Shining - Blackjazz (2010)

Noorwegen
Label: Indie

1. The Madness and the Damage Done (5:20)
  2. Fisheye (5:07)
  3. Exit Sun (8:35)
  4. Exit Sun (0:57)
  5. HEALTER SKELTER (5:35)
  6. The Madness and the Damage Done (3:23)
  7. Blackjazz Deathtrance (10:51)
  8. Omen (8:45)
  9. 21st Century Schizoid Man (8:41)
  10. Fisheye [Extended Version] * (6:56)
  11. RMGDN * (12:51)
avatar van Suicidopolis
Ik heb toevallig al een promo kopietje van dit album in mijn bezit, en laat mij u vertellen Dames en Heren: het is een monster geworden. Een monster dat schopt, stoot, brult, spastisch om zich heen slaat, en vooral... dat constant de fijne lijn betreedt tussen kitscherige parodie en zichzelf te serieus te nemen.

Het album bouwt voort in de evolutierichting die werd uitgestippeld door zijn twee voorgangers, maar slaat meteen een halte of twee over. De klank is veel, maar dan ook veel heftiger, en er worden amper rustpauzes ingelast. De titel Blackjazz is dan ook bijzonder goed gekozen. De blackmetal elementen zijn veelvuldig aanwezig, maar toch slagen de heren er op één of andere mysterieuze manier in om het geheel toch te doen grooven zoals alleen zij dat kunnen.

Voornaamste hoofdrolspelers in deze muzikale slachternij zijn die heerlijke sawtooth en square pads, alsook het rijkelijke gebruik van distressors in de mix fase (dat laatste kan ik weliswaar niet bevestigen, maar zo klinkt het toch). En oh ja, er komt ook wel eens een gitaartje bij kijken. Eervolle vermelding voor die opgefokte fuzz bass om duimen en vingers bij af te likken ook.

Tekstueel worden we getrakteerd op diepzinnige, filosofische overwegingen als: "You cheat on your own lover / You fuck with your own brother / You fight with one another / Your cold heart will not recover". En dat bedoel ik dus als ik eerder zei dat er een zeker parodie element verbonden lijkt te zijn aan de muziek.

Vergeet al dat Psalm-achtige, über-kitscherige (maar op een andere manier als op deze plaat) arty-farty geneuzel dat maar nergens naartoe wou gaan op de vorige platen, hou de "metal" nummers over, maak ze 10x extremer en vul er een album mee, en u heeft de nieuwe van Shining. Terloops, we worden hier ook getrakteerd op een "remake" van REDRUM, en eentje die er best wel mag wezen.

Bij voorganger "Grindstone" schreef ik nog dat ik ergens hoopte dat ze op een dag een album zouden uitbrengen met enkel "Goretex Weather Report" achtige nummers. Ik kan alleen maar zeggen: be careful what you wish for.

Korte en krachtige samenvatting: dit album is vèt, héél erg vèt!

tuktak
zeer vette plaat idd, potverdikkie dit is niet zomaar een potje schreeuwmetal. zit allemaal steengoed in elkaar, en die bass!

1,5
metal? de Shining die ik ken (die dit geloof ik ook is) zou ik nergens echt metal noemen, erg stevig wordt het wel, maar metal nee...

Des te benieuwder naar deze plaat dus.. hoop niet dat ze hun jazztintje kwijt zijn.

tuktak
op myspace staan ook wel wat tracks (fisheye!!) online van ze, voor het idee:
Shining Official Blackjazz op MySpace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips

lambf
Ik hoop niet dat de rest net als Fisheye klinkt

avatar van Edwynn
Dit is niet de Shining met Kvarvoth?

avatar van Suicidopolis
lambf schreef:
Ik hoop niet dat de rest net als Fisheye klinkt

Dan heb ik slecht nieuws voor je, vrees ik...

Edwynn schreef:
Dit is niet de Shining met Kvarvoth?

Nein, dat zijn deze heren.

Ik ben toch een beetje bang Jelle. Dit klink veel meer Metal achtig dan ik van de heren gewend ben, na de 2 vorige albums. Toch nog benieuwd, maar er is geen leak.

staat nu op luisterpaal

avatar van andnino
Wat mij betreft album van het jaar tot nu toe. (dat is ook nog niet zo moeilijk, ben ik me van bewust)

1,5
Ik vind hem op het eerste gehoord ontzettend zwak, vergeleken met vorige albums... halverwege de plaat gebeuren wel wat leuke dingen, maar vooral de eerste paar nummers word ik droevig van...

weg afwisseling...

weg bijzonder geluid...

avatar van andnino
Ik denk dat men vooral geprobeerd heeft de eigen experimenteerdrang zo ver mogelijk door te zetten, nu resulterend in een behoorlijk abstracte geluidsbrei. Ik trek het wel, maar het is natuurlijk wel heel wat anders dan de vorige albums.

Dit ligt regelmatig zelfs tegen Dillinger Escape Plan aan qua waanzinnige ritmetrucjes en willekeurigheidsillusies. Ik durf zelfs te zeggen een nieuw(e) dimensie(tje) in de progressieve metal.

1,5
Als je experimenteerdrang wilt horen moet je eens hun Sweet Shanghai Devil opzetten... kom me daarna maar vertellen dat je dit experimenteel vindt... Hier zijn ze gewoon een beetje de metalband aan het uithangen, er zitten af en toe wel leuke trucjes in, maar het is bij elkaar wel heel veel van hetzelfde..

tuktak
deze plaat is veel experimenteler.
je ziet ook een duidelijke groei vanuit een jazzgeorienteerde naar een band die deze stijl benaderd vanuit een veel sterkere abstractie.
in het midden is het muzikaaltechnisch iets luchtiger met ook iets meer raakvlak naar het oudere werk. volgens mij zie ik het dus precies omgekeerd.

1,5
Ik kan heel veel geloven... zoals dat je beweert dat deze expermenteler is dan In the Kingdom.... of Grindstone... (niet dat ik het ermee eens ben, maar dat terzijde)..

Maar dat je Sweet Shanghai Devil hebt geluisterd en deze experimenteler vindt gaat er bij mij echt niet in...

Ik kan me best voorstellen dat mensen deze plaat beter vinden dan vorige, maar door de eentonigheid en de recht-door-zee-heid weet hij mij niet echt te boeien

avatar van andnino
Ik heb Sweet Shanghai Devil dan ook niet geluisterd. Overigens niet zo'n positieve score hier op MuMe.

1,5
Bij deze al iets verbeterd.... alleen de gelijkenis met deze plaat is ongeveer 0... SSD is echt een (free)jazz plaat.. Dat verklaart wellicht ook de wat lage score

tuktak
ik ken hem wel, en dat is idd jazz, je ziet juist dat ze steeds extremer durven gaan door jazz te combineren met nieuwe andere stijlen. waarschijnlijk is jouw definitie van experiment anders. ik noem iets experimenteel als er gedurft nieuwe nieuwe combinaties van geluid worden toegepast, waarbij in dit geval die wisseling en de abstractie ervan met enorme precisie en verfijning gecombineerd wordt.

avatar van Nakur
Aan bovenstaande commentaren te lezen ga ik de plaat hoe dan ook tof vinden. Zowel Kingdom.. en Grindstone vind ik tof, en ook een meer recht-toe-recht-aan metalaanpak, zou ik kunnen waarderen gezien de relatie van de heren met Enslaved.
En hoorde ik daar nu de naam van tDEP vallen?

Daarbij komt dat ik 21st century schizoid man al op een Rune verzamelaar heb, en dat blijft een geweldige King Crimson cover.

avatar van Tha)Sven
Briljante hoes trouwens die het album perfect omschrijft!

avatar van wendyvortex
N.a.v de recensie in de Gonzo (Circus) had ik de eerste plaats in mijn top 10 voor 2010 alvast gereserveerd voor dit album.
En me er al bij neergelegd dat na 23 januari de topper van het jaar niet meer overtroffen zou worden.
Een briljante overtreffende trap van Yakuza (Samsara), God Bullies (Kill The King) en Barkmarket (L.Ron) was het minste dat ik verwachte.
....
En wat kan dan het uiteindelijk beluisteren een deceptie zijn
...
Hoe het wel klinkt?
...
Nou ongeveer alsof de (in mijn ogen) overschatte bands The Locust, Atari Teenage Riot en Rage Against The Machine een poging hebben gedaan een nog enigszins nog beluisterbaar album af te leveren.
't is allemaal niet heel slecht hoor en best geschikt om vervelende visite mee weg te jagen, maar een briljant meesterwerk?
....Het komt er niet eens in de buurt

Ik zie niet in, waarom elke andere Tech metal band dit niet had kunnedn maken. Zo bijzonder is het allemaal niet. De synths geven het een zeer eigen geheel, maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Technisch hakkende riffs, goh ja, dat hebben we nog niet eerder gehoord. De zang is zelfs ronduit slecht.

Technisch natuurlijk op een goed niveau, maar is dat zo bijzonder tegenwoordig?

Nee, iets meer jazz graag. Technische metal is er wel genoeg.

lambf
Vooral de vocalen en riffs doen het hier niet zo. Verder proberen ze wel hard om vernieuwend te klinken, maar als alleen al de eerste 5 nummers verouderd klinken klopt er iets niet. Healter Skelter is het leukste nummer.

avatar van henk_loos
Ben hem nu aan t luisteren en het bevalt me best aardig. Ik had volgens mij al eens iets van die gasten gehoord, maar dat deed me niks. Deze hakt in ieder geval goed door..
Jaarlijst? Waarschijnlijk niet.
Topper? Weet nog niet
Ragplaat? Jazeker!
Maar geef mij toch maar hun Zweedse naamgenoten

avatar van Nakur
Ik heb een aantal nummers via Youtube beluisterd, en alhoewel de link met albums als In The Kingdom (...)en Grindstone bijna geheel is weggevaagd, kan ik hier zeker van genieten. De cd is inmiddels onderweg.

avatar van trebremmit
Die King Crimson cover is wel redelijk gedaan, voor de rest vind ik het maar van een bedroevend nivo, ben het wel eens met lambf en ThirdEyedCitizen.

khonnor
Don't care dat dit niet vernieuwend of whatever zou zijn.

Heel eenvoudig: wat een overheerlijke bak TERINGHERRIE!!

Ideale plaat.... "to break stuff to"

avatar van Don Cappuccino
OK, dit is dus echt een raar album, maar wel gaaf. die riff in Exit Sun Pt.1 doet me echt denken aan Hysteria van Muse. Ik hoor hier ook wel Dillinger in en Meshuggah (gitaar). Het begin van Fisheye vond ik even op Rammstein. Het is lang geleden dat er weer iets nieuws in de metal gebeurde, en Shining doet het. Mooi zo! Helter Skelter is toch wel het gaafst, de saxofonen compleet overstuur En nog een vermelding voor de King Crimson-cover: Erg goed gedaan!

avatar van sluiswachter
Hij viel vandaag op de mat. Bij eerste beluistering valt hij me niet tegen, ik was bang dat het me te hard zou zijn, maar de complexiteit maakt veel goed (al blijf ik grindstone toch maar hun beste totnutoe vinden). Ik ben me de laatste tijd wat aan het verdiepen in wat oudere metal (zeni geva, deinum, voivod) en blackjazz sluit daar wel goed bij aan. Ik zal ook de ene cd van dillinger escape plan die ik heb nog eens uit de kast trekken.

avatar van Don Cappuccino
sluiswachter schreef:

Als het Ire Works is, veel luisterplezier!