Hüsker Dü - Zen Arcade (1984)

Rock / Punk
Label: SST

1. Something I Learned Today (1:58)
  2. Broken Home, Broken Heart (2:01)
  3. Never Talking to You Again (1:39)
  4. Chartered Trips (3:33)
  5. Dreams Reoccuring (1:40)
  6. Indecision Time (2:07)
  7. Hare Krsna (3:33)
  8. Beyond the Threshold (1:35)
  9. Pride (1:45)
  10. I'll Never Forget You (2:17)
  11. The Biggest Lie (1:58)
  12. What's Going On (4:23)
  13. Masochism World (2:43)
  14. Standing by the Sea (3:12)
  15. Somewhere (2:30)
  16. One Step at at Time (0:45)
  17. Pink Turns to Blue (2:39)
  18. Newest Industry (3:02)
  19. Monday Will Never Be the Same (1:10)
  20. Whatever (3:50)
  21. The Tooth Fairy and the Princess (2:43)
  22. Turn on the News (4:21)
  23. Reoccurring Dreams (13:47)
Genialiteit en gekte liggen dicht bij elkaar en dat is op dit album weer eens duidelijk bewezen. Wat een briljante songs, afgewisseld met iets te ver doorgedreven experimenteerdrift. Maar een nummer als "Pink turns to blue" met de perfect passende maniakale en desperate gitaarnoise van Bob Mould gaat nooit meer uit mijn hoofd. En dan zijn er nog altijd mensen die beweren dat de jaren '80 nooit goede popmuziek heeft voortgebracht.

avatar van BoyOnHeavenHill
Wat ik hier schrijf is voor veel mensen misschien al bekende kost, maar voor sommigen wellicht een interessant nieuwtje.

Michael Azerrad is de ghostwriter van Bob Moulds autobiografie See a little light (2011), en bovendien de schrijver van Our band could be your life (2001), een uiterst leesbaar boek over dertien essentiële bands uit de Amerikaanse underground van de jaren 80: Black Flag, de Minutemen, Mission Of Burma, Minor Threat, de Replacements, Sonic Youth, de Butthole Surfers, Big Black, Dinosaur Jr, Fugazi, Mudhoney, Beat Happening en Hüsker Dü. En in het hoofdstuk dat aan de laatsten is gewijd schrijft hij (en ik vertaal en kort een beetje in):

"Zen arcade is een conceptalbum dat over duizenden hardcore kids zou kunnen gaan: een jonge man loopt weg van z'n ruziënde ouders en waardeloze vrienden, zwerft door de straten van een grote stad terwijl hij zichzelf probeert te begrijpen, komt in de verleiding bij een sekte te gaan, en krijgt iets met een meisje dat al spoedig een overdosis neemt. Tenslotte, na veel rauwe introspectie, komt hij weer thuis, maar hij blijft in zichzelf gekeerd, zichzelf emotioneel beschermend in een warme schulp. "Ik ben niet de zoon die je wilde," zingt het personage, "maar wat kon je anders verwachten / Ik heb mijn wereld van geluk geconstrueerd om jullie verwaarlozing te bestrijden." Zoals het tijdschrift Hard zine het uitdrukte beschreef dit verhaal "de wrakstukken van ons tijdperk : verraad, vervreemding, pijn, zelfzuchtigheid, emotionele verstikking en isolatie." Helaas eindigt het verhaal met de allerflauwste "cop-out" – het was allemaal maar een droom. Het slotstuk Reoccurring dreams zou een samenvatting kunnen zijn van de rest van het leven van het personage – zoals alle levens is het een tumultueuze improvisatie, vol uitbundige en opvrolijkende hoogtepunten en statische dieptepunten. Grant Hart vergelijkt de minuut van "high-pitched" feedback op het einde van het nummer met het geluid van een "flatlining" elektrocardiogram."

Hetgeen natuurlijk niet betekent dat deze plaat niet ook zónder deze achtergrondkennis gewaardeerd zou kunnen worden.

avatar van Omsk
Een autosloperij op de voorflap, een bandnaam die ook had kunnen dienen als merknaam voor een Oost-Europese dieselboot, alles doet vermoeden dat je een onluisterbare stortbak rammelherrie voorgeschoteld krijgt als je deze plaat op de draaitafel legt. En inderdaad, de mannen zijn onstuimig en barstensvol energie.

Des te bijzonderder dat Hüsker Dü deze energie weet te kanaliseren, en om te zetten naar knappe popliedjes en rafelige punksongs. Één lyric van Modest Mouse komt steeds in me op bij het luisteren van deze plaat: Well there's one thing to know about this globe / It's bound and its willing to explode.

De echte explosie volgt pas op het laatste nummer. Maar in de tussentijd is er genoeg te genieten. Met hors-categorie punk (Chartered Trips, Turn on The News) én pop (Pink turns to blue, Never Talking to you again).

avatar van The Eraser
De Gum Reviewt: deel 8

Zen Arcade is een album dat volgestouwd is met twintig korte, rauwe en explosieve punknummers. Zingen kan frontman Bob Mould niet, maar dat deert echter helemaal niet. Het drietal slaagt erin om haar onbevangen energie in te kapselen in puntige en bij momenten zelfs verbazend poppy songs. 'What's Going On' en zeker 'Turn On The News' zijn stevige brokken onversneden catchyness en de zanglijnen op 'Chartered Trips' doen zelfs denken aan de vocalen van Michael Stipe van R.E.M.

Op zijn best is de band echter in de agressievere stukken zoals in de mokerslag genaamd 'I'll Never Forget You' en in het in wanhoop gedrenkte 'Broken Home, Broken Heart'. Tussendoor experimenteert Hüsker Dü ook nog met bezwerende psychedelica in 'Hare Krsna' en zorgt de band voor een aangenaam akoestisch tussendoortje en enkele pianointermezzo's.

Na 55 minuten en 22 tracks is de luisteraar al lang bevredigd, maar toch denkt de band nog niet aan stoppen. Afsluiter 'Reoccurring Dreams' is een instrumentaal en monsterlijk nummer van maar liefst 15 minuten. De compositie stuitert alle kanten op en bezorgt je een waanzinnige adrenalinekick.

Zen Arcade is punk zoals ik het voorgeschoteld wil krijgen. De band weet haar onverzettelijke Sturm und Drangmentaliteit te kanaliseren in uitgekristalliseerde popmelodieën, energieke en rauwe gitaarrifs en een allesverscheurende slotcompositie.