Golden Earring - The Naked Truth (1992)

Label: Columbia

1. Introduction (1:04)
  2. Jangalene (2:46)
  3. Another 45 Miles (3:52)
  4. Mad Love's Comin' (7:30)
  5. Why Do I? (4:24)
  6. I Can't Sleep Without You (3:27)
  7. Weekend Love (2:40)
  8. Vanilla Queen (4:46)
  9. Twilight Zone (9:13)
  10. One Shot Away from Paradise (3:59)
  11. Long Blond Animal (5:22)
  12. Pouring My Heart Out Again (4:18)
  13. Radar Love (7:43)
  14. Eight Miles High (4:43)
  15. Naked Truth (4:20)
ricardo schreef:
als iemand deze 4* geeft dan heeft live 1977 zeker 5* verdient ,want je zult deze band nooit weer beter horen dan op dat live album uit 1977.

Ze verdienen beide 5 sterren Ricardo , deze unplugged is het beste wat ik ooit gehoord heb , van alle unplugged platen .
Staat in m`n top 10 .

avatar van ricardo
Ik heb ze ook beiden 5* gegeven Ruud,alleen reageerde ik op het stemgedrag van Droombolus.Ga je ze ook nog omdraaien Ruud The Naked Truth op 7 en Live 1977 op 3? Ik vind live 1977 het allerbeste wat ik ooit van deze band gehoord heb.Maar je hebt wel geheel gelijk vind ik hoor, deze magistrale unplugged live plaat verdient ook zeker de volle mep van 5*

Joy
en dan nu de vraag die al jaren op mijn lippen brand:

wat zegt/boert hay nou aan het begin van long blond animal

i got a woman .............sometimes i think shes always mean as me:

burp?

is da een boerke of zegtie echt wat?

avatar van ricardo
Ik heb er even op gelet, maar het is net of zijn stemgeluid heel eventjes wegvalt, volgens mij is het geen boer. Je moet het ook echt weten vind ik, want het valt nauwlijks op. Het is moeilijk te bepalen wat het precies is. Maakt niet uit ook, want het is gewoon niet essentieel op deze meer dan goede Unplugged plaat van The Earring. Gewoon een verzamelaar eigenlijk, maar dan live en met de stekkers eruit.

avatar van musicfriek
Een aantal nummers ken ik hier wel van, destijds werd dit album veel gedraaid ergens (weet alleen niet meer waar). De nrs Another 45 Miles en Weekend Love zijn mij het meeste bijgebleven. Denk dat ik deze wel blind aan kan schaffen, al was het maar puur voor het sentiment.

avatar van Droombolus
rudiger schreef:
Misschien ligt het aan mij Droombolus maar je waardeert dit album met 4 en Live `77 maar met 2,5 ster , ik kan daar geen touw aan vastknopen .

Ik vind die Live dubbelaar gewoon niet echt goed. Gelling's spel past niet goed in het geluid van de band waardoor de muziek gewoon niet lekker loopt. Vandaar dus ......

avatar van ricardo
Tja je moet je oordoppen wel uitdoen als je live '77 beluisterd . Ik ben eens vergeten mijn oordoppen uit te doen na het motorrijden, en toen dacht ik bij het beluisteren van live '77, Gelling's spel past niet goed in het geluid van de band, de muziek loopt gewoon niet lekker. Oordoppen uitgedaan en toen dacht ik gelijk, wat een samenspel wat een energie wat een passie, een super goede live plaat gewoon, en niet te missen natuurlijk. Nog stukken beter dan deze al meer dan voortreffelijke unplugged live plaat.

avatar van rudiger
Zelf vind ik deze unplugged cd iets beter dan Live 77 , vooral de versies van Twilight Zone en Mad Love zijn hier subliem op.
kortom is dit mijn favoriete earring plaat .
Er blijven nogal wat nummers over die ze rustig unplugged nog kunnen spelen , zoals Silver Ship , Hope en Instant Poetry , breng maar een Naked 4 uit .

avatar van ricardo
Twiligt Zone, Mad Love's Coming en Radar Love zijn ook gelijk de 3 hoogtepunten op dit album, wat eigenlijk al 1 hoogtepunt is dit hele album. Maar die 3 nummers zijn het allerbeste hierop.

beaster1256
zeer sterk live werk van de earring , bekijk ook de dvd

beaster1256 schreef:
zeer sterk live werk van de earring , bekijk ook de dvd

De dvd is inderdaad toper de top .
De Earring krijgt hier op MM zowiezo veel te weinig aandacht , of niemand heeft van de Earring hier gehoord of niemand vindt er wat aan , ik hoop geen van beide .
Vraag blijft waarom de Earring ondergewaardeerd is op deze site.
Ik heb ze afgelopen zaterdag nog Unplugged aan het werk gezien en de meeste nummers van deze Unplugged plaat kwamen voorbij, deze oudjes zijn in mijn ogen nog lang niet versleten alleen kreeg George het moeilijk met de hoge noten tijdens Going To The Run .
Barry`s stem klinkt nog super , gewoon door blijven touren en een nieuwe plaat maken , want kwaliteit is niet aan leeftijd gebonden .
Hulde aan de allerbeste band van Nederland .

rudiger schreef:

De dvd is inderdaad toper de top .
Vraag blijft waarom de Earring ondergewaardeerd is op deze site.
Hulde aan de allerbeste band van Nederland .

Er zijn als het goed is nieuwe nummers in aantocht, dus ben benieuwd! Heb ze vorige week weer live (elektrisch) gezien, was weer genieten, volop uit me dak gegaan zoals elke keer, heb ze meerdere keren gezien zowel elektrisch als acoustisch, maar het blijft echt een liveband met klasse!

avatar van bikkel2
Ik vind de vergelijking met de Livedubbelaar uit ''77'' niet echt aan de orde.
De setting is hier dus heel anders. Het is nogal een verschil als je acoustisch of electrisch iets neerzet.
De kracht op Naked Truth is vooral de power en de passie .
De groep is in zijn element , omdat dit feitelijk iets nieuws voor hen was.
In ''77'' was de band vooral groots bezig. 2 gitaristen en een behoorlijke bombatische sound.
Ook zeer goed , en zeker 1 van de hoogtepunten uit hun collectie.
Ik heb ze beiden even lief , maar het zijn qua sfeer 2 totaal verschillende albums.

Golden Earring Unplugged is een geweldige move. Werkelijk ieder nummer op dit album klinkt magnifiek. Natuurlijk de toppers als Radar Love en Twilight Zone, maar eigenlijk stelen Why Do I?, Long Blond Animal en One Shot Away From Paradise de show. Deze nummers klinken goed als studioversie, maar live en unplugged zijn het gewoon kippenvel nummers.

Zoals Bikkel2 al zegt is de vergelijking met Live uit '77 krom. Dat is ook een goed album, maar met een hele andere sound en ook met eentotaal ander soort nummers.

The Naked Truth is echt het beste album wat ik ken.

avatar van ricardo
Van de Naked albums vind ik deze ook het beste. Ik vind hun live album uit 1977 nog net iets intenser en nog meer gemeend en meer recht uit het hart nog dan deze. Live 1977 was The Earring op hun absolute hoogtepunt vind ik. Toen de heren wat ouder werden waren ze eigenlijk alleen nog maar in staat om een goed unplugged album op de markt te brengen. De virtuositeit van een electrisch plugged album ligt helaas al lang achter ons.

avatar van rudiger
De versie van Mad Love`s Coming is hierop beter dan op de studio plaat.

avatar van James Douglas
ricardo schreef:

Nou, dat vind ik weer wat extreem gesteld. Alsof de latere studio-albums van de Earring slappe hap zouden zijn. Virtuositeit is een andere discussie. Die is inderdaad meer te vinden op Live uit 1977 maar dat komt natuurlijk ook door het tijdsbeeld en wellicht de toevoeging van Eelco Gelling in de gelederen.

Father McKenzie
Een héél lekker wijf, die naakte trut!

Alle gekheid op een staafje - Golden Earring heeft toch 2 prachtige unplugged albums uitgebracht, ik moet de dvd versies daarvan eens opzoeken, want dit is zo ontzettend sfeervol, màn toch, wàt een band naar mijn hart, ik zou er BIJKANST (Slecht Nederlands, maar opzettelijk wel!), dus BIJKANST, HAAST Hollander willen voor worden.... maar blijf toch maar Belg zulle!

avatar van Hypnose
Goed album!
Vooral 'Long Blond Animal' blijft dagen in mijn hoofd hangen.

Golden Earring is Nederlands beste band en op dit album is dat vind ik het beste te horen..

Ik houd steeds minder van dat acoustische gedoe van de Earring. Vroeger draaide ik dit nog wel eens, maar nu geef ik toch de voorkeur aan de echte live albums.

avatar van lennon
Erg fijn live album van de heren.. Zeer de moeite waard!

avatar van Joren999
Long Blond Animal

avatar van jeroenheinz
Zit net wat filmpjes hiervan op Youtube te kijken en dit is wel heel erg goed! Snel maar eens achter de cd/dvd aangaan..

avatar van Lamontagne
Dit is samen met Naked 2 de beste unplugged plaat die er is

avatar van MichielP
Joy schreef:
en dan nu de vraag die al jaren op mijn lippen brand:

wat zegt/boert hay nou aan het begin van long blond animal

i got a woman .............sometimes i think shes always mean as me:

burp?

is da een boerke of zegtie echt wat?

Volgens mij zegt hij "yeah" met een heel lage stem, maar ik kan het mis hebben.

Erg goed live album, dat ze akoestisch/live zo goed zijn toont nog maar eens aan hoe goed deze band is!
Ga ze gelukkig zaterdag weer zien in Ahoy.

avatar van Hans Brouwer
MichielP schreef:
Inderdaad, "The Naked Truth (1992)" is een goed live album. Toch hoor ik Golden Earring liever op elektronisch materiaal spelen. Met andere woorden: mijn voorkeur gaat uit naar "Golden Earring Live" uit 1977.

avatar van jeroenheinz
Hans Brouwer schreef:

Hoor ze inderdaad ook liever elektrisch knallen, maar bij een akoestisch album als dit hoor je nog eens extra hoe goed de songs in elkaar zitten en dat het geweldige muzikanten zijn

avatar van ricardo
Ik hoor ook liever live 1977 dan dit acoustisch album, maar aan de andere kant vind ik dit wel 1 van de weinige acoustische albums die echt swingen.

avatar van Qrillah
Deze plaat stont net nog in de 2e handsbak bij mijn lokaale platen boer en ik zei tegen hem; "Godsternokke, staat de Golden Earring nou echt in de 2e handsbak? Daar hoort tie niet thuis hier met dat ding" Dus nu staat hij terrecht in mijn muziek collectie.

Maar wat zit er een enorme power achter deze acouschtische plaat zeg.... ongeloofelijk, als je deze plaat draait gegarandeert dat je niet stil kan blijven zitten!