Fuck Buttons - Tarot Sport (2009)

Electronic
Label: ATP

1. Surf Solar (10:34)
  2. Rough Steez (4:44)
  3. The Lisbon Maru (9:19)
  4. Olympians (10:55)
  5. Phantom Limb (4:50)
  6. Space Mountain (8:45)
  7. Flight of the Feathered Serpent (9:31)
avatar van xylo
Richardus schreef:
Dit zal bij het gros heel goed vallen, ik vind het een teleurstelling. Op 't eerste gehoor mag een Surf Solar mooi zijn, het album vervalt al gauw in een monotone herhalingsoefening. Het enige wat er gebeurt is dat het zoeter en zoeter wordt, en eerder synthesizerpop wordt dan de sprookjesnoise waar ze vroeger zo goed in waren.

Zoals ik zei: het zal scoren bij het grotere publiek. Ik vind ze een toegankelijker, oppervlakkiger stijl aangemeten hebben die nog maar weinig van originaliteit of inventiviteit getuigt. Daarvan liepen ze nou juist over. Ze sloegen de brug tussen noise en 'mooiere' geluiden, nu zijn ze de brug overgestoken naar het land van naam en faam in de alternatieve popsfeer. Of het nou een bewuste keuze van ze is, of gewoon hun eigen natuurlijke verloop in creativiteit: ik vind het zonde.

Denk ook dat dit meer een 'band' die je live moet zien in een volle zaal met de voetjes van de vloer. Niet echt een luisterplaat, maar meer een floorfiller...

avatar van djarend
Verwachte er eerlijk gezegd helemaal niets van, vond eerste ook niet zo, maar deze is geweldig, toch die eerste ook maar weer eens een kans geven, dikke 4**** van mij...

avatar van essence
Ook ik vind deze beter dan de voorganger.
De perfecte noise-pop. Heel goede melodieën, en het lekker lang rekken van de nummers geeft het een kraut-achtige sfeer. Sterk.
En natuurlijk gaan ze hier een breder publiek mee bereiken, en natuurlijk gaan ze meer 'in de boekjes staan'. En natuurlijk gaan er mensen zijn die dàt dan weer een reden vinden om dit ' een knieval voor de commercie, een uitverkoop van de muzikale ziel', bla bla bla gaan vinden.

avatar van dj maus
Niet slecht, fijn geluid, maar er zit weinig progressie in. Na een kwartiertje weet ik het wel.

avatar van midnight boom
Ik krijg er hoofdpijn van,
en dat is (denk ik) geen goed teken

avatar van klaezman
Niet de wolkentrip waar ik op hoopte. Ook niet de 'Sagrada Familia of Sonic Architecture'. Wel lekker om vrijdagmiddags braindead op te werken.

avatar van djarend
Nu snap ik waarom ik hem zo goed vind, een andrew weatherall productie, vandaar, was al enorm fan van eerste Sabres of Paradise plaat waar hij ook achter zit en natuurlijk zijn Primal Scream productie, wow, mensen in de winkel hier worden ook enthousiast als ik hem draai, wordt regelmatig hierdoor verkocht,.....

avatar van Yamato
Deze stond vandaag op in de Concerto in Amsterdam, ben meteen gaan vragen wat het was. Heb maar zo'n twee nummers gehoord maar ik vond het echt geweldig, zo snel mogelijk even helemaal beluisteren.

boomkat
The Lisbon Maru

Surf Solar, wan nen 'bonker'!:)

avatar van Leonard91
De eerste vijf nummers luisteren erg goed weg alleen de laatste twee zijn voor mij net wat teveel van het goede. De sound vind ik ook een beetje " plat" af en toe.

Neemt niet weg dat vooral Surf Solar een ontzettende knaller is.

avatar van gemaster
Ben de laatste week eigenlijk best wel verslaafd aan deze plaat. Ideale muziek om door de stad te lopen of in de trein te zitten. Magische klanktapijten. Ik zet in op 4*, maar dit zou best nog eens een halfje hoger kunnen worden. Favoriet is de opener.

Zo, gister en vandaag helemaal geluisterd, wat een te gekke plaat is dit zeg! Misschien af en toe wat langdradig, maar dat heeft ook zo z'n charme. Ga dit nog heel vaak horen, en het debuut ben ik nu ook erg benieuwd naar. Ik vrees dat dit weer zo'n hebbedingetje is en dat ik ze gelijk maar allebei koop. Heerlijk, voor nu 4*.

EDIT: De velvet hier heeft hem niet eens, nou maar besteld, kan hem woensdag of donderdag ophalen, ben heel erg benieuwd hoe die op mijn installatie en in cd kwaliteit klinkt!

avatar van djarend
Hihi, ligt er dan aan welke Velvet, wat mijn Velvet heeft hem wel, is zelfs een luistertip hiero en volop op voorraad welke Velvet is het ? ik zie ze morgen allemaal zal ik diegene eens om de oren slaan want die moeten ze gewoon hebben vind ik staat zelfs in mijn persoonlijke top 10 van dit jaar, weliswaar op nummer 10, maar toch

Velvet Alkmaar. Was altijd Pop-Eye maar denk dat het is overgenomen. Ik heb hem besteld bij ze, morgen even ophalen! Ze vertelde mij dat er al weinig vraag was naar het debuut waardoor ze deze niet eens hadden besteld..

avatar van blonde redhead
Dit zal ik wel nooit begrijpen. Ik zet nog liever mijn stofzuiger aan en ga daar naar luisteren. Want volgens mij produceert die ongeveer hetzelfde geluid. Ik zou hier dan ook maar geen stem op uitbrengen. Omdat ik geen halve sterren maar zou uitdelen en dat is toch het enige wat dit schijfje verdient.

avatar van Barend G
blonde redhead schreef:

Merk, type? Die wil ik ook!

avatar van MJ_DA_MAN
Hier na een tip van elrayo achteraan gegaan, en ben zeker blij dat ik het heb ontdekt. Lijkt idd wel wat op The Field, maar het is toch wat donkerder en mysterieuzer. Of hij nog wat groeit of dat dit het maximale is weet ik nog niet, maar het is sowieso een 3,5* waard .

Edit: en de 100e stem voor dit album .

avatar van Lepel
Hier en daar best interessant, maar voor het overgrote deel vind ik het toch wat saai. De nummers (of nu ja, nummers, het geheel loopt in elkaar over) verzanden niet zelden in te lang uitgerekte soundscapes, waarin oninteressante herhaling de boventoon voert: hierdoor verslapt mijn aandacht tot een punt gelijk aan een doelloze woensdagavond voor de tv waarop enkel rtl4-programma´s ontvangen kunnen worden.
In het kleine uur dat de plaat duurt, heb ik weinig gehoord wat herbeluistering de moeite waard maakt.
Voorbeeld van wat wel mijn interesse had: het begin van Phantom Limb.

avatar van MJ_DA_MAN
Hoevaak heb je hem beluistert?

avatar van Ziggy007
Vooralsnog een erg fijne plaat. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen hem saai gaan vinden, maar het gaat er ook om op welk moment je hem gaat luisteren en met wat voor intentie. Dit is gewoon een plaat waarop je je gedachten de vrije loop moet laten. Niet iets voor als je boos bent en wat vrolijks wilt horen of andersom. Zo voor het slapen onder het internetten of tussen het leren door vind ik het heerlijk.

avatar van Dorstlesser
Synthesizers aan en koffie gaan drinken, daarna uitbrengen. It shits money!

Laten we eerlijk zijn: Dit is een stijloefening, geen album. Een goeie stijloefening wellicht (hoewel ze wellicht zullen besluiten hun volgende plaat WEL af te mixxen) maar dat is het dan ook.

Opmerkelijk dat dit in hetzelfde jaar uitkomt als een Merriweather Post Pavillion, eenzelfde droney popplaat met veel gelijke klanken zelfs, maar dan mét een fatsoenlijke productie, spanning, emotie, kop en staart, en dat er dan niemand over valt.....

ps. Maar al hun artwork, daar wordt ik dan wel heel blij van.

avatar van Yamato
Dat vind ik vooralsnog een kandidaat voor slechtste opmerking van het jaar. Dit heeft toch werkelijk niets te maken met MPP. De enige overeenkomst is dat er op allebei is gewerkt met synths. Bovendien vind ik dit gewoon een album. Ik weet niet waar een album voor jou aan moet voldoen maar naar mijn standaard is dit er gewoon één. En een verdomd goede ook.

avatar van Dorstlesser
Definiëer je eigen standaard eens dan?

Ik weet overigens niet hoe je een dergelijke stijlfiguur of constructie noemt, maar als ik zeg "Dit is geen album, maar een stijloefening" is dat net zoiets als zeggen "Dit is geen oliebol, maar een slagwapen" als iemand een slechte oliebol gebakken heeft. Het IS een album maar niet al te best; vind het meer lijken op een stijloefening. Misschien moet je cognitieve linguistiek gaan studeren, zo te horen heb je impliciete aanleg.

Ik zit soms ook wel met enige vervoering te luisteren, maar het is vlees noch vis (dat is een spreekwoord), pop noch noise. Ik mis intonatie en dynamiek; alles klinkt gesequenced en zeer formulistisch. Op MPP is ook heel veel gesequenced (synths zijn nog iets anders, bovendien weet ik niet of dit synths zijn, bij MPP in elk geval NIET) maar veel minder formulistisch en zelfs met veel intonatie (en qua melodie en harmonie verrassender). De productie vind ik vlakjes en weinig dynamisch dus, alsof ik uit een draagbare radio luister op m'n super-hifi-systeem.

Alle klanken eerder gehoord, halve compositie, halve productie. Nu zal ik 'm vast nog wel eens vaker luisteren omdat een vriend van me, die experimenteel audio-atelier studeert, gek is van deze plaat en hij doorgaans veel beter zicht heeft op dingen als klank en productie dan ik, maar ik ben hierover teleurgesteld.

[edit] Vlees NOCH vis

avatar van Yamato
Allereerst: het spreekwoord luidt 'vlees noch vis'.

Allertweedst: Ik kan me wel vinden in je opmerking 'alles klinkt [...] zeer formulistisch', voor mij levert dat echter een zeer prettige luisterervaring op, niet omdat ik zo dol ben op herhaling maar meer omdat juist deze formulistische opstelling van de muziek ruimte openlaat voor subtiliteiten. Ik denk dat onze smaak te veel verschilt om het eens te worden over deze plaat.

Tot slot: Je vergelijking met MPP snap ik nog steeds totaal niet. Je hebt het over 'eenzelfde droney popplaat' maar eigenlijk geef je direct zelf al aan dat die vergeijking nergens op slaat door toe te voegen 'maar dan mét een fatsoenlijke productie, spanning, emotie, kop en staart' De enige overeenkomst die je noemt is dat het beide 'droney popplaten' zijn. Zo ken ik er dan nog wel een stuk of tien uit 2009.

avatar van Dorstlesser
Allereerst: het spreekwoord luidt 'vlees noch vis'.

Veranderd.

Zal ik je eens wat vertellen? Er is iets geks gebeurd. Ik ben het met je eens geworden denk ik, hoewel ik de plaat nog een paar keer in z'n geheel moet luisteren om hiervan helemaal zeker te zijn. Ik blijf er bij dat ze soms gewoon lui klinken maar het gaat er inderdaad erg lekker in en er zitten veel fijne subtiliteiten in.

Ik wilde voornamelijk de productie vergelijken en het gebruik van instrumenten, effecten e.d.. Je zegt zelf ook dat het electronische (deze voeg ik voor de duidelijkheid even toe, geen bezwaar?), droney popplaten zijn, dan vind ik dat er GENOEG te vergelijken valt op dat gebied.

avatar van Yamato
Mwah, dan is dat denk ik waar wij anders over denken. Ik vind dat niet genoeg om een vergelijking te trekken, jij blijkbaar wel. En dat is natuurlijk je goed recht. Ik ben benieuwd of je deze plaat inderdaad meer zult gaan waarderen. Zou leuk zijn.

avatar van bramenstruik
Wat een waanzinnige opener op dit prikkelende album.

avatar van Ziggy007
midnight boom schreef:
Ik krijg er hoofdpijn van,
en dat is (denk ik) geen goed teken

Toen ik dit een aantal weken geleden las dacht ik echt kerel
Maar ik snap wel wat je bedoeld. Het album heeft zelden een rustpunt, het blijft maar doorgaan met scherpe en overweldigende electronicsounds, waardoor ik op een gegeven moment de aandacht verlies en inderdaad 'koppijn' krijg. Het is jammer, want het is absoluut een goede plaat, ze hadden het alleen iets meer moeten variëren. Maargoed, dat is een kwestie van smaak. Ik heb op deze manier zelden de behoefte het hele album af te luisteren, en moet dan vaak weer ff wat anders horen. Een 3.5* voor het moment, misschien dat later alsnog het kwartje valt want wanneer je de nummers los luistert zijn het wel heerlijke electronic nummers, maar bij electronic moet een album in mijn ogen juist één geheel zijn.

avatar van Helicon
Mijn eerste kennismaking met dit ensemble en moet zeggen dat het mij ZEER bevalt! Gezien de reacties hierboven denkt het merendeel daar anders over.
Met name de lange nummers.