Cormega - The Realness (2001)

Label: Landspeed

1. Dramatic Entrance (2:19)
  2. American Beauty (2:03)
  3. Thun & Kicko (3:57)

met Prodigy

4. The Saga (4:00)
  5. R U My Nigga? (3:18)
  6. Unforgiven (2:06)
  7. Fallen Soldiers (3:39)
  8. Glory Days (3:22)
  9. Rap's a Hustle (3:38)
  10. Get Out My Way (4:30)
  11. You Don't Want It (2:56)
  12. 5 for 40 (0:47)
  13. They Forced My Hand (4:13)

met Tragedy Khadafi

14. Fallen Soldiers [Remix] / Killa'z Theme (8:57)

met Mobb Deep

avatar van FunkyMonk
He's Right; strak album toch. Heb het lang uitgesteld omdat ik Cormega écht niet zo'n lekkerklinkende emcee vind (en dat mensen zn flow beter vinden dan die van Nasty Nas, is voor mij écht onbegrijpelijk). Maar het went idd wel...bovendien zijn de lyrics goed tot zelfs zeer goed. Vooral de producties zijn gewoon top, en dat maakt heel wat goed.
Alsje van QB houdt, moetje deze gwn in huis hebben. 4,5*

Social_Mask
Goede producties en Cormega is ook een sterke rapper met goede teksten en strakke flow. Een aantal zeer sterke nummers: American Beauty (beetje zijn versie van I Used To Love H.E.R. (volgens mij)) The Saga , R U My Nigga?, Fallen Soldiers, They Forced My Hand. En de rest is ook erg goed. Ik geef hier 4* voor, met een kleine kans op verhoging.

avatar van FunkyMonk
Hij slist wel nogal veel

Social_Mask
Ga jij toch luisteren naar Illmatic

Social_Mask
Nu je het zegt... Hij slist idd.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Leuke beats, aardige MC, maar pffttt wat wordt hier een blik hiphop cliches opengetrokken. Nou ja, 3* dan maar.

|Joël|
^ Je zou het ook juist zo kunnen zien dat dit album ongeveer alles bevat wat een Hip-Hop album moet hebben.

avatar van MJ_DA_MAN
Wel een aardig album met leuke producties, maar kan me niet echt 100% boeien. Cormega zelf voel ik ook niet echt, vind hem best overrated en dat ligt vooral aan zijn stem. Maar er is geen enkel slecht nummer, daarom een 3,5*. Favoriet is denk ik toch de ''hidden track'' achter Fallen Soldiers (remix), genaamd Killaz Theme met Mobb Deep. Dikke track!

Relax
Enige wat ik zo iritant vind hier is dat in het begin Cormega steeds: What ... yo ............. roept. Ik "schrik" daar een soort van, heel vervelend.

avatar van herbertwest
@MJ_DA_MAN: Zeker dikke track!

avatar van thomzi50
Waarvan komt de beat van American Beauty? Een bekend gitaarrifje, komt het hier oorspronkelijk vandaan?

EPMD
vet album... voor nu een 4... kan hoger.. goede beats en cormega is een goede mc... fallen soldiers heeft een geweldige beat...

avatar van hiphopisntdead
kan em nergens vinden net zoals zn opvolger. kan iemand mij miss helpen hieraan of aan zijn volgende album te komen?

avatar van MJ_DA_MAN
Voor slechts £4,99 (ongeveer € 6,33): klik.

helaas heb ik geen creditcard ,op 13 jarige leeftijd
maar toch heel erg bedankt
weet iemand miss een manier om dit album te krijgen met internetbankieren?
of bezit iemand hem die hem kwijt zou willen?
bol.com?

avatar van MJ_DA_MAN
Je kan zelf toch ook wel zoeken op BOL ?
Anders kijk je je pa lief aan of je zijn creditcard mag lenen voor even .

avatar van hiphopisntdead
ja ik heb ook gezzocht kweetniet wrom ik dat erbij schreef:S
. maar ideal is toch internetbankieren want dat kan weer wel.

avatar van Osiris Apis
Ja, iDeal is internetbankieren, dan wordt de betaling automatisch klaar gezet.

avatar van hiphopisntdead
wikipedia zegt: Cormega recorded an album as MC Cor with Marley Marl in the late 80's.
kan het nergens vinden omdat hij in de gevangenis was gekomen

avatar van Harco
thomzi50 schreef:

Dat is deze. Bij de beschrijving staan ook andere artiesten die het gesampled hebben.

avatar van royals
Dit is misschien mijn meest gedraaide underground cd samen met Akir - Legacy. Heerlijke soulvolle beats met een goede flow. Ik vindt zijn stem inderdaad soms iets te irritant om te lang aan te horen. Zou ook wel een instrumentale cd hiervan willen hebben maar weet niet of dier er wel is. Mijn favorieten zijn absoluut Get out of my way en Fallen soldiers remix. VIndt alleen de eerste drie tracks iets minder. Ook goed is de verborgen track aan het einde. Zo hoort een complete underground cd gemaakt te worden.

RedLightCityBoy
Wat heeft deze gast een stem zeg...
Ik zag op youtube zo'n nummer: The Saga Remix ofzo...
(zo'n vreselijk piep stemmetje...)
Zijn stem...? een ongeluk gehad ooit? klinkt een beetje als The D.O.C. nu.
Daar kan ik echt niet van genieten, maarja lyricaal wel perfect.

Relax
Dan heb je volgens mij gewoon D.O.C. geluisterd want meneer Cormega heeft een totaal andere stem.

RedLightCityBoy
? raar, op the saga remix vind ik zijn stem echt anders dan andere rappers. Life Ain't Fair, Shorty Pregnant etc.... dat stukje, daar merk ik echt dat zijn stem anders is.

avatar van WeztSide
Ik kan die stem wel waarderen. Op What's Ya Poison (Murda Muzik van Mobb Deep) vond ik hem echt geweldig

avatar van Raul
Ik snap niet wat iedereen tegen Mega's stem heeft, ik heb nergens last van...
Sterke CD, zette deze sinds jaren weer eens op en kende alle nummers nog
Dit album heeft alles wat hiphop vet maakt maar op de één of andere manier nodigt het niet uit tot het heel vaak luisteren ervan
Daarom 3,5 sterren.

avatar van DarkoMarco
Nadat ik opzocht wie Cormega was van de track: M.A.R.S (Van Large professor) waar hij heel professional klonk, kwam bij deze album terecht!

Van de rapper zelf (kwa stem) had ik wat meer verwacht, want hier voel ik hem helaas bijna niet, terwijl hij echt met hele zieke lyrics komt.

Buiten dat om is de productie echt geweldig van dit album, Cormega kan aardig goed spitten en zoals ik net al vermelde: tekstueel heel sterk!

De intro begint al met een heerlijke beat, en komt zeker sterk meteen!
Tot het einde blijft het album sterk, het zakt niet af. Alleen word ik bij de beat van: fallen soldiers (remix) erg zenuwachtig

Hoewel ik persoonlijk track 2 & 3 echt goed vind, vind ik dat pas vanaf: the saga het album echt begint.

Wat ik nou zo leuk vind bij dit album is dat het van droevig naar energierijk kan gaan, net als bij illmatic! (ja nou word die weer opgenoemd)

Dit album kan ik zeker aanraden, voor de liefhebbers van Hip-Hop.
Het heeft zoals meerdere mensen hier boven mij hebben gezegd: alles wat een hip-hop album nodig heeft. Maar ben ik met Raul eens dat, je het niet echt blijft uitnodigen. Komt omdat je hem toch niet echt voelt.

They Forced My Hand

*3.5