Arena - Pepper's Ghost (2005)

Label: Verglas

1. Bedlam Fayre (6:06)
  2. Smoke and Mirrors (4:44)
  3. The Shattered Room (9:46)
  4. The Eyes of Lara Moon (4:31)
  5. Tantalus (6:52)
  6. Purgatory Road (7:27)
  7. Opera Fanatica (13:06)
avatar van Flipper
De waardering voor dit album vind ik vrij laag.

Ok je kunt zeggen, dat hebben we allemaal wel gehoord, maar toch staan er een paar mooie nummers tussen.

The Eyes of Lara Moon is heel mooi, bijvoorbeeld.

Groet

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ik heb altijd gevonden dat ze op deze plaat niet helemaal als zichzelf klinken... daarbij vind ik dat Opera Fanatica nogal moeite heeft tot een climax te komen. 3*

avatar van Torch
moeilijk te plaatsen dit album...........
mijn conclusie is (in het kort) dat Arena aan een (lange) vakantie toe is...... teveel van hetzelfde.

2,5 ster

avatar van c-moon
Mijn eerste indruk bij dit album: mmja.. hm
De tweede indruk: best wel goed, maar...
Toen ik 'em onlangs nog eens oplegde had ik toch ook (opnieuw) iets van "knap. Maar... hier mist iets"...maar vraag me niet wat....

het probleem was, dat met "Contagion", grijsgedraaid in huize c-moon, nog vers in het geheugen; deze "Pepper's Ghost" teveel klonk/ klinkt als een krampachtige poging tot een "Contagion II", alleen haalt het niet datzelfde geniale niveau... ook zijn er (muzikale) linken met "Immortal"..

Bovengenoemde opmerkingen nemen natuurlijk niet weg dat het ansich een goed Arena-album (zeker als je nog nooit "The Visitor", "Immortal" of "Contagion" hoorde....) is, met het erg mooie "The Eyes of Lara Moon". "Bedlam Fayre" en "Smoke & Mirrors" hadden zo op "Contagion" gekund (zeker kwa muzikale klankkleur). En ik vind het tevens beiden sterke nummers... Zelfde opmerking gaat op voor "Purgatory Road", met dat verschil dat ik dat nummer qua sfeer en lyrics ook, nog een stukje sterker vind dan 'Smoke en "Bedlam"... En misshien zijn dat ook wel mijn vier "Pepper-songs" ('Lara', 'Bedlam', 'Smoke' en 'Purgatory'...
Ik denk dat ik zonder verpinken kan stellen dat "Purgatory Road" de ik meest geslaagde song van "Pepper's Ghost" vind..

"The Shattered Room": mooi, maar ik vind dit net iets een beetje teveel broertje/ zusje van "The Butterfly Man" (Immortal?)

Het geluid van "Contagion" wordt dus verder doorgetrokken, maar dat leidt daarom niet tot een betere plaat. Alleszins klonk het na "Contagion" nog veel als 'meer van hetzelfde', en misschien is het daar waar het schoentje wringt. "Immortal" lag ook nog min of meer in de klankkleur van "The Visitor" en toch zijn dat twee totaal verschillende albums... Daarmee zeg ik niet dat "Pepper" een kopie van "Contagion" zou zijn of zo, maar wel een 'leerling'.
Welliswaar een goede leerling.....
Het is dus zeker geen slecht album, maar een wow-gevoel, dat ik bijvoorbeeld heb bij "The Visitor" en "Contagion", blijft uit....

De epic "Opera Fanatica" is best wel knap, maar raken doet het me niet, heb meer iets van: "ja, goed gedaan". Arena haalt alles uit de kast en incorporeert al haar ingredienten van hun kunnen: ze doen dat goed, maar potten breken doet het niet echt... En dat is misschien ook wel het probleem van/met dit héle album...
Nee, als het om epics gaat, geef mij dan liever "Moviedrome", "Solomon", "Valley of the Kings" of "Sirens"...

Arena gaat weer op tour binnenkort en Clive Nolan zou opnieuw begonnen zijn aan het schrijven van de opvolger van "Pepper's Ghost", benieuwd wat het worden zal....

avatar van itbites
Ik vind dit juist één van de beste cd's van Arena. Ik vind het ook zeker geen Contagion II, in die zin dat ze toch een stuk steviger voor de dag komen op deze cd. De metal-invloeden (so to speak) komen hier toch wat prominenter naar voren.
Elk nummer heeft wel een pakkende zanglijn, en de achtergrondzang vind ik op deze cd ook erg sterk. Daarbij is het als album ook nog eens erg coherent. Na Contagion, dat voor mij "meer van hetzelfde, en nog steeds goed" was, is "Pepper's Ghost" een aangename verrassing. 4,5* !

avatar van notsub
Ik heb deze gedraaid terwijl ik druk bezig was en dan is deze CD wel lekker. Het wel de hardste en meest energieke CD van Arena tot nu toe. Ik vind de band op zijn best als ze over-dramatrsch en bombastisch bezig zijn en dat is op deze CD wat minder het geval. Het neigt eerder naar rock/metal. Kwalitatief is het heel degelijk, maar ik hoor liever de andere Arena CD's.

Deze cd heb ik lang geleden gekocht in een 2ehands cd/ dvd/ lp inkoop/verkoop zaakje in Vlaardingen (ik vondt de hoes namelijk geweldig (limited digipack gebeuren met een heel stripverhaal in het boekje) en had em toen een keer geluisterd en klonk wel lekker) eerlijk gezecht heb ik em maar 2 of 3 keer geluisterd, en staat die nu een beetje weg te stoffen in me kast.

Afgelopen zaterdagavond toen ik naar huis fietste toch maar weer is opgezet, eerlijk gezecht klinkt het niet verkeerd, maar heel erg boeien doet het me nog niet, The Eyes of Lara Moon daar en tegen vindt ik een heel mooi nummer, binnenkort toch maar wat meer op zetten dit en wie weet.

avatar van Bluebird
Direktere en compactere sound waardoor de composities wat log en massief aandoen. De indruk wordt gewekt dat dit album een haastklus is geweest, echter de kwaliteit is uitstekend. Hoogtepunten zijn toch wel The Eyes of Lara Moon, Shattered Room, Purgatory Road en de prachtige afsluiter Opera Fanatica.

Het thema handelt hierover:

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:

Ik moet toch even op mijn commentaar van vier jaar geleden terugkomen. Opera Fanatica is eigenlijk gewoon een enorm sterk nummer. Ook Smoke & Mirrors mag er zijn: de illustratie dat AOR en neoprog rond deze tijd goeddeels versmolten waren: resulteert in een zeer effectief stukje muziek. Rest van de plaat blijft wat minder hangen; die drie sterren lijken nog steeds wel adequaat.

avatar van vielip
Ik vind dit wederom een top album van Arena! Erg gaaf hoe ze de metal kant opgaan. Kan ik zeker waarderen.
Eigenlijk vind ik geen enkel nummer echt slecht. Ze hebben allemaal wel iets. Toch vind ik Shattered room en Opera fanatica een aparte vermelding waard. Erg mooie en afwisselende composities! Ben benieuwd naar het concert in Zoetermeer in november. Er is naar mijn weten nog geen nieuw plaatwerk dus hopelijk een lekkere van alles wat setlist!

avatar van Bluebird
Nieuw plaatwerk is in de maak. Titel wordt ''The Tinder Box''. Zou ergens eind van het jaar verschijnen maar dat weet je maar nooit...

avatar van Bluebird
Inmiddels alweer een jaar verder en daar komt dan eindelijk eind november "The Seventh Degree Of Separation'' aan met ''The Tinder Box'' als closing track. Beter laat dan nooit.

avatar van Papartis
19 november in de Boerderij Zoetermeer:

De muziek van Arena kan het beste omschreven worden als neoprog, opvolgers van groepen als Genesis, Camel en Pink Floyd. Veel heavy elementen en stevige rockpassages zitten in de nummers verwerkt. Begin november zal het nieuwe album 'The Seventh Degree of Separation' op de markt verschijnen. Dit optrden staat dan ook in het teken van deze nieuwe plaat. Dit is het laatste optreden van de Europese tournee!

Gaat dat zien.

avatar van AstroRocker
Gek, deze cd kocht ik meteen toen ie uitkwam in 2005. Ik draaide hem regelmatig die eerste weken, maar daarna amper meer. In mij gedachten vond ik het ook een mindere cd dan The Visitor en Immortal?
De afgelopen dagen nog eens goed beluisterd en ik moet zeggen: dit is toch wel een pareltje. Ik geef hem dezelfde score als Immortal: 4.5*.
De beste nummers zijn The Eyes of Lara Moon, Opera Fanatica en Purgatory Road. Maar ook de rest is erg te pruimen. Ik ben het ook eens met vielip dat ze hier meer de metal/hardrock kant opgaan, maar met dien verstande dat ze toch ook aan hun eigen muzikale stijl vasthouden.
Ik heb ze 4 of 5 keer live gezien in de 90er jaren en ze zijn erg goed. Toch maar weer eens gaan als de heren op tournee gaan!

avatar van vielip
Ha grappig, ik heb dit album afgelopen dagen ook gedraaid. Blijft een fantastisch album wat mij betreft!

avatar van smoozycat
Juist dat metal is toegevoegd vind ik niet verkeerd.

avatar van MrEd63
In 2020 eindelijk aangeschaft. Om de verzameling compleet te maken zeg maar. Gewoon lekker album om ff snoeihard uit die speakers te knallen. Ik hou nu eenmaal van Nolan/ Mitchel Productie is prima, Composities zijn afwisselend de een wat sterker als de andere. Kan hier toch wel enorm van genieten, En ach dat vergelijken moeten we ook eens mee ophouden. Gewoon een heerlijke neoprog band. Respect voor Clive Nolan

avatar van jorro
Na deze week een aantal Arena albums te hebben gedraaid blijkt dat het wel veel van hetzelfde is. Niet dat het daarmee ook slecht is, maar de creativiteit van de eerste albums is nog niet terug. Op dit album ook geen favoriete songs wat mij betreft. Een eentonige kwaliteit.
4 wordt 3,5*

avatar van vielip
Dan ervaar je het duidelijk anders dan mij. Juist dit album laat een behoorlijk andere kant van de band zien. Het is toch behoorlijk steviger dan wat ze hiervoor hebben gedaan. Veel fans waren ten tijde van de release zelfs lichtelijk teleurgesteld dat de band de koers (wat) veranderde. Dus je argument dat het vooral veel van hetzelfde is snijdt mijns inziens niet zoveel hout. Wat betreft dit Pepper's ghost kan ik vrij kort zijn; één van de beste albums van Arena.

Sorry vind ik helaas niet. In de verste verte niet zelfs. Dit vrij stevige album kan nauwelijks echt boeien en ontroeren zoals de majestueuze albums dat hiervoor wel konden, en hoe. Het songmateriaal is wat vlak, ik hoor geen echte emotie of urgentie. Het klinkt allemaal wat ongeïnspireerd en uitgeblust. Wel mooi artwork. 2,5 ster

avatar van vielip
Ongeïnspireerd en uitgeblust zijn nou net de laatste termen die je aan dit album kunt plakken vind ik. De band verlegde haar grenzen en ging na een aantal albums die meer van hetzelfde waren qua stijl (hoe geweldig ook) eens wat anders proberen. En dat hoor je er aan af. Het spelplezier spat eraf. De knallende productie helpt daar uiteraard ook aan mee. Je merkt aan alles dat ze een soort van nieuwe motivatie hadden om te laten horen dat ze ook deze wat hardere stijl prima aan konden.