Typhoon & New Cool Collective - Chocolade (2009)

Hip-Hop / Jazz

met Fakkelbrigade en Giovanca

5. 3Luik [Live] (3:48)

met Dinopha

6. Naamval [Live] (4:42)
  7. Brand Los [Live] (5:42)

met Dinopha

avatar van mayhemblik
Yep het klopt, hij haalt aan het begin Cassius Clay aan en de tekst is natuurlijk positief.

avatar van bram1610
Met een paar toppers als Bumayé, Lich Uit en Brand Los is dit albumpje zeker niet slecht maar de live versies hadden inderdaad niet gehoeven, hadden ze beter op kunnen nemen.
Minder nummer, A de Na Oso. De tekst is goed, maar voor de rest geeft het nummer niet veel mee.

avatar van Flipm0de
Leuke samenwerking die helaas te kort duurt. Licht Uit en Bumaye zijn 2 toptracks!

Live werkt de samenwerking perfect, op plaat vind ik Typhoon solo toch beter te pruimen. NCC maakt de muziek wat vlakker. Luister maar eens naar het origineel van Bumaye, daar zit veel meer dynamiek in.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Leuke plaat die twee super live-acts combineert op één schijfje. De live nummers op de plaat komen mijns inziens niet echt goed uit de verf, maar de studiotracks maken daarnaast weer veel goed. Een extra pluspuntje is het leuke artwork waarin het schijfje verpakt zit

3.5*

avatar van KILLERBEE99
slagerkorrel schreef:
Typhoon solo toch beter te pruimen.

avatar van RebelINS
Leuke samenwerking tussen Ty en NCC. De eerste 2 nummers zijn het best,maar chocolade is ook wel erg leuk.

De live nummers vind ik niet echt een meerwaarde hebben voor het album, ze hadden wat mij betreft wel wat meer materiaal samen mogen maken in plaats van de goedkope opvulling.
Desondanks kom ik uit op een nette 3,5*.

avatar van frans swa
ga maar weer solo je ding doen, ty

avatar van Elohim
Ik vind dit echt heerlijk klinken! Kwam deze vanmiddag tegen in de mediamarkt, even meegenomen. Kwam later ook Tussen Licht En Lucht tegen, maar ik heb die nog maar even laten liggen. Zag het nummer licht uit lang geleden bij DWDD, en damn, heerlijk nummer dat! Beetje jammer dat die laatsten live zijn, maar ach. Heel erg is het niet, denk dat dit een 4* gaat worden.

avatar van kobe bryant fan
Lijkt deze op Tussen Licht En Lucht?

avatar van Elohim
Weet het niet, ik ken deze en Tussen Licht en Lucht niet, maar ik denk dat dit toch wel anders zal zijn. Dit is met een jazzband en zo krijg je dus sowieso heel ander soort muziek. Dit is wel erg hoog niveau vind ik zelf!

avatar van kobe bryant fan
Aaah, misschien toch eens proberen,als Typhoon zijn lyrics even goed zijn als op Tussen Licht en Lucht kan het niets anders dan top zijn,ik hoop gewoon dat zijn inbreng redelijk groot is.

avatar van MAS
MAS
Het lijkt er niet echt op. Is ook logisch aangezien TLEL is opgenomen met producers en deze EP met een jazz collectief. Typhoon zijn inbreng is even groot als op TLEL hij rapt op elk nummer. Dit is sowieso wel een aanrader.

avatar van kobe bryant fan
Ok ga ik dan zeker luisteren heb net me eerste luisterbeurt TLEL erop en is een van de beste Nederlandse rappers.

avatar van niels94
De youtubeversie van Bumaye is anders dan de versie die ik hier op de pc heb staan, kan dit kloppen? Heeft dit te maken met albumversie - single of heb ik een verkeerde versie?

avatar van Elohim
Stuur dan even een link met welke versie jij op YouTube vindt. Ik heb hem origineel dus kan het wel even checken XD

Klik
Mijn versie heeft minder zware percussie en ook niet die Afrikaanse 'hoh's, hij praat ook niet aan het begin bij mij. Heb ik een verkeerde versie?

avatar van MAS
MAS
De originele Bumayé staat op de compilatie The Flexican - Made in da Shade: Kings (2005) . Daarna is het heropgenomen met jazzcollectief New Cool Collective die versie staat dus op dit album.

avatar van niels94
Oké, dus die op youtube is de versie van The Flexican? Vind die hierop staat ook beter, overigens.

avatar van GijsV
Ik heb deze ooit gekocht, hele mooie artcover, een erg goede single met Licht Uit maar voor de rest vind ik het heel matig.. En dat is jammer aangezien ik Typhoon en Benjamin Herman erg goede artiesten vind!

avatar van Slowgaze
Eerlijk is eerlijk, ik heb hiervoor nooit iets van New Cool Collective gehoord, maar dat begint tijd te worden dat ik hen ook aan de nodige grondige luisterbeurten ga onderwerpen. Hoe ze Typhoon hier bijstaan, dat mag geprezen worden. Blazersaanvallen op de gereviseerde versie van ‘Bumayé’, moddervette en toch mescherpe surfgitaarsolo’s, zinderende spanningsbogen, alles wordt uit de kast getrokken op een manier dat zelfs een schijnbaar onstopbare spraakwaterval als Typhoon soms een beetje achterblijft.

Maakt verder niet uit, alleen de teksten komen wat minder goed binnen bij mij, zeker vergeleken met prachtdebuut Tussen Licht en Lucht. Dit is ook gewoon een wat lichtere, luchtigere EP. Om er maar een cliché bij te halen: je kunt horen dat de muzikanten zelf erg vee plezier hebben. ‘Bumayé’ en ‘Licht Uit’ zijn energiebommetjes, ‘A de Na Oso’ een meeslepend nummer met sterke gastrol van O-Dog; van het studiogedeelte valt alleen de titeltrack ‘Chocolade’ een beetje tegen. Het is een heerlijke groove, dat wel hoor, maar helaas valt het net wat minder spectaculair uit dan je op basis van de combinatie New Cool Collective en Fakkelbrigade zou verwachten. Sowieso levert Stickert hier een van z’n allerzwakste verses af: zodra hij begint over Geen Stijl en anderen gaat beschuldigen van een gebrek aan stijl, wordt het al heel snel duidelijk dat hij hier ook bepaald geen stijl heeft.

Daarna komt het livegedeelte. ‘3Luik’ klinkt wat moeizaam eerst, vooral omdat de geluidskwaliteit achterblijft t.o.v. het studiogedeelte. Typhoon is een stuk slordiger hier, maar dat heeft ook wel wat; zijn enthousiasme werkt toch wel aanstekelijk. Gelukkig maar dat ‘Naamval’ vol onderhuidse spanning zit, met een bescheiden climax die toch niet onbevredigend is. Ook ‘Brand Los’ is gewoon goed uitgevoerd, vol blazers en weer zo’n fijne gitaarsolo tijdens het drum ’n bass-gedeelte. Eigenlijk daarom is het doodzonde dat aan het einde het begin van ‘Los Zand’ gehoord kan worden, maar dat nummer helemaal ontbreekt op de verder prima EP.