Doe Maar - Lijf aan Lijf (1983)

Pop / Ska
Label: Sky (II)

1. Doe Maar Net Alsof (5:33)
  2. Zoek het Zelf Maar Uit (4:19)
  3. Ok (3:45)
  4. Heroine (3:16)
  5. Is Dit Alles (5:12)
  6. Radeloos (5:32)
  7. Nooit Meer Slapen (5:13)
  8. Alles Gaat Voorbij (4:06)
  9. Je Loopt Je Lul Achterna (7:30)
  10. Dansen Met Alice (3:12)
  11. Pa (5:42)
  12. De Bom (2:45)
  13. 1 Nacht Alleen (5:27)
  14. Smoorverliefd (3:56)
  15. Tijd Genoeg (4:18)
  16. Stukken Uit ' Doris Day en Andere Stukken ' en Andere Stukken (11:48)
  17. 32 Jaar (4:41)
Oei, wat heb ik deze lp toendertijd grijs gedraaid zeg. En je kunt zeggen wat je wilt: ze waren live gewoon erg goed !!!

Is live inderdaad wel goed, wel vind ik het jammer dat dat overdreven meidengegil er steeds na elk nummer bij aan te pas komt, dat gaat op een gegeven moment irriteren.

Pieter Paal
Live net zo goed als op hun studio-albums en andersom.
Jammer dat mijn live-favoriet 'Nix voor jou' er niet op staat.

Heerlijk die medley

flebbie
Pieter Paal schreef:

Jammer dat mijn live-favoriet 'Nix voor jou' er niet op staat.

tja dat nummer werd gezongen door drummer Carel Copier en die zat er toen helaas al niet meer bij.. sowieso jammer dat er weinig oud spul op staat, voornamelijk nummers van de laatste 2 platen

haveman
De versie van Je Loopt Je Lul Achterna.

avatar van lennon
Leuk overzicht van de tour voor de split.. ze waren op hun hoogtepunt, en dat is goed te horen ook!

De band was live gewoon meer dan ok, en de gillende meisjes schreeuwden op hun hardst...
dat was de realiteit, en dat is goed vastgelegd op dit album.

Aardig boek bij gekomen in 2008 om de boel compleet te maken!

avatar van ps5702
Dungeon schreef:
Heerlijk die medley

Voor mij altijd weer het hoogtepunt van de lp. Vind ook de titel "Stukken Uit 'Doris Day en Andere Stukken' en Andere Stukken" altijd vermakelijk.

avatar van Dungeon
Ik vind het sowieso 1 van de hoogtepunten in de geschiedenis van de Nederlandstalige popmuziek. Ik moet altijd aan Abbey Road denken als ik die medley hoor. Daar staat ook zo'n prachtige medley op.
Wat ik ook knap vind aan deze is dat ze hem zo mooi live weten te brengen.

Ik heb dit album nu (na aanschaf van de doos van Doe Maar) 4 keer in bezit:

1 x op vinyl
1 x de reguliere cd versie
1 x als bijlage in het boek
1 x in de doos van Doe Maar.

Beetje veel, maar het blijft een mooi documentje over hoe leuk dit bandje in de jaren 80 was, Muzikaal stak het goed in elkaar. En die gillende meiden op de achtergrond... tja, dat was het einde voor Doe Maar, maar hoort wel bij het verhaal!

avatar van Dungeon
Geen eens op Tape? Tss...

Dungeon schreef:
Geen eens op Tape? Tss...

avatar van vigil
De beste bakvisjes band die Nederland ooit gehad heeft. Eigenlijk ongelofelijk dat deze band zo belachelijk populair was bij de meiskes van rond de 12 a 16 jaar in die tijd. Waarom niet bij het veel vriendelijkere Toontje Lager zou je denken. Of zou het echt alleen maar komen door de zwoele manier waarop Ernst Janz over zijn toetsen heen keek?

Tekstueel kan je de band nou niet echt bepaald jonge pubermeisjesvriendelijk noemen. Ik bedoel Je Loopt Je Lul Achterna, Ok, 1 Nacht Alleen, Heroine, het hier ontbrekende Nederwiet en het muzikaal pop maar tekstueel toch zorgwekkende De Bom waren toch statements waar menig ouder zich zorgen over maakte.

De band maakt op dit live document een zeer goed ingespeelde indruk. Ze trekken zich ook weinig aan van het geschreeuw en gejoel van de menigte en doen gewoon hun eigen ding. Muzikaal nemen ze soms ook wat andere paden dan dat de nummers op plaat verscheen en dat siert ze. Ook kan je goed horen dat Henny Vrienten een zeer goede bassist is. De loopjes zijn niet van de lucht en waar dit op (vooral latere) op LP vaak nog een beetje in de productie verloren ging hoor je het tijdens deze live registratie des te beter.

Het enige jammere is dat deze live plaat opgemaakt is vanuit meerdere optredens. Je hoort dat bij de ene opname meer publiek is dan bij de andere, ook is het vervelend (ik geef toe een klein detail) dat je op de 2cd maar liefst drie keer een bandlid na afloop van een liedje "tot ziens" hoor schreeuwen.

Maar goed al met al een zeer geslaagde live plaat die ik sinds kort weer in mijn bezit heb na hem jaren en jaren niet meer gehoord te hebben omdat mijn broer hem had en op een gegeven moment uit huis ging.

avatar van Funky Bookie
Uitstekende live registratie die ook echt de manie rond Doe Maar goed weergeeft.
Een verrekt goed bandje met volwassen teksten die helemaal omarmd worden door bakvissen.
Het gegil is af en toe storend, maar soms speelt de band ook goed met het publiek. Al heeft een groot deel volgens mij geen idee waar het over gaat.

avatar van lennon
De laatste tournee van Doe maar zou deze titel krijgen..... helaas kwam die niet meer van de grond door eerst Covid, en later het overlijden van Henny.

Nu is er een zoveelste versie uitgebracht, op wit en geel vinyl, vanwege het 40 jarige bestaan. Een uitgave van 1000 stuks, echter is de plaat deze keer niet genummerd.

Het artwork is allemaal hetzelfde. De kwaliteit van de platen is gewoon goed, en eigenlijk is dit niet meer dan een leuke toevoeging aan de collectie.