Aaliyah - Aaliyah (2001)

R&B / Pop
Label: Blackground

1. We Need a Resolution (4:02)

met Timbaland

2. Loose Rap (3:50)

met Static Major

3. Rock the Boat (4:34)
  4. More Than a Woman (3:49)
  5. Never No More (3:58)
  6. I Care 4 U (4:33)
  7. Extra Smooth (3:54)
  8. Read Between the Lines (4:20)
  9. U Got Nerve (3:42)
  10. I Refuse (5:57)
  11. It's Whatever (4:08)
  12. I Can Be (2:59)
  13. Those Were the Days (3:24)
  14. What If (4:20)
  15. Try Again * (4:45)

met Timbaland

16. Messed Up * (3:24)
  17. Miss You * (4:06)
  18. Don't Know What to Tell Ya * (5:02)
  19. Erica Kane * (4:36)
avatar van Angelo
Grensverleggende R&B. Het lijkt misschien een overtrokken statement, maar dat is het niet. Vlak na de release van dit album en na haar dood - er zat één maand tussen (!) - bleef iedereen maar doorratelen over hoe geweldig de singles wel niet waren, dat zijn ze overigens ook, maar niemand vertelde je erbij dat de non-singles minstens net zo briljant zijn en mét 'n experimenteel karakter. I Refuse is daar een heel goed / mooi voorbeeld van. Door het pianospel, of beter gezegd door de manier waarop de piano centraal staat in het nummer, hoor je een soort fusering tussen R&B en klassiek (!) plaatsvinden. Heel bijzonder! En wat te denken van Read Between the Lines? Heel subtiel wordt zowel de tango alsmede de salsa in het nummer geïncorporeerd. En dan had je nog What If. R&B met een (duidelijke) flirt naar hard-rock. Niet de twee meest voor de hand liggende genres om te blenden, maar wat is 't verfrissend!

Over verfrissend gesproken: de ijskoude productie van Never No More die perfect bij de venijnige tekst past, is ook al zo geslaagd. Dan is er ook nog U Got Nerve dat zich dankzij de productie nogal Oosters aandoet; de zoveelste topper op rij! En de singles. We Need a Resolution is magisch. Afgezien van die toffe sample is ‘ie ook nog eens een tamelijk diepgaand en buitengewoon interessant voor wat betreft tekst (was R&B ooit zo psychologisch als hier? - dacht het niet!) en de omstreden More Than a Woman met de illegale sample van Mayada El Hannawy gemodelleerd naar de Westerse-cultuur is eveneens niet kapot te krijgen, en natuurlijk het tropische Rock the Boat dat ook zonder de beruchte videoclip een zeer "warme" sound weet neer te zetten. En die afsluiter hè! Try Again is zó goed geproduceerd dat hij zelfs na meer dan tien jaar nog steeds modern klinkt! Een prestatie om trots op te zijn. Het klinkt nogal cru, maar wat 'n prachtig album om je carrière mee te beëindigen. Eén van de beste R&B-albums ooit.

Aaliyah, more than a woman!