Bryan Ferry - These Foolish Things (1973)

Label: Warner Bros.

1. A Hard Rain's Gonna Fall (5:20)
  2. River of Salt (1:49)
  3. Don't Ever Change (2:15)
  4. Piece of My Heart (3:06)
  5. Baby I Don't Care (1:50)
  6. It's My Party (2:00)
  7. Don't Worry Baby (4:14)
  8. Sympathy for the Devil (5:51)
  9. Track of My Tears (3:05)
  10. You Won't See Me (2:32)
  11. I Love How You Love Me (3:02)
  12. Loving You Is Sweeter Than Ever (3:07)
  13. These Foolish Things (5:42)
EVANSHEWSON
Bryan Ferry is een ideaal vertolker van andermans liedjes.
Dat Bob Dylan zijn favoriete songwriter is, is algemeen geweten.
A Hard Rain's Gonna Fall is hiervan het bewijs.

Smokey Robinson's Tracks of my Tears is minstens zo mooi als het origineel. Sympathy for the Devil van The Rolling Stones is verrrassend goed.

4 sterren zowaar ! ****

avatar van musician
Ik bespreek These Foolish things en Another time, another place tegelijk, dat schiet lekker op, de problematiek is dezelfde.
Zou ik een zeikerd wezen? In een periode met weergaloze Roxy music muziek komt Ferry in '73 met TFT en een jaar later met ATAP
De tranen springen in je ogen en niet van ontroering. De meeste nummers zijn VER beneden Ferry standaard, dramatisch uitgevoerd, slechte keuzes en liggen gewoon niet lekker in het gehoor, dat is het verhaal. Een man met zo'n verfijnde smaak, die zulke prachtige muzikale lijnen heeft uitgezet.................Ik moet wel zeggen dat ik het contrast in die periode (te jong) niet tegen elkaar heb kunnen zetten, maar hoe keken Roxy music fans uit die tijd naar deze albums? Er zit in dit soort zaken maar één ding op, brand een eigen compilatie van die nummers vanaf het predikaat 'aanvaardbaar'. Als ik dat met These Foolish things en Another time, another place doe, kom ik uit op 35 minuten, net voldoende tijd voor 1 LP, toen schaamde men zich niet voor zo'n tijdsduur. Uiteraard vallen o.a. hieronder A hard rain's a gonna fall, These foolish things, The incrowd en Another time, another place.
Ferry vond het zelf waarschijnlijk ook niet best, heeft zich later met Let's stick together meer dan voortreffelijk gerevancheerd, laten we dat niet vergeten.

avatar van GothicBowie
Ik heb het op uitzondering van ''let's stick together'' ''bride striped bare'' en ''Boys and girls'' nooit echt gehad voor de solo albums van Bryan Ferry hoewel hier toch een paar leuke covers opstaan, maar daar blijft het ook een beetje bij

avatar van devel-hunt
Heb dit altijd wel een bijzondere plaat gevonden. Ferry had blijkbaar niet genoeg podium met Roxy music, maar had al vroeg in zijn carriere de behoefte er nog een solo carriere naast te hebben. Deze plaat stamt uit de periode dat Ferry en Roxy music nog geen perfecte popplaten maakte maar wel vreemdsoortige vernieuwende muziek, vanuit dat oogpunt heeft hij ook deze nummers benadert. Oude nummers in een exentriek naar cult hangend jasje. A hard rains gonne fall, Baby I don't care en de titelsong vormen de hoogtepunten van dit vreemde maar erg lekkere plaatje, en de aftrap van een erg succesvolle solo carriere.

avatar van beaster1256
fantastische eerste solo lp van de heer ferry , vooral de cover van dylan is subliem , en ook de titeltrack is hemels !

avatar van beaster1256
en ja , het heeft niks met roxy te maken , daar heb ik me als jongeling toen hij uitkwam ook stevig aan mispakt , maar ik vond hem zo slecht niet , na 30 jaar terug op cd en geremasterd , en wat blijkt , ik vind dit een zeer goede plaat , zelfs zijn beste solo , later werd het allemaal vol geplamuurd en was het wat arty - farty

avatar van Drs. DAJA
Redelijke plaat. A Hard Rain's a Gonna Fall en Baby I Don't Care werken uitstekend.

Aardige plaat van Ferry. Sympathy for the devil is niet helemaal lekker gelukt (maar dat is ook moeilijk) maar de meeste songs zijn toch wel leuk uitgevoerd.

Ferry zijn unieke geluid zorgt ervoor dat dit niet een hele lelijke cover plaat is geworden.

Kan me wel goed voorstellen dat dit veel Roxy fans een beetje tegenstond destijds. Is toch totaal andere muziek en genre.

kistenkuif
Als vroege Roxyfan was en ben ik nog steeds een liefhebber van dit album omdat de hele band minus Eno maar met blazerssectie, dit nostalgisch album volspeelt. De songs zijn allemaal favorieten van Ferry en over zijn keuze valt te twisten maar ik vind bijna alle covers dik in orde. Sympathy for the Devil is lang als tongue in cheek beschouwd omdat Ferry net Jerry Hall op Jagger had veroverd, maar dit terzijde. Met dit 'debuut' zet hij zich neer als begenadigd vertolker van covers en dat zal een vast onderdeel blijven in zijn repertoire, zij het meer gepolijst dan op dit aanstekelijk werkstuk. Als schrijver en uitvoerder van alleen maar eigen composities kan ik In Your Mind (1977) van harte aanbevelen. Dat zou trouwens ook zomaar een Roxy-album kunnen zijn, gezien de musici. Onderschatte plaat.

avatar van heartofsoul
Helaas, zo mooi als ik In Your Mind uit 1977 vond, zo matig interessant vind ik zijn solodebuut.
Wel hoor ik dat Ferry er lol in heeft, en de band is best goed op dreef, maar ik vind sommige covers (de trits It's My Party / Don't Worry Baby / Sympathy for the Devil bijvoorbeeld) bijna lachwekkend.
Daar staan een paar goed gelukte overs tegenover.Tracks of My Tears bijvoorbeeld vind ik prachtig, en Baby I Don't Care is ook dik in orde, al doet die mij Elvis Presley niet echt vergeten. Ook het titelnummer kan er wat mij betreft mee door. Niet echt geslaagd dus voor mij.

avatar van devel-hunt
These foolish things en another time another place kunnen niet vergeleken worden met de platen de Ferry ging maken toen hij een succesvolle solo carriere ambieerde. Het waren voor hem uitlaatkleppen naast zijn artistieke platen met RM. De pretentieloosheid is de charme, hoewel hij de nummers een excentrieke draai geeft, iets waar hij in die jaren patent op had, excentriek, gedurfd en anders. De jaren van zijn zwoele onderbuik gevoel moesten nog aanbreken. A hard rain gonne fall.