Beach House - Teen Dream (2010)

Label: Sub Pop

1. Zebra (4:52)
  2. Silver Soul (4:54)
  3. Norway (4:06)
  4. Walk in the Park (5:26)
  5. Used to Be (4:02)
  6. Lover of Mine (5:07)
  7. Better Times (4:26)
  8. 10 Mile Stereo (5:07)
  9. Real Love (5:23)
  10. Take Care (5:49)
avatar van Madjack71
I.t.t. onderstaande meningen vindt ik dit saai en gezapig en heb ik er moeite mee om het helemaal uit te luisteren. De zang doet mij ook denken aan Tim Knol en die vindt ik geen fijne stem hebben. De link naar Velvet Underground begrijp ik wel enigszins, maar daar zat toch wel een stuk meer spanning in, dan de klankschalenmuziek die ik hier hoor. Het zal ongetwijfeld beter zijn dan de gemiddelde meuk uit de huidige top 40, maar het weet mij niet te pakken en nodigt mij daartoe ook niet uit, ondanks de hoge waarderingen hier.

Madjack71 schreef:

vindt ik...?? eerst maar eens een cursus spelling gaan doen schat ik zo in... Beach House heeft met dit album echt een klassieker afgeleverd!

avatar van Madjack71
Guttegut hoor...in ieder geval ben ik consequent in mijn fouten. Jij mag dit een klassieker vindten, ik vindt het maar zozo.

avatar van berghti
dt fout + twijfelachtige mening = geen goed rapport.

avatar van SilverGun
Doe 's niet zo vervelend. Ik ben het niet met Madjack eens maar hij verwoordt zijn mening prima. Stukken interessanter om te lezen dan dat sneue gezever over spelfouten.

Sorry..jullie hebben gelijk.
Nu dit album alweer ruim 2 jaar geleden gemaakt is kijk ik met smacht (ook na een tweetal live-optredens van Beach House te hebben meegemaakt) uit naar een mogelijke opvolger.
Maar of die er komt.....

avatar van T.O.
Blijft veel indruk maken op mij. Vooral het coherente geluid over de gehele plaat staat als een huis.

avatar van Kos
Kos
*van onder steen uitkruipt*

Wat is dit? nooit van gehoord, maar blijkbaar aardig populair zie ik.

avatar van Nanne-1995
advdkl schreef:
Sorry..jullie hebben gelijk.
Maar of die er komt.....

Blijkbaar wel, en daar is naar uit gekeken. Zullen vast in het geheim aan de nieuwe plaat te hebben gewerkt want de tracklist en album titel zijn al bekend. Beach House Announce New Album? | News | Pitchfork

UnknownPleasure
ha, wou het ook al posten, inderdaad fantastisch mooi.

avatar van Chronos85
Mooi, smaakt naar heel veel meer!

1,5
Ik kan nu al voorspellen hoe alle andere nummers op de rest van het album zullen klinken.

avatar van Chronos85
Maar als Magic the Gathering kaart bezit jij krachten waar weinigen van ons over beschikken, dus daar verbaas ik me niet over.

1,5
Ik wou dat ik mijn username kon veranderen, moest er eens van komen dat ik daarop aangepakt ging worden.

Neen, maar je hoeft daar echt geen madame Zelda voor te heten: dit Teen Dream is toch wel één van de minst interessante albums die ons de laatste jaren vanuit hippe indie hoek door de strot zijn geduwd. Hopeloos voorspelbare, aalgladde behangpapier-muziek met een zangeres die zeer graag Hope Sandoval zou zijn maar helaas noch over de technische capaciteiten noch over dezelfde emotie in haar stem beschikt en begeleidende muziek die daar irritant goed bij aansluit: een vluchtig, eenvormig en klantvriendelijk derivaat van cocteau twins, mazzy star en andere dream pop-grootheden uit het einde van de jaren 80-begin jaren 90. 49 minuten naar de egaal witte muur achter m'n PC staren is nog spannender dan Teen Dream.

avatar van Chronos85
Ach ja, met mijn nickname zou ik het ook kunnen weten, zijnde een professionele tijddief.http://en.wikipedia.org/wiki/Chronos_%28comics%29

Ik denk niet dat ik je snel kan overtuigen van het tegenovergestelde maar je zou Beach House een keer live moeten horen. Haar stem is namelijk enorm krachtig live, krachtiger dan op de plaat. Op mij maakte het enorm veel indruk, en daardoor ben ik de plaat ook een stuk meer gaan waarderen.

Chronos85 schreef:

Mja, kans is natuurlijk eerder klein dat ik een act die ik zo weinig waardeer live ga zien, misschien eens wat video's opsnorren.

Afijn, ik hoorde dat nieuwe nummer vandaag (dat in hetzelfde straatje vast zit) en wou toch eens mijn mening geven over teen dream. Bij deze.

avatar van arcade monkeys
Ik weet niet waarom, maar hoewel ik er nog nooit iets van gehoord had riep de groepsnaam Beach House negatieve associaties bij me op. Na het beluisteren van dit album blijkt dit echt volledig onterecht te zijn. Het ene fantastische nummer na het andere, hier staat echt geen minder nummer op.

Bericht verwijderd.

Toevallig zeg, net nu ik weer een Teen Dream fase had, kondigt deze band een nieuwe plaat aan! Teen Dream heeft twee jaar na dato alleen maar aan kracht gewonnen. Heerlijk album dat conceptueel een sterk product is. De nummers horen echt bij elkaar. De melodieen zijn fris, toegankelijk en soms toch een tikje eigenwijs. De zang is de halmark van deze band. Wat een geweldige stem heeft die vrouw toch! Favorieten op de plaat zijn Zebra, Walk in the Park (intens mooi!), Lover of Mine en 10 Mile Stereo.

Het nieuwe Myth klinkt ook weer goed. Ik kijk alvast reikhalzend uit naar de maand Mei. Niet alleen een nieuwe Silversun Pickups, maar dus ook een nieuwe Beach House!

avatar van Thomas91
Haha, toevallig! Ik ben dit album nu ook weer aan het luisteren en hoorde gisteren of eergisteren dat het nieuwe album gelekt was. Die heb ik nog niet gehoord. Wilde dit eigenlijk verhogen naar 4,5 *, maar ik zie dat hij daar al op stond.

avatar van Poa
Poa
Net weer eens gedraaid, en ik realiseer me nog meer dan eerst hoe bijzonder dit album is. Halfje erbij.

avatar van The Eraser
Dit album blijkt een echte blijver te worden, een regelrechte klassieker. Enkel de opener 'Zebra' verveelt en blijkt niet zo lang houdbaar te zijn als de rest van de nummers. Razend benieuwd naar de opvolger.

avatar van nico1616
The Eraser schreef:

Voor mij groeit het album nog steeds. De nummers die ik na de eerste 20 keren beluisteren minder vond, zoals Better Times en vooral Real Love, zijn nu ook favorieten geworden.
Geen enkel nummer verveelt mij, idd een moderne klassieker!

avatar van Sfeermaker
Een grote teleurstelling i.v.m. ander recent indie werk

Nummers met een iets te aanwezig en drukkend ritme, elke maat een andere toon, maar oh zo vermoeiend. Het kabbelt verder en verder, haast nergens valt er een accentje of dynamiek te bespeuren. In bijvoorbeeld Walk in The Park is het het orgeltje dat me in slaap sust met het repetitieve gegalm. Verder mis ik gewoon boeiende (zang)melodieën. De zangstem zelf vind ik overigens best prettig om naar te luisteren.

10 Mile stereo is nog enig. En Real Love voorkomt hier een 1/1.5 sterren- waardering. Mooie opeenvolging van piano akkoorden en een pakkende zanglijn. Een schitterend lied. En tot mijn onbegrip bungelt het hier op musicmeter onderaan de lijst

Zwak en slaapverwekkend

- Highlight: Real Love

avatar van Chronos85
Ander recent indie werk? Waar moet ik dan aan denken?

avatar van Sfeermaker
Chronos85 schreef:
Ander recent indie werk? Waar moet ik dan aan denken?

Recent is natuurlijk rekbaar. Ik vind 2008 ook nog vrij recent. De indie albums waar ik een recensie over schreef bedoel ik eigenlijk. De meeste heb ik een stuk hoger gewaardeerd. De verwachtingen van Teen Dream waren net zo hoog ongeveer als bij The xx - xx (typisch indie gedoe), vanwege een vergelijkbaar cijfer op MuMe en vergelijkbaar aantal stemmen. Helaas bleek van deze twee alleen xx een groeier.

de opvolger zal erg zijn best moeten doen om beter te doen dan deze. wat een wereldplaat...zucht.moderne klassieker.

avatar van pdonidvie
advdkl schreef:

Ten eerste is dat geen spellingsfout, maar een grammaticafout. Ten tweede vind ik niet dat je commentaar moet geven op iemand zijn schrijfwijze als je zelf al te lui bent een hoofdletter te typen aan het begin van een zin. En ten derde verwoord hij zijn mening prima en heeft hij het recht dit 'zozo' te vinden.

Ik vind het trouwens ook maar 'zozo'. Maar ik zal 'em nog een paar kansen geven.

avatar van Mctijn
Mijn zoontje van 3 weken wordt helemaal week als Zebra opstaat. Dat is ook wat waard

Ontopic: Heerlijk album. Soms iets te rustig, soms vrij geniaal (Zebra, Walk in the Park, Real Love)