Fear Factory - Mechanize (2010)

Label: Candlelight

1. Mechanize (4:41)
  2. Industrial Discipline (3:38)
  3. Fear Campaign (4:54)
  4. Powershifter (3:49)
  5. Christploitation (4:58)
  6. Oxidizer (3:44)
  7. Controlled Demolition (4:24)
  8. Designing the Enemy (4:54)
  9. Metallic Division (1:30)
  10. Final Exit (8:16)
  11. Crash Test * (3:46)
avatar van glenn53
Wat een heerlijke brute plaat Gene Hoglan

avatar van Kef
Kef
Vandaag helemaal beluisterd. Conclusie: GAAF!!!!!! Na al dat gezeur rondom de naam en interne strubbelingen is dit een vette comeback. Eindelijk beukt het weer eens echt. Transgression vond ik toch wat afgeraffeld en de voorlaatste met Dino, Digimortal slap. Jammer dat oerlid Raymond Hererra niet meer mee doet. Maar met Gene Hoglan hadden ze geen betere vervanger kunnen aan nemen. Hopelijk blijft hij drummen bij FF gezien hij een veel gevraagd muzikant is. Wat mij betreft de beste sinds Obsolete, hoewel Achetype ook een prima album is.
Hebben ze niet nog wat goed te maken met de Zwarte Cross..?

Grindpad
hoewel de productie vet is, het allemaal bruut is etc, mis ik onder die weliswaar zeer smeuige laag wel gewoon pakkende songs geloof ik....

avatar van james_cameron
Net de nieuwe versie van Crash test gehoord (bonustrack). Zeer bruut en geïnspireerd. De band klinkt ook hier als herboren. Misschien een ideetje: in deze line-up de hele Digimortal en Transgression-albums opnieuw opnemen?

Transgression was een ongeinspireerde, gerushte plaat. Luister naar de nummers, en je hoort duidelijk dat het allemaal is afgeraffeld. Er staan zelfs 2 covers op die plaat!!

Nee, transgression moeten we gewoon vergeten. Digimortal heeft zeker wel goede songs, maar de band lag toen al praktisch uit elkaar.
Ze moeten nu gewoon verder gaan in deze line-up.

Ik hoop dat ze op een volgende plaat weer wat langere nummers zetten, zoals op Demanufacture en het eveneens briljante Obsolete.

avatar van ravenstein
Met deze bezetting hadden ze bijna net zo goed Strapping Young Factory kunnen noemen...

Heb nu ook de (erg fraaie!) digipack binnen.
Voor de fanaten (zoals ik): hij zit in een plastic bedrukte o-card. De digipack klap je open in het midden (net als Dimmu Borgir's In Sorte Diaboli). De cd zelf zit dan weer in een plastic hoesje. De cd klap je eruit met een soort van hendeltje

Nu snel de bonus track luisteren...

avatar van Sinner
Dankzij die vermoeiende, kinderachtige soap rondom Fear Factory heeft het aanvankelijk even geduurd voordat ik überhaupt zin had om Mechanize te beluisteren. (,,,en nou moet je zien dat de hele Demanufacture line-up vroeg of laat toch weer bijeenkomt - als zelfs Mustaine en Ellefson na jaren wederzijds strontgooien weer vrolijke vrolijke vriendjes kunnen zijn acht ik niets meer onmogelijk), Ben wel blij dat ik het dan gedaan heb want verdorie - Mechanize knalt als vanouds. Lekker hard maar terzelfdertijd ook erg melodieus en catchy. Wordt waarschijnlijk een 4 of een 4,5 maar het is nog net wat te vroeg voor mij om er al een score achter te zetten.

avatar van jellylips
Niet snel gedacht dat ik nog warm zou lopen voor een nieuwe Fear Factory, maar dit is gewoon precies een 2010 versie van Demanufacture. Dat idee, en dan zo goed mogelijk uitgepakt. Want het beukt, het is catchy en atmospherisch, precies zoals ik Fear Factory leerde kennen. Nadat Them Crooked Vultures de vuige jam rock weer op de kaart hebben gezet, doet Fear Factory dat nu weer met Industrial Metal, het genre dat ze destijds min of meer hebben uitgevonden.

avatar van HammerHead
jellylips schreef:
...het genre dat ze destijds min of meer hebben uitgevonden.

Uhmm... Ministry, Godflesh?

Kwamen al jaren eerder met industrial platen op de proppen en hadden bovendien grote invloed op Fear Factory.

avatar van Eddie
Ik zou ook inderdaad zeggen, het genre wat ze geperfectioneerd hebben.

Op Soul of a New Machine was wel voor het eerst grunts en cleane zang samen te horen
Bovendien liggen Ministry en FF muzikaal toch wel erg ver uit elkaar hoor...

Nog steeds een vette plaat dit! Had ze stiekum wel live willen zien, maar de overdaad aan concerten die ik de laatste tijd heb bezocht waren wel even genoeg. Heb FF bovendien al 3 keer live gezien.
Iemand anders die is geweest afgelopen maandag?

avatar van odi
odi
Ik ben er geweest en het was erg gaaf. Veel nieuwe nummers gespeeld en pas tijdens de toegift iets van "Demanufacture". Ze speelden toen maarliefst 5 nummers achter elkaar van "Demanufacture". Oude tijden herleven !!

avatar van notsub
De band is haar sound trouw gebleven na al die jaren, net als Alice in Chains dat vorig jaar ook al zo overtuigend deed. De latere Ministry CD's hoor ik hier in terug, maar dan met hemelse keyboards en "normaal" gezongen zanglijnen die soms bij Ozzy geleend lijken te zijn. Nu Ministry gestopt is, is het leuk dat FF de draad weer heeft opgepakt!

Wel grappig dat helemaal niemand hier begint over de "gitaarsolo" in het nummer Fear Campaign. Natuurlijk een primeur van deze band. Tenminste, ik kan mij even geen andere gitaarsolo voor de geest halen van deze band.

Nog steeds een gave schijf dit, ik hoop ook dat een opvolger niet al te lang op zich laat wachten. Maar... geen Transgression perikelen natuurlijk...

avatar van jellylips
Ik vind die solo niet zo'n probleem. Vind t ook niet veel bijzonders, de solo op zich. Het stoort niet, maar vind t bij FF niet bijster veel toevoegen.

AHWA
Ik had een vier staan, maar na nogmaals beluisterd te hebben, krijgt deze toch de volle vijf. De beste van FF sinds Demanufacture, en als je in een brute bui bent, is ie nog beter dan Demanufacture.

Blijft beuken deze plaat. De clip van Fear Campaign is ook zeer geslaagd te noemen.
Ik hoop dat de band de huidige kwaliteitslijn kan doorzetten!

avatar van Don Cappuccino
Ik ben de laatste paar dagen behoorlijk in een Fear Factory-bui en deze heb ik een tijd niet meer geluisterd. Dus deze vandaag maar weer eens opgezet en hij is echt heel goed. Gene Hoglan gaat verder met die geweldige machinale drumstijl van Raymond Herrera. Ook de typische riffs van Dino Cazares zijn weer te horen en Burton C. Bell is in topvorm. Beste album van Fear Factory sinds Demanufacture. Die en Soul of A New Machine vind ik wel beter, deze krijgt 4 sterren.

avatar van Zeitgeist
Nyarlathotep schreef:

Dan noem ik hem even. Lekkere plaat maar de solo stoorde me. Hou sowieso niet van solo's maar in een nummer wat verder strak en mechanisch klinkt klinkt het niet op z'n plaats.

Ongetwijfeld heeft dat te maken met (invloeden van) Dino's andere band. Divine Heresy geloof ik? Overigens vond ik daar geen hol aan...