Shining - Blackjazz (2010)

Noorwegen
Label: Indie

1. The Madness and the Damage Done (5:20)
  2. Fisheye (5:07)
  3. Exit Sun (8:35)
  4. Exit Sun (0:57)
  5. HEALTER SKELTER (5:35)
  6. The Madness and the Damage Done (3:23)
  7. Blackjazz Deathtrance (10:51)
  8. Omen (8:45)
  9. 21st Century Schizoid Man (8:41)
  10. Fisheye [Extended Version] * (6:56)
  11. RMGDN * (12:51)
avatar van sluiswachter
Don Cappuccino schreef:

Als het Ire Works is, veel luisterplezier!

Inderdaad! En het was een cadeautje van kindamuzik, uit de goede oude tijd dat ze nog cd's weggaven in hun nieuwsbrief. Dus je hoeft mij niet van goede muzieksmaak te beschuldigen.

avatar van Nakur
Ik heb Blackjazz nu enkele dagen binnen en mijn eerste constatering is dat de plaat het niveau van Kingdom (..) en Grindstone niet haalt, maar ik het als een simpele 'ragplaat met een twist' toch goed kan verteren.

intrigerende band.

hier een recensie van hun concert vorige week:
ClubCircuit Live Recensie: Shining - Metropool, Hengelo

Wauw. Wat een ontdekking. En wát een groove

thejazzscène
Zoals eerder al gezegd werd; er zit te weinig variatie in, na een tijd heb je het wel gehad en weet je al wat er gaat komen. Zonet het optreden gezien en daarbij had ik net hetzelfde gevoel. Het album 'In the kingdom of kitch...' is wat mij betreft toch precies ook de beste periode. 'Grindstone' gaat ook al teveel naar dit gemakkelijke genre, wat me op de tweede luisterbeurt al doet geeuwen.

avatar van king_pin
OMG! wat een super intense plaat is dit! Alleen al het laatste deel van t 1ste nummer, hoe fucked up kan je t maken! Adrenaline schiet direct naar alle uithoeken van je lichaam en je wil eigenlijk alles kapot gaan maken. Wreed plaatje deze, nu moet ik dit ook live gaan zien! Als ze net zo strak spelen als op t album dan moet dat wat gaan worden zeg!

leander?
#1 van 2010 at the moment.

avatar van hoi123
1,5
Ik kreeg dit album aangeraden door Don Cappuccino, en aangezien hij me al eerder goede tips had gegeven, vertrouwde ik er bijna blind op dat dit het album van het jaar zou worden. Het openingsnummer had ik al beluisterd via Youtube en die vond ik wel oké, maar wel enigszins herrie.

Maar nu ik deze plaat meerdere keren heb beluisterd, kan ik er gewoon niet omheen. Dit vind ik gewoon echt lelijk.
De openingstrack vind ik nog altijd wel oké, maar de rest!
De opnamekwaliteit is (expres?) erg slecht, de teksten zijn belabberd, de drums rammen maar door zonder enige opbouw, het doet gewoon pijn aan mijn oren.
Het toppunt van slechtheid vind ik nog 21th Century Schizoid Man. Heiligsschennis.
De eerder genoemde adrenalinestoot krijg ik ook niet, ik word er alleen maar erg chagrijnig van.

Een krappe 1,5*.

avatar van Don Cappuccino
Jammer dat je het album niet goed vind, maar ik krijg er wel een enorme adrenalinestoot van, heerlijk!

avatar van Metalhead99
Ik had vernomen dat deze band jazz met metal/rock mengde, door de vreemde mengeling van stijlen wilde ik het toch zeker eens proberen. Het beviel me eigenlijk gewoon niet, ik ben het toch wel gedeeltelijk met hoi123 eens, ik vind het best een beetje lelijk. Waarschijnlijk wel leuk voor de liefhebber.

avatar van Edwynn
Leuke ontdekking deze Shining. Ik moet heel vaak denken aan Ephel Duath. Die zijn ook heel goed om hun drukke muziek toch heel sfeervol te maken.
Ik begrijp dat voorgaand werk nog beter is?

leander?
Mwa, heel anders. Op Blackjazz hebben ze voor het eerst een heel album gemaaakt met jazzmetal. Voorgaande albums waren vooral experimentele jazz(rock) met hier en daar een Blackjazz-achtig nummer ertussendoor. Niet echt mijn ding iig.

avatar van andnino
Dit wordt mijn album van het jaar. Ik raad mensen vooral aan om naar Blackjazz Deathtrance te luisteren. Heel het album komt ongeveer samen in dat nummer, dus als je het niets vind weet je dat gauw genoeg. Hoewel Healter Skelter een erg pakkend nummer is (relatief dan).

Zonder enige twijfel hét album van het jaar voor mij!
Originele, intelligente muziek die intrigeert van begin tot einde.
Ik zag Shining onlangs optreden in trix, ronduit formidabel, en live werd nog meer duidelijk gemaakt hoe technisch hoogstaand de muzikanten stuk voor stuk zijn...

avatar van Suicidopolis
Sisse schreef:
Ik zag Shining onlangs optreden in trix...

Miljaar, die heb ik rats aan mij voorbij laten gaan

avatar van Cabeza Borradora
Blijft bij elke beluistering maar beter worden (en heb hem toch al zo'n 'tig maal gedraaid). Een van de weinige hedendaagse metal albums waar ik als vanouds helemaal tering-gek op uit de bol zou kunnen gaan, als ik nog die fitheid en energie had van mijn tienerjaren.... Maar vanuit mijn luie zetel, met dit album op max. volume, herleef ik in mijn hoofd weer die wilde, gekke en rebelse uitspattingen van mijn tiener-weekends. We want more! (tips welkom)

avatar van Don Cappuccino
Op 11 november komt de cd/dvd Live Blackjazz uit en daar kan ik echt niet op wachten. Ik denk dat live het materiaal van dit album nog beter is.

Mr.Bungle
Ik vind dit een album van ongeëvenaarde klasse,ik heb in mijn zoektocht naar zo'n stijl van muziek niets beters gevonden dan dit album,de vorige platen van Shining vond ik zelf dan weer te ''jazzy",maar meningen verschillen uiteraard,toen ik het album voor de 1e maal beluisterde schoot ook meteen Meshuggah door mijn hoofd qua ritmiek dan,verder is het allemaal lekker eigenzinnig en de adrenalinestoot die het me geeft is geweldig,geweldige cover ook van King Crimsons beste nummer,ik hoop op meer...

avatar van JoaMuse
Een hele belevenis dit album, dat is wel het minste dat je kan zeggen. Dat dit album niet licht verteerbaar is, is een understatement. Als niet-metalfan is het moeilijk om hiervan te houden, maar dit album bevat wel een aantal leuke stukken vind ik. De eerste 2 nummers (ook de meest toegankelijke) vind ik wel redelijk goed. Ook de 'Hysteria'-achtige bass-riffs in Exit Sun (Part 1) kunnen me (als Muse-fan ) wel bekoren. Of de cover '21st Century Schizoid Man' (het begin toch). Maar even vaak als stukken die ik graag hoor, zijn er stukken die ik helemaal niet goed vind. Soms in hetzelfde nummer. Dan denk je even 'oh ja, dit is best wel goed', waarop het nummer in een chaos ontaardt waarbij ik een gevoel krijg van 'help, wat is dit voor iets'. Nogal wisselvallig dus, al zullen sommige echte metalfans de hele plaat wel kunnen waarderen.

Dat de heren van Shining talent hebben, maken ze met dit album wel duidelijk. Toegankelijk is het absoluut niet, Blackjazz is dus maar voor een klein publiek weggelegd. Maar wie van dit soort experimentele muziek houdt, kan aan dit album heel veel plezier beleven.

avatar van Dream Theater
0,5
Een eerste poging van mij om eens wat anders te beluisteren op metalgebied. Het eerste nummer laat mij al totaal verbijsterend achter, een kakofonie van lawaai en wat gekrijs van een zanger. Heb op een bepaald moment het idee of de repeatknop blijft hangen van mijn cd speler. Zal ik doorgaan met nummer 2? Voorzichtig een poging wagen. He, een normaal drumintro, kon slechter. Er wordt hierna een poging gedaan om te zingen, noem het meer fluisteren. Verder weer een hersenloos stuk muziek voor geestelijk gestoorden, wat een bagger. Verder ga ik maar niet. Dit heeft verder niks met muziek te maken! Ik wil niemand beledigen die dit mooi vind maar aan mij dus niet besteed. Ik wil rust!!!!!!!!!!!!

avatar van Don Cappuccino
Het gemiddelde van deze plaat ligt echt schandalig laag, zwaar ondergewaardeerd. Voor mij is het een adrenalineverhogende plaat die vol heerlijke takkeherrie staat die na meerdere beluisteringen zeer gedetailleerd is. De manier waarop ze King Crimson coveren is al helemaal meesterlijk.

Voor Dream Theater (de user dan): Je moet eens het album Weightless van Animals As Leaders proberen. Instrumentale Metal met jazzinvloeden maar dan een stuk rustiger. Blackjazz is georganiseerde chaos op zijn best.

avatar van Dream Theater
0,5
Beste Don, je zegt het zelf al, het is takkeherrie die jij heerlijk vind, ik kan er niks mee. Ik ben best wel ruimdenkend betreft muziek maar dit trek ik gewoon niet. Jij veel luisterplezier ermee!
Heb jou suggestie om Animals As Leaders te gaan beluisteren ter harte genomen en even op You Tube gekeken, klonk zeer interresant!

avatar van andnino
Het zou zomaar kunnen dat je via een band als Animals as Leaders terecht komt bij een band als Textures, en van daar bij een band als Meshuggah of The Dillinger Escape Plan, en dan is de stap naar het goed vinden van Shining niet zo groot meer, kortom; je moet al wat kennen van het genre (of juist van de wat hectischere jazz) wil je door de chaos heen kunnen luisteren.

avatar van JSPR_G
Ik luister nu voor de eerste keer naar deze Shining. Gedurende de eerste 3 nummers gaat alleszins al constant dezelfde gedachte door mijn hoofd: dit moet heerlijk zijn live!!

JSPR_G schreef:

Als je niet de gelegenheid krijgt om ze echt live te zien kan ik dan ten zeerste de Live Blackjazz dvd aanraden.

avatar van Don Cappuccino
Drie jaar na de releasedatum kan ik zeggen dat Blackjazz een van de meest unieke metalplaten is uit de laatste 10 jaar die ik heb gehoord. De manier waarop metal, jazz en industrial gecombineerd worden is echt ongeëvenaard. Volgende week komt de nieuwe plaat One One One in Noorwegen uit en daar heb ik al twee nummers van gehoord. Het behoudt de sound van dit album maar het zijn kortere nummers. Deze gaat voor mij nu naar de volle mep.

avatar van Zeedeveel
Ik heb ze een paar jaar geleden op Wacken zien spelen en ik vond het toen wel erg lekker klinken. Na een vermoeiende terugreis was de naam van deze band uit mijn hoofd verdwenen, totdat ik afgelopen week wederom op het werk van de Noorse Shining stuitte. Weer wist Fisheye mij direct te imponeren. En de rest is geschiedenis. Blackjazz en hun nieuwe plaat zullen deze winter nog vele uren door mijn oren suizen.