Tears for Fears - Raoul and the Kings of Spain (1995)

Label: Epic

1. Raoul and the Kings of Spain (5:15)
  2. Falling Down (4:55)
  3. Secrets (4:41)
  4. God's Mistake (3:47)
  5. Sketches of Pain (4:20)
  6. Los Reyes Católicos (1:44)
  7. Sorry (4:48)
  8. Humdrum and Humble (4:10)
  9. I Choose You (3:25)
  10. Don't Drink the Water (4:51)
  11. Me and My Big Ideas (4:32)

met Oleta Adams

12. Los Reyes Católicos [Reprise] (3:43)
  13. All of the Angels * (4:31)
  14. The Madness of Roland * (5:10)
  15. Queen of Compromise * (3:57)
  16. Until I Drown * (3:23)
  17. War of Attrition * (3:44)
  18. Raoul and the Kings of Spain [Acoustic] * (4:29)
  19. Break It Down Again [Acoustic] * (3:13)
Dat kun je vinden. Ik vind het een beetje raar dat je dit met kop en schouders boven het andere werk vind uitsteken. Die mening delen niet veel mensen denk ik.
Luister nog een keer even goed naar de Batman song.

Ozric Spacefolk
Ik heb Seeds of Love 5* gegeven, vrind.

Ik vind de drie platen Seeds of Love/Element/Raoul alledrie zeer aangenaam en erg goed.
Ze verschillen sonisch, productioneel en tekstueel behoorlijk, dus ik kan ze niet echt met elkaar vergelijken.

Zat gisteren een concert te kijken uit (1990 denk ik) waar ze All you need is love (Beatles) spelen, en Roland de tekst enigszins aanpast, en het op een gegeven moment over Raoul and the kings of Spain heeft... het idee was er toen al blijkbaar..

Vaak gekeken deze dvd, en nu pas opgevallen!

Uitermate sterk album van Orzabal.Elemental vind ik nog net iets sterker,maar deze tikt daar heel dicht tegen aan.Een lekker vol geluid en wat een goede liedjesschrijver is Orzabal toch.Goede gevarieerde productie en smaakvolle arrangementen.Dit is pop met een grote P met de juiste dosering rockinvloeden er door heen.Een album wat verdient om iets meer gehoord te worden ,want toendertijd deed het niet zo heel veel.4 en halve ster

Zeer onderschat en onterecht wat achtergebleven als het gaat om erkenning.
Het tij zat ook tegen. Op het moment van uitbrengen was Tears For Fears verre van hot meer.

Het is een uitstekende plaat en wat mij betreft de beste van Tears For Fears, al is het een verkapte soloplaat uiteindelijk.

Ozric Spacefolk
Ik wist niet eens dat deze bestond, tot ik hem in Rijswijk zo'n 10 jaar terug uit een bak griste.
Het koste me nog iets van 20 euro ook nog.
Dat was voor de tijd van het downloaden.

Maar oh, wat was ik blij met deze plaat. Tegelijkertijd ben ik ook op zoek gegaan naar Elemental.
En ook dat was het aanschaffen waard!

Die heb ik nog niet. Ken 'm wel, maar heel lang niet meer gehoord.
Toch weer 's bij de kladden pakken.

Ozric Spacefolk
Ligt een beetje in het verlengde. Of andersom eigenlijk.

Elemental is een echte Orzabal-plaat, met iets minder rock dan Raoul, maar gewoon hoogstaand songmateriaal.

avatar van vigil
bikkel2 schreef:
Die heb ik nog niet. Ken 'm wel, maar heel lang niet meer gehoord.
Toch weer 's bij de kladden pakken.

Wellicht ook deze Roland Orzabal - Tomcats Screaming Outside (2001) eens proberen.

Inderdaad een dikke vette aanrader!

vigil schreef:

Okido. Bedankt !

avatar van Dungeon
Als we dan toch bezig zijn dan zouden jullie dit album ook eens moeten proberen.
Graduate

avatar van vigil
Zo te zien zouden we daarin wel de 1ste zijn

avatar van rkdev
Deze week eindelijk de re-issue van dit album binnengekregen met de 7 extra tracks zoals hier vernoemd. En ik raad iedere liefhebber van Tears for Fears aan om die versie aan te schaffen. De bonustracks doen namelijk helemaal niks onder voor de (al geweldige) albumtracks en eigenlijk hadden ze gewoon het begin moeten zijn voor een volgend TFF album.

Favorieten zijn (het World Party achtige) 'All of the Angels' en het stevige 'Queen of Compromise'. Maar ook de andere nummers zoals het met kopstem gezongen 'Until I Drown', het ietwat vreemde 'The Madness of Roland' en 'War of Attrition' zijn super.

Het album wordt afgesloten met 2 sterke akoestische versies van het titelnummer en 'Break It Down Again' van Elemental.

En dankzij de bonustracks verhoog ik een halve *.
Absolute aanrader !

Geweldig om te horen.

Ik zal gelijk eens op zoek. Ik ben niet één van de bonus-haters op deze site.
Ik had Saturnine Martial & Lunatic al maar daar staan geen songs op uit de tijd van Raoul and the Kings of Spain.

Net als Rkdev ook de re-issue binnen gekregen, en inderdaad kan ik bevestigen dat dit gewoon erg goede toeveogingen zijn. Wat ik wel mis is de cover van Creep die op de cd single van "raoul" te vinden is. Dat zal wel een rechten kwestie zijn.

Ik had al 4,5 ster staan, en laat het dus zo. Maar dit album boet absoluut in al die jaen niet in aan kracht, sterker nog, het wordt alleen maar beter!

Ozric Spacefolk schreef:

Ik zal gelijk eens op zoek. Ik ben niet één van de bonus-haters op deze site.

Dit is de goedkoopste die ik kon vinden. Duurt ongeveer 1,5 week voor je m in huis hebt. Maar dan heb je ook wat

avatar van frolunda
Sterke plaat van Tears for fears (in dit geval alleen Roland Orzabal) die in mooie balans weet te vinden tussen de pop en rock elementen van de band.Uiteraard heeft dat laatste genre mijn voorkeur en met sterke songs als Sorry en Don't drink the water geeft dat Raoul and the Kings of Spain een extra meerwaarde.
De rest van het materiaal is echter ook alleszins aardig,zo is Secrets een mooie ballad en mag ook de titelsong er wezen.
Enig minpuntje vind ik dat het album af en toe wat kitscherig klinkt door de zware orkestratie,iets wat natuurlijk mede aan de productie ligt.Wat dat betreft heeft de band het niveau van het debuut nooit meer bereikt.
Verder is hier weinig mis mee al zal ie mijn collectie niet halen,the Hurting en een greatest hits vind ik wel voldoende.

Nog altijd een sterke plaat.
Orzabel onder de TFFvlag en een stuk steviger dan al het voorgaande.
Idd wel wat voller en bombastischer, maar de balans met wat zweveriger werk is raak.
Mooi concept en muzikaal goed passend in die periode.
Je kunt Orzabel.in ieder geval niet betichten van het vallen in herhaling.
Niet bijzonder succesvol dit album, staat wellicht ook wat te ver af van de originele sound, waar het 2tal furore maakte met smaakvolle Wavepop.
Maar deze mag er beslist zijn.
Draai deze regelmatig.

avatar van luigifort
Elke kerstavond staat deze op in huize luigifort en zo ook vanavond weer Ik vind m een bepaalde kerstsfeer uitstralen dit album, zeker de zachtere nummers en ballads

avatar van milesdavisjr
Wellicht een van de beste schijven van de heren, of heer, omdat het plaatje eigenlijk een soloplaat is van Orzabal. En wat een plaat! De elektronische wave pop/rock verschuift meer naar de achtergrond ten faveure van wat meer warme klanken. Met het titelnummer, Secrets, Sorry, Humdrum and Humble and Me and My Big Ideas bevat het album een aantal heerlijke songs. De songwriters kwaliteiten van Orzabal stonden al buiten kijf maar op dit plaatje maar ook op voorganger Elemental komt dit helemaal goed naar voren. De vorige schijven bevatten meer anthems maar RATKOS staat met beide benen in de jaren 90; een minder kille productie, meer variatie en minder gericht op de 'grote hit'. Opvolger en het Beatlesque ELAHE vond ik weer te zoet.

avatar van Casartelli
milesdavisjr schreef:
opvolger Elemental
niet om te mierenneuken, maar je kunt 'opvolger' nu nog in 'voorganger' veranderen

avatar van Mssr Renard
Ik vind Me and My Big Ideas wel een erg fijn nummer.

Nu wringt het bij mij heel erg dat ik niet zo van alt.rock houd en dat voor mij favoriete bandjes als Tears for Fears en Marillion ineens de Radiohead-kant opschoven.

Geen slechte plaat dit met een aantal gave songs, maar dit is dan ook gelijk de enige plaat in het alt.rock-subgenre die ik een beetje lust.

Het is muzikaal best een "groot" album. Daarmee bedoel ik dat het wat steviger/ zwaarder is en ook enige bombast niet geschuwd wordt.
Uitstekend album waar Orzabel bewijst TFF best in zijn eentje te kunnen runnen.
Curt Smith wordt niet node gemist in deze opzet.
Vind dat overigens een vocalist die meer een stem heeft voor transparantere songs.

En toch wordt binnen die bombast wel de balans gehouden. Dat vind ik dus het fijne aan dit album. Orzabal is een begenadigd componist en weet geplaveide paden te voorzien van nieuwe frisse voegen. En opschuiven richting Radiohead is wat mij betreft niet aan de orde. Alsof alles wat er na die periode is uitgebracht schatplichtig zou zijn aan Thom Yorke en zijn mannen . Het feit dat beide een cover hebben opgenomen van Radiohead geeft niet automatisch aan dat ze in dezelfde vijver vissen .

avatar van luigifort
Ik hoor totaal geen Radiohead in Tears for Fears...nergens...ook niet in dit album.

avatar van milesdavisjr

Ik zie de link ook niet met Radiohead en Marillion. Ik hoor geen ambient invloeden, ook progrock of triphop is deze plaat vreemd. Wellicht dat Orzabal's soloplaat; Tomcats Screaming Outside enige raakvlakken heeft met Radiohead maar dan wel de beginperiode. Nee, de genoemde bands zou ik toch in andere hoeken willen categoriseren.

avatar van Mssr Renard
Alternatieve rock zei ik ook. Misschien had ik een ander voorbeeld moeten nemen.

luigifort schreef:

Misschien in de cover van Creep die ze sinds 95 live spelen

avatar van Mssr Renard
Hoe noem je het dan, wat Marillion en Tears for Fears en IQ ten tijde van Dark Matter deden?

Ik dacht aan alt.rock en voor mij is Radiohead de aanvoerder van dat subgenre. Zonder met waardeoordelen te strooien, is dat gewoonweg niet de muzikale richting die ik graag lust.

Seeds of Love is wat mij betreft het summum. Nog geen spoor van alt.rockgitaren en logge producties.

Nu ja. Ik wijd af op een kerst dag. Ik vind Me and My Big Ideas echt een erg fijne song.

Radiohead werd naar mijn idee op een gegeven moment art.rock.
Werd best experimenteel vanaf zeg maar Kid A.