Creedence Clearwater Revival - The Concert (1980)

Label: Fantasy

1. Born on the Bayou (5:15)
  2. Green River (3:24)
  3. Tombstone Shadow (3:42)
  4. Don't Look Now (2:26)
  5. Travelin' Band (2:07)
  6. Who'll Stop the Rain (2:38)
  7. Bad Moon Rising (2:23)
  8. Proud Mary (3:31)
  9. Fortunate Son (2:25)
  10. Commotion (2:36)
  11. The Midnight Special (3:48)
  12. Night Time Is the Right Time (3:26)
  13. Down on the Corner (2:49)
  14. Keep on Chooglin' (9:12)
dit is CCR op hun top. van de ongelofelijke kracht in Born On The Bayou, Fortunate Son, Keep On Chooglin' en anderen, de subliem uitgevoerde Who'll Stop The Rain, Midnight Special, Night Time Is The Right en dan nog de rest.... dit was mijn eerste Creedence-cd en ik ben er vreselijk blij mee.
helaas is er een beetje te veel echo, en misschien was hun concert in de Royal Albert Hall iets beter. maar dit is echt representatief voor CCR, koop dit in plaats van Live in Europe, want daar is gewoon van alles mis mee

avatar van Stijn_Slayer
Volledig eens met de vorige gebruiker. Dit is Creedence zoals je ze wilt horen, en een stuk beter dan Live in Europe. Toch is de klank van deze cd helaas ook niet echt geweldig. Vreemd dat een grote band als CCR niet fatsoenlijk werd opgenomen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Goede live-plaat, niet perfect maar een boeiend document. Ik vind het geluid toch wel aardig, niet zo helder en vol als hun studioalbums maar zeker niet slechter dan veel andere liveregistraties uit deze periode.

avatar van henk01
Keep on Chooglin' GENIETEN !!!

4.5*

(bijna alleen al voor deze)

avatar van Karma_To_Burn
Creedence Clearwater Revival op het hoogtepunt van hun carrière! Ik zelf heb de originele opname gezien van dit concert, het originele concert stamt af uit 1970.
Het enige wat ik jammer vind is dat het concert maar kort duurde, duurde het echt zo kort of is hier weer in geknipt of is er materiaal verloren gegaan? dat is dan vaak het eerste wat ik mij afvraag.
Veel nummers klinken net zo goed of soms zelfs nog beter(Keep on Chooglin' ) dan op de originele studio opnames.
Mooie song keuzes ook, het had zo een best of kunnen zijn!

Uitschieters zijn vanzelfsprekend zonder twijfel Keep on Chooglin' & wat mij betreft ook zeker Commotion en Proud Mary.

4 sterren voor het concert zelf, alleen vind ik het echt jammer dat dit concert niet langer duurde..
Om die reden een half puntje aftrek..

avatar van Stijn_Slayer
Ik was natuurlijk niet bij dat concert, maar de meeste concerten duren wel langer dan 50 minuten. Tenzij er een heleboel bands op dezelfde dag spelen. Er wordt een selectie gemaakt van opnames. Soms willen de bands bepaalde nummers wel/niet naar buiten brengen en het moest doorgaans op één LP passen. Vaak zijn de opnames ook van meerdere data/locaties afkomstig.

Af en toe kun je van liveplaten (uit die tijd) ook nog bootlegopnames vinden met de volledige show.

Toch kan ik die halve punt aftrek niet zo plaatsen. Als er nou 20 minuten op plaat waren gezet, oke, maar 50 is toch best netjes? Heel veel langer hoef ik CCR nou ook weer niet te horen.

avatar van Karma_To_Burn
Het had toch leuker geweest als dit des tijds een dubbel lp had geweest? Ik zelf doelde ook vooral op de opname die ik ervan heb gezien die exact het zelfde is als de geluidsopnames op dit album.
Ik vind het altijd jammer als ze live nummers weglaten, je wilt toch graag het hele concert horen/zien?

avatar van nlkink
Ik ben bang dat er gewoon verder niet zoveel live materiaal van CCR op de plank ligt uit deze periode.
Wat kom je nu als live bonus tracks tegen op de heruitgaves van de studio albums? Materiaal wat in 1971 is opgenomen tijdens de Europese tournee. En dat is nou niet echt een periode waarvan ik qua live materiaal de handjes op elkaar krijg.
Rond 1969/1970 besliste John Fogerty dat het afgelopen moest zijn met toegiften tijdens live concerten. De overige drie begrepen helemaal niets van die beslissing. Daarmee haal je ook al gauw zo'n 15 minuten van een concert af.
Daar komt bij dat Fogerty behoorlijk kritisch was op al het materiaal en het zou me niets verbazen als hij persoonlijk zelf 20 of 30 minuten aan materiaal verwijderd en vernietigd heeft. Daarna hebben de banden 10 jaren op de plank gelegen. Als Fantasy over meer geschikt materiaal kon beschikken hadden ze het echt wel uitgebracht. Kijk maar naar al die verzamelalbums die door de jaren heen zijn uitgebracht.

avatar van teus
nlkink schreef:

Ja ik denk dat je hierin gelijk heb, alleen dat toegiften verhaal ken ik niet
Fantasy heeft het creedence materiaal helemaal uitgemolken
Er is gewoon geen geschikt materiaal meer over
Ik heb ook bootlegs van creedence b,v Live at Fillmore West 1971 ze spelen goed, maar de kwaliteit hiervan is denk ik niet op te poetsen, dus gewoon niet voor de grote markt
Geen materiaal meer, geld ook voor video,s ,telkens duikt er weer een DVD op in een of andere vorm of andere titel,maar het gaat steeds over de zelfde beelden
Daarnaast heb je dan ook nog de Woodstock beelden ( Born On The Bayou/I Put A Spell On You/Keep On Chooglin)
Jammer dat van deze Super Band niet meer te verkrijgen is
Vond het al heel wat dat de 40th anniversary albums (2008) voorzien waren van mooie Bonustracks
Wat dit LiveAlbum betreft ,Live gewoon het beste wat er van CCR in de handel is
met nog de volledige band (jan '70) dus met Tom Fogerty

avatar van nlkink
Ik ben eindelijk omgegaan en heb dit album gekocht op CD, en dan wel de 40th Anniversary remaster uit 2009. De CD was via Amazon.uk tweedehands te krijgen voor € 5,29 incl. verzendkosten. Voor dat bedrag durfde ik het wel aan.
Het maximale is nu wel uit de tapes gehaald qua geluidskwaliteit en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Zo'n kleine 50 minuten aan hits live gebracht toen de groep zo ongeveer op hun piek zat qua succes. Cosmo's Factory moest nog uitkomen, maar Who'll Stop The Rain werd al gespeeld.
Op zich hoor ik weinig nieuws. De groep wijkt live niet af van de studioversies. Het klinkt live allemaal wat rauwer. Slotnummer Keep On Chooglin' is het enige nummer waar de geoep nog wat buiten de gebaande paden treed en aan het jammen is. Tenminste, zo klinkt het voor mij. Maar het is een fraai document.
Zoals ik hierboven al eens aangaf dat er qua livemateriaal niet zoveel te krijgen is van de Creedence, wil ik er wel aan toevoegen dat dit album wel HET album is dat je zou moeten aanschaffen als je de groep live wilt horen. Tom Fogerty zat er nog bij en zijn rol als slaggitarist is essentieel voor de live sound van de groep.
N.B. Voor de beste geluidskwaliteit wel de remaster proberen te vinden.

avatar van teus
Heb hem nu opstaan en dacht ff aan jou bericht ff geleden nlkink.dus heb ik nog es willekeurig ,dezelfde gedeeltes van de eerste CD release uit '88 naast de remaster 2009 beluisterd
mijn second opinion luidt ,het scheelt een" dikke winterjas" aan kwalitatief/vol geluid meer
Dit is zo,n remaster die idd de moeite waard is,ook voor de rest sluit ik me aan bij de heer nlkink
Hoogtepunt op deze liveSchijf...Keep On Chooglin'