Jackson Browne - Running on Empty (1977)

Label: Asylum

1. Running on Empty [Live] (5:20)
  2. The Road (4:50)
  3. Rosie (3:37)
  4. You Love the Thunder [Live] (3:52)
  5. Cocaine (4:55)
  6. Shaky Town (3:36)
  7. Love Needs a Heart [Live] (3:28)
  8. Nothing But Time (3:05)
  9. The Load-Out [Live] (5:38)
  10. Stay [Live] (3:28)
  11. Cocaine Again * (3:16)
  12. Edwardsville Room 124 * (4:45)
avatar van Running On Empty
Na een keer of 10 draaien wordt deze alleen maar beter en ga je de nummers en het thema van de plaat ook beter waarderen. Let maar op.

avatar van Ataloona
Geweldig live album.
Ik heb dit vandaag op de gok gekocht. Ik kende hem niet eens maar dit bevalt mij zeker!

Father McKenzie
Dit is wel een studio album hoor.

maar wel een geweldig, dat wel!

Stijn_Slayer
In addition to tracks recorded on-stage during concerts, it also contains songs recorded in hotel rooms, on the tour bus, and backstage. It is unusual among live albums, in that none of the tracks had ever appeared on a previous studio album

Er staat hier zelfs waar de nummers opgenomen zijn: Running on Empty (album) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van Ataloona
Staat ook in het boekje van de cd.
Het is eigenlijk geen van beide.
Meer een tour-album, Letterlijk.

Father McKenzie
Juist, laten we het daar bij houden, een toer-album!

avatar van Running On Empty
Er is trouwens ook een geweldige De Luxe versie (CD + DVD Audio) van deze plaat van Jackson Browne. Klinkt super en bevat enig (niet veel) extra materiaal.

Het is inderdaad een echt tour album met live opnames en ook opnames backstage, in hotelkamers en zelfs in de tourbus (Zet bij Nothing But Time de bas wat hoger en ook het volume wat harder en je hoort het optrekken e.d van de bus).

avatar van chevy93
Nog nooit had ik een volledig album geluisterd van Jackson Browne. De bekende(re) nummers kende ik al, maar een volledig album was ik nog niet aan toegekomen. Bij deze...

Een echt album om te luisteren tijdens lange autoritten. Er zitten veel nummers bij die als lekkere achtergrondmuziek kunnen dienen, maar aan de andere kant ook goed blijken als je ze echt gaat beluisteren. Het album begint en eindigt ijzersterk. Het enige minpunt is dan ook Cocaine. Vond het nummer simpel en raakte mij niet, zoals het bedoeld was.

avatar van Japser84
Het fijne aan deze plaat is dat 'ie een stuk minder klef is dan 'The Pretender' bijvoorbeeld. Rauwere nummers als 'Running On Empty' en 'Cocaine' wisselen mooie nummers als 'The Road' af!

avatar van perrospicados
Echt een album om in de auto te beluisteren. Hilarisch gedateerd aan het eind van cocaine Jackson die even een witte tornado de neus in laat verdwijnen

avatar van kort0235
Goed album, maar zeker niet zijn beste.
Dat is nog altijd voor mij: Late for the sky.
Wel natuurlijk met het overbekende en prachtige The Load-out/ stay!!

avatar van uffing
Bestaat er ook een studioversie van The Load out?

uffing schreef:
Bestaat er ook een studioversie van The Load out?

Er is een versie van de 2 Meter Sessies maar geen reguliere studio versie.

avatar van uffing
Dat vermoeden had ik al, bedankt.

Het is natuurlijk ook niet echt een studionummer.

avatar van Lamontagne
Laatst de deluxe uitvoering gehaald met de plaat in dts

Love needs a heart was al mooi nu met dit geluid is het een parel

avatar van Madjack71
Volgens mij is dit zowat zijn bekendste plaat, of het zijn beste is zou ik niet weten, maar goed klinkt het allemaal wel. Prima muzikanten, sterke composities en een warme stem. Van Jackson Browne heb ik alleen nog een cd Looking East, a.d.h.v. dat album toch wel wat reserves gehad om dit album in huis te halen, omdat ik Looking East wel wat tam en braafjes vond. Maar aangezien dit toch een klassieker is, heb ik het nu op vinyl. Het valt op i.i.g. door bovengenoemde kwalificaties. Het heeft ook wel wat weg van de muziek van James Taylor, die net als Jackson een warme, aangename klank heeft. Running on Empty/Rosie/The Load-Out zijn stuk voor stuk evergreens en dat is zeker een verdienste van dit album. Een nummer als Cocaine klinkt een beetje alsof Keith Richards over kantklossen zou zingen....niet echt geloofwaardig. Misschien toch wat meer uitpluizen van deze Browne.

avatar van Running On Empty
Ik heb het idee dat The Pretender de meest bekende is maar deze doet er niet veel voor onder. Running On Empty was destijds wel zijn best verkochte. Browne had zijn meest creatieve periode in de eerste helft van de jaren 70. Late For The Sky kun je dus ook blind aanschaffen.

In feite is Running On Empty een afsluting van een periode. Oorspronkelijk bedoeld als dubbel elpee werden alle live versies van nummers van de eerste 4 platen geschrapt en bleef dit dagboek van een artiest on the road over. Erg fraai gedaan, prachtige hoes overigens ook.

avatar van Madjack71
Idd. een mooie hoes en ook het boekwerkje (bij de lp) is fraai. Goed gezegt overigens; een dagboek van een artiest on the road...dat ademt heel het album wel uit. Ik ga zeker nog wat -ouder- werk van hem uitpluizen.

Ik heb de Load Out - twee meter sessies gepost op youtube, als je geinteresseerd bent
zoek eens op mijn posternaam Topoutsider.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Kan niet kiezen welk album ik beter vind: Later For The Sky of deze.
Vooral het openingsnummer, The Road en het tandem The Load Out / Stay vind ik het beste van de plaat.
Ook de teksten van het leven op tournee zijn interessant, grappig is tevens de wazige conversatie met Glenn Frey in het nummer Cocaine.
Want als er iemand gebruikt heeft gemaakt van het witte poeder.......

avatar van Broem
Deze bijzondere plaat van Jackson Browne afgelopen week weer eens op mijn draaitafel gelegd. Lang niet naar geluisterd. Toch leek het alsof ik gisteren het album nog had gehoord. Zit in mijn geheugen gegrift. Mooie roadsongs en een bijzondere sfeer. Kant 2 en de overgang naar het nummer Stay is zo 'n moment waardoor je dit album altijd en overal zult herkennen. Mooi.

avatar van pintjebier
Een pluim voor tovenaar David Lindley die het muzikaal fenomenaal opkrikt.

avatar van Drs. DAJA
Zojuist op LP opgezet. Zonder twijfel een van mijn favoriete platen qua productie. Waanzinnig album.

avatar van Running On Empty
Fijne plaat. Komende maandag in de HMH.

avatar van heartofsoul
Erg fijn album, niet in het minst door de schitterende bijdragen van David Lindley. Een album waar ik me niet zo snel bij verveel, en dat ik liever hoor dan bijvoorbeeld Late for the Sky. Een van de hoogtepunten vind ik de blues Cocaine van Reverend Gary Davis.

avatar van Bartjeking
Poeh hee, dit is een fijne plaat. Elk jaar als de bladeren beginnen te vallen begin ik Jackson Brown weer te draaien. Nu pas bij deze plaat uitgekomen, ondanks (of misschien wel juist door) de manier van opnemen een album dat als Usain Bolt binnenkomt gesprint en blijft hangen. Vorig jaar stond The Load Out / Stay al in de top 100 van de top 2000, ondanks mijn grotere weerzin tegen die lijst ga ik dhr. Brown dit jaar een handje helpen (als vind ik 'The Pretender' zijn allermooiste song).

avatar van Droombolus
Bartjeking schreef:
dhr. Brown

James ? Arthur ? Bobby ?

avatar van Bartjeking
Uit dat rijtje zou ik alleen James een handje helpen, maar ik vrees dat ik vergeten ben een klinker te kopen
Al de hele dag 'You Love the Thunder' in mijn hoofd. Stukken beter dan het Taaa-ta-ta, Taaa-ta-ta, ta-tadaaah (carnaval Efteling) waar ik vorige week mee rondliep. Excuus, jullie nu ook.

avatar van Zwaagje
pintjebier schreef:
Een pluim voor tovenaar David Lindley die het muzikaal fenomenaal opkrikt.

Ik ben ook een groot fan van david lindley; hij heeft ook een paar leuke solo platen gemaakt. En verder ongelooflijk waar die man allemaal op mee gespeeld heeft.

avatar van LucM
Wederom een prachtig (deels live) album dankzij de aangename en warme zang van Jackson Browne en ook het subliem gitaarspel van David Lindley (die later ook twee prima albums uitbrengt). Het is door dit album dat ik Jackson Browne leerde kennen en met terugwerkende kracht zijn vorige albums ook waardeerde.