Cormega - The Realness (2001)

Label: Landspeed

1. Dramatic Entrance (2:19)
  2. American Beauty (2:03)
  3. Thun & Kicko (3:57)

met Prodigy

4. The Saga (4:00)
  5. R U My Nigga? (3:18)
  6. Unforgiven (2:06)
  7. Fallen Soldiers (3:39)
  8. Glory Days (3:22)
  9. Rap's a Hustle (3:38)
  10. Get Out My Way (4:30)
  11. You Don't Want It (2:56)
  12. 5 for 40 (0:47)
  13. They Forced My Hand (4:13)

met Tragedy Khadafi

14. Fallen Soldiers [Remix] / Killa'z Theme (8:57)

met Mobb Deep

avatar van Gyzzz
4.5 ster. Cormega is wat mij betreft een van de beste rappers die er rondlopen. Op dit album staan nergens overbodige skits of gehypete beats die te lang doorlopen, maar dit is gewoon wat je als rapliefhebber wilt hebben. Geen verkooptrucjes en dergelijken, eigenlijk is Cormega zeer zeldzaam in zijn soort tegenwoordig.

avatar van thomzi50
Cormega is een van de betere gangstrappers. Hij is tamelijk onbekend gebleven, in tegenstelling tot rivaal Nas. Ik vind dit album bijna gelijkwaardig aan Illmatic. Een goede m.c. met dope beats en een dope album. Vier sterren

Heerlijke cd. Goede raps gecombineerd met een sterke productie. Mijn favorite picks zijn Glory Days en de intro: Dramatic Entrance. Moet er wel bij zeggen dat zowel elk nummer van dit album goed in elkaar zit. Zeker aan te raden. Wel jammer dat hij als rapper zo underated is.

thomzi50 schreef:
Ik vind dit album bijna gelijkwaardig aan Illmatic.

Ik vind deze zelfs een stukje beter, en The True Meaning ook. Cormega's flow is gewoon beter dan die van Nas, qua lyrics vind ik hem ook niet onderdoen voor Nas, en hij heeft hier niet teveel vervelende gast-optredens of skits. Verder is Illmatic erg goed, maar meer ook niet.

Relax
Gyzzz schreef:

en hij heeft hier niet teveel vervelende gast-optredens of skits.

Illmatic ook niet

Relax
Wat is dit goed!! 4,5, gevoel in de flow, tonen van de beats die je raken, alsof je zelf daar bent, de teksten kloppen... dit is top.
Als ik het zo goed blijf vinden mischien verhoging of gewoon kans in top10, echt top niveau.

Relax schreef:

Illmatic ook niet

Nee, precies. Cormega haalt Tragedy erbij, en Nas AZ. Dat zijn pas namen.

Harco schreef:

Nee, precies. Cormega haalt Tragedy erbij, en Nas AZ. Dat zijn pas namen.

Met ''hij heeft hier niet veel vervelende gastoptredens'' wilde ik niet de link met Illmatic leggen, maar met Cormega's later uitgebrachte Legal Hustle, dat teleurstelt vanwege de gastoptredens. Hier zijn die nog amper van de partij, en daarmee haalt Cormega hier het maximale uit zichzelf (en overtreft hij Illmatic wat mij betreft).

Dat zeker.

avatar van Niek
Gyzzz schreef:
en overtreft hij Illmatic wat mij betreft.
Dat vind ik overdreven, maar dit is wel een gruwelijk lekker album. 4,5*

avatar van Zjapp
Lekker album, the QBC-stijl druipt ervan af. Het album begint erg goed, enkel de laatste 4 tracks vind ik iets minder qua niveau. De productie is goed gevarieerd, en Cormega moet qua skills als mc niet onderdoen voor Nas of Havoc en Prodigy, het enige dat ik hier mis is een uitschieter, zoals Shook Ones Pt. 2 op The Infamous of New York State Of Mind op Illmatic. 4*

Dit album is echt mooi
Ik heb het nu net één keer helemaal geluisterd en ik weet nu al dat dit minimaal een 4* wordt.

avatar van Niek
KUT! Vond (en vind nog steeds een beetje) dit een superplaat, maar Cormega's stem gaat me meer en meer irriteren.. Stem verlaagd naar 4 sterren en ik vrees voor verdere daling. Ik kan alleen maar hopen dat het óf overgaat óf dat de productie zo goed blijkt dat deze zijn stem compenseert. Mijn respect voor deze plaat is natuurlijk niet gedaalt. Het is en blijft een topper en qua waardering eigenlijk nog steeds 4,5 maar helaas en logisch telt het luisterplezier erg zwaar, vandaar nu 'slechts' een 4.

Harco
De uitschieter voor mij is The Saga.

Harco schreef:
De uitschieter voor mij is The Saga.
Die vind ik ook mooi.

Harco
Een van de beste rappers ooit, iemand die gangsteronderwerpen toch interessant weet te brengen, maar ze ook afwisselt met heel andere zaken.

Ooit krijgt dit album 5 sterren van mij, maar nu staat 'ie nog steeds op een hele mooie 4,5.

avatar van FunkyMonk
Niek schreef:
...maar Cormega's stem gaat me meer en meer irriteren.. Stem verlaagd naar 4 sterren en ik vrees voor verdere daling

Irritante stem idd. heb ik ook altijd gevonden.

|Joël|
Mijn favorieten zijn nu Dramatic Entrance, The Saga en Unforgiven.

avatar van Conway Twitty
Thun & Kicko .
Heb , misschien onterecht, de hele tijd het idee dat Cormega deze cd op The Infamous wil laten lijken. Beste aardige cd, niet veel uitschieters maar toch wel een lekker constant hoog niveau.

|Joël|
Het is voor nu een 4* maar dat kan nog wel stijgen.
Ik vind dat deze eigenlijk tussen de 4* en 4,5* in zit.
Favorieten zijn: Dramatic Entrance, The Saga en Unforgiven.

Ik vind het een mooi geheel en een heel goed album

KSPR
Ik ga hier toch voor een 3.5*. Cormega klinkt soms alsof hij verkouden is, en dat luistert niet echt lekker.
Ook "voel" ik hem nog niet. Pluspuntje is wel dat ik er niet bij wegzakte. Afwisselend genoeg dus.

Ik denk dat dit gewoon nog een luisterbeurt nodig heeft...

KSPR
Begin hem langzaam te voelen... Net 2e luisterbeurt gedaan en beviel me steeds meer. Verhoog deze nu naar 4. Vraag me af wat er gebeurt als ik hem nóg vaker luister...

avatar van J.M.
Heel goed album dit. De beats zijn van hoog niveau en vooral de teksten op dit album vind ik erg sterk. Ik moest in het begin wel ff wennen aan zijn stem, maar na 2 luisterbeurten vond ik dat hij een fijne stem heeft. Ik vind het ook fijn dat je de teksten makkelijk kan verstaan. En de teksten vind ik op dit album van een hoog niveau.
The Saga vind ik echt fantastisch. Wat een nummer zeg.
Hij brengt z'n nummer met veel emotie en je voelt mee wat hij vertelt.

Jamaican
Heb al The Sage, Fallens Soldiers en They Forced My Hand gehoord en klinkt echt heel goed. Ga dit album eens volledig moeten beluisteren want als de rest ook zo goed is kan dit nog hoog uitvallen.

Jamaican
Dit album nu al enkele keren beluisterd. Mijn favorieten zijn The Sage, They Forced My Hand en Get Out My Way maar de rest moet zeker niet onderdoen. Ik geef dit 4* en zal waarschijnlijk niet meer stijgen. Zijn stem vind ik niet echt super. Jammer dat niet veel mensen dit album kennen want het is zeker aan te raden.

Harco
Het is The Saga en niet The Sage.

|Joël|
Dramatic Entrance, The Saga, Unforgiven, Rap's A Hustle, Get Out My Way en They Forced My Hand vind ik allemaal heel mooi. De rest van dit album vind ik ook goed maar niet geweldig, Voorlopig is dit nog steeds een 4,0.

|Joël|
Inmiddels #10 in mijn top 10.
Dit album heeft naar mijn mening ongeveer alles wat een goed hiphop album moet hebben. Tekstueel is bijvoorbeeld The Saga natuurlijk een heel sterk nummer, dan heb je bijvoorbeeld ook nog een nummer als Get Out My Way waar je enorm veel energie van krijgt. Cormega weet zijn teksten regelmatig met veel gevoel te brengen waardoor je het ook allemaal echt gelooft. De bijdragen van de twee gast artiesten op dit album (Prodigy enTragedy Khadafi) zijn ook goed.
Favorieten nummers: Dramatic Entrance, The Saga, Unforgiven, Rap's A Hustle, Get Out My Way en They Forced My Hand, maar ik vind eigenlijk elk nummer van dit album wel goed.
Beste nummer van dit album is naar mijn mening The Saga.

avatar van Chrisseh
Over het algemeen zeker een goed album. Zitten een paar liedjes mee waar ik momenteel wat minder kan, maar ook een paar die ik erg mooi vind.

avatar van herbertwest
Heb hem toch naar 4.5* verhoogd. Het heeft de typische QB stijl en ik vid de sfeer best veel overeen komen met The War Report van Capone-N-Noreaga die ook uit Queens Bridge komen. Aangezien Cormega een betere mc is dan CNN krijgt hij een halfje extra.