Live - The Distance to Here (1999)

Label: Radioactive

1. The Dolphin's Cry (4:24)
  2. The Distance (3:51)
  3. Sparkle (4:33)
  4. Run to the Water (4:28)
  5. Sun (3:32)
  6. Voodoo Lady (4:19)
  7. Where Fishes Go (4:22)
  8. Face and Ghost (4:30)
  9. Feel the Quiet River Rage (4:36)
  10. Meltdown (3:55)
  11. They Stood Up for Love (4:35)
  12. We Walk in the Dream (4:22)
  13. Dance with You (4:37)
  14. I Alone [Acoustic] * (4:04)
  15. The Dolphin's Cry [Acoustic] * (3:17)
  16. The Distance [Acoustic] * (4:46)
  17. Run to the Water [Acoustic] * (4:28)
  18. They Stood Up for Love [Acoustic] * (4:21)
  19. The Dolphin's Cry [Acoustic Version] * (5:08)
  20. I Alone [Recorded Live for Y100] * (5:07)
  21. The Dolphin's Cry [Radio Mix] * (4:00)
  22. Turn My Head [Recorded Live in Melbourne, Australia, May 1997] * (4:07)
avatar van musicfriek
Dat 'probleem' heb ik dus ook met dit album. Toen helemaal geweldig (vooral Run to the Water), maar nu word ik er niet warm of koud van. Dit album is dus niet erg lang houdbaar.

avatar van Ducoz
Ik vind het toch zeker wel goed te aan te horen!

avatar van Guinness1980
Dit album vind ik het laatste album van Live dat het luisteren waard is. Vooral de opvolger van dit album vind ik een enorme draak.

Leukste nummers op deze schijf:

Where Fishes Go
They Stood Up For Love
Dance With You

avatar van Saldek
Dit vind ik nog altijd goed. Het valt me op dat het aan kracht voor mij NIETS heeft ingeboet. Sfeervol, krachtig en had deze gekocht nav 'The Dolphins Cry', daar was ik toen apelazerus freaky enthousiast over. En nog steeds.......een genot het is, door en door. Ik weet niet wat het met dat nummer is, maar die trekt me echt binnenstebuiten.
Of 'The Walk in the Dream'......ben normaal echt niet zo'n basmanneke, maar de baslijn daar vind ik top. Via mediaplayer is de bas zwaar te equalizen, en dat doe ik bij die song erg graag..........
Er staan zeer intense songs op, het gros beschouw ik als smooth en sfeervol en slechts één waarbij ik skipper op voorhand moet inschakelen: 'Sparkle'.
En een betere opener had het niet kunnen wezen denk ik met 'The dolphins...'. Nog steeds als ik deze opzet doet alleen al dat eerste nummer mij verheugen op de rest. En die stelt me nooit teleur.
Lage score, wie weet dat ik daar iets aan kan doen: 4,5

avatar van Noki
Verwonderd over laag aantal stemmen en lage score. Weliswaar geen topplaat maar met The Dolpnin's Cry, Run to the Water, Where fishes go, Face and ghost en They stood up for love toch genoeg mooie songs.

Na jaren weer eens geluisterd. Er staan eigenlijk wel een paar goede nummers op in tegenstelling tot de albums hierna.

avatar van Madjack71
Het laatste album dat ik van Live gevolgt heb, het gebaar werd steeds groter, maar kwam m.i. niet ten goede van de muziek.

Dit vind ik persoonlijk de beste plaat van live. Er staan echt zulke mooie songs op! maar het is op dit moment geen plaat die ik heel vaak draai!

avatar van Heer Hendrik
Afgelopen weekeind weer eens opgezet, maar na al die jaren vindt ik het nog steeds maar een saai album
Ook nooit begrepen dat run to the water zo'n geleifd nummer is. Dan is the Dophin's cry nog wel een stuk spannender om naar te luisteren

avatar van pureshores
helemaal mee eens met heer hendrik. Aangezien Veronica bij ons op het werk aanstaat hoor ik die 2 singles ELKE dag voorbij komen en erger me kapot eraan. Maar heb ze uberhaupt nooit wat gevonden in 99. Bovendien is Live volgens mij alleen in Nederland zo hysterisch aanbeden, zelfs in amerika boeit niemand dit

avatar van Ronald5150
"The Distance to Here" is een stuk minder sterk dan "Throwing Copper" en "Secret Samadhi". Toch bevat deze plaat een aantal sterke nummers, maar daarentegen ook wat zwakke broeders. Ook beginnen de nummers wel erg inwisselbaar te worden. Het niveau van het eerdere werk kunnen de mannen van Live niet herhalen, maar ze weten wel sterke singles voort te brengen. Een consistent album van hoog niveau is echter te ver gegrepen. Dit zal ook blijken in de releases na "The Distance to Here". Deze plaat is voor mij de laatste echt genietbare plaat van Live, daarna gaat het snel bergafwaarts.

avatar van musiquenonstop
mee eens ronald, maar deze plaat heeft voor mij maar enkele momenten die de moeite waard zijn, en blijft dus in de kast staan.

avatar van Shelter
Dit is voor mij zo'n album waar hele goede nummers op staan en hele slechte.
De goede zijn voor mij 1, 2, 4, 5 (de beste naar mijn mening), 11
De slechte: 3, 6 (de slechtste), 7, 8
De rest is redelijk.

avatar van wibro
1999 is voor mij het jaar van de miskopen en daar hoort dit album dat ik vanmorgen weer eens beluisterd heb dus duidelijk ook bij . De muziek raakt mij nu niet meer in het minst en heeft imo de tand des tijds duidelijk niet doorstaan. Dat geldt trouwens ook - hoewel in mindere mate - voor "Throwing Copper". Muziek van Live zal ik daarom ook niet meer beluisteren.

avatar van Darkzone
IJzersterk begin met de eerste 5 songs, waarna er een paar mindere tracks komen. Gelukkig is de eindsprint goed genoeg om op een 4* uit te komen.

Alleen jammer van de lelijke hoes. Vond ik destijds al en dat is niet veranderd.

avatar van adri1982
Ik vind de hoes ook niet echt mooi. Toch is het nog wel een vrij goed album, waarop 'The Dolphin's cry', 'Run to the water' en 'Where fishes go' voor mij de beste tracks zijn. Het album haalt het helaas niet meer in vergelijking met 'Throwing copper', en de albumversie van 'They stood up for love' vind ik ten opzichte van de akoestische hit-versie tegenvallen.

avatar van Funky Bookie
Live is een rockband die het commerciële jasje prima past, maar daar is men op MuMe niet van gediend. Vergelijken met voorgaande albums is misschien een beetje zinloos, want voor de meeste bands geldt dat ze 1 album hebben waar de rest niet aan kan tippen.
Dit album is gewoon een heerlijk rockalbum met vooral een ijzersterk eerste deel en een sterke afsluiter. De akoestische bonusnummers zijn heel aardig. Voor mij is They Stood Up For Love akoestiesch echt heel erg goed en stukken beter dan het origineel.

avatar van Pinsnider
Mijn gezichtsveld op Live krijgt bijstelling!
Mental Jewelry vond ik niks en dat blijft zo, Throwing Copper vind ik nog steeds een topplaat, Secret Samadhi slechts bij vlagen (maar wel met het werkelijk briljante Lakini's Juice). Dan dacht ik toch altijd echt dat het verval daarna meteen werd ingezet, zodat ik deze plaat nooit echt een eerlijke kans heb gegeven. Maar toen stond hij daar ineens met die inderdaad spuuglelijke hoes voor een zacht prijsje en dacht ik: "ach, leuk, waarom niet...". En wat zat ik er naast: wat een lekkere plaat is dit!! Zoals vaker gezegd: veel grote gebaren en bombast, maar ik vind het hier nog absoluut niet storend. Sterker nog: het mag zo wel van mij!!

avatar van milesdavisjr
Waar voorganger Secret Samadhi nog wel zijn momenten had, en de heren hier en daar nog venijnig en sober voor de dag kwamen werd met dit schijfje het verval ingezet. Het grote (deels spirituele en religieuze) gebaar van Ed kwam mijn keel uit. De weidse vergezichten die de heren ons voor willen schotelen zijn niet aan mij besteed. Het middenstuk van dit plaatje dat grofweg de nummers Sparkle tot en met Meltdown bevat is dodelijk saai, de heren proberen in de voetsporen van R.E.M. te treden maar de ongeïnspireerde riffs kunnen niet verhullen dat het materiaal mager is. De pseudo voorloper mindfulness teksten van Ed zetten ook niet aan tot denken maar schuren tegen het lachwekkende aan. De gekozen singles destijds zijn ook niet toevalligerwijs de betere songs van dit schijfje. The Dolphins's Cry, Run to the Water en het swingende They Stood Up for Love zijn prima. Echter het is te weinig om de plaat naar een dikke voldoende te trekken. Vreemd genoeg bleek Live nog lange tijd vrij populair in Nederland, wellicht te maken met het uitstekende Throwing Copper, de vele live optredens in den lande en de hype die rond dit bandje hing.

avatar van vielip
Ik ben destijds nog naar een optreden geweest tijdens de tour volgend op dit matige album. Met collega's mee. Je kent dat wel... Het was in een bomvolle Ahoy. En als ik me niet vergis de eerste in een reeks van 3 concerten. Dus ja, ze waren in Nederland behoorlijk populair. Ben zelf nooit echt een groot liefhebber geweest van ze. Throwing copper is nog steeds heel behoorlijk. De rest erg matig. Een verzamelaar met de singles is voor mij perfect van deze band.

avatar van milesdavisjr

Dat geldt voor mij ook, alleen ik zag ze destijds in Den Haag in de Statenhal. De grootste gebaren werden toen al door Ed de zaal ingeslingerd en dat was voor mij al een teken aan de wand. Throwing Copper is mij nog wel dierbaar en zelfs de eersteling kan ook nog op mijn goedkeuring rekenen, de rest kan mij gestolen worden.

avatar van Jumpjet
milesdavisjr schreef:
Dat geldt voor mij ook, alleen ik zag ze destijds in Den Haag in de Statenhal.

Met Muse in het voorprogramma. Kun je je nu niet meer voorstelen..

avatar van milesdavisjr
Met Muse in het voorprogramma. Kun je je nu niet meer voorstelen..

Inderdaad, dat was ik straal vergeten. Nu zou dat ondenkbaar zijn, niet alleen vanwege de vlucht die Muse sindsdien heeft genomen, het in de vergetelheid raken van Live maar nog meer vanwege de enorme muzikale verschillen tussen deze bands. Moet ook zeggen dat Muse destijds klaarblijkelijk ook niet veel indruk heeft gemaakt op mij gezien het feit dat ik het mij niet herinner.