Wale - Attention: Deficit (2009)

Label: Interscope

8. Shades (3:56)

met Chrisette Michele

9. Chillin (3:24)

met Lady Gaga

10. TV in the Radio (3:20)

met K'naan

11. Contemplate (3:33)
  12. Diary (4:32)

met Marsha Ambrosius

13. Beautiful Bliss (5:04)

met J. Cole en Melanie Fiona

14. Prescription (3:27)
Contemplate is in ieder geval lekker!

avatar van He$$el_01
geen chillin en fly away?

avatar van paulvw
idd die mis ik ook

avatar van Game
Héél jammer van die Gucci Mane feature. Waarom doe je dat Wale?
Dat heb je helemaal niet nodig.

avatar van He$$el_01
op wikipedia staat nu weer een hele andere tracklist trouwens.

avatar van Shelter
Ik vind K'naan wel een frisse adem in de hiphop, geen super rapper of zo maar wel fijne afwisseling. Ben dus beniewd naar de combinatie Wale en K'naan. Ik moet wel zeggen ik ben niet erg gecharmeerd van Wale, ik heb die mixtape van hem. Het is wel ok, maar beetje saai naar mijn mening.

avatar van catdog
Lijkt me erg stug dat "Chillin'" hier niet op zal gaan staan aangezien Lady GaGa als feature ongetwijfeld wat onbekende ogen deze kant op zal gaan trekken.

avatar van MJ_DA_MAN
De tracklist is nog helemaal niet bekend; het blijft een onregelmatige boel hier op MuMe als het om keuringen gaat van commerciële (met name R&B en hiphop)-albums.

avatar van Jurrien
Ik kijk hier toch wel naar uit, aangezien zijn mixtapes zeker niet slecht waren. 11 tracks is alleen wel erg schaars

avatar van Jurrien
01. Triumph (prod. Dave Sitek)
02. Mamma Told Me
03. Mirrors f. Bun B (prod. Mark Ronson)
04. Pretty Girls f. Gucci Mane & Weensey (of Backyard Band) (prod. Best Kept Secret)
05. World Tour f Jazmine Sullivan (prod.Cool & Dre)
06. Let It Loose (Inhibitions) f. Pharrell Williams (prod. The Neptunes)
07. 90210 (prod. Mark Ronson)
08. Shades f. Chrisette Michele (prod. 9th Wonder)
09. Chillin’ f. Lady Gaga (prod. Cool & Dre)
10. TV In The Radio f. K’Naan (prod. Dave Sitek)
11. Contemplate (prod. Syience)
12. Diary f. Marsha Ambrosius
13. Beautiful Bliss f. Melanie Fiona & J.Cole (prod. DJ Green Lantern & Mark Ronson)
14. Prescription

iTunes Bonus Tracks
15. Center of Attention (Artistic Integrity 2)
16. My Sweety
17. Be Right

Definitieve tracklist

Komt de track met John Mayer er niet op dan?

avatar van Jurrien
Nee dat was een leftover.

avatar van ricardo-leiden
gelekt,
ik ben niet erg onder de indruk

Xtended
Geen slechte album. Maar moet toch zeggen dat na 3 keer luisteren er maar 3 nummers op staan die ik goed vind. Niet genoeg voor mij om hem te kopen.

avatar van Jurrien
Een keertje geluisterd, maar het klinkt erg goed als je het mij vraagt. Ik moet wel wennen aan sommige beats, maar ik vind Wale wel een goede MC.

Goede teksten van Wale en leuke beats maken dit voor mij een erg vermakelijk album. Beautifull Bliss springt eruit met een top verse van J.Cole.

avatar van 'State Of Mind'
Dit is wel een leuk tussendoortje Op die ******* Gucci Mane na dan

avatar van Jurrien
World Tour is wel een meesterlijke track .

X-man
Wat een verschrikkelijk saai album is dit zeg... Klinkt erg inspiratieloos. Las op een site dat zijn mixtapes véél beter zijn, maar die heb ik dus nooit geluisterd. Wale zou vast wel iets kunnen, maar op dit album komt het er in ieder geval niet uit. Vind ook dat hij iets te commercieel inhaakt, met o.a. Lady GaGa, Pharrell en Gucci Mane. Laat hem nou lekker zelf bewijzen dat hij een goed een debuut kan neerzetten, zonder al deze overbodige artiesten. Maarja dat is hem helaas niet gelukt. Conclusie: dit werk kan me niet overtuigen van Wale.

avatar van MJ_DA_MAN
Is ook slecht verkocht de eerste week; ''slechts'' een dikke 25.000 stuks, maar dat is natuurlijk weinig voor een (zogenaamd) reisende ster als Wale en gezien de promotie, media-aandacht en ophemeling van de rapper en zijn debuut.

MJ_DA_MAN schreef:

Of dat voor 100% te maken heeft met de negatieve geluiden? De cd-verkoop zakt sowieso al jaren in elkaar...

Maar uiteraard heeft het er deels wel mee te maken. Vind zijn stem op sommige nummers trouwens op T.I. lijken, maar dat is weer iets anders

MJ_DA_MAN schreef:

Dat is wel slecht ja, Wale heeft/had toch wel een aardige 'buzz'.

Ik heb deze plaat nog steeds niet gecheckt helaas, ben wel benieuwd. Zijn mixtape van vorig jaar vond ik erg tof.

Game schreef:

Dat is wel slecht ja, Wale heeft/had toch wel een aardige 'buzz'.

Op zich nog niet zo heel slecht: geloof dat Slaughterhouse (met minstens even veel buzz, en met 4 mc's met toch al een aardige fanbase) in de eerste week aan 18.000 kwam

avatar van MJ_DA_MAN
Wale heeft véél meer buzz gehad dan Slaughterhouse en komt vaak voorbij in alle opzichten op de grotere kanalen als MTV. Slaughterhouse is ook een groep die meer voor de muziek gaat dan de zoveelste sell out als Wale.

MJ_DA_MAN schreef:

Dat Wale meer voorbij komt op grote kanalen als MTV zou ik niet durven te beweren, aangezien ik geen cijfers heb. Het is wel aannemelijk dat een label als Interscope erg veel aandacht besteed aan dit soort promotie, dus daar zit zeker wat in.

Dat Wale meer buzz heeft gehad kan ik dan weer niet begrijpen. Slaughterhouse is een groep van vier 'established names'. Net name Royce Da 5'9" had al een erg grote naam. De laatste jaren zijn Joell Ortiz, Crooked I en Joe Budden ook veel bekender geworden. Hierdoor is het gewoon minder nodig om het publiek kennis te laten maken met de vier heren, wat bij nieuwkomer Wale wel het geval is.

Slaughterhouse heeft, naar mijn mening, net zoveel buzz gecreëerd met hun naam. Dit is voor Wale onmogelijk dus wordt er gekozen voor een ander soort promotie. Dat is appels met peren vergeleken. De muziek trouwens ook, want die is ook niet te vergelijken met elkaar.

MJ_DA_MAN schreef:

Dat wil zeggen dat Wale veel minder voor de muziek gaat, ik vind dat (gebaseerd op dit album) nogal meevallen. Qua namen van features en producers heb je helemaal gelijk. Maar een sell out zou ik hem niet durven noemen, aangezien dit zijn 'begin' is, kun je nog niet spreken van een sell out.

avatar van Game
Wale is veel meer dan een sell out. Natuurlijk gaat hij de fout in door met Gucci Mane en Lady Gaga samen te werken, maar Wale heeft wel echt liefde voor hiphop. Overigens is Gucci Mane wel te pruimen op Pretty Girls, wat een wonder is.

Ik vind dit een geslaagd debuut album. Wale is een leuke frisse MC die wat te melden heeft. Met o.a. Jazmine Sullivan en Chrisette Michelle die voor leuke refreintjes zorgen en J. Cole en Bun B die voor ijzersterke rap verses gooien. Vooral Bun B laat weer zien waarom hij perfect als gast artiest, voor mij zelfs het beste in 2009.

Maar het leukste van dit album vind ik wel de instrumentaties. Het lijkt allemaal erg alsof ze live in de studio gespeeld, iets waar duidelijk een voorstander van is. Dat was ook te horen op zijn mixtape vorig jaar. Mooi om te zien dat Cool & Dre nog goed kunnen produceren zoals op World Tour, mijn favoriete track. Heerlijke sfeer heeft die track.

3,5* prima debuut van Wale. Ondersteund door leuke refreinen en raps en instrumentaties

avatar van Rhythm & Poetry
1,0
Ik vind Wale op dit album als een zeer beperkte rapper overkomen, nauwelijks weet hij te boeien en ook qua stem en flow is het niet al te best. Daarnaast zijn de beats en met name de gastartiesten niet met zorg uitgekozen en is Attention: Deficit een album geworden dat maar mondjesmaat aardig wordt. 90210 en Contemplate zijn de uitschieters in positieve zin, overige nummers scoren allemaal een onvoldoende met als dieptepunt Chillin.

Daily Operator
Ik vind Wale zijn stem erg fijn, aardige producties, degerlijk album, met als hoogtepunt Chillin.

avatar van Rene1979
Een van de albums die ik nog niet gehoord had van 2009. Vind het nog niet echt overtuigend.

avatar van Rene1979
En artiesten die met Lady GaGa samenwerken neem ik zowiezo niet serieus. Zoals Kid Cudi het deed kon het nog.