A Very Special Christmas (1987)

Label: A&M

1. The Pointer Sisters - Santa Claus Is Coming to Town (3:21)
  2. Eurythmics - Winter Wonderland (3:34)
  3. Whitney Houston - Do You Hear What I Hear (3:31)
  4. Bruce Springsteen & The E Street Band - Merry Christmas Baby (4:51)
  5. The Pretenders - Have Yourself a Merry Little Christmas (4:40)
  6. John Mellencamp - I Saw Mommy Kissing Santa Claus (2:38)
  7. Sting - Gabriel's Message (2:10)
  8. Run-D.M.C. - Christmas in Hollis (2:59)
  9. U2 - Christmas (Baby Please Come Home) (2:19)
  10. Madonna - Santa Baby (2:34)
  11. Bob Seger & The Silver Bullet Band - The Little Drummer Boy (3:29)
  12. Bryan Adams - Run Rudolph Run (2:42)
  13. Bon Jovi - Backdoor Santa (3:52)
  14. Alison Moyet - The Coventry Carol (3:24)
  15. Stevie Nicks - Silent Night (4:36)
avatar van EmDee
Dit vond ik vroeger echt een geweldig album.
Als mijn ouders weer eens zonodig een kesrtalbum wilden opzetten en ik de BZN, James Last en alle koren beu was, zette ik snel dit album op.
Het voldeed aan het criterium dat het een kerstplaat was voor mijn ouders en ik vond het gewoon een geweldig album.

avatar van Saldek
Voor een goed stukje Kerstmuziek ben ik best te porren. De namen die EmDee zo beu was toen kunnen mij ook eigenlijk niets dan goed doen. Deze daarentegen vind ik werkelijk niets aan. Leuke muziek, dat wel, maar de Kerst is alleen tekstueel aanwezig en daar houdt het op, want verder is het eigenlijk gewoon een lekker rockalbum zonder al teveel poespas. Het nummer van U2 overigens vind ik ook alles behalve Kerst, maar wel is het (en zeker voor U2-begrippen) een vrolijke kraker. Maar zoals de meeste op dit album is ook dat een cover.
Maakt niet uit, maar voor mij komt deze niet hoger dan 2.5*

avatar van TerryA
ik weet nog dat toen deze uitkwam in de eind jaren 80 was het een top verkochte album omdat het mainstream was met hoofdzakelijk artiesten die nog steeds populair waren van die hele Live Aid periode. Voor mij is deze album een hit en miss affair ... Eurythmics, Alison Moyet & Pretenders zijn de hoogtepunten maar Springsteen, U2, Bob Seger en Bon Jovi zijn walgelijk!
hooguit een 5 uit 10 voor de memories van toen ... gelukkig ging de hele muziek scene van richting veranderen kort hiernaar...

avatar van rkdev
Leuk kerstplaatje, maar niet meer dan dat. Voor mij zijn de nummers van U2, Sting en Bruce Springsteen de positieve uitschieters.

avatar van Madjack71
1ste van de serie van 5, met de kunst van Keith Haring op de voorkant. De Dick Bruna onder de graffiti kunstenaars.
Als ik zo de volgende delen bekijk, lijkt het mij dat dit ook meteen de beste is. I.t.t. TerryA vind ik juist Bruce Springsteen, John Mellencamp, U2 en Sting tot de betere van dit album behoren. Daarnaast is de Marilyn Monroe uitvoering van Santa Baby door Madonna, nog wel koddig en heeft Alison Moyet door haar prachige gekleurde stem ook nog diepgang meegegeven aan The Coventry Carol, zou zo tijdens de nachtmis gedraaid kunnen worden. Als geheel een leuk kerstalbum, zonder nou echt veel sneeuw te doen laten opwaaien.

avatar van Saldek
Ik haalde jaarlijks mijn favorieten van dit album waardoor ik andere songs nooit een 2e kans heb gegeven. Onlangs deed ik dat dan wel en kwam ik zowaar wat verrassende dingen tegen: Pretenders....ik vind de stem van Chrissie in dit nummers weergaloos mooi, de rustige klank in haar stem heeft het nummer zeker goed gedaan. Maar ook Bryan adams: het is allesbehalve Kerst te noemen als je het nummer hoort, maar de verrassing was mij totaal dat ik Bryan hoorde zoals ik hem vroeger graag horen deed: met zijn zagende stem brullen tottie erbij neervalt.
Hoop dat een ieder overigens een fraaie Kerst heeft gehad. Nu op naar het nieuwe jaar. Cheers!

avatar van Drs. DAJA
Ben een fool voor kerstmuziek en veel van de bands op dit album maar ik kan helaas niet positief zijn over A Very Special Christmas. Ik denk dat dat ondermeer te maken heeft met het ontbreken van een overheersende visie van een producer. Het lijkt alsof alle artiesten gewoon de taak is gegeven een kerstsingle op te nemen en deze op de plaat te kwakken. Waardoor je allerhande verschillend klinkende nummers variërend van live tot studio-werk achter elkaar hoort.

En dat is opmerkelijk. Vooral omdat kerstnummers meer in zich zouden moeten hebben dan lyrics die refereren naar de kerstman of een kerstboom. De plaat klinkt niet warm, straalt geen gezelligheid of verlangen uit maar is onpersoonlijk en inconsistent. Enkele artiesten (Eurythmics, Pointer Sisters) prefereren opvallen met '80s kitch duidelijk boven de kersttoon en veel van de grote namen zoals U2 en Bruce Springsteen komen simpelweg gewoon niet uit de verf. Erg jammer, ik had hier meer van verwacht.