Rihanna - Rated R (2009)

met Young Jeezy

4. Stupid in Love (4:01)
  5. Rockstar 101 (3:58)

met Slash

6. Russian Roulette (3:47)
  7. Fire Bomb (4:17)
  8. Rude Boy (3:42)
  9. Photographs (4:46)

met will.i.am

10. G4L (3:59)
  11. Te Amo (3:28)
  12. Cold Case Love (6:04)
  13. The Last Song (4:16)
avatar van De Peperkoekman
1,0
Vind alleen Hard er echt uitspringen, vooral door de beetje 'harde' dark basis die erachter zit. Rude boy is dan nog wel geinig voor op de achtergrond af en toe, maar voor de rest weet Rihanna met dit album barweinig nieuws te brengen. Op de twee voorgenoemde na niks bijzonders of lekker pakkends. Nummers als Stupid in love en Te Amo zijn stink vervelend en bereiken in mijn oren de 'bottem line'.

* 1,0

avatar van sq
sq
In de aaanbieding gekocht (6 euro) en dan eigenlijk omdat ik de vorige mooi vond en Rude Boy er wel bij wilde hebben voor die prijs. Waar Good Girl Gone Bad een wat losse verzameling hits is, zie ik bij deze meer samenhang. Het is de stap voorwaarts met een zware hang naar erkenning buiten de R&B-hitjes. Ze experimenteert met electronics, en dat maakt de muziek hier en daar grootser dan op de vorige en dat zal ook de bedoeling zijn geweest. Ze probeert ook rock maar dat gaat haar niet goed af. Rihanna is gewoon geen rocker en wordt dat ook niet met Slash erbij. Nadeel is ook dat het album een goede dance-classic mist als Don´t Stop the Music.

Toch een album dat ik nog wel eens uit de kast zal halen, en dan vanwege de eerste drie tracks én Rude Boy. Blijft toch een geweldig nummer; met al zijn expliciete verwijzingen op de een of andere manier toch geen echt vulgair nummer, stijlvol en ritmisch (en dan met name ook Rihanna´s inbreng daarbij) de top in R&B wat mij betreft.

avatar van Luckyluck93
Dit album vind ik het beste dat Rihanna tot nu toe gemaakt heeft! Toen ik het voor de eerste keer luisterde moest ik wel wennen, omdat het heel anders klinkt dan het werk dat we tot dan toe van haar gewend waren. Het album is veel persoonlijker dan de albums ervoor en laat daarmee meteen een andere kant van Rihanna zien. Het nummer Cold Case Love vind ik het beste, wat zang betreft.

Jammer dat de eerste single Wait Your Turn het in Nederland niet goed gedaan heeft, dit nummer heeft naar mijn mening een hele sterke tekst en opbouw. Het zal waarschijnlijk komen doordat het niet het bekende geluid van Rihanna was...

Het nummer Te Amo is ook goed, alleen jammer dat de instrumentatie later opnieuw gebruikt werd bij het nummer Letting Go van Sean Kingston, dat ook door Stargate werd geproduceerd.
Rude Boy vind ik nog steeds een geweldig nummer met goede beat eronder! De bridge in dit nummer vind ik opvallend en is heel rustig vergeleken met het refrein dat er na volgt. Een perfecte overgang
Terecht vier sterren voor dit album!