Bryan Ferry - Mamouna (1994)

Label: Virgin

1. Don't Want to Know (4:07)
  2. N.Y.C. (4:09)
  3. Your Painted Smile (3:13)
  4. Mamouna (5:10)
  5. The Only Face (4:39)
  6. The 39 Steps (5:00)
  7. Which Way to Turn (5:43)
  8. Wildcat Days (4:34)
  9. Gemini Moon (3:46)
  10. Chain Reaction (5:07)
Een prachtige hoes. De cd is in typische Ferry-stijl aantrekkelijk, maar ik mis toch wat up-temponummers. Het is een beetje allemaal hetzelfde. Toch wat ontgoochelend eigenlijk.

beaster1256
dit is een plaatje dat ik na lang geleden nog eens opgelegd heb vanavond , met een goed flesje wijn , en het is een goede plaat , een van zijn betere , knap geproduceerd , de teksten zijn ok , ferry zingt goed zoals altijd , en het stoort geen seconde, contactwoorden zijn : klasse, niveau, en glamour
vooral the 39 steps en chain reaction bekoren me , daar er niet veel up tempo op staat is het klassemuziek voor na middernacht ( vlug nog een bericht achter laten ) en dan naar bed
welterusten iedereen

avatar van VanDeGriend
Een van de betere cd's van Ferry solo. Veel sfeervolle midtempo stukken. Productie is fenomenaal. Grandeur en klasse zijn termen die me te binnen schieten als ik deze cd opzet.

avatar van Saldek
Elk woord dat ik aan deze beoordelingen toe zou voegen zou een woord overbodig teveel zijn. Klasse album ! 4

dream555 schreef:
Een prachtige hoes.

Wow, de eerste hoes waar hij zelf niet opstaat

avatar van Hans Brouwer
Wat mij betreft is dit album "Mamouna (1994)" samen met "Boys and Girls (1985)" het beste wat Bryan Ferry heeft uitgebracht. Een paar maanden geleden heb ik Bryan Ferry live gezien in de HMH in Amsterdam en ik heb alleen maar nog meer respect gekregen voor zijn muziek en zijn vakmanschap."Mamouna (1994)" is een sfeervol en relaxed album dat nimmer gaat vervelen .

EVANSHEWSON
Hans Brouwer schreef:

Hé Hans, laat dit zo ongeveer he enige album zijn dat ik niet goed ken, laat staan dat ik het ooit gehoord heb ???

Raar, want heb haast al zijn andere albums !

Hét gat in mijn verzameling ???

EVANSHEWSON schreef:

Raar, want heb haast al zijn andere albums !

Hét gat in mijn verzameling ???
Hé Patrick, "Mamouna (1994)" is zeker niet het bekendste album van Bryan Ferry. Ik weet mij te herinneren dat dit album destijds lovende kritieken kreeg in de diverse muziekbladen. Als ik jou was "EVANSHEWSON" zou ik "Mamouna" zeker eens gaan beluisteren. Voor het geld hoef je het niet te laten want ik heb dit album in de diverse cd zaken voor een vriendenprijs te koop zien liggen.

avatar van devel-hunt
Zijn zoveelste variant op Avalon, vond deze plaat toen behoorlijk tegenvallen, Ferry begon zichzelf met iedere plaat te herhalen.

Toch deze plaat uit het stof gehaald en er weer naar geluistert, en wat blijkt: het is een prachtige, razendknap gemaakt stuk werk, wat ik toen niet hoorde en nu wel. Of mijn oordeel is milder of de plaat is door de tijd gaan rijpen!! Bovendien is het zijn eerste solo plaat waar alle leden van de eerste Roxy music op mee spelen inclusief Eno. Zijn invloed is vooral te horen op Wildcat days.

avatar van GothicBowie
Hoewel er een paar mooie songs opstaan mis ik hier toch de ''kers op de taart'' een beetje, leuk album maar kan beter naar mijn mening

avatar van devel-hunt
'The only face' heeft hij ooit live gespeeld in het BBC programma later with...Jools. Zichzelf alleen begeleidend op de piano. Het nummer krijgt door die soberheid veel meer diepgang en emotie. Jammer dat hij zichzelf weinig van die kant laat zien.

avatar van musician
Bijna dodelijk getroffen door de saaiheid van Mamouna en Taxi. Ik zie beide cd's als één pot nat, waarbij bij mij geen nummers blijven hangen of beklijven, misschien alleen de openingen.

Waar voorganger Bete noir nog leidde tot enige staat van opwinding, heeft Ferry bij Mamouna gekozen voor softe, aalgladde nummers en dito productie. Staat stijf van de electronica en pogingen de bloedarmoede van de nummers te maskeren.

De sfeer op het album staat mij ook in het geheel niet aan.

Toen was hij nog bij stem en had hij met een ferme rock-cd kunnen komen of een reünie van Roxy music kunnen organiseren.

Maar helaas niets van dat alles. We moesten wachten tot Frantic, voordat Ferry z'n electronische dwaling eindelijk weer eens voor de rock opzij zette. Toen was het in vocale zin eigenlijk te laat.

avatar van 1976Ben
In eerste instantie weinig beklijvend, maar op de één of andere manier is deze plaat ontzettend bij mij gegroeid (door 'm een tijdje structureel in m'n auto te hebben zitten). Als je van gladde, perfect geproduceerde muziek houdt, is dit een meesterwerk. Hangt een heerlijk yupperig sfeertje omheen. Voor mij samen met Boys and Girls de beste soloplaat van Brian Ferry.

avatar van Kronos
Mooie plaat.

Bryan Ferry klinkt eigenlijk altijd stijlvol.

Echt een degelijke klassebak.

avatar van papat
Mooie cd van Bryan Ferry, maar bij lange niet zijn beste. Een echt prijsnummer ontbreekt wat mij betreft. Op 9 sep 2002 speelde Ferry in de HMH en hij opende het concert met een solo uitvoering van The Only Face. In z'n eentje op piano. Dat was echt prachtig. Zeker gezien het feit dat toen echt net bekend was dat hij zou gaan scheiden van zijn vrouw Lucy Helmore. Het nummer bevat de zin "I wanna be alone" en dat was vrij treffend na zo'n bericht. Ik wist toen echter niet dat deze oude snoeperd al lang een relatie had met een van de achtergrondzangeressen van de Roxy tour uit 2001.

Dat concert is trouwens deels uitgezonden op de radio. Met dus die mooie solo versie van The Only Face. Is echt vele malen mooier dan de versie op deze plaat!

Het hele concert was zeer geslaagd.
Het begin erg rustig; iedereen zat op zijn stoel.
Halverwege werden oude klassiekers gespeeld, vervolgens heerlijk vooraan kunnen dansen.

avatar van papat
Ja, dat klopt. Ik zat helemaal vooraan en zag toen opeens helemaal niets meer. Ik had niet in de gaten dat je opeens naar voren mocht lopen
Maar de sfeer zat er toen wel in een klap veel meer in!

avatar van musician
Ik heb de plaat met één ster verhoogd.

In het kader van mijn nooit eindigende project "ken uw eigen cd-collectie" begreep ik vannacht in de kleine uurtjes opeens de bedoeling van Bryan Ferry.

Dit is het tijdstip waarop deze cd moet worden afgespeeld.

Natuurlijk, het is geen For your pleasure. Maar Ferry zal terugkaatsen, dat als je dat wilt, je gewoon die cd maar moet opzetten. Waar hij dan uiteraard ook weer gelijk in heeft.

Het rockt dus absoluut niet, maar voor de nacht is hij prima geschikt. Ik zal Bryan Ferry ook nageven, dat kosten noch moeite zijn gespaard. Een hele keur aan prima (sessie-)muzikanten doet er aan mee.

Naast (oude) Roxy music maatjes als Phil Manzanera, Andy MacKay en Brian Eno vind je aanwezig Neil Hubbard, Steve Ferrone en Nile Rodgers, niet de eerste de beste.

Bryan Ferry heeft de hele cd ook zelf geschreven (alleen Wildcat days samen met Eno) wat op zich opmerkelijk mag worden genoemd. Solo covert hij heel wat af, zijn eigen pennenvruchten bewaart hij meestal voor Roxy music.

In die zin, ligt de cd in het verlengde van Avalon en Boys & girls. Maar, door verbeterde technieken klinkt Mamouna geluidstechnisch beter. Qua composities en muziek nog net even minder.

musician schreef:

Het rockt dus absoluut niet, maar voor de nacht is hij prima geschikt.
Deze CD is door Ferry nooit bedoelt als Rock-plaat. Eerder als een dampende sensuele plaat, en daar is hij zeker in geslaagd. De plaat doet het niet alleen in de nacht goed, probeer ook eens op het cycladen eiland Santorini op een bloedhete dag in de schaduw met een goed glas in de hand en het kwartje valt.

avatar van musician
Ik doe er nog een halfje bij.

Het valt mij (inmiddels) op hoe sterk stilistisch Mamouna en Olympia van vorig jaar op elkaar lijken. Een gelijkluidend cijfer is dan logisch.

Ferry heeft volgens mij een speciale graad behaald in het bedenken van leuke openingetjes van de nummers, valt ook zowel op op Mamouna als op Olympia.

Olympia is uiteindelijk iets 'ruiger', maar tijdens Mamouna was Ferry nog goed bij stem.

Zwaar ondergewaardeerd Ferry-album.
Don't want to know, the only face, Mamouna en The only face zijn meesterwerken.

Kan hier heel kort over zijn: MOOI!!

avatar van Alicia
Heel mooi!

avatar van henk01
Maar eens aangeschaft deze. Volgende week live in Amsterdam.
Mijn collectie roxy music en bryan ferry is inmiddels al behoorlijk. Nu luister en kijk ik naar live in lyon.
Ik hoop datie volgende week niet teleursteld.

avatar van Roxy6
Twee jaar na Taxi verschijnt dan eindelijk Mamouna, het album waar Ferry zes jaren aan heeft gewerkt, zo intensief dat hij er een soort van writersblock aan over heeft gehouden. Oorspronkelijk zou het album Horoscope heten.
Productioneel zat hij op enig moment zo vast, dat hij niet verder kon... intussen wilde de platenmaatschappij ook wel wat meer output dan enkel eigen creatieve erupties.

Daarom werd besloten het roveralbum Taxi tussendoor op te nemen en uit te brengen, het bleek later een heel goede zet. Het heeft Ferry duidelijk goed gedaan om aan de slag te gaan met bestaande nummers en die te voorzien van zijn subtiele, super gestroomlijnde signatuur...

Het gaf hem ook duidelijk weer energie en zin om zijn "eigen" album te voltooien.
Met behulp van veel oud gedienden en muzikale vrienden is Mamouna het resultaat.
Naast Phil Manzanera en Andy Mackay, zijn oude Roxy Music collega's, maakte ook Bryan Eno weer zijn entree om mee te werken aan een van de nummers.

Dat leverde een uiterst verzorgd en doordacht album met weer geweldige intro's en muzikale vondsten op.
Sommige mensen hier hebben moeite met zijn ouder wordende stem, maar zelf vind ik het juist wel een meerwaarde toevoegen (ik heb dat hetzelfde met stemmen als van Leonard, Cohen, Bowie en Bob Dylan).
De manier waarop hij zingt op Your Painted smile vind ik geweldig.

Op zicht vind ik op dit album minder aansprekende songs staan dan op Boys & Girls en op bete Noir, maar de aandacht en finesse die hier aal iedere song aan zich is besteed maakt veel goed.
Er wordt geweldig gemusiceerd door al de topkrachten en Ferry is als geen ander in staat om met al die mooie solopartijen een geweldig klanktapijt te weven.
Iets waar hij zich in de loop der jaren duidelijk heeft verdiept en zich eigen heeft gemaakt. het is helemaal goed te horen top Olympia, daar had hij ook de creme de la creme die bepaalde passages voor hem speelden, daarna sloot hij zich tijdenlang in de studio op om de mooiste composities te "smeden".

Een nummer als Which way tot turn had ook zo op Olympia kunnen staan. Prachtig gezongen ook.....
Menigeen ontdekt de schoonheid van dit album na enige tijd, zelfs nadat het een tijdje is weggezet en weer gedraaid wordt. Zo ging het bij mijzelf ook eerlijk gezegd.

Ik zie wel dat Ferry zijn best heeft gedaan ook om de uptempo nummers af te wisselen met de meer gedragen songs. En zonder enige twijfel hoor ik zelf hierin menig oude Roxy Concept.

Ook op dit album staan geen zwakker nummers, wel groeibriljanten...

Ferry zingt echt heel mooi, luister door de koptelefoon naar Chain reaction of Which way to turn. En ook de gitaren zijn waanzinnig goed aan bezig op dit album.
Terwijl dit niet mijn favoriete instrument is

Tenslotte: Iemand hierboven schrijft : de eerste keer zonder zijn eigen gezicht op de hoes, maar dat is niet waar, Boys & Girls had ferry ook niet op de front cover.
Zelf heb ik betere hoezen gezien van Ferry, dit is voor mij een "oud Engels schilderij".
Echter een mooie verpakking van een nog mooiere inhoud!

avatar van devel-hunt
Toen mamouna net uit was vond ik het een teleurstellende plaat, nu na al deze jaren, is het een absolute favoriet geworden, mooie onderhuidse plaat die langzaam maar zeker open gaat en de schoonheid zichtbaar maakt. Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest dat dit een rock plaat zou worden, het is een plaat van nachtclubs en herenleed geworden, mooi, sjiek en zeer Brits, ingetogen en licht sensueel, zoals alleen Ferry dat geloofwaardig kan.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Feest voor het oor!
Productietechnisch grandioos en Ferry is goed bij stem.
Na het Roxy Music tijdperk had ik enkel het mooie Boys & Girls van hem solo in de kast staan, veel later volgde het eveneens sterke Bete Noire.
Na het beluisteren van dit album denk ik er sterk over om met terugwerkende kracht platen als Taxi, Olympia & Frantic in huis te halen.
Ferry weet met zijn karakeristieke stemgeluid weer een prachtige sfeer te creëren.
Vooral de eerste 4 nummers zijn van ongekende klasse.

avatar van Hans Brouwer
Ik heb "Mamouna" heel lang niet gedraaid. Tot vanmiddag tijdens het uitvoeren van een grote klus voor de baas. "Mamouna" staat op repeat en komt inmiddels voor de vierde of vijfde keer langs. Wat een geweldige plaat. 5*****