Golden Earring - The Naked Truth (1992)

Label: First Quake

1. Introduction (1:04)
  2. Jangalene (2:46)
  3. Another 45 Miles (3:52)
  4. Mad Love's Comin' (7:30)
  5. Why Do I? (4:24)
  6. I Can't Sleep Without You (3:27)
  7. Weekend Love (2:40)
  8. Vanilla Queen (4:46)
  9. Twilight Zone (9:13)
  10. One Shot Away from Paradise (3:59)
  11. Long Blond Animal (5:22)
  12. Pouring My Heart Out Again (4:18)
  13. Radar Love (7:43)
  14. Eight Miles High (4:43)
  15. Naked Truth (4:20)
avatar van Joren999
Deze heb ik ook ooit tweedehands gekocht, er zijn dus meerderen die hem verkopen!

avatar van B.Robertson
Op een doordeweekse avond kan een optreden van de Earring in het theater best wel mooi zijn, maar het echte werk blijven toch de harde optredens op de zaterdagavond. 'k ben nooit echt enthousiast geweest over de Naked truth reeks. Thuisin de huiskamer zijn er weinig nummers die echt aanslaan. Op dit album lijkt het erop dat ze Another 45 miles herontdekt hebben. Best wel een knappe uitvoering maar hij doet het origineel niet vergeten. I can't sleep without you vind ik maar niks. Goed, ieder z'n mening.

avatar van vielip
Leuk album maar ik heb nooit zo begrepen waar alle heisa nou precies om te doen was (is). Als geheel vind ik het allemaal nogal rommelig overkomen. Als je dit album vergelijkt met deel 2 en 3 dan valt me op dat ze hier nog niet echt bedreven zijn (zoals ze dat later wel werden) in het akoestisch spelen. Het is niet slecht hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het vloeit ook niet echt. Ze tasten hier nog behoorlijk af zeg maar.
Het grappig is dat ik van een aantal songs liever de studio versies hoor (Pouring my heart out, One shot away from paradise en Vanilla queen) terwijl van andere songs deze versies weer beter zijn (Why do I, Mad love's coming en Lond blond animal o.a.).
Toch hoor ik liever de Earring met de stekkers erin ala 2nd live en Something heavy going down!!!

avatar van notsub
De Golden Earring heeft zoveel in haar bagage dat een oefening als deze natuurlijk niet tegen mag vallen. De CD luistert dan ook erg lekker weg en is natuurlijk een mooie opener voor diegene die niet van harde gitaren houden, maar wel graag goede songs horen. Dit is dus ook lekker bij de afwas, om maar eens wat te noemen. Enkele songs zeggen mij erg weinig, maar de bekende hits komen als oude bekenden lekker door.

avatar van chevy93
Wow, die solo in Twilight Zone grijpt me iedere keer weer. Wat een geweldige uitvoering is dit toch.

avatar van vincentcorjanus
Leuk om de nummers in een acoustische set te horen, ik heb de versie met extra cd single (waar pleas go enz op staat) vooral Twilight zone vind ik erg goed *4.0

avatar van Ronald5150
Golden Earring akoestisch? Wie had dat ooit gedacht? De akoestische liveregistratie "The Naked Truth" pakt bijzonder goed uit en mag zich meten met de beste releases van deze soort. De liedjes zijn zorgvuldig uitgekozen en lenen zich uitstekend voor een akoestische setting. De heren van de Golden Earring kiezen niet voor de makkelijke weg, en komen met bijzonder groovende en stuwende versies van liedjes van hun studioalbums. Met name de lang uitgesponnen nummers hebben een jamachtige sfeer en hebben een bluesy uitstraling. In dat kader zijn "Mad Love's Comin'", "Vanilla Queen", "Twilight Zone" en "Radar Love" voor mij de hoogtepunten van "The Naked Truth". De overige liedjes zorgen voor de perfecte omlijsting van de eerder genoemde hoogtepunten. "The Naked Truth" zorgt voor een kleine akoestische hype en later zal blijken dat de heren van Golden Earring hier gretig gebruik van hebben gemaakt door uitgebreide akoestische theatertournees, met bijbehorende follow-up albums. Ik heb ze zelf een aantal malen live mogen aanschouwen in een dergelijke setting, en ik moet zeggen dat ik nooit teleurgesteld ben. Wel vind ik "The Naked Truth" hun beste album in de reeks en van een hoog nieuw. Verdomd lekker album!

avatar van ricardo
Deze had ik al een tijd in huis, maar vorige week fully naked gescoord de 2 cd en 1 dvd zeg maar. Opmerkelijke was dat fully naked er lag voor 8.99 en de enkele cd 9.99 koste, en het klopte wel volgens de cd shop verkoper, was een aanbieding van de platenmaatschappij. Valt mij op dat hoe ze hier spelen geen unplugged gevoel geeft, net of er wel stekkers inzitten, en daarom vind ik het gewoon een geweldig acoustisch live album. Allemaal mooie uitvoeringen van hun overbekende hits en andere topnummers.

avatar van Funky Bookie
In de hype van MTV Unplugged ging de Earring Naked.
Dit pakte fantastisch uit. De toegankelijke rocksongs lenen zich uitstekend voor een akoestische setting, zonder dat ze deoorspronkelijke dynamiek verliezen.
Eens te meer blijkt maar weer dat Golden Earring een fantastische liveband is, met of zonder stekkers.

avatar van nlkink
Joren999 schreef:

Mijn exemplaar was nog zo mooi dat ik 'm durfde weg te geven als verjaardagscadeau. Niet omdat ik de CD niet leuk vond, integendeel, maar omdat ik zo de handen vrij had om 'Fully Naked' aan te schaffen zonder dubbelingen te krijgen .

avatar van Brutus
Goed album, al vind ik de nieuwere nummers wat minder

Ik hoor ze liever electrisch. Bij unplugged lijken de nummers erg veel opelkaar door de Spaanse gitaar en de drums met kwasten.

ricardo schreef:
Valt mij op dat hoe ze hier spelen geen unplugged gevoel geeft, net of er wel stekkers inzitten.

Kijk nog maar eens goed naar die DVD dan .....

avatar van haythijs
Ik denk eerder dat Ricardo bedoelt met de intensiteit, inzet, stijl en/of de dynamiek waarmee ze spelen dan de daadwerkelijke sound van de gitaren en stekkers?
De gangbare stijl van de MTV unplugged shows was met zijn allen in een rondje op een krukje, akoestisch gitaartje, klein trommeltje en vegertjes bij de drums. Kaarjes aan, doek en dekens bij de hand. In die zin speelt de Earring het toch anders en benaderen ze de meeste nummers ( op bv een Vanilla Queen of Eight miles High na) op de manier zoals ze ook 'elektrisch versterkt' spelen. Vooral Twilight Zone is hier een geweldig voorbeeld van. Bij de latere Naked albums werd die 'versterkte' manier van het akoestische spelen nog duidelijker. She flies werd op Naked2 nog wel enigszins aangepast in een ander arrangement , later werd deze ook gewoon gespeeld zoals vanaf het origneel, maar dan met akoetisch gitaar.

avatar van Droombolus
Volgens mij begreep jij m'n niet ....... Dit was mijn kommentaar een kleine 8 jaar gelee:

Droombolus schreef:
De "Unplugged to end all Unpluggeds" . De Earring slaagde er met deze CD als eerste en enige in om zelfs "unplugged" te blijven rocken. Van mij mag alle unplugged-zooi zo de prummelmand in, maar deze mag blijven want dit is gewoon tering goed en wat mij betreft het beste wat ze ooit gedaan hebben !

Maar "Unplugged" is natuurlijk gewoon een marketing kreet want er komen minstens net zo veel pluggen bij zo'n optreden kijken als bij een "Plugged" konsert en af en toe moet ik, als muziek nerd, dat gewoon even kwijt. Maar wel mèt humor dus.

avatar van haythijs
Ik las je knipooog idd verkeerd .
En idd, unplugged is het nooit helemaal. Datis hooguit de straatmuzikant of savonds inhet park bijv. Wat de Earring betreft moet je dan het kampvuurliedje bij de opnames van Face it beluisteren of Murdock in de eight miles high film.
Wat betreft je oudere recensie, ik denk dat we daarin hetzelfde ervaren. Hoewel ik van meerdere unplugged optredens en cd's van anderen best kan genieten, blijft de Earring unplugged misschien wel het dichts bij henzelf.
Het gekke is , dat ikzelf meer liefhebber ben van hun elektrische optredens. Maar met de huidige manier, de leeftijd en de bijbehorende beperkingen, vind ik wel dat ze echt zijn gaan inleveren de laatste paar jaar. Dat is bij de unplugged shows toch iets minder duidelijk. De setting is wellicht iets mindér zwaar. Hoewel met name Kooy zijn stem het bijna begeeft.

avatar van ricardo
Voor mij is dit unplugged ook de topper vanwege het rock gehalte, maar acousica van scorpions vind ik eigenlijk net zo goed. En die van nirvana in new york is weer een heel ander soort acoustisch album, eentje die zeer intiem en met veel gevoel gespeeld is. De rest van de acoustische albums van andere artiesten boeit mij niet zo. Die van eric clapton is een zeer beroemde, maar die doet mij eigenlijk helemaal niets.

Begin jaren 60 speelde met name bob dylan acoustisch, en die ging op dat beroemde concert uit 1966 zelfs elecktrisch spelen. Later werd veel elecktrisch. Dylan ging in de jaren 90 ook weer met de mode mee die hij zelf had uitgevonden door speciaal een unplugged album uit te brengen. Je hoort tegenwoordig niet zo veel meer van artiesten die unplugged gaan, het was eigenlijk gewoon een modeverschijnsel. Hetzelfde dat in de jaren 90 veel hardrock en metal bands zonodig met een symphonie orkest moesten gaan optreden. Geef mij maar authentieke muziek wat bij een band hoort. En het mooie is dat deze live plaat met de stekkers eruit perfect authentiek is gebleven door er lekker op los te rocken.

Mijn nummer 1 acoustische plaat.

ricardo schreef:
Begin jaren 60 speelde met name bob dylan acoustisch,

Uhhh........ in welk perspektief bedoel je dat ? De hele folk sien waar Dylan uit voort kwam speelde akoesties, inklusief zijn grote held Woody Guthrie

avatar van ricardo
Klopt, maar dylan heeft in wezen de popmuziek van acoustisch naar elecktrisch geintroduceerd.

In beide gevallen was hij een topper, hij is niet voor niets zo ongeveer de meest gecoverde artiest aller tijden.

avatar van vielip
Kiss Unplugged al geprobeerd? Wat mij betreft veegt die de vloer aan met de meeste unplugged albums!

avatar van ricardo
Dat is idd een unplugged album die ik altijd op mijn verlanglijstje heb staan maar nooit heb geprobeerd.

Wij hebben wel ongeveer dezelfde smaak, ik ga hem zeker nog eens proberen dan.

avatar van Edwynn
vielip schreef:

Yep. Samen met die van Tesla toch wel de leukste afleveringen.

avatar van vielip
En die van Great White is ook te gek. Alleen is die, op 1 of 2 nummers na, nooit officieel uitgebracht volgens mij.

avatar van iggy
En dan vergeten jullie die van L. Kravitz. Ook een meer dan te pruimen unplugged plaat. Maar ook nooit officieel uitgebracht.

avatar van Edwynn
Ergens rond de tijd dat dit uitkwam, belandde ik, god weet waarom, in de Flint te Amersfoort bij de Earring. De teleurstelling die ik zag op de gezichten toen de band op volle oorlogssterkte op het toneel verscheen. Goud waard.

avatar van adri1982
Dit album heb ik thuis, plus de Long Blond Animal E.P op cd-single.. Album maar weer eens opgezet. Klinkt goed, met live-versies van o.a. 'Another 45 miles', 'Weekend love' en 'Twilight zone', maar heb dit na 'Long Blond Animal' door tijdgebrek af moeten zetten. De rest luister ik een andere keer.

avatar van adri1982
Vandaag het album in zijn geheel gehoord en het klonk nog steeds wel goed. De live-versie van 'Radar love' vind ik echter wat minder, want die haalt het niet tegenover de studio-versie, die op het 1973-album 'Moontan' staat. 'Vanilla Queen' van datzelfde album is op dit live-album juist heel goed gedaan. Samen met 'Another 45 miles' en 'Twilight zone' mijn favoriete tracks van het album

Ik had de vinyl re-issue van Concerto al een tijdje in huis, en vandaag eindelijk eens op kunnen zetten.

Erg mooi geluid! Kan niet anders zeggen. En het blijft een mooie opname. De band in topvorm!