Cult of Luna - Salvation (2004)

Zweden
Label: Earache

1. Echoes (12:30)
  2. Vague Illusions (10:14)
  3. Leave Me Here (7:15)
  4. Waiting for You (10:47)
  5. Adrift (7:18)
  6. White Cell (5:38)
  7. Crossing Over (8:33)
  8. Into the Beyond (11:18)
avatar van Raspoetin
Rijzende ster aan het ontongonnen genre post metal.

avatar van HammerHead
Wat een pareltje zeg, deze plaat. Naast duidelijke invloeden van bands als Neurosis en Isis lijkt het er ook op dat deze mannen de albums van Godspeed You Black Emperor! regelmatig hebben beluisterd. Vooral op bij het nummer Crossing Over komt dit duidelijk naar voren, zeker omdat dit ontdaan is van de hardcore zang een harde gitaar-riffs.

Voorlopig 4,5*, maar dit zou nog wel eens meer kunnen worden.

Ben begonnen met hun laatste plaat te luisteren, en die vond ik al fenomenaal goed. Maar alle recensies zeggen dat deze nog beter is. Ik hou mijn hart vast als ik dze dus in mijn cd speler zal schuiven, als hij in mijn bezit komt.

avatar van mathias
Hier is hij alvast in bestelling... de kwalitatief erbarmelijke gepindakaasde versie klonk in ieder geval (door de ruis heen) prima. Ik hoop dat ik hem deze week eindelijk origineel in bezit heb, want wat ik al gehoord heb klonk verschrikkelijk goed.

ForzaRob
muziekaal zit Salvation best goed in elkaar, maar die stem van die zanger kan ik echt niet aan wennen, ben bij elk nummer blijf dat hij z'n kop ff dichthoudt.

Parabola
Geweldige cd; atmosferisch, uitgedoste nummers, lange instrumentale stukken, uitbarstingen, het klopt allemaal. Inderdaad duidelijk beïnvloed, maar dat maakt deze band er niet minder om. Minder zwaar dan de vorige 2 cd's, maar wel grijpend en naar m.i. het beste werkje van Cult of Luna.

Parabola schreef:

Kan ik het alleen maar volledig mee-eens zijn, dit meesterwerkje al een tijdje in huis en is idd het best werk van Cult of Luna, al zit Somewhere along the Highway er niet ver naast.

Enig minpuntje bij deze band zijn de grunts, zeker geen groot minpunt want bij veel nummers heeft het ook wel wat.

avatar van cornucopia
Echoes regeert!!

Verhoogd naar 4,5*

avatar van Alarum
Dit is een typisch geval van een 5sterren album.
Meer hoef ik niet te vertellen.

avatar van andnino
Waar Somewhere Along the Highway me diep in mijn hart raakt, doet deze (met zijn hoge stemgemiddelde) dat niet...
Vaker luisteren? Dat ga ik sowieso doen... als ik de tijd ervoor heb, want bijna 75 minuten is toch wel wat lang

jkbb
Ben eigenlijk nog maar vrij weinig 'wat als...' of 'had er meer van verwacht' gevallen tegengekomen. Dit is er jammer genoeg zo'n eentje. Muzikaal is hier erg weinig mis mee, klinkt het vaak zelfs erg goed. Het is alleen zo jammer dat die zang (schreeuw) zo ontzettend gemaakt en emotieloos klinkt. Maar goed, Opeth was een ongeveer zelfde soort geval in het begin, deze band zal dus nog de kans krijgen.

Cult of Luna emotieloos ga Somewhere Along the Highway luisteren en vlug wat

jkbb
Hard een les in begrijpend lezen nodig zie ik.

avatar van Tha)Sven
Echoes is zeker een van de beste sludge nummers allertijden.

ForzaRob
jkbb schreef:

ik ben dus toch niet de enige die dit heeft, ik begon al aan mijn smaak te twijfelen. Bij maakt Cult of Luna weinig emoties los, terwijl de muziek wel helemaal in mijn smaakrichting zit, ik weet niet wat het is, ik denk zoals ik eerder al heb vermeld de zang.

avatar van andnino
Al eens goed naar Somewhere Along the Highway geluisterd dan?

avatar van Alarum
Echoes is in mijn ogen een van de beste nummers van de heren. En zeker weten het beste nummer met de allervetste opbouw ooit gehoord in een nummer..

ForzaRob schreef:

Hier hetzelfde, van iedereen hoor ik dat dit het helemaal moet zijn. Daarom heb ik deze band vaak gedraaid, maar echt aanslaan wil het niet. Het klinkt niet zwaar genoeg, wat een vereiste is als de strot flink wordt los getrokken.. Dan doe mij maar een Isis, Intronaut of The Ocean. Wat naar mijn inziens ook beter in elkaar zit, en waar meer variatie in zit.

strebge schreef:

Vreemd hè, dat heb ik nou met Tool. Voordat je een oordeel velt over Cult of Luna, zorg dan dat je minstens The Beyond (die is behoorlijk zwaar) en Somewhere Along the Highway (enorm emotioneel beladen) gehoord hebt.

andnino schreef:

Ok ga ik die van de week nog flink hard en vaak draaien. Dat had ik al gedaan bij de volgende 3 albums. En heb ze nog een keer live gezien op Pukkelpop vorig jaar. Toch wil het er bij mij nog niet echt in. Maar goed dat had ik ook toen ik voor het Isis hoorde. Dat heeft ook het nodige aan luisteruurtjes geduurt. En wat betreft Tool, het scheelt dat hij sporadisch maximaal een seconde of 10 echt begint te schreeuwen..

strebge schreef:

Ok ga ik die van de week nog flink hard en vaak draaien. Dat had ik al gedaan bij de volgende 3 albums. En heb ze nog een keer live gezien op Pukkelpop vorig jaar. Toch wil het er bij mij nog niet echt in. Maar goed dat had ik ook toen ik voor het Isis hoorde. Dat heeft ook het nodige aan luisteruurtjes geduurt. En wat betreft Tool, dat is een ander genre en Maynard heeft een alles behalve vergelijkbare stem.

Ik vergelijk het ook niet op die manier. Ik maak de vergelijking omdat tool ook een band is die geprezen word omdat ze op fenomenale manier techniek én emotie in hun muziek zouden verwerken, en ik beide al uitgebreid heb beluisterd.
Cult of Luna raakte me al bij de eerste luisterbeurt, Aenima van Tool wist mijn aandacht er meer bij te houden in de interludes dan in de muziek zelf. Lateralus had maar een voor mij interessant nummer, en enkel door 10,000 days hebben ze mijn aandacht.
Wat ik dus bedoelde was dat een band je soms gewoon niet aanspreekt, hoeveel je er ook naar luistert. Heb ik met Tool, maar met Cult of Luna zou dat ook zomaar kunnen.

andnino schreef:

Had het inderdaad verkeerd gelezen excusé moi. Bericht al aangepast... Neurosis is ook zo'n band wat me nog niet echt kan bekoren. Schijnt ook helemaal fantastischte zijn. Kan het dan ook niet hebben dat het bij mij niet aanslaat... Wel raar dat het bij jou meteen aanslaat en een veel toegankelijker Tool dan weer niet op het eerste gehoor...

strebge schreef:

Mijn grootste probleem met (Aenima) Tool was zelfs dat het veel te simpel klonk. Ik zie er nog steeds de briljantheid niet van in. Bij Cult of Luna (tevens mijn eerste band in het postmetalgenre) werd ik keihard weggeblazen door de manier van spelen en de meeslependheid (dat was het debuut). Neurosis vind ik persoonlijk een goede band, maar geniaal gaat me nog wat te ver. Dat heb ik wel met meer bekende bands overigens. Vooral het postrockgenre heeft een hoop bands die mooi lijken maar eigenlijk maar wat achter de rest aanlopen.

andnino schreef:

Wat vind je dan van Intronaut? Dat vond ik echt bij de eerste luisterbeurt erg verfrissend klinken, en wordt elke keer weer beter als ik het draai. Voor mij de ontdeking van de laatste maanden in het Post metal genre...

strebge schreef:

De laatste van ze staat al pakweg een half jaar op mn aankooplijstje. Dat wil zeggen 1. niet aan toegekomen nog of 2. niet kunnen vinden. wel benieuwd naar trouwens

JJJ
wow muzikaal geweldig, de grunts maken het voor mij om niet aan te horen. Heeft de band ook cd's uitgebracht zonder gegrunt? Evt. een karaoke versie verkrijgbaar;)?

avatar van andnino
Toevallig niet er zijn wel een hoop bands die hier qua stijl op lijken en die het met andere vocalen of instrumentaal doen. Moet je maar even aan Joy4ever vragen, die kent het hele genre op z'n duimpje.

avatar van Tha)Sven
Dit blijft ondanks Finland en Dim mijn favoriete Cult of Luna album. De sfeer is prachtig door de soundscapes bij sommige nummers.
Dit was overigens ook het eerste album in het sludge genre dat ik hoorde en heeft dus een speciaal gevoel bij mij
Ik weet nog toen ik het voor het eerst van voor naar achteren had geluisterd en ik was compleet verbluft en op het einde voelde ik gewoon leeg, omdat het album ten einde was.

avatar van THEMARSVOLTA
Ook mijn favoriete album, iets waar Cult of Luna verschrikkelijk goed in is: opbouw, de kalmte voor de storm. Luister maar eens aandachtig naar Vague Illusions en je begrijpt wat ik bedoel, eveneens de overgang naar Leave me Here, prachtig, muzikaal orgasme. Dit album staat niet voor niets al enorm lang in mijn Top 10.