The Lotus Eaters - No Sense of Sin (1984)

Label: Arista

1. German Girl (3:15)
  2. Love Still Flows (3:57)
  3. Can You Keep a Secret (3:13)
  4. Out on Your Own (5:26)
  5. Put Your Touch on Love (3:56)
  6. Too Young (2:56)
  7. Set Me Apart (4:03)
  8. You Fill Me with Need (3:45)
  9. The First Picture of You (3:42)
  10. Alone of All Her Sex (2:52)
  11. When You Look at Boys (4:07)
  12. Start of the Search (3:28)
  13. You Don't Need Someone New * (3:18)
  14. Two Virgins Tender * (4:06)
  15. My Happy Dream * (2:47)
  16. The Evidence * (3:06)
  17. Endless * (4:32)
  18. The Lotus Eaters * (3:00)
  19. It Hurts - There Must Be a Taste of Murder in It [12" Version] * (5:59)
  20. It Hurts * (3:09)
  21. Soul in Sparks * (2:40)
  22. Church at Llanbadrig * (3:27)
  23. The First Picture of You [12inch Mix] *
  24. Out on Your Own [12inch Mix] * (4:07)
  25. Set Me Apart [12inch Mix] * (4:18)
  26. You Don't Need Someone New [Charleston Mix] * (6:11)
Lost Highway
Deze cd eens besteld bij een bedrieglijke nederlandse online-store.Gevolg: geen cd gezien. Voor de rest heb ik ook geen idee waar deze nog te verkrijgen is, bij boudisque hebben ze hem ook niet.
German girl,the first picture on you,It hurts enz... allemaal erg mooie nummers.
Hopelijk verschijnt hij ooit nog eens in de reguliere winkels maar de kans is klein vrees ik.

avatar van freddze
Zou het kunnen dat ie zo moeilijk te verkrijgen is omdat de cd-versie (19 tracks) enkel via Japan import te verkrijgen is?

In ieder geval ingewikkelde release dit... De 12 eerste tracks die hier niet als bonusnummers zijn weergegeven zijn in de eigenlijke volgorde van mijn originele Arista LP release uit 1984.

De CD re-release uit 1998 (Japan) met 19 tracks heeft echter een andere tracklisting (zo staat bv. 6. Too Young daar niet op).

Dan heb je tenslotte nog de 1998 re-release die volgens Amazon enkel in de Fillipijnen uitgegeven werd en die eigenlijk The Last Picture heet (met ook een andere hoes).
Die bevat naast de 12 tracks van de LP release ook nog eens 12 bonustracks van vijf 7" en 12" releases zijnde:
- The First Picture of You (1983): tracks 21 & 23
- You Don't Need Someone New (1983): tracks 14 & 15
- Set Me Apart (1984): track 16
- Out On Your Own (1984): tracks 18 & 22
- It Hurts (1985): tracks 13, 17, 19, 20 en 24

Vandaag weer eens in een 'terugblik-op-de-jeugdjaren-bui'. Hoe dat zo gekomen is zal ik eenieder verder besparen (een telefoontje van bijna een uur was de directe aanleiding ).
Hoe dan ook is het soms gewoon lekker om weer eens wat oude meuk terug te horen. De vraag is dan of die oude meuk nog steeds wel boeiend is anno nu.
The Lotus Eaters is een redelijk onbekend bandje gebleven die naar mijn weten niet veel verder gekomen zijn dan het scoren van een hit (The First Pictures of You). Ik weet wel dat ze in de new romantic-categorie werden geplaatst, maar dat werd je als bandje al snel in die tijd als je wat afwijkende kleding en dito haardracht had. Buiten dat hitje kon ik me ook niet veel meer herinneren van de rest van dit album dat ik in die tijd wel kende (zal het vast van iemand op een cassettebandje overgenomen hebben).
Nu dus weer eens opgedoken en ik werd aangenaam verrast door de frisheid van het album. Alsof de lente weer opnieuw begon, ik het vers gemaaide gras kon ruiken, het eerste lentezonnetje zag doorbreken, de eerste lammeren vrolijk in de wei zag dartelen.
Wat een lekkere, melancholische liedjes staan er toch op dit album zeg! Doet me een beetje denken aan de klasse van Lloyd Cole. De grootst verantwoordelijke hiervoor is zanger Peter Coyle, maar ook die new-wave gitaarloopjes en bijbehorende synths doen hun werk goed. Normaal gesproken zou je zeggen dat dat nu dan wel een beetje oudbakken zou kunnen klinken, maar door de sterke composities is dit dus eens niet het geval. Ik heb het niet voor niets over een fris lente-gevoel.
Ik zie vaker op deze site dat tijdgenoten van The Lotus Eaters tijdelijk extra in de belangstelling komen te staan. Wat mij betreft gaat het lente-zonnetje dat ik zie bij het beluisteren van dit album een flinke zomerzon worden en halen we dit album eens flink naar voren.
Mijn zegen krijgen ze alvast bij deze!

avatar van kaztor
Van deze band ken ik alleen You Don't Need Someone New.
En dat is een leuk alternatief nummertje.
KinKClassX draait het regelmatig.

Bonustracks zijn niet altijd mijn ding maar ik moet zeggen dat de extra nummers op dit album wel erg sterk zijn en ik zou ze niet willen missen.

avatar van johan de witt
Prachtige vergeten New Wave-klassieker, die ook anno 2007 stevig overeind bljft staan.
Heel lang niet gehoord, maar hij klinkt nog even fris als 10 jaar geleden.
Topplaat.
Ik heb overigens een versie met 19 nummers, en idd, de bonusnummers zijn even fraai als de 12 nummers die oorspronkelijk op het album stonden.

avatar van TerryA
aERodynamIC schreef:
...The Lotus Eaters is een redelijk onbekend bandje gebleven die naar mijn weten niet veel verder gekomen zijn dan het scoren van een hit (The First Pictures of You) ...

Jerry Kelly (gitarist) van Lotus Eaters kwam uit Liverpool en zat in dezelfde scene als o.a. Echo & The Bunnymen & Bill Drummond (KLF) maar woont nu in Brighton. Hij zat ook in de midden jaren 90 als gitarist bij Tom Hingley`s 2de band, The Lovers.
Tom Hingley was (en is) lead singer met manchester band inspiral carpets! ... ze hadden samen de song "Transparent" geschreven en opgenomen voor op de compilatie album "Rock The Dock" (voor Liverpool dockers in 1997) ... en in de jaren 00 hebben The Lovers een nieuw drummer en bass player (de Hanley broers die allerbij voormalig zaten bij The Fall)

... zo gaat dat in de Britse muziek wereld ...

avatar van Premonition
Stephen Emmer, de zoon van Fred, heeft ook nog in dit bandje gespeeld. Daarvoor was hij journalist bij Vinyl, het onvolprezen alternatieve broertje van OOR in de begin jaren tachtig.
Doet volgens mij nu iets in de reclamedeuntjes

Dit is een heerlijk album, vol pakkende popliedjes. Samen met de Pale Fountains waren ze de soulvolle blijde kant van de wave in die tijd.

Mordor
Op vinyl laatst gevonden. Lekker poppy vergeten 80's pareltje.

Premonition schreef:
Samen met de Pale Fountains waren the LotusEaters de soulvolle blijde kant van de wave.

Volledig mee eens: LE en PF staan bijde stevig in mijn top10, zal wel geen toeval zijn. en op nr 11 de Undertones.

avatar van hogweed
freddze schreef:

- The First Picture of You (1983): tracks 21 & 23
- You Don't Need Someone New (1983): tracks 14 & 15
- Set Me Apart (1984): track 16
- Out On Your Own (1984): tracks 18 & 22
- It Hurts (1985): tracks 13, 17, 19, 20 en 24

Enkele weken geleden heb ik deze Filipijnse uitgave via eBay besteld en gisteren ontvangen. Lekkere opgewekte pop uit 'the eighties'. De singles The First Picture of You en You Don't Someone New zijn de meest bekende nummers en anno 2008 nog steeds verrukkelijk. .

avatar van suffeteun
Gescoord op vinyl.Prachtig album.Erg prettige stem heeft de zanger.

avatar van divart
Premonition schreef:
Doet volgens mij nu iets in de reclamedeuntjes.

Stephen Emmer doet idd. iets in reclamedeuntjes. Is daarin vermoedelijk de grootste van ons land. Ook in jingles en tunes gaat hij aardig en is oa. verantwoordelijk voor de tunes van zowel het NOS journaal als RTL Nieuws. Maar, en wat relevanter in dit geval, hij is ook te horen op het nieuwe album van The Lotus Eaters wat binnenkort ergens moet uitkomen. En nog wel officieel als derde bandlid.

avatar van Edwin
Ik heb de door het label Cherry Red recent uitgebrachte reïssue binnen en moet bekennen dat dit volkomen nieuw voor mij is. Ook de genoemde singles doen in het geheel geen belletje rinkelen. Bovendien hebben Jeremy Kelly en Gerard Quinn deel uitgemaakt van The Wild Swans, waarvan ik wel 2 albums heb. Ik had deze jongens dus beter moeten volgen, want dit album staat vol met tintelfrisse en melodieuze popsongs. Nergens verrassend of vernieuwend, maar wel gewoon erg goed in zijn soort en een zanger die bijzonder prettig in het gehoor ligt. Een referentie als de door aEro genoemde Lloyd Cole is begrijpelijk, maar ook Aztec Camera en Orange Juice schieten mij te binnen. Het doet er verder niet toe, want dit plaatje kan met gemak op eigen benen staan. Helaas is de tracklist niet zo uitputtend als de door Freddze genoemde Philippines-only release, maar met 20 nummers (12 regulier plus 8 bonus) in ruim 75 minuten valt er niettemin genoeg te genieten. Mijn favorieten zijn German Girl, Out On Your Own, The First Picture Of You en Start Of The Search. Voor de volledigheid: de nummers 13, 14, 19, 20 en 23 ontbreken. Dat is een beetje jammer, want The First Picture Of You en It Hurts (wel in 12" aanwezig) smaken naar meer. Wel aanwezig is het eerder door Freddze genoemde Too Young dat als nummer 6 in de reguliere tracklist is opgenomen, maar die op deze pagina dan weer ontbreekt. 3,5*

avatar van PEN15
Ik ga zelfs nog ietsje verder 5 sterrekes. Ik kende You don't need someone new als een van de eerste liedjes en daarvan heb ik er ook een met opbouwende intro dat er heel langzaam inkomt maar met de tikkende seconde steeds mooier wordt. Echt zo'n liedje dat ik overal bij kan luisteren en steeds weer vernieuwend klinkt. German girl, it hurts en put your touch on love kunnen me de verleiding niet laten verstaan om ze telkens weer opnieuw te draaien. Muzikaal en vocaal klinkt het zeer prettig en ook het neurien kunnen ze ontzettend goed!

avatar van Man of Sorrows
Dit is popmuziek op z'n best. Niet te vergelijken met andere New Romantics acts; dit klinkt veel verfijnder en de productie is veel minder gedateerd. Album dat het wegens zijn luchtig karakter vooral tijdens de lente zeer goed doet. Nog een pluspunt is dat de zanger een zeer aangename stem heeft.

Ik heb de Japanse versie, moeilijk verkrijgbaar, maar dit is één van die albums die de zoektocht meer dan waard is; al is het alleen maar al voor The First Picture Of You of German Girl.

avatar van BoyOnHeavenHill
Vond dit altijd een beetje Tears For Fears-lite, wel aardig en melodisch, maar op het einde ook wel een beetje saai. Desalniettemin een aardige plaat.

Ik herinner me dat in de platenwinkels de hoes meestal omgedraaid stond, maar als je die andere kant dan eens hier bekijkt begrijp ik wel waarom de moderator voor bovenstaande hoeskant heeft gekozen .

avatar van blur8
No Sense of Sin gaat helaas uit mn historische favo top10.
Heb een plek nodig voor White Water van the Slow Show.

blur8 schreef:
Een verklaarbare ruil lijkt me, hoewel er 30 jaar tussen zit.

Pijnlijke ruil ja (maar heb The Slow Show ook opgewaardeerd naar 5*, misschien dat dat met deze ook nog wel gaat gebeuren alleen heeft die er dan wat langer over gedaan)

blur8 schreef:
No Sense of Sin gaat helaas uit mn historische favo top10.
Heb een plek nodig voor White Water van the Slow Show.
Een verklaarbare ruil lijkt me, hoewel er 30 jaar tussen zit.

Laat ik het dan maar in mijn top 10 opnemen. Er is veel mooie muziek, maar daar ik dit album beschouw als het enige ware testament van The New Romantics, mag het niet langer ontbreken in mijn top 10.

avatar van blur8
Ik ben bijna spakeloos hoeveel emotie mijn actie teweeg brengt.
En begrijp dat het niet kan.... maar wat dan wel?

avatar van Omsk
Pas op vinyl aangetroffen en meegenomen, ik kende alleen The First Picture of You. Maar de grote uitschieter vind ik na een aantal luisterbeurten toch echt Love Still Flows.

avatar van Man of Sorrows
En wat doe je dan met Out On Your Own? De onttovering van de wereld door Max Weber in vijf minuten teniet gedaan door The Lotus Eaters.

avatar van vigil
Dit album moet ik toch eens in huis proberen te halen. The First Picture of You is toch wel een geweldige single. Ik vind het altijd een beetje een vrolijke versie van The Blue Nile

Zo gezegd zo gedaan...

De 80's is qua singles toch wel mijn favoriete era. Zeker bijna 100 luchtballonen vol met lekkere hits. Vaak zwaar aangezet en vol in de productie maar gelukkig soms ook subtiel zoals The First Picture of You. Dit is al jaren een van mijn favoriete 80's singles (maar ik heb er veel ) maar vreemd genoeg ontbrak het album nog in mijn collectie. Nu dus niet meer, ik heb de 20 track 2010 remaster die via Edsel is uitgebracht. Zoals al eerder is geschreven zijn de bonustracks meer dan de moeite waard en misschien zelfs wel net zo goed als de reguliere albumtracks. Bijvoorbeeld de eerder dan het album uitgebrachte single You Don't Need Someone New, echt fantastisch.

avatar van GrafGantz
Die hoesfoto is trouwens heel erg jonge Jim Kerr meets Joey van Friends bedenk ik me net

avatar van vigil
Plus de droevige blik van Neil Tennant en ook wel iets van Andrew Ridgley of te wel een enorm 80's hoofd

GrafGantz schreef:

Er zijn twee versies in omloop waar ze voor- en achterkant met elkaar verwisselen.

Ik heb deze versie op lp, en zoals hier afgebeeld heb ik het op cd, inclusief bonustracks.

avatar van Mjuman
aERodynamIC schreef:

Idem hier - Duitse persing, zwarte binnenhoes. Ooit de 12" van You Don't Need Someone New weggedaan, omdat ik dacht dat die er ook op stond - niet dus.

Voor de popperds: bekend met deze band? The Dream Academy - The Dream Academy (1985)

avatar van Mjuman
Bedenk net dat New Order die truuk met die wisselende portretten op de hoes een jaar later herhaalde met New Order - Low-Life (1985) weet nog wel dat ik in verwarring was toen ik dat album tegenkwam met twee andere portretten erop.

Zou Saville geïnspireerd zijn geweest door dit album?

avatar van Premonition
The Lotus Eaters was wel een bandje dat veel met de presentatie bezig was, kleding/haar, video's en idd ook de albumhoezen. Stephen Emmer was hier, dacht ik, met name de leidende factor in. Volgens mij kende Emmer Saville vanuit zijn Factory tijd, toen hij onderdeel was van Minny Pops, dus wie weet ligt daar de link.

avatar van pygmydanny
Ik heb hier de Duitse versie van (ook met omgewisselde hoes, maar met You Don't Need Someone New i.p.v. Too Young).

Staan een aantal fraaie gitaarpartijen op (The First Picture Of You, When You Look At Boys, Out On Your Own), alleen vallen sommige refreinen wat tegen (Can You Keep A Secret, Alone Of All Her Sex, You Fill Me With Need).

Hier een knap staaltje gitaartechniek (akoestische repetitie van The First Picture Of You).

Favoriete nummers: You Don't Need Someone New, When You Look At Boys, Start Of The Search en The First Picture Of You.

pygmydanny schreef:

Jeremy Kelly is dan ook technisch zeer vaardige gitarist, ook zijn werk in Wild Swans mag er zijn.
Zijn elektrisch gitaarwerk op It Hurts is bijzonder fraai.