Tears for Fears - Raoul and the Kings of Spain (1995)

Label: Epic

1. Raoul and the Kings of Spain (5:15)
  2. Falling Down (4:55)
  3. Secrets (4:41)
  4. God's Mistake (3:47)
  5. Sketches of Pain (4:20)
  6. Los Reyes Católicos (1:44)
  7. Sorry (4:48)
  8. Humdrum and Humble (4:10)
  9. I Choose You (3:25)
  10. Don't Drink the Water (4:51)
  11. Me and My Big Ideas (4:32)

met Oleta Adams

12. Los Reyes Católicos [Reprise] (3:43)
  13. All of the Angels * (4:31)
  14. The Madness of Roland * (5:10)
  15. Queen of Compromise * (3:57)
  16. Until I Drown * (3:23)
  17. War of Attrition * (3:44)
  18. Raoul and the Kings of Spain [Acoustic] * (4:29)
  19. Break It Down Again [Acoustic] * (3:13)
Dat kun je vinden. Ik vind het een beetje raar dat je dit met kop en schouders boven het andere werk vind uitsteken. Die mening delen niet veel mensen denk ik.
Luister nog een keer even goed naar de Batman song.

Ozric Spacefolk
Ik heb Seeds of Love 5* gegeven, vrind.

Ik vind de drie platen Seeds of Love/Element/Raoul alledrie zeer aangenaam en erg goed.
Ze verschillen sonisch, productioneel en tekstueel behoorlijk, dus ik kan ze niet echt met elkaar vergelijken.

Zat gisteren een concert te kijken uit (1990 denk ik) waar ze All you need is love (Beatles) spelen, en Roland de tekst enigszins aanpast, en het op een gegeven moment over Raoul and the kings of Spain heeft... het idee was er toen al blijkbaar..

Vaak gekeken deze dvd, en nu pas opgevallen!

Uitermate sterk album van Orzabal.Elemental vind ik nog net iets sterker,maar deze tikt daar heel dicht tegen aan.Een lekker vol geluid en wat een goede liedjesschrijver is Orzabal toch.Goede gevarieerde productie en smaakvolle arrangementen.Dit is pop met een grote P met de juiste dosering rockinvloeden er door heen.Een album wat verdient om iets meer gehoord te worden ,want toendertijd deed het niet zo heel veel.4 en halve ster

Zeer onderschat en onterecht wat achtergebleven als het gaat om erkenning.
Het tij zat ook tegen. Op het moment van uitbrengen was Tears For Fears verre van hot meer.

Het is een uitstekende plaat en wat mij betreft de beste van Tears For Fears, al is het een verkapte soloplaat uiteindelijk.

Ozric Spacefolk
Ik wist niet eens dat deze bestond, tot ik hem in Rijswijk zo'n 10 jaar terug uit een bak griste.
Het koste me nog iets van 20 euro ook nog.
Dat was voor de tijd van het downloaden.

Maar oh, wat was ik blij met deze plaat. Tegelijkertijd ben ik ook op zoek gegaan naar Elemental.
En ook dat was het aanschaffen waard!

Die heb ik nog niet. Ken 'm wel, maar heel lang niet meer gehoord.
Toch weer 's bij de kladden pakken.

Ozric Spacefolk
Ligt een beetje in het verlengde. Of andersom eigenlijk.

Elemental is een echte Orzabal-plaat, met iets minder rock dan Raoul, maar gewoon hoogstaand songmateriaal.

avatar van vigil
bikkel2 schreef:
Die heb ik nog niet. Ken 'm wel, maar heel lang niet meer gehoord.
Toch weer 's bij de kladden pakken.

Wellicht ook deze Roland Orzabal - Tomcats Screaming Outside (2001) eens proberen.

Inderdaad een dikke vette aanrader!

vigil schreef:

Okido. Bedankt !

avatar van Dungeon
Als we dan toch bezig zijn dan zouden jullie dit album ook eens moeten proberen.
Graduate

avatar van vigil
Zo te zien zouden we daarin wel de 1ste zijn

avatar van rkdev
Deze week eindelijk de re-issue van dit album binnengekregen met de 7 extra tracks zoals hier vernoemd. En ik raad iedere liefhebber van Tears for Fears aan om die versie aan te schaffen. De bonustracks doen namelijk helemaal niks onder voor de (al geweldige) albumtracks en eigenlijk hadden ze gewoon het begin moeten zijn voor een volgend TFF album.

Favorieten zijn (het World Party achtige) 'All of the Angels' en het stevige 'Queen of Compromise'. Maar ook de andere nummers zoals het met kopstem gezongen 'Until I Drown', het ietwat vreemde 'The Madness of Roland' en 'War of Attrition' zijn super.

Het album wordt afgesloten met 2 sterke akoestische versies van het titelnummer en 'Break It Down Again' van Elemental.

En dankzij de bonustracks verhoog ik een halve *.
Absolute aanrader !

Geweldig om te horen.

Ik zal gelijk eens op zoek. Ik ben niet één van de bonus-haters op deze site.
Ik had Saturnine Martial & Lunatic al maar daar staan geen songs op uit de tijd van Raoul and the Kings of Spain.

Net als Rkdev ook de re-issue binnen gekregen, en inderdaad kan ik bevestigen dat dit gewoon erg goede toeveogingen zijn. Wat ik wel mis is de cover van Creep die op de cd single van "raoul" te vinden is. Dat zal wel een rechten kwestie zijn.

Ik had al 4,5 ster staan, en laat het dus zo. Maar dit album boet absoluut in al die jaen niet in aan kracht, sterker nog, het wordt alleen maar beter!

Ozric Spacefolk schreef:

Ik zal gelijk eens op zoek. Ik ben niet één van de bonus-haters op deze site.

Dit is de goedkoopste die ik kon vinden. Duurt ongeveer 1,5 week voor je m in huis hebt. Maar dan heb je ook wat

avatar van frolunda
Sterke plaat van Tears for fears (in dit geval alleen Roland Orzabal) die in mooie balans weet te vinden tussen de pop en rock elementen van de band.Uiteraard heeft dat laatste genre mijn voorkeur en met sterke songs als Sorry en Don't drink the water geeft dat Raoul and the Kings of Spain een extra meerwaarde.
De rest van het materiaal is echter ook alleszins aardig,zo is Secrets een mooie ballad en mag ook de titelsong er wezen.
Enig minpuntje vind ik dat het album af en toe wat kitscherig klinkt door de zware orkestratie,iets wat natuurlijk mede aan de productie ligt.Wat dat betreft heeft de band het niveau van het debuut nooit meer bereikt.
Verder is hier weinig mis mee al zal ie mijn collectie niet halen,the Hurting en een greatest hits vind ik wel voldoende.

Nog altijd een sterke plaat.
Orzabel onder de TFFvlag en een stuk steviger dan al het voorgaande.
Idd wel wat voller en bombastischer, maar de balans met wat zweveriger werk is raak.
Mooi concept en muzikaal goed passend in die periode.
Je kunt Orzabel.in ieder geval niet betichten van het vallen in herhaling.
Niet bijzonder succesvol dit album, staat wellicht ook wat te ver af van de originele sound, waar het 2tal furore maakte met smaakvolle Wavepop.
Maar deze mag er beslist zijn.
Draai deze regelmatig.