Doe Maar - Lijf aan Lijf (1983)

Pop / Ska
Label: Sky (II)

1. Doe Maar Net Alsof (5:33)
  2. Zoek het Zelf Maar Uit (4:19)
  3. Ok (3:45)
  4. Heroine (3:16)
  5. Is Dit Alles (5:12)
  6. Radeloos (5:32)
  7. Nooit Meer Slapen (5:13)
  8. Alles Gaat Voorbij (4:06)
  9. Je Loopt Je Lul Achterna (7:30)
  10. Dansen Met Alice (3:12)
  11. Pa (5:42)
  12. De Bom (2:45)
  13. 1 Nacht Alleen (5:27)
  14. Smoorverliefd (3:56)
  15. Tijd Genoeg (4:18)
  16. Stukken Uit ' Doris Day en Andere Stukken ' en Andere Stukken (11:48)
  17. 32 Jaar (4:41)
avatar van vigil
De beste bakvisjes band die Nederland ooit gehad heeft. Eigenlijk ongelofelijk dat deze band zo belachelijk populair was bij de meiskes van rond de 12 a 16 jaar in die tijd. Waarom niet bij het veel vriendelijkere Toontje Lager zou je denken. Of zou het echt alleen maar komen door de zwoele manier waarop Ernst Janz over zijn toetsen heen keek?

Tekstueel kan je de band nou niet echt bepaald jonge pubermeisjesvriendelijk noemen. Ik bedoel Je Loopt Je Lul Achterna, Ok, 1 Nacht Alleen, Heroine, het hier ontbrekende Nederwiet en het muzikaal pop maar tekstueel toch zorgwekkende De Bom waren toch statements waar menig ouder zich zorgen over maakte.

De band maakt op dit live document een zeer goed ingespeelde indruk. Ze trekken zich ook weinig aan van het geschreeuw en gejoel van de menigte en doen gewoon hun eigen ding. Muzikaal nemen ze soms ook wat andere paden dan dat de nummers op plaat verscheen en dat siert ze. Ook kan je goed horen dat Henny Vrienten een zeer goede bassist is. De loopjes zijn niet van de lucht en waar dit op (vooral latere) op LP vaak nog een beetje in de productie verloren ging hoor je het tijdens deze live registratie des te beter.

Het enige jammere is dat deze live plaat opgemaakt is vanuit meerdere optredens. Je hoort dat bij de ene opname meer publiek is dan bij de andere, ook is het vervelend (ik geef toe een klein detail) dat je op de 2cd maar liefst drie keer een bandlid na afloop van een liedje "tot ziens" hoor schreeuwen.

Maar goed al met al een zeer geslaagde live plaat die ik sinds kort weer in mijn bezit heb na hem jaren en jaren niet meer gehoord te hebben omdat mijn broer hem had en op een gegeven moment uit huis ging.