Joss Stone - Colour Me Free! (2009)

Soul
Label: Virgin

1. Free Me (3:53)
  2. Could Have Been You (4:52)
  3. Parallel Lines (4:27)

met Jeff Beck en Sheila E.

4. Lady (4:22)
  5. 4 and 20 (5:06)
  6. Big Ole Game (4:30)

met Raphael Saadiq

7. Governmentalist (5:42)

met Nas

8. Incredible (2:46)
  9. You Got the Love (3:35)
  10. I Believe It to My Soul (4:30)

met David Sanborn

11. Stalemate (4:19)

met Jamie Hartman

12. Girlfriend on Demand (4:31)
  13. Mr. Wankerman * (13:44)
  14. Every Time I Turn Around * (4:24)
  15. I Get High * (3:14)
Dan moet je wat hoger stemmen.

avatar van Angelo
Wat een onzin dat dit album zo afgekraakt wordt. Waarom is deze niet goed? Omdat dit toevallig een rauw soulalbum is geworden, omdat ‘ie niet overgeproduceerd is, of is het omdat dit het minst commerciële album is van Joss Stone? Met dit album is absoluut niks mis en mag absoluut beschouwd worden als beste album van Joss Stone tot op heden.

Mede gezien het feit dat de productie minimaal is gebleven en er geen standaard top40 riedeltjes op te vinden zijn weet ik dit album erg te waarderen. Albums als die van Duffy, Amy Winehouse en Paloma Faith zijn natuurlijk waanzinnig goed maar veel meer gericht op de massa dan bijvoorbeeld ‘Colour me free’, dit album weerspiegelt jaren ’60-’70 soul en alle nummers zijn buitengewoon goed. Er is variatie genoeg te vinden op dit album.

‘Free me’ is ontzettend funky en het tweede nummer ‘Could have been you’ is zelfs wat beter. ‘Parallel lines’ is erg opzwepend en een nummer als ‘Lady’ is ingetogen en erg fijn. ‘4 and 20’ is zelfs wat jazzyachtig (waar ik normaal helemaal niet van houd, maar deze vind ik geweldig!). ‘Big ole game’ is een wereldtrack en zeker een hoogtepunt op dit album. ‘Governmentalist’ is ook typisch zo’n rauw soul nummer waar weinig handen aan hebben gezeten, daarom blijft het zo’n puur nummer en ook Nas’ aandeel weet ik wel te waarderen. ‘Incredible’ is weer funky en heeft een heerlijke vibe dat weer een beetje doet terugdenken aan het begin van het album.

‘You got the love’, tja, Candi Staton kan je gewoon niet overtreffen (Florence & The Machine die hem onlangs coverden wisten het origineel ook niet te overtreffen), maar het nummer blijft gewoon goed, zo ook deze versie van Joss (ze heeft ten minste een hele eigen versie van het nummer gemaakt en dat vind ik een groot pluspunt). ‘I believe it to my soul’ is ook prima gedaan, ik vind hem persoonlijk beter dan het origineel, maar da’s natuurlijk een kwestie van smaak. ‘Stalemate’ vind ik ook een hoogtepunt op het album, erg fijn nummer en een prachtig arrangement, alhoewel het waarschijnlijk een beter nummer was geweest als Joss het alleen had gezongen. De afsluiter ‘Girlfriend on demand’ is gewoon een prima ingetogen nummer waarbij die geweldige stem van Joss Stone in de laatste minuut uitmuntend uit de verf komt.

Dat dit album zo’n flop is geworden is mij een raadsel. Het zal vast wel te maken hebben met EMI die weigerde om dit album (voldoende) te promoten en het zowaar boycotte. De conflicten tussen Joss en EMI hebben duidelijk een rol gespeeld. Een andere verklaring kan ik er gewoon niet voor geven.

avatar van Soulistic
Vandaag weer is opgezet en moet toch echt constateren dat dit album Miss Stone's beste is!
Een album van afzonderlijke kwaliteit!
De eerste drie tracks knallen er echt meteen in! En zijn in mijn ogen ook meteen de grootste parels van dit album.
Haar versie van You Got The Love vind ik ook goed geslaagd.
Moest eerst even wennen, maar uiteindelijk staat ie vaak op repeat!
De rest is ook gewoon goed, en hoef dus ook nergens een nummer te skippen.
Gewoon een top album!

Soulistic schreef:

Gewoon een top album!

Is even gekeken op bijvoorbeeld Amazon UK. Na 20 ratings: ruim 4,0* waardering. Op RYM: 3,4*. En zelf kan ik de 3,17 hier op Musicmeter ook niet volgen.

avatar van Madjack71
www.dumpert.nl - Joss Stone over piracy

De moeite waard om eens te bekijken....precies zoals het zou moeten zijn en omdat het ook iets zegt over hoe zij muziek maakt. Dus toch ook maar eens dit album rippen...in de geest van sharing.

avatar van Madjack71
Een prima plaatje dit Colour me Free, niet echt hoogdravend, maar luisterd lekker weg. Joss Stone klinkt in haar element en er is geen overdaad aan overbodige rappers. Nas levert op Governmentalist een goede bijdrage in de sfeer van het nummer, wat qua tekst ook nog eens de meest opvallendste is, naast al die liefdeperikelen. Ikzelf vind deze nog beter als...introducing... omdat het m.i. meer puurder bedoeld is en minder commercieel popsucces gericht. Jammer van de spuuglelijke hoes.