Pulp Fiction (1994)

Label: MCA

1. Dick Dale en His Del-Tones - Pumpkin and Honey Bunny (dialogue)/Misirlou (2:27)
  2. Royal with Cheese (Dialogue) (1:42)
  3. Kool & The Gang - Jungle Boogie (3:05)
  4. Al Green - Let's Stay Together (3:15)
  5. The Tornadoes - Bustin' Surfboards (2:26)
  6. Ricky Nelson - Lonesome Town (2:13)
  7. Dusty Springfield - Son of a Preacher Man (2:25)
  8. The Centurians - Zed's Dead Baby (dialogue)/Bullwinkle Part II (2:39)
  9. Chuck Berry - Jack Rabbit Slims Twist Contest (dialogue)/You Never Can Tell (3:12)
  10. Urge Overkill - Girl You'll Be a Woman Soon (3:09)
  11. Maria McKee - If Love Is a Red Dress (Hang Me in Rags) (4:55)
  12. The Revels - Bring Out the Gimp (dialogue)/Comanche (2:10)
  13. The Statler Brothers - Flowers on the Wall (2:23)
  14. Personality Goes a Long Way (Dialogue) (1:00)
  15. The Lively Ones - Surf Rider (3:18)
  16. Ezekiel 25:17 (0:51)
  17. The Robins - Since I First Met You * (2:20)
  18. Link Wray en His Ray Men - Rumble * (2:25)
  19. The Brothers Johnson - Strawberry Letter 23 * (4:57)
  20. The Marketts - Out of Limits * (2:05)
  21. Interview with Quentin Tarantino * (16:11)
1,5
De film is ook zeker 1 van mijn favorieten, maar op losse cd zonder de beelden wat rommelig en geen touw aan vast te knopen, dit is ook enkel en alleen leuk als je de film ook hebt, zoniet dan is het een fikse tegenvaller, vooral het gesprek over hamburgers en Nederland, dat snap je alleen als je de film ook gezien hebt. Ik heb de film, en vind daardoor deze voor mij overbodig.

Hier staat wel het geweldige Dick Dale met Misirlou en natuurlijk ook Urge Overkill met Girl You'll Be a Woman Soon op. Dankzij de gesprekken tussendoor hebben Fun Loving Criminals nog een hit gescoord met Scooby Snacks.

Dwangbuis
Heerlijke soundtrack, zeker door het toevoegen van de 'dialogues'. Past heel erg goed bij de film, en dat het een rommeltje zou zijn stoort me niet zo. De surfmuziek is minder spek voor mijn bek.

SSS
Ik hoor nu hoe de Black Eyed Peas aan Pump It komen, vind Misirlou dan toch beter.

avatar van andnino
SSS schreef:

Misirlou is een bewerking van de volksdans met dezelfde naam. Hoorde ik van mijn moeder. Een soort cover van een cover dus.

Vind van Tarantino wat je wil, maar dit is gewoon een bijzonder geslaagde soundtrack!

1,5
Dit is nou typisch zo'n soundtrack die op een cd helemaal niets te zoeken heeft. De structuur ontbreekt volledig. Ook hele praatsessies komen aan bod, en die komen nu juist alleen maar goed uit de verf op de film vind ik. De muziek ook, die is zo divers dat het op cd kant nog wal raakt. De muziek haalt zijn doel alleen maar op de film vind ik. Want op cd weet je niet waar het over gaat. Ik ben zowiezo niet een liefhebber van soundtracks op cd, vooral omdat er een beeldend verhaal verteld word, en met de film natuurlijk ook in beeld gebracht word. Als er 1 soundtrack niet geschikt is om op cd te zetten, dan is het deze wel vind ik. Op dvd samen met de film is het erg treffend gebracht en past alles precies precies bij elkaar. Op cd weet je eigenlijk niet waar het over gaat. De cd heb je eigenlijk alleen maar wat aan als je de dvd ook hebt.

Ik heb zowel de dvd als de cd in mijn bezit (gehad, de cd heb ik onlangs verkocht), maar vind de cd absoluut totaal niets toevoegen. De film blijft een cultklassieker die eigenlijk iedereen een keer gezien moet hebben.

Hmm, vind het juist wel een leuke soundtrack, omdat ie zo divers is. De bindende factor is de rol met de film. En het is leuk dat er wat stukjes dialoog uit de film opstaan. Draaide vroeger nog wel 'ns Misirlou op feestjes en het "I love you, honeybunny. I love you, pumpkins"-stuk doet het dan erg goed.

1,5
Het is maar net hoe je het bekijken wilt. De losse nummers zijn zeker niet slecht, maar dat zeg ik ook niet. Ik vind als pure filmsoundtrack op cd deze niet echt geschikt, vooral omdat het door het verschil tussen de nummers onderling gewoon een verzamelaar lijkt. En ook de praatsessies op cd is geen touw aan vast te knopen.

Als je de film gezien hebt, dan weet je dat alles perfect erbij past en inelkaar valt, en dat weet je niet, als je alleen de cd hebt gehoord. De film vind ik een echte klassieker, die ook in mijn top 10 van beste films ooit staat. Daar zal de cd hier bij mu.me never en nooit bij gaan horen.

Tsja, de soundtrack moet je ook alleen kopen als je de film hebt gezien. Zie het als een soort souvenir. En waarom is er geen touw aan de praatsessies vast te knopen? Zijn een paar klassieke dialogen uit de film, die herken je toch wel als je de film hebt gezien?

Ik vind het een erg leuke soundtrack vanwege de paar dialogen en de (bij wijlen prachtige) nummers die me weer terug doen denken aan de film.

Als je de film niet gezien hebt, mis je een hoop, maar als je de film wel gezien hebt moet je toch best plezier kunnen beleven aan deze soundtrack?

1,5
Daar heb je wel gelijk in Herman, dit is inderdaad een mooi souvenir voor bij de film. Zo kun je in de auto de film met de ogen dicht nog eens herbeleven.

Als je de film gezien hebt is deze wel acceptabel natuurlijk, maar ik had het na 3 luisterbeurten wel helemaal gehoord.

Maar ieder zijn/haar plezier, ik ben jou niet en jij bent mij niet. Als jij er wel wat mee kan is dat alleen maar mooi meegenomen. Als ik deze soundtrack horen wil, bekijk ik de film wel.

avatar van kaztor
ricardo schreef:

Jammer dat Rumble alleen op de uitmelk-versie staat.

avatar van andnino
Uitmelk versie? Ik heb de normale versie nog nooit in de winkel zien liggen, en had de 'special edition' voor een prijsje van 9 euro.

Waarschijnlijk is de originele versie out of print inmiddels. Ik heb hem volgens mij in '97 gekocht, uitmelkversie heb ik dan weer nooit gezien. Kwam veel later uit, denk ik.

avatar van Them
ricardo schreef:
Zo kun je in de auto de film met de ogen dicht nog eens herbeleven.

Zolang je niemand aanrijd, blijf gerust met de ogen dicht verder rijden

avatar van Lexcoaster
Goede soundtrack van een geweldige film.

avatar van master-rens
Zit er op dit album een nummer waarin word gezongen iets van ''Jump to the left, jump to the right''?
Ik heb zo'n stukje namelijk in mijn hoofd en ik associeer het continu met deze film, maar ik weet niet of het van deze film is en heb ook geen zin om het hele album daarvoor te moeten luisteren. Iemand die het weet?

avatar van Poa
Poa
Het eerste resultaat op Google geeft aan dat het van de Reservoir Dogs soundtrack is (Little Green Bag). Misschien bedoel je die?

avatar van Simon Smith
yep, dat moet m zijn, kan niet missen...

avatar van master-rens
Poa schreef:

Och ja, natuurlijk, dat was hem! Bedankt.

nicoot
Ik heb deze zeker elke dag opgezet gedurende mijn 16 dagen lange road trip door Zuid-Frankrijk met mijn vriendin vorige maand. Kan me geen betere soundtrack inbeelden! Héérlijk gewoon, die 30 graden, volle zon, ramen open en mensen die aan de verkeerslichten opschrikken bij de geweerschoten net na Ezekiel 25:17 De conversaties kan ik ondertussen mee-opzeggen en de songs jagen echt een vrolijk gevoel door je heen! Perfect als je daar samen in t zuiden aan 't cruisen bent.

avatar van Thin Air!
Geheel volgens de regels van het wetboek van objectiviteit doe ik de volgende uitspraak: Pulp Fiction is de beste film ooit gemaakt...

De muziek speelt een grote rol en krijgt van mij derhalve een ferme schouderklop.
Goed gedaan jochie.

Pulp Fiction staat op nummer 1 in mijn top 10 op Moviemeter. Ik zag 'm op een zondagmiddag in Amsterdam in 1994 alleen, mijn toenmalige vriendin moest studeren. De half gevulde zaal ging uit zijn dak bij het stuk in het begin over Amsterdam (Royal With Cheese). De dialogen zijn vaak briljant en vormen een beetje de 'glue' op deze soundtrack. Daarnaast vormt de muziek weer een belangrijke functie in de film en bij elk liedje hoort weer zo'n fraaie scene.

Nu ik het album bijna 20 jaar later terug hoor, valt mij op dat side A van de plaat werkelijk geweldig is en side B best leuk. Dick Dale, Kool & the Gang, Al Green, Dusty Springfield & the Centurians: wat een goede muziek. Op side B zijn Urge Overkill & Maria McKee de mooie nummers. Alles bij elkaar een dijk van een soundtrack, echt behorend bij een fantastische film.

Je zag deze film alleen, en de halve zaal ging uit zijn dak?

PurpleJapan
Alleen z'n bovenlichaam ging uit zijn dak.

Dan is het een kleine bioscoop geweest.

Ha

PurpleJapan
Ah, 1 ha (hectare). Da's vrij groot zelfs.

Urge Overkill

Hé hé: hij heeft het over de muziek...

avatar van Wataru
Pulp Fiction was de grote verrassing in 1994. De grappige en niet terzake doende dialogen gecombineerd met één van Quentin Tarantino's sterkste punten: uitstekend passende muziek bij de scenés.

Deze soundtrack is een leuke aanvulling bij de film, en bevalt waarschijnlijk ook het beste als je de film hebt gezien. En dat is natuurlijk ook meteen het zwakste punt van deze uitstekende verzameling, ze is een heel eclectische collectie van nummers variërend van Kool & The Gang en Urge Overkill tot The Revels en de Stratler Brothers. Deze uiterst afwisselende keuze werkte uitstekend in de film maar zal qua soundtrack niet iedereen kunnen bekoren.

De conversaties uit de film die aan bijna elke track voorafgaan zijn een leuke aanvulling en houden je in de sfeer van de film.

Deze soundtrack is vooral geschikt voor de liefhebbers van deze film.

avatar van cornstars
een van de beste soundtracks aller tijden, zeker qua sfeer

avatar van Autistan
gig