. Géén reakties! Zelfs Beatlesfans of Beatlesgerelateerde liefhebbers. Zelfs vooral George Harrison en in mindere mate Paul McCartley en het hele Appplegebeuren hebben zich met deze groep beziggehouden. Dit album barst van de potentie. Luister, huiver en oordeel er eens over. Het kán mag niet zo wezen dat deze groep en Pete Ham (lees aub mijn stukkie eens) zomaar vergeten worden.

Lazarus Stone
Ik ken de plaat niet want de groep is, ten onrechte, in de vergetelheid geraakt.
Hulde @ Pete Ham, kapotgemaakt door geldwolven van de platenbis.
Zelfs de( dubieuze) eer van een plekje in de club van 27 is hem niet gegund.

Symbolisch alvast 4 sterren, de echte waardering tzt zal er niet ver vanaf zitten.