Kayak - Letters from Utopia (2009)

Label: SMH

1. Rhea (4:44)
  2. Because I ... (3:17)
  3. Turbulence (3:43)
  4. Before the Angels Fell (8:41)
  5. Breaking the News (3:52)
  6. For All the Wrong Reasons (3:58)
  7. Under the Radar (2:47)
  8. Hard Work (3:44)
  9. Nobody Wins (5:01)
  10. Circles in the Sand (3:50)
  11. Never Was (4:26)
  12. Glass Bottom Boat (3:45)
  13. Horror in Action (4:33)
  14. A Whisper (4:04)
  15. Parallel Universe (4:06)
  16. Let the Record Show (3:55)
  17. Brothers in Rhyme (4:26)
  18. When the Love Has Gone (4:05)
  19. Letters from Utopia (4:07)
chrismusic
Heb het altijd een band met potentie gevonden, maar het heeft bij mij nog nooit hoog gescoord. Hopelijk komt daar verandering in.

avatar van musician
Mooie hoes ook. Ik doe met je mee, je gaat hem toch kopen?

Ik hoop niet dat de band na deze cd bekend gaat maken dat ze er mee gaan stoppen.

Met betrekking tot toeren kan ik mij er nog iets bij voorstellen. Maar cd's kun je onbeperkt blijven maken. Zo oud zijn ze nu ook weer niet en volgens mij liggen er nog hele te ontginnen muzikale terreinen voor Kayak open.

avatar van Bluebird
Oude liefde roest niet, ben zeer benieuwd. Deze cd ga ik binnenkort eens fijn aanschaffen.

Misterfool
een nieuwe kayak. geweldig. ik verheug me er al op.

avatar van TonKa
De nieuwe KayaK is vandaag bezorgd! Het is zoals was beloofd meer van hetzelfde. Zelfs zoveel meer dat het niet op één schijfje paste.
De CD klinkt prima maar dat is geen verassing. Kayak borduurt voort op dezelfde weg en daar ben ik blij meer. Meer van hetzelfde, HEERLIJK!

avatar van Bluebird
Is het nu trouwens een conceptalbum of niet?

avatar van TonKa
Nee, en dat was het vorige album ook niet.

Ah, danku

nijme255@adsl
Dit kunstje is inmiddels bekend heren en dames, nou maar even wat anders verzinnen. Nostradamus was geweldig, de opvolger, Coming Up For Air had zijn momenten maar daar lag eenvormigheid al op de loer en hier is dat alleen maar toegenomen.
Jammer maar helaas...

Ben zéér benieuwd. Altijd kwaliteit, maar ééntonigheidheid ligt op de loer. Maar ik ga 'm een faire kans geven. Het is immers nog steeds mijn favoriete nederlandse groep.

avatar van Bluebird
Eerst maar eens ergens een download beluisteren zou ik zeggen. Hoewel ik Kayak erg hoog heb zitten had Coming Up For Air bij mij een beperkte houdbaarheidsdatum en draai ik eigenlijk amper meer. Als Utopia weer net zo safe en stijl/vormvast is zou dat dit keer best weer eens opnieuw het geval kunnen worden. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe en of de nummers aanslaan. Aanschaffen doe ik vroeg of laat toch wel maar als het geen haast heeft bespaart me dat iig een hoop stress.

avatar van Philipstown
Gezien de hoes en de titel, plus het feit dat het een ouderwetse dubbelaar is, had ik een erg zwaar conceptalbum verwacht. Maar dat valt erg mee. De nadruk ligt vooral het maken van goede popliedjes en daar zijn de heren Scherpenzeel en Koopman wel bedreven in.
Alleen de vage retoriek in de teksten; kan het nog niet erg vatten na twee draaibeurten. Maar misschien komt dat nog....

avatar van musician
Die vage retoriek in de teksten kan mij niet zo erg schelen, wel het criterium 'goede popliedjes'.

Is dat nu juist wel of geen goed compliment, met drie sterren? Hoe is de zang, is er nog sprake van enige begeestering, nog prachtige solo's en arrangementen?

Kortom, met welke andere cd van Kayak kunnen we het vergelijken?

Ik kon de afgelopen week deze nieuwe cd van Kayak nog nergens vinden in A., waarschijnlijk hebben ze moeite de plaat over het IJsselmeer te krijgen.

musician schreef:

Kortom, met welke andere cd van Kayak kunnen we het vergelijken?

Het zou voortborduren op het CUFA album. Die werd een jaar geleden enthousiast gepromoot en ontvangen als zijnde de sterkste bezetting ooit. Het zou er allemaal veel van weg kunnen hebben. Bij deze dubbelaar met diezelfde lineup lijkt nu de media-aandacht iig een stuk minder. Ik verwacht een verzameling voorspelbare tracks ''nieuwe stijl'' die dankzij constante kwaliteit nog altijd de moeite waard zijn. Dit weekend ga ik um denk ik maar halen dus daarover later meer.

avatar van Bluebird
Hebbes. Eerste indruk: Cd 1 is duidelijk de beste. Hier zit de meeste variatie in met voor mij als hoogtepunt de heftig rockende mini epic Before The Angels Fell. Dit had ook beter de titel van het album kunnen zijn. Cd 2 kabbelt nogal vlak en eenvormig doch sfeervol voort en is gezapigheid troef. Zelfs de titeltrack is vrij mager. CUFA had beslist meer vuurwerk in de benen.

Als vanouds is het muzikaal allemaal weer goed en degelijk ingevuld, mooie en puntige solo's van Joost en Rob, dito toetsenwerk van Ton, maar een redelijk deel kan me toch nog niet zo boeien/overtuigen eerlijk gezegd. Reekers doet zijn ding weer vakkundig en met gevoel maar blijft helaas wederom teveel op de automatische piloot en komt soms wat saai en uitgeblust over. Cindy en Rob zorgen zoals verwacht weer voor de nodige oplevingen.

Misschien gaat het album nog wat groeien. Ach, het blijft Kayak, het blijft sympathiek en zo moeten we er ook maar naar luisteren.

Bluebird schreef:

Ik neem toch iets van mijn woorden terug. Gezapig is achteraf niet helemaal juist, er staan wat behoorlijk zware nummers tussen maar een hele cd 2 in midtempo duurt best wel lang.

Na 3 luisterbeurten ben ik toch weer helemaal om. Prachtalbum.

avatar van musician
Het is bepaald geen gemakkelijk album voor een doorsnee bespreking op musicmeter!

Ik waag me er dan ook nog niet aan, behalve dan dat ik even een tussenstand doorgeef, na twee keer volledig afluisteren.

Voorlopig vier sterren. Het merendeel is zeker meer dan het beluisteren waard en vooral Kayak-waardig.

Maar ik ben ook bang dat ik de vraag ga noteren waarom er ooit is afgestapt van het principe dat platen niet langer dan 40 minuten mochten duren.

musician schreef:

Lijkt me eenvoudig te beantwoorden: Dat stamt vast nog uit het vinyl tijdperk. Maar zelfs toen waren er al dubbelalbums.

Dit is idd wel een album dat je even de tijd moet geven. Tracks die er duidelijk uitspringen zijn voor mij Turbulence, Before The Angels Fell, de prachtballad For All The Wrong Reasons, het heftige en confronterende Nobody Wins, Glass Bottom Boat en het statige en indrukwekkende Brothers In Rhyme. De rest bestaat uit de ''liedjes'' die Ton en Pim weer eens teveel op de plank hadden liggen maar de herkenbare Kayaksound en kwaliteit is als vanouds weer alom aanwezig.

Qua samenstelling doet het album me wat denken aan het laatste Eagles produkt. Je zou hier dan ook weer heel goed een enkele sterke cd compilatie van kunnen maken die boeit van A tot Z.

avatar van Doefie
Heb even gewacht met mijn stem voor dit album. De reden daarvoor was dat ik het aanvankelijk helemaal geen schokkende luisterervaring vond. Maar mede dankzij de twee concerten die ik -tot nu toe- heb gezien, is het materiaal wat meer tot leven gekomen. Ben nog steeds geen fan van de uptempo-nummers, maar toch staat er weer veel prachtigs op deze plaat/platen. Voortbordurend op het vorige album, toch weer ietsje anders, en -gelukkig- nog steeds herkenbaar Kayak.

R.I.P. Pim Koopman

Misschien de reden dat Kayak het al rustiger aan wou doen? Ik wens de overige bandleden alle sterkte met dit grote verlies.

Wat een drama!

Ik wens ook iedereen bij Kayak veel sterkte. Misschien even kalmer aan doen.

Pim Koopman was toch van onschatbare waarde voor Kayak. Als mede-oprichter en bij zijn terugkomst bij de Kayak-comeback cd Close to the fire (1999).

Om de waarheid te zeggen, vind ik de Kayak cd's mét Koopman globaal gesproken wel wat spannender dan de albums die zonder hem zijn opgenomen.

Een hele aderlating.

Ik zal Letters from Utopia vanavond draaien in herinnering aan Pim Koopman. De hele week zal ik een Kayak cd waar Koopman bij aanwezig was als dagafsluiter opzetten. Dat heeft hij wel verdiend.........

Een hele aderlating.

Dat ga ik ook doen. Kayak is al vanaf mijn jeugd mijn favoriete nederlandse groep geweest en altijd gebleven. Deze laatste cd had ik nog niet, maar hoop ik vanmiddag nog te kunnen gaan kopen. Uit respect voor Pim en alle fijne uren die ik van Kayak heb mogen genieten. De laatste keer, dat ik Kayak "live" gezien was in Breda met de uitvoering van Merlin. Dat was ontroerend mooi.

avatar van Bluebird
Ik was er bij de Nostradamus tour in Apeldoorn. Werkelijk fenomenaal en onvergetelijk. Pim, rust in vrede.

avatar van bonothecat
Ik ben dit album gaan luisteren in het kader van het 20-stemmen topic. Kayak heeft me meestal wel kunnen boeien, en ik was begin deze eeuw ook erg blij dat ze weer gingen touren. Echter wat mij betreft zijn ze te lang doorgegaan met nieuw materiaal uitbrengen. Bij dit album denk ik naar 5 nummers al....dit wordt een hele zit. Ze blijven iedere keer hetzelfde kunstje doen, en de kwaliteit wordt er niet beter op. Wat ik hier hoor is ronduit saai, en erg gedateerd. De Kayak koek is wat mji bereft op. 2,5*

avatar van Bluebird
Maar de koek is nog lang niet op. Er zit alweer een nieuw album aan te komen dat in september moet gaan verschijnen. We kunnen dus nog even vooruit.

avatar van bonothecat
Bluebird schreef:

Ik dacht dat ze na het overlijden van Pim Koopman echt gestopt waren. Maar goed als mensen nog lol aan nieuwe albums van Kayak hebben, dan moeten ze vooral doorgaan. Maar voor mij is de koek op.

avatar van Bluebird
Dat kan. Er zijn in ieder geval mensen zat voor wie dat niet het geval is. Anders waren ze natuurlijk allang gestopt.

avatar van The_CrY
bonothecat schreef:
[...] Ze blijven iedere keer hetzelfde kunstje doen [...] De Kayak koek is wat mji bereft op. 2,5*

Dit hoor ik er dus totaal niet in. Bij de eerste vijf nummers? Hetzelfde kunstje? Vijf totaal verschillende nummers zijn het en dit album is totaal verschillend van alles vóór Coming Up For Air. Kayak heeft nog hele voorraden koek voor ons en, hoewel dit album wat te lang is geworden, dit is het beste bewijs ervan.

Aanstaand najaar krijgen we een nieuwe smaak koek van de band... ik kan niet wachten met proeven.

avatar van Pierre61
Bluebird schreef:

Juist Bluebird, helemaal met je keuze eens over welke liedjes er uitspringen. Ook ik vind dat er net eventjes teveel nummers op de cd staan waardoor je een wat minder 'super-gevoel' aan deze cd overhoudt. Maar de bovengenoemde nummers houden de kwaliteit wel weer overeind.

Over de titelsong het volgende: De kayak-fans mogen dit dan niet tot hun favoriete nummers schrijven, maar het is nou net weer een nummer waar mijn echtgenoot voor warmloopt. En dat doet ze niet snel voor Kayak. Hoewel ze wel een aantal keer vrijwillig is meegegaan naar een concert, zal ze bij deze cd snel doorzappen naar dit laatste nummer.

Persoonlijk vind ik deze cd meer kwaliteit hebben dan CUFA en even hoog komen te staan als de laatste ABH.

avatar van Bluebird
Ik ben het titelnummer later ook mooier gaan vinden, een typische midtempo Kayakballad met een karakteristiek gitaarthema, een beetje herinnerend aan The Last Encore. Door het vele deels heftige materiaal op deze volgestampte dubbelaar deed het wat aan als een wat simpele afsluiter maar het heeft absoluut zijn klasse en charme. Puur Kayak.