Stevie Nicks - Timespace (1991)

Alternatieve titel: The Best Of

Label: Modern

1. Sometimes It's a Bitch (4:39)
  2. Stop Draggin' My Heart Around (4:05)

met Tom Petty

3. Whole Lotta Trouble (4:32)
  4. Talk to Me (4:12)
  5. Stand Back (4:57)
  6. Beauty and the Beast (6:05)
  7. If Anyone Falls (4:09)
  8. Rooms on Fire (4:40)
  9. Love's a Hard Game to Play (5:04)
  10. Edge of Seventeen (5:28)
  11. Leather and Lace (3:49)

met Don Henley

12. I Can't Wait (4:38)
  13. Has Anyone Ever Written Anything for You (4:40)
  14. Desert Angel (5:18)
Een degelijke verzamelaar van de dame die dank zij Fleetwood Mac groot geworden is en hier haar betere solonummers op één schijfje zet. Toch zou ik een paar nummers vervangen, zodat bv 'Bella donna' en 'Kind of woman' er bij kunnen. Haar up-temponummers vind ik iets minder, in de ballads is ze heel sterk, met 'Beauty and the beast' (voor Mick Fleetwood) en 'Has anyone ever written anything for you' als absolute uitschieters. Het duet met Tom Petty is ook schitterend, net als 'Rooms on fire'.

sq
Mooi eruit gepikt dream555, ' Beauty and the Beast' is mijn favoriete nummer van Stevie Nicks solo.

Ik denk bij 'duet met Tom Petty' eigenlijk meteen aan 'I will run to you' van hetzelfde album (Wild Heart). Ik zal eens kijken of ik dat ook op de site kan zetten. Verder schittert Stevie Nicks natuurlijk ook in 'Beautiful Child' van 'Tusk' en 'Landslide' van 'Fleetwood Mac', maar dat mocht natuurlijk niet op deze verzameling.

Ai, ik heb het over 'Stop draggin' my heart around' als duet. Bedoel je ander nummer met Tom Petty? Paniek, als Nicksfan. Gauw even opzoeken.

avatar van dynamo d
Als Stevie Nicks een nummer zingt, dan wordt zelfs een schamel liedje tot iets moois. Zo is 'Stand Back' niet echt een topnummer, maar met Nicks wordt het heel veel. Edge of Seventeen vind ik overigens haar beste solo nummer. Mooie gitaren ook.

Boven alles staat natuurlijk het door Stevie Nicks gezongen 'Sara' van Fleetwood Mac. Het mooiste nummer ooit door een vrouw gezongen!

dutch2
Ik heb zelf een voorkeur voor Storms en Sisters of the Moon, beiden van Tusk. Vooral de combinatie van Nicks' stem met die venijnige gitaren in Sisters of the Moon vind ik prachtig. Nicks solo heb ik weleens gehoord maar dat kon me niet lang genoeg boeien.

dream555 schreef:

Bedoel je ander nummer met Tom Petty? Paniek, als Nicksfan. Gauw even opzoeken.

binnenkort op MuMe!

sq schreef:

binnenkort op MuMe!

Ik zag dat alleen Timespace van Nicks op MusicMeter stond en heb andere solo albums van haar toegevoegd. Soms ben ik nog verbaasd over wat er niet op staat. Wel stemmen straks, hè!

Dynamo d: tof om albums toe te voegen. Ik heb meteen de albums die ik ken met een stem beloond. Er ontbreekt wel een album, dat met de single 'Rooms on fire' op. De titel ontsnapt me nu.

dream555 schreef:

The Other Side Of The Mirror met 'Rooms on fire' staat er nu ook op.

sq
Wellicht al gezien heb ik ook toegevoegd ´Buckingham Nicks´ uit 1973, nog van vóór de Fleetwood Mac periode.

En zo krijgt de dame eindelijk het respect waar ze recht op heeft! Bedankt aan beiden!
Opvallend toch hoeveel mooie albums op een site als deze nog ontbreken.

EVANSHEWSON
dutch2 schreef:

Ik heb ook altijd het idee gehad dat ze haar betere nummers bewaarde om bij Fleetwood Mac uit te geven.

Storms, Sisters of The Moon, Sara, Rhiannon, Gypsy...

Van dàt niveau vind ik helaas weinig in haar solowerk terug, tja...

avatar van rudiger
natuurlijk ligt haar beste tijd bij fleetwood mac , maar dat wil niet zeggen dat hiet niks te genieten op staat , het bekende ROOMS ON FIRE is een heel mooi nummer , mevr nicks heeft nu eenmaal `n zeer lekker stem geluid , ik houd helemaal niet van zangeressen , maar mevr nicks is hier een uitzondering op .
wat was ze vroeger trouwens een lekker wijf, ze was altijd degelijk gekleed , maar had toch iets erotisch .
leve stevie

avatar van musician
Father McKenzie (aka EvanShewson) lijkt gelijk te hebben bij zijn conclusie over het solowerk van Stevie Nicks: het beste werk heeft zij voor Fleetwood mac bewaard.

Ik weet ook hoe dat komt.

Op haar solo-cd's is Stevie volledig de baas. Bij Fleetwood mac schaaft Lindsey Buckingham haar nummers helemaal bij en wordt ongeëvenaard gitaarwerk toegevoegd. De ritmesectie Fleetwood/McVie zorgt voor de rest.

In alle begeleiding, heeft Stevie Nicks nog nooit betere mede-muzikanten gevonden. Niet voor niets voelt ze zich nog steeds het meeste thuis bij Fleetwood mac, afgezien van de commerciële redenen.

Toch heeft zij wel degelijk solo goede nummers uitgebracht, een aantal is er terug te vinden op deze compilatie. Ook heeft de verzamelaar (doet het altijd goed) nog nooit eerder uitgebracht werk: Sometimes it's a bitch, Love's a hard game to play en Desert angel.

Overigens geen opvallende werkjes.

Verder staat er ook nog tenenkrommend materiaal op (maar dat blijkbaar toch ooit de hitlijsten heeft gehaald): Whole lotta trouble, Talk to me en de draak Leather and lace (met Don Henley).

Hoe om te gaan met Stevie Nicks? Mijn geheim is dat ik zelf 3 prima cd's van haar (gecompileerd) heb.

De eerste is een samenvoeging van Bella Donna en The Wild heart. De tweede zijn de leukste nummers van Rock a little, The other side of the mirror en Street angel.

Eén cd is helemaal goed: het onovertroffen Trouble in Shangri-la (2001). Waarmee aangegeven is, dat juist de laatste periode het buitengewoon voortvarend met haar gaat.

En ja, sinds 2001 geen nieuw werk meer solo. Ze bewaart alles weer voor Fleetwood mac................

avatar van bikkel2
Stevie Nicks was van alle FM leden solo lange tijd het meest succesvol .
feitelijk zijn haar liedjes uit hetzelfde hout gesneden als haar werk voor Fleetwood Mac , maar krijgen ze produktietechnisch en natuurlijk muzikaal een andere wending .
dan krijg je vaker de ietwat overdreven Amerikaanse bombast wat in de 80er jaren nogal vaak de kop opstak .
Toch is de zangeres in staat om goede liedjes te schrijven en zijn er ook zeker aanwezig hier . If Anyone Falls , Stand Back , het samen met Tom Petty gebrachte Stop Draggin' My Heart Around, Rooms On Fire , blijven prima nummers .
Helaas ook een handvol het ene oor in en andere oor uit liedjes .
Ik merk ook dat als ik een heel album alleen Stevie Nicks hoor , haar stem mij een tikkeltje gaat vervelen . Iets wat mij behoorlijk opviel .
In Fleetwood Mac niet , want daar kwamen Christine Mcvie en Lindsay Buckingham met voldoende tegengewicht en ook hun stemmen samen bleek vaak pure magie .
Het lijkt mij duidelijk dat ik haar het best tot haar recht vind komen in Fleetwood Mac .

avatar van buckingham
De 3 cd-box: Enchanted is een nog beter overzicht van het werk van Stevie Nicks. Met de grootste hits, demo's, mooie versie van Rhiannon, een cover van Free fallin' van Tom Petty, zo uit mijn hoofd een nummer van de Buckingham Nicks cd en nog meer.

Maar wat daar weer niet op staat is: Sometimes it's a bitch, wat ik wel een lekker nummer vind. Volgens mij ook (mede) geschreven door Jon Bon Jovi en Richie Sambora.

Jammer dat het andere duet met Tom Petty (I will run to you) er ook niet op staat. Is bijna net zo goed als het andere duet.

Maar al met al, prima nummers.

avatar van musician
Misschien heeft Enchanted, geremasterd en al, tenminste nog zinvolle aanvullingen te bieden.

Veel 'greatest hits' van Nicks, ook Chrystal visions (2007) en vooral The Divine (2001) hebben nauwelijks toegevoegde waarde, voor hen die alle studio cd's van Nicks/ Fleetwood mac al hebben.

Een recensie/toelichting over het werk van Stevie op die drie cd's lijkt mij een zinvolle bijdrage. Alleen staat Enchanted niet op musicmeter. Misschien kun je hem toevoegen? (heb zelf twee linker computerhanden en moet altijd naar de toevoeghulp).

avatar van buckingham
Zal binnenkort wel even kijken hoe dat moet. Ben nog niet zo lang gebruiker. Zal vast wel lukken.

avatar van buckingham
Enchanted is toegevoegd op musicmeter!

Mensen, bedankt voor al jullie info. Ik heb deze verzamelaar daarop gecombineerd met Crystal Visions, aangevuld met Bella Donna en Kind of Woman (als track 1 en 2). Ik heb van Fleetwood Mac alleen Landslide live erbij gedaan.
Heb ik een steengoede Best of Stevie Nicks met 17 tracks.

En oh ja, Trouble in Shrangi-la heb ik apart als cd gekocht.

Leuk overzicht van Stevie Nicks, ze heeft toch een aardig repertoire opgebouwd naast Fleetwood Mac, 4 sterren hiervoor

avatar van edje1969
Mooi compleet overzicht. Uit persoonlijke smaak had ik voor Leather And Lace liever Long Way To Go. Mijn favorieten zijn Stand Back, Has Anyone Written en Rooms On Fire. Nieuwe nummers op dit album Sometimes It's A Bitch (geschreven door Bon Jovi), Love's Just A Hard Game en Desert Angel zijn mooie aanwinsten.

avatar van Twinpeaks
Eigenlijk aangeschaft voor de 3 "nieuwe"tracks , maar als ik het niet had gedaan had ik er weinig aan gemist.
Ze verbleken namelijk bij de rest wat er op staat. De verzamelaar in mij krijgt dan weer de overhand en zo groeit de collectie gestaag.

Aardige verzamelplaat , maar er hadden van mij dus andere keuzes gemaakt mogen worden.
3 sterren