Dead Can Dance - Toward the Within (1994)

Australiƫ
Wereld / Pop
Label: 4AD

1. Rakim (6:26)
  2. Persian Love Song (2:56)
  3. Desert Song (4:20)
  4. Yulunga (Spirit Dance) (7:12)
  5. Piece for Solo Flute (3:34)
  6. The Wind That Shakes the Barley (3:12)
  7. I Am Stretched on Your Grave (4:38)
  8. I Can See Now (2:56)
  9. American Dreaming (4:55)
  10. Cantara (5:15)
  11. Oman (5:49)
  12. Song of the Sibyl (4:31)
  13. Tristan (1:48)
  14. Sanvean (4:05)
  15. Don't Fade Away (6:13)
avatar van Sanvean
Zéér sterk live-album van Dead Can Dance!

De band moet live haast magnifiek geweest zijn. Nooit meer meegemaakt, helaas. Hun drang naar perfectionisme is te horen op deze gruwelijk goed uitgevoerde uitvoeringen.

Ook op Toward the Within staan weer wat nieuwe songs, zoals altijd, en de nodige covers. Beste song is absoluut Cantara, dat werkelijk zoveel beter klinkt als op Within the Realm of a Dying Sun, vooral omdat het nummer in deze live-uitvoering eindigd in een geweldige climax waar Lisa Gerrard echt alles uit de kast haalt, terwijl het nummer op Within the Realm of a Dying Sun langzaam uitsterft.

Andere Schoonheden zijn bijvoorbeeld de "cover" Tristan en natuurlijk het hemeltergend schone Sanvean, dat Gerrard later trouwens mocht gebruiken voor haar solowerk, net als bijvoorbeeld Gloridean (dat bij Gerrard Gloradin werd).
Verder moeten natuurlijk de magnifieke opener Rakim en Yulunga altijd genoemd worden.

Van deze uitvoering werd ook een DVD uitgebracht. Alleen te vinden op de Magnifieke Dead Can Dance 1981-1995 Box Set. Op die uitvoering wèl met Gloridean.

Kan er geen genoeg van krijgen, deze band. Hoogst genietbaar!

avatar van Safri
Daar heb je dus je naam aan ontleend, aan dat nummer? Weet je ook wat het betekent? Ik niet.

neo
Sanvean is zelfs nog een keer door de mix-molen gehaald door Oakenfold.

avatar van Sanvean
Toward the Within blijft een mooi album. Live is Dead Can Dance subliem.

En ik zeg met nadruk is. Op dit moment zijn ze na een jaar of zeven weer bij elkaar voor een Europese tour, en ik ben zo vriendelijk voor mezelf geweest om het concert in Den Haag te bezoeken.

De sfeer was geweldig, de muzikanten hadden er echt zin in en de nummers klonken perfect. Lisa Gerrard live horen (en zien) zingen is echt een genot voor de zintuigen.

De nieuwe songs die ze speelden (vijf à zes) klonken erg mooi en maken zeer benieuwd naar het waarschijnlijk te komen nieuwe album van Dead Can Dance, later dit jaar.

Uiteindelijk speelden ze meer dan twee uur, echt ultiem lang dus (ik had er niets van in de gaten, miste zelfs de laatste trein naar huis daardoor).

Overigens speelden ze Sanvean ook, wat ik wel erg verrassend vond. Andere oude bekenden op de setlist waren in volgorde Nierika, Rakim, The Ubiquitous Mr. Lovegrove, The Lotus Eaters (leuk dat ze dat speelden!), Black Sun, The Wind That Shakes The Barley, How Fortunate The Man With None, Saltarello (tof!), Dreams Made Flesh van (This Mortal Coil's It'll End in Tears), I Can See Now, American Dream, Yulunga en Severance.
Verder nog een aantal nieuwe songs en als afsluiter een slaap-lullaby.

Een unieke ervaring voor mij dus, echt een superconcert!

beaster1256
goeie sterke plaat van dead can dance , maar later hebben ze nog betere gemaakt , ik heb ook gezien dat er een live dvd van dit optreden uit is , ik hou enorm van "cantara" en "yulunga"
dit zijn voor mi de sterkste nummers , verder vind ik het nog altijd erg dat ze niet meer bij elkaar zijn

beaster1256 schreef:
verder vind ik het nog altijd erg dat ze niet meer bij elkaar zijn

Op dit moment zijn ze aan t touren in the US en Canada. Europa hebben ze begin dit jaar gedaan. Op www.dcddiscs.com kun je cd's van de optredens scoren.

Heb de DVD niet gezien. Ik heb al jaren "Toward the within" in mijn bezit. Vind er toch enkele mindere nummers op staan. De nummers gezongen door Lisa Gerrard zijn wel super! Ik snap nu ook waarom ze er effe tussenuit is gegaan voor allerlei andere projectjes.

avatar van Saldek
Pijnlijk pijnlijk pijnlijk genoeg heb ik ze moeten missen. Toen bleek dat de kaarten al waren uitverkocht was het als een steek in 't hart. Heb 'Towards...' ook op DVD en da's inderdaad een genot om naar te kijken. Zelf ben ik helemaal weg van 'Sanvean', die ik live echt beter vind klinken, 'Rakim' en....ach, de hele DVD is gewoon majesteus. Wat ik overigens wel spijtig vind is dat 'Piece for the solo flute' niet op de DVD staat. Wellicht omdat het niet een per-definitie-DCDsong is (denk ik althans).
'Don't fade away', de afsluiter, is voor mij een song die een eenvoud weet te vertolken van ongekende diepgang.
Wat zal ik zeggen.....4,5.

avatar van VanDeGriend
Iemand nog die magistarle live cd's van de recente tour gekocht ?
Absolute aanraders en volgens mij nog wel te krijgen via www.dcddiscs.com

avatar van Sanvean
Niet gekocht. Ook niet van plan eerlijk gezegd. Want: ik heb ze gezien vorige jaar maart in Den Haag en heb al een uitstekende live-cd (Toward the Within).

Heb je een goede reden om alsnog dat live-album aan te schaffen? Staan er nieuwe songs op die ze in Den Haag ook speelden?
Hoe staat het met een (eventueel) nieuw album trouwens, weet jij daar iets van? Daar was toch sprake van?

Sanvean schreef:
Die heb ik zeker. Naar dat concert in Den Haag ben ik ook geweest. Toen kon je al een integrale registratie op dubbel cd van dat concert bestellen. Dat heb ik toen gedaan. Uiteraard staan daar dus alle nieuwe nummers ook op.

Van vrijwel alle optredens van de 2005 tour zijn opnames, officieel door de band zelf, op cd uitgebracht in zeer gelimiteerde opgave. Die van Den Haag was een genummerde oplage van 500. Zelf heb ik een box van alle optredens van de Europese tour (oplage 100 slechts, 26 cd's) en de Amerikaanse tour (oplage 300, 16 cd's). Beetje veel van het goede wel eigenlijk maar voor de heb leuk en mocht ik ooit aan de bedelstaf geraken, dan leveren die wel wat op op Ebay

Daarnaast vind ik de cd's veel en veel beter dan deze ook al niet misselijke Toward the Within....qua geluid en qua songmateriaal.

Van de Amerikaanse optredens zijn nog wel cd's te krijgen(inclusief de nieuwe nummers). Voor de Europese tour ben je aangewezen op Ebay (best duur).

Er zou sprake zijn van een wereldwijde relase van een live cd en dvd van het optreden van 2005 in The Hollywood Bowl dat samen met een groot orkest zou zijn opgenomen. Verder niets meer van vernomen.

Nieuw studiomateriaal wordt op diverse forums wel over gesproken maar lijkt allemaal een beetje op de wens is de vader van de gedachte statements van verstokte fans

avatar van Edwin
Ik was ook in Den Haag. Jammer van de betreffende CD is dat "Severance" ontbreekt, terwijl dit nummer wel werd gespeeld. Ik heb er nog over "geklaagd", maar kreeg als antwoord dat Perry niet tevreden was over de geluidskwaliteit van dit nummer.

VanDeGriend schreef:
Okee, dat laatste is wel een reden ja. Alleen zag ik het vorig jaar niet zitten om weer opnieuw een cd aan te schaffen, ook vanwege het financiele aspect.

Maar die nieuwe songs die ze speelden zou ik zeker nog wel eens terug willen horen.

avatar van reptile71
Prachtig album van DCD. Als je dan toch maar één album van ze wil kopen, is dit zeker een aanrader.
Ik ben in maart 2005 naar hun concert geweest in Den Haag en ze zijn werkelijk briljant live. Nooit eerder heb ik op zo'n manier een concert ervaren, alsof het niet van deze wereld was. Helaas is de cd van dat concert niet meer verkrijgbaar, anders zou ik die aanraden. Gelukkig heb ik hem zelf wel gedownload en nog op mijn pc staan. Als je die opname wil hebben valt er dus uiteraard ook wel wat te regelen.
Dead Can Dance is uniek in zijn soort en geniaal in wat ze doen.

avatar van orbit
Nou, hier staat wel overwegend alleen maar muziek van Labyrinth op en hun late periode.. mooi, maar ik prefereer hun oude werk waar hierop toch vrijwel niets van te vinden is.

avatar van reptile71
dan zou ik deze niet kopen als ik jou was

avatar van citizen
Het mooiste van deze live-registratie? Oman. Niet te vinden op het reguliere DCD werk, maar slaat hier in als een bom. Alles uit de kast.
Ook de DVD, met clips (ook) uit de vroege periode (The Protagonist) is zeer de moeite waard.
Vind Cantara hier eerder wat schreeuwerig.

avatar van Chameleon Day
Ik vond hem vlak na aanschaf, toch wat minder. Ik ben hem op dit moment echter weer eens aan het beluisteren. Het raakt me nu eigenlijk wel moet ik zeggen (en ik heb niet gedronken!). Maar ik zit pas in 'Desert Song', dus nog even te gaan.
Cantara vond ik de eerste keer idd wat schreeuwerig. De versie op WTROADS vond ik toch mooier.

avatar van Chameleon Day
Zo net afgeluisterd. Ik moet mijn aanvankelijke mening toch wel herzien. Het is een prachtig album. Mooi afgewogen van opbouw met prachtige sferen. Erg goed live, zij het dat Perry soms niet zo zuiver zingt. Cantara vind ik een beetje een misser; het wordt te hard gezongen naar mijn smaak. Dit live-album heeft vanwege de nieuwe tracks ook echt toegevoegde waarde tov de studio-albums.
Beste tracks wat mij betreft: Rakim, Oman, Song of the Sibyl, Tristan en uiteraard Sanvean.
Weet iemand of 'Sanvean' ooit op een studio-album van Gerrard is beland?

avatar van Chameleon Day
Inmiddels nog 2 keer beluisterd....Nou volgens mij had ik bij de eerste luisterbeurt banaan in mijn oren....Wat een prachtig album is dit zeg. Misschien nog wel beter dan de studio-albums. Met echt een hele mooie spanningsboog, heel evenwichtig opgebouwd met mooie toe- en weer afnemende spanningen. Elk nummer staat op de juiste plaats.

Prachtig hoe je na Tristan langzaam wordt overspoeld door de warme melancholie van Sanvean.....Kippenvel!

Stem gaat naar 4,5*

TOWARD THE WITHIN 1994

Een live album met slechts 4 oude songs (tracks 4, 6, 10 en 12).
Alle andere tracks maken hun debuut op Toward the Within.
Ook verkrijgbaar met live dvd (inclusief een interview).

Het moest er van komen, aangezien de live-bootlegs
van DCD welig tieren en ontelbare nummers met rare titels
bevatten ... laten we over de misplaatste gothic hoezen zwijgen.

Deze live registratie klinkt deels oosters (de nummers waarin
Lisa Gerrard de vocalen roert) en deels singer songwriterachtig
(met enkele sublieme songs van Brendan Perry in de tracklijst).
De opener Rakim brengt een mix van beide invalshoeken.

Persian Love Song, Tristan en Sanvean tonen een Gerrard
op haar best in quasi acapella uitvoering: smetteloos wit als
haar jurk en vooral Sanvean, een catharsislied, staat bovenaan
mijn Dead Can Dance lijstje ... ga ik spontaan van wenen.

Muzikale intermezzo's tonen een geöliede band.
Er is Piece for Solo Flute (Brendans broer in actie) en
er is Oman waarin percussiegolven elkaar opvolgen.
(Staat dan zo'n oosterse reus al joggend bij te pauken.)

Don't Fade Away, I Can See Now, American Dreaming
en Don't Fade Away zijn alle vier puike Brendan composities.
Meer dan ooit ontpopt hij zich hier als een traditioneel songwriter.
Vooral het sterke American Dreaming weet me innig te ontroeren.

I need my conscience to keep watch over me
To protect me from myself
So I can wear honesty like a crown on my head
When I walk into the promised land

Weve been too long american dreaming
And I think weve all lost the way
Forlorn somnambulistic maniacal in the dark

Tracks 6 en 7 vormen een bijzonder Iers traditioneel paar.
En op de video prijkt nog een extra track: een vocaal huzarenstukje.
Ik link het nog even door voor zij die de video niet zouden bezitten.

Gloridean http://nl.youtube.com/watch?v=MH8Asmm9a40

Voor zij die twijfelen: Lisa Gerrad zingt geen bestaande taal.
Ze tovert met vocale klanken die emoties verklanken ...

Misterfool
Geniaal livealbum. De hele CD met open mond beluisterd. Met name Sanvean is godsgruwelijk mooi. De stem van Gerrard kan me totaal verblufd achterlaten. Geen wonder dat ik dit nummer met de koptelefoon ministens 5 keer achter elkaar beluisterde. De andere nummers hoeven zeker niet onder te doen: een heel sfeervolle plaat.

avatar van dazzler
Als twee goden elkaar ontmoeten ...

Brendan Perry - Song to the Siren (Live on KEXP)

Brendan Perry met Robin Guthrie op gitaar en Liz Fraser in onze gedachten.
Blijken nog solo-nummers van Guthrie van dat optreden te vinden op YouTube.

De nieuwe Dead Can Dance verschijnt een dezer weken.

In 2012 toch?

sugartummy
een belletje geeft aan dat het publiek haar kop moet houden. gelukkig maar, want applaus op dcd plaat is storend. van i am streched.. bestaat een betere versie door sinead o'connor. de gitaarstukken van perry zijn niet erg bijzonder, waardoor ik dit album het minste in de dcd canon vind.

avatar van raymondkeuters
Deze week nog maar weer eens de live dvd van dit concert bekeken. Nog steeds 1 van de beste shows die ik ooit heb gezien. Wat een fantastische cd is dit toch. Rakim, Sanvean, Cantara, American Dreaming, Yulunga,Brendan met haar Wat een pareltjes.
Ze mogen in de nieuwe tour (24-06-2013) nog wel een paar oudjes opnemen...
Heerlijk om heeeel hard mee te zingen; of intens naar te luisteren.

avatar van Broem
In afwachting van hun nieuwe live album In Concert deze geweldenaar Toward THE Within maar weer eens gedraaid. Prachtig geproduceerd live album wat ook nog eens fenomenaal klinkt. Top. Wacht met spanning hun nieuwe live album af.

Stijn_Slayer
Eerste indruk: fraai, maar wel heel erg vocaal. Op zich wel knap om toch zo vol te klinken met slechts een stem en spaarzame, begeleidende muziek. Naar mijn mening slaat de verhouding wel wat te veel door naar de stemmen en is de muziek soms niet dominant genoeg aanwezig.

avatar van Premonition
Dit album is idd fraai, maar ontbeert ook elk gevoel van spanning. De muziek zit uiterst vakkundig in elkaar en vocaal stuwen Gerrard en Perry elkaar naar grote hoogten, maar het beklijft niet bij mij. Ik zet het (weliswaar op een zacht volume) wel eens op bij een goed etentje met prima wijn en daar past het uitstekend bij. Muzak wordt dat ook wel genoemd

Premonition schreef:
Muzak wordt dat ook wel genoemd

Een beetje zoals James Last zeg maar.