Frank Boeijen - Camera (2009)

Label: V2

1. Alles Wat Ik Had (5:51)
  2. Het Huis van Hans (4:05)
  3. Op een Dag (4:37)
  4. De Onderkant van de Hemel (4:11)
  5. De Vraag (5:16)
  6. Morgen Is het Dinsdag (3:04)
  7. Zo Ver (4:38)
  8. Ho Chi Minh Park (1:49)
  9. De Streken van de Meester (5:03)
  10. Vergeving (4:08)
avatar van IntoMusic
Zeer benieuwd naar dit nieuwe album van Boeijen. Als het in lijn ligt met zijn laatste 2 albums (As en Fim do Mundo), dan kunnen we weer genieten van een hoogstaand stukje muziek.

avatar van Marty McFly
De 2 geluidsfragmenten die tot dusver op de site staan, laten (gelukkig, wat mij betreft) weer een wat "poppier" geluid horen (bij gebrek aan een betere term). Ik ben benieuwd!

avatar van IntoMusic
Ja inderdaad, dit is weer een beetje terug naar de jaren 90: Jazz in Barcelona stijl. Sjonge, dit wordt smullen geblazen...

avatar van lennon
Ik hoorde net op radio 2 een track die ik niet kende, dus ik denk effe MM nakijken of er een nieuw album aankomt.. En jaaaaa

Ben benieuwd. Nieuwe nummer klonk heel erg mooi, weet alleen niet welke titel het was

Ik ben benieuwd, was wat teleurgesteld in zijn laatste album (As).
Hoop dat dit wat meer Frank oude stijl is.
Een wat "poppier" geluid is in dit geval niet slecht,

Elvis Presley
@duran; wat zeg je hiervan:

Op een dag

@lennon; misschien was het dit nummer, de nieuwe (promo)singel?

Sterk liedje, al zeg ik het zelf.

Ja, ben net op de site van Frank Boeijen geweest en heb het nummer daar beluisterd.
En .... daar werd ik wel vrolijk van.
Echt een lekker nummer wat lekker in je hoofd blijft hangen.

Als de rest van de cd ook zo is, dan ben ik verkocht.

duran schreef:
Ik ben benieuwd, was wat teleurgesteld in zijn laatste album (As).
Hoop dat dit wat meer Frank oude stijl is.
Een wat "poppier" geluid is in dit geval niet slecht,

As wordt toch wel door menigeen betiteld als één van zijn beste werk. Vooral omdat hij hierop samenwerkt met zijn 'oude' Boeijen Groep.
Maar inderdaad mag er weer wat pit in. Volgend jaar gaan we weer naar hem live luisteren en dat is toch altijd weer een feest.

avatar van lennon
Elvis Presley schreef:

@lennon; misschien was het dit nummer, de nieuwe (promo)singel?

Sterk liedje, al zeg ik het zelf.

Ja die was het, was ik inmiddels al achter gekomen, op radio2 komt ie regelmatig langs!
Inderdaad lekker nummer!

Hier kun je het hele album al horen:

Camera

Elvis Presley schreef:
Hier kun je het hele album al horen:

Camera

Elvis, mag ik jou als eerste bedanken voor deze link. Toppie ! Wat is het een fantastisch album. Ik ga het album nog een paar maal beluisteren, maar ben nu al zeer verrast van het resultaat. Frank flikt het weer om met een verfrissend album te komen.

De vraag en Op een dag zijn nu al mijn favorieten, met het heerlijke geluid van de mondharmonica op De vraag. Wauw Frank, ik word er stil van. Met recht "de streken van de meester".

avatar van IntoMusic
Voor diegene die vlakbij of in Nijmegen wonen en dit album absoluut willen kopen: Signeersessie op 5 november

Tevens wordt er al aangegeven op Kroeze dat de deluxe digipack-versie in een zeer beperkte oplage wordt gedrukt. Ik heb 'm gelukkig al begin deze maand besteld, maar een gewaarschuwd mens...

Elvis Presley
Na 1 keer luisteren kan ik zeggen dat ik blij ben dat Frank Boeijen weer terug is naar de Jazz in Barcelona/Heden-sound, dat wil zeggen, in ieder geval weer goede pop-rock!

avatar van IntoMusic
Inmiddels 4x helemaal beluisterd en ik ga deze scharen bij de 5-sterren albums van Frank (De ontmoeting en As). Veilig om 5 sterren te geven, aangezien mijn eerste gevoel bij Franks albums altijd wel meteen raak zijn.
De vraag is een enorm verslavend nummer en moet zeggen dat Frank de laatste jaren weer puik werk afleverd. Ik zie uit naar zijn 2010-optreden in Almere.

avatar van thebestfreaks
Vooralsnog alleen een eerste indruk, maar het lijkt een erg fijne cd. Toch ook de deluxe-versie maar besteld. Ben benieuwd hoe hij bezinkt

Heb m binnen!
Luister nu het tweede nummer.
Volgens mij gaat dit een van mijn favoriete Boeijen-albums worden.
"Alles wat ik had" is een geweldige opener, eentje a la "Jazz in Barcelona" of "De Ontmoeting".

avatar van IntoMusic
Lol, ik heb 'm ook binnen en had de cd pas maandag verwacht. Dit wordt een lekker weekendje met Boeijen en Wende. Ik had de cd eigenlijk al bij de top 3 geschaard en ik denk niet dat dit veranderd.

avatar van jeroenheinz
Boeijen is een van de weinige Nederlandse artiesten die me echt weet te paken en ik ga hem volgend jaar live aanschouwen. Snel deze plaat maar eens aanschaffen als ik genoeg centen heb .

borntorun
Meesterwerk!

avatar van pukster
Het lijkt wel alsof ik de enige ben die dit album maar matig kan waarderen. Het klinkt allemaal erg vertrouwd, maar wel plichtmatig. Pakken doen de nummers me daarom niet. Jammer. Voor mij is Heden nog steeds het beste solo-album van Boeijen.

borntorun
@Pukster

Grappig ik vind Heden nu juist zijn minste solo album. Is mij te gladjes en overgeproduceerd. Dit album vind ik een goede mix tussen wat Frank al jaren solo brengt met wat Frank Boeijen Groep elementen. Puik album dat in mijn optiek niet minder dan 5 sterren verdient.

borntorun schreef:

Daar sla je de spijker op de kop, want dit is precies wat het album uitstraalt.

beaster1256
zoals we van frank gewoon zijn , zijn zoveelste meesterwerk !

Ja, Frank is soms niet te verstaan maar daar is al zo vaak en zo veel over gezegd. Ik heb er eigenlijk niet zo veel moeite mee maar misschien komt dat omdat ik geen tekstenman ben. Toch is dat bij nederlandstalige albums meestal net even anders: je komt er gewoon niet helemaal onderuit. Tekstueel zit het gelukkig altijd wel goed bij Frank Boeijen en ik geef toe dat het soms wel erg geconcentreerd luisteren is.
Maar is dat erg? Nee. Zeker niet als Frank een redelijk constant album aflevert als deze.
Zijn vorige albums As wist me heel onverwacht behoorlijk goed te pakken, iets beter dan deze misschien. Toch is ook dit album genoeg genieten en besef ik dat we met de muzikant toch wel degelijk kwaliteit in eigen huis hebben en daar mogen we best trots op zijn.

avatar van Rudie
Sferisch en ongecompliceerd werk, fijn om aan te laten staan op de achtergrond en zo nu en dan te luisteren, daarvoor is de kwaliteit consistent en de tracklist compact genoeg voor.

avatar van Marty McFly
Prachtig album van Frank (eindelijk weer, wat mij betreft). "De Onderkant van de Hemel" is een nieuwe Boeijen-klassieker van het kaliber "Zeg Me.." en "De Piano van Beethoven". En "Streken van de Meester" lijkt rechtstreeks ingevlogen uit 1987!

Zijn beste sinds "De Ballade van de Dromedaris"! (al blijf ik "Schaduw van de Liefde" een schromelijk onderschatte plaat vinden).

Father McKenzie
Bob Dylan heeft het al eerder gezegd, je moet je teksten niet al te duidelijk uitspreken, ze moeten niet alles meteen verstaan. Met Boeijen heb ik ook dat probleem, je luistert en soms ontgaat je de tekst omdat je, als je je er even niet op concentreert.... je het kwijt bent;
Maar dat is niet erg, zijn muziek spreekt voor zich, ik denk zelfs wie geen Nederlands verstaat kan nog best van deze muziek genieten, ik hoop dan ook dat er vele Wit- Russen, Kroaten, Esten en Letten zich speciaal voor Boeijen op MusicMeter inschrijven, want de muziek spreekt echt voor zich hier. Al spreek je geen woord Nederlands, het is nog te genieten.

avatar van Metal-D78
Prima plaat van Frank Boeijen. Aantal mensen hierboven menen een nieuw meesterwerk in handen te hebben of waarderen het met 5 sterren. Afgezet tegen andere nederlands(talig)e artiesten: volkomen terecht. Afgezet tegen het oevre van Frank Boeijen is dat een goede plaat. Niet veel sterker dan zijn voorgangers, zeker niet minder.

avatar van bertus99
Even voor de duidelijkheid. Ik ben echt wel groot liefhebber van Frank Boeijen. Een van de beste zangers en liedjesschrijvers die we hier hebben.
Maar na een keer of vier luisteren is Camera bij mij nog niet echt sterk binnen gekomen. Het is allemaal heel redelijk maar wat ik mis is een hoogtepunt, iets van het niveau Aan de bezitters van een Ziel of het geweldige Nu en Dan op de vorige cd: As.
Overheersend op Camera is de langzame twee-kwarts en dat klinkt vrij ontspannen maar op een gegeven moment ook een beetje kabbelend. Daarbij gevoegd zijn tamelijk beschouwende teksten dan mist het toch een beetje pit eigenlijk.
In de reeks Boeijen-albums van de laatste 10 jaar komt dit voor mij toch echt wel een paar plaatsen achter As en Heden.
Beste nummer: de Vraag.

avatar van Metal-D78
bertus99 schreef:
Beste nummer: de Vraag.

Mee eens. En laten we van As En Chat Baker zingt niet vergeten of Donkerblauw!
Desondanks blijf ik erbij dat Frank Boeijen altijd kwaliteit levert en zelden op een zwak moment valt te betrappen.