Motorpsycho - Roadwork Vol. 2 (2000)

Alternatieve titel: The Motor Source Massacre

Noorwegen
Jazz / Rock
Label: Stickman

1. Olemanns Kornett (0:24)
  2. Grindstone (8:47)
  3. The Wheel (22:06)
  4. Finske Skoger (9:40)
  5. Dreams (9:56)
  6. The Golden Core (12:07)
  7. Limbo (7:52)
  8. (2:48)
0,5
bittere tegenvaller van een van mijn favoriete bands. Ik heb deze gekocht omdat ik dacht dat ik alles van motorpsycho wel blind kon kopen, maar thuis aanbeland wachtte me teleurstelling...
Dit is veel te saai, te weinig melodieus, het typische motorpsychogeluid ontbreekt totaal.
Deze cd samen met 'in the fishtank' de minste van motorpsycho, en deze is zelfs niet om aan te horen...

Waarom eigenlijk nog 1 ster? 0,5 wordt het...

Grappig, ik ben het hier totaal niet mee eens. Het is zeker anders dan het normalere Motorpsycho-werk, maar nog steeds erg mooi. Dit behoort ook niet tot mijn favorieten, maar ik kan hier wel van genieten hoor... Zal wel 's een recensietje tikken als ik de CD luister, dan kan ik preciezer aangeven wat ik er wel mooi aan vind.

Overigens vind In The Fishtank ook niet verkeerd, maar ik heb daar al eens commentaar bij gegeven, volgens mij.

Nou, bij deze dan een recensietje.

Dat dit helemaal niets zou kunnen worden, is op zich niet gek als je bedenkt dat The Source, Deathprod en Motorpsycho maar 3 uur gerepeteerd hadden voor dit optreden (en dus de opnames van deze plaat). Nu ik hem zo beluister, vraag ik me ook af of mijn 4* niet wat aan de hoge kant is.

De CD doet me eigenlijk een beetje denken aan het debuut van Sigur Ros. Veel sfeer en opbouw en afbouw naar eigenlijk maar een paar concrete nummers.

Hier begint met Olemanns Kornett, een kort intro waarbij even getest wordt of de longen en de blaasinstrumenten nog in orde zijn, en dan gaat meteen de beuk erin met Grindstone, een van de lompste nummers van Motorpsycho in hun meer verfijnde periode (vanaf Demon Box zegmaar). Normaal vind ik dat lawaaierige outro van een paar minuten maar irritant, maar hier is het iets minder houthakhemderig door de toevoeging van de trompetten.

Daarna is het de beurt aan The Wheel, evenals Grindstone afkomstig van Timothy's Monster en een van Motorpsycho's meer uitgesponnen nummers. Daar wordt hier nog een schepje bovenop gedaan. Zeker een mooie versie, maar niet zo imposant als het origineel. De blazers zijn leuk, maar niet een directe toevoeging zoals bij Grindstone.

Na The Wheel een paar - naar ik aanneem - nummers van The Source, een Noors freejazzgezelschap. Finske Skoger is dan ook pakken experimenteler en meer een sfeerschets dan een afgebakend nummer op zich. Ik vind het een beetje een dreuteltrack en veer dan ook op als het overgaat in het wat concrete Dreams. Niet een geweldig nummer op zich, maar het past mooi in het geheel en klinkt erg fijn op een zondagmiddag. Zo'n nummer waarbij je de zon een standje of 2 hoger zou willen zetten.

Met The Golden Core wordt dan weer teruggegrepen op het werk van Motorpsycho. TGC is een van hun mooiste nummers en in deze versie ook echt waanzinnig mooi. Hierna wordt afgebouwd met het rustige Limbo en het opvallend frivole afsluitertje Nå.

Al met al toch een stemverlaging. Op de pieken komt deze concertregistratie zeker aan een 4 of zelfs 4,5, maar af en toe kakt het wel dermate in dat het alleen nog maar interessant is als achtergrondmuziek (het freejazzgedeelte met name).

Berichten over Roadwork vol. 3verplaatst naar Motorpsycho

avatar van The Scientist
Ik vind het wel jammer dat op Musicmeter nergens duidelijk terugkomt dat ook The Source hieraan heeft meegewerkt (behalve de post van ehrman hierboven).. dat is de jazzband die naast Motorpsycho gewoon op staat te treden.. Met een erg goede blazer.. (Trygve Seim) en bassist (Haker-Flaten) die verder niet zoveel met Motorpsycho hebben maar veel meer met pure freejazz a la Scorch Trio en dat soort dingen..

Ik kan het jazz-gehalte op deze plaat zeker waarderen

avatar van The Scientist
en wat wordt The Golden Core geweldig aangevuld door die blazers

No Pussy Blues
Verbaas nogal om de lage waardering van Roadwork Vol. 2 .Me gedachten gaan naar onvergetelijke avonden in de Tonic in New York met concerten van John Zorn.
Met afstand de beste plaat van Motorpsycho. Een dikke 5

avatar van henkiev
Helemaal mee eens.. een meesterwerk dit..10 sterren plaat !