Placebo - Sleeping with Ghosts (2003)

Label: Hut

1. Bulletproof Cupid (2:22)
  2. English Summer Rain (4:01)
  3. This Picture (3:34)
  4. Sleeping with Ghosts (4:38)
  5. The Bitter End (3:10)
  6. Something Rotten (5:28)
  7. Plasticine (3:26)
  8. Special Needs (5:15)
  9. I'll Be Yours (3:32)
  10. Second Sight (2:49)
  11. Protect Me from What I Want (3:15)
  12. Centrefolds (5:02)
  13. Running Up That Hill * (4:59)
  14. Where Is My Mind * (3:47)
  15. Bigmouth Strikes Again * (3:57)
  16. Johnny and Mary * (3:28)
  17. 20th Century Boy * (3:43)
  18. The Ballad of Melody Nelson * (4:00)
  19. Holocaust * (4:30)
  20. I Feel You * (6:28)
  21. Daddy Cool * (3:24)
  22. Jackie * (2:48)
  23. Protège-Moi * (3:13)
  24. Slackerbitch * (3:24)
  25. Eyesight to the Blind * (2:58)
  26. Miss Moneypenny * (2:50)
  27. Hen the Clouds Will Open for Me * (4:19)
  28. Waiting for the Sun of Man * (4:10)
  29. Leeloo * (4:19)
  30. ION * (4:08)
  31. Evalia * (4:20)
  32. Drink You Pretty * (3:55)
avatar van Hendrix4live
Running Up That Hill vind ik een gewaagde, maar goeie cover. Hij komt zeer dreigend over.

avatar van stoepkrijt
Dit album is mijn eerste kennismaking met Placebo, dus vergelijken met andere albums kan ik het nog niet, maar dit album klinkt wel erg goed zeg!
De eerste vijf nummers lieten meteen een goede indruk na, iets wat ik van de rest van het album niet kan zeggen. Gelukkig is dat na een paar luisterbeurten al bijgedraaid.

Maar waarom zijn er hier zo weinig mensen enthousiast over Something Rotten? Ik vind het toch best een mooi en apart nummer.

avatar van Arrie
Ik vind het ook best wel een mooi nummer hoor, Something Rotten.
Stoepkrijt, ik zou je Without You I'm Nothing willen aanraden, wat mij betreft hun beste, een tikje beter dan deze.

Arrie schreef:

Ja, dat heb ik hier al meer gelezen Binnenkort zal ik die ook eens luisteren. En misschien volgen er nog wel meer albums als die ook zo goed bevalt

avatar van yKriistian
Ik luister de covers afgezonderd van de Cd, en vind daarmee de gewone Cd toch wel een tikkeltje beter. Afzonderlijk zou ik het album zelf 4,5* geven, en de covers 3,5*
Gister de film Mr. Nobody gekeken, en daar ik kwam de soundtrack van Placebo met het nummer Where Is My Mind tegen. Prachtig, .

avatar van Arrie
Ik vind wel dat Where Is My Mind maar weinig verschilt van het geweldige Pixies-origineel.

Arrie schreef:
Klopt. Aan zo'n goed nummer hoeft eigenlijk niets veranderd te worden. En dat is ook niet echt gebeurd, op de zang na. En als ik eerlijk ben vind ik dat de stem van Brian Molko het nummer absoluut geen kwaad doet.

avatar van Dikkop
Wat zijn die eerste 5 nummers van belachelijk hoog niveau zeg.

avatar van stoepkrijt
Inderdaad, dat heb ik ook altijd al gevonden. Het zijn nog altijd de vijf nummers die mij het meest weten te boeien. Het zou echt een perfecte ep zijn. met Bulletproof Cupid als perfecte opener.

avatar van Dikkop
Special Needs zou er ook op mogen.
De andere nummers zijn toch heel wat zwakker.

avatar van Supersid
Second sight is toch ook 1 van m'n favorieten hoor!

avatar van stoepkrijt
Special Needs is natuurlijk een prachtig nummer (met een nog mooiere tekst!), maar op de een of andere manier heb ik niet zoveel met dat nummer. Misschien komt het doordat het nummer een beetje geïsoleerd staat op dit album (niet in dat blokje van 5 aan het begin, maar juist tussen een paar zwakkere nummers), misschien komt het doordat het een rustiger nummer is en ik toch liever wat stevigere rock hoor.

Sleeping with Ghosts vind ik vooral goed door de rocknummers die erop staan, terwijl ik Meds bijvoorbeeld veel meer waardeer om de rustigere tracks. Wat dat betreft had Special Needs veel beter op Meds kunnen staan

avatar van Dikkop
Wel jammer eigenlijk dat het album zo wisselvallig is.
Hierdoor (en door het feit dat de nummers niet echt een bepaalde doorlopende sound hebben)
lijkt het meer een verzameling nummers dan een duidelijk album met een bepaalde sfeer.
De eerste 5 nummers en Special Needs zijn zodanig goed dat Sleeping With Ghost toch een hoge score verdient. This Picture

Meds ken ik nog niet en zal ik eens beluisteren vanavond!

avatar van Johnny Marr
Stukken minder dan Meds vind ik, maar voor Without You I'm Nothing moet hij ook niet veel onderdoen, dus het is zeker een goed album. I'll Be Yours en Second Sight zijn wel een beetje zeurnummers. OK, alle Placebo-nummers zijn eigenlijk zeurnummers, maar hier is het écht negatief zeuren. Duidelijk de twee mindere broeders van de plaat.

Afsluiter Centrefolds vond ik ook een dikke tegenvaller, veel te rustig voor hun doen. Het raakt me ook nergens, vergelijk dat eens met de afsluiter van Meds... Protect Me From What I Want was de ideale afsluiter geweest. Het andere experiment, Something Rotten, vind ik wel geslaagd.

Genoeg negativiteit nu, tijd om dit album wat de hemel in te prijzen: de instrumentale opener Bulletproof Cupid was een zeer aangename verrassing, wat een heerlijke ragger! Maar de pareltjes van het album zijn uiteraard This Picture en Special Needs, twee van hun beste nummers. The Bitter End is natuurlijk ook heerlijk en doet het altijd wel goed op een feestje. English Summer Rain verdient ook een vermelding, wat een lekker luguber sfeertje roept dit liedje op!

Placebo is een band die ik nog niet zo lang weet te waarderen. Ze hadden even tijd nodig om tot mij door te dringen. Maar nu kan ik niet wachten om de rest van hun discografie te ontdekken. De volgende op mijn lijstje zijn zeker het debuut en Black Market Music. Naar hun laatste twee worpen ben ik eerlijk gezegd niet zo benieuwd, vraag mij niet waarom...