AC/DC - Flick of the Switch (1983)

Australiƫ
Label: Atlantic

1. Rising Power (3:43)
  2. This House Is on Fire (3:24)
  3. Flick of the Switch (3:13)
  4. Nervous Shakedown (4:27)
  5. Landslide (3:58)
  6. Guns for Hire (3:25)
  7. Deep in the Hole (3:20)
  8. Bedlam in Belgium (3:52)
  9. Badlands (3:39)
  10. Brain Shake (4:00)
avatar van AstroRocker
Lekker album van AC/DC. Persoonlijk vind ik dit album iets beter dan de voorganger For Those About to Rock.... Echter, op dat album staan wel een aantal zeer sterke nummers die je niet op dit album tegenkomt.
Nummers als Rising Power, Flick en Bedlam in Belgium zijn uitstekende nummers. Het minste nummer is wel Deep in the hole, maar ook dat nummer is niet slecht. In het kort, ik kan aardig meegaan in de mening van qwolama63: geen uitschieters maar ook geen zwakke broeders.
3.5*

avatar van frolunda
Redelijk tot goed AC/DC album zonder echte hoogte- of dieptepunten.Klassiekers ontbreken sowieso maar als ik dan toch twee favorieten moet opnoemen kom ik uit bij Landslide en het titelnummer.Toch weer een fractie minder dan zijn voorganger For those about to rock en over Black in black hoef ik het natuurlijk al helemaal niet te hebben.

Na back and black is dit mijn favorieten plaat uit de brian johnson periode. Staan geen slechten nummers op. Persoonlijk vind ik badlands het beste daar ik de riff en de opening van het nummer geweldig vind.

Lekker albumpje hoor, er zit wat mij betreft duidelijk meer pit en inspiratie in dan op voorganger For those about to rock. Vooral Landslide gaat er als koek in, gek genoeg hebben ze dan nummer maar 1 keer live gespeeld (volgens setlist fm).

avatar van LucM
Matig album van AC/DC. De meeste songs zijn weinig memorabel (This House Is on Fire en Landslide vind ik de betere hierop) al wordt het nooit echt slecht. De zang van Brian Johnson steekt mij hier ook wat tegen. Het is geen album dat je meteen gaat draaien als iets van AC/DC wil horen

avatar van gigage
Guns for hire kreeg nog wat airplay via de nederlandse radiogolven meer dan 35 jaar geleden. En geloof het of niet, de single kwam natuurlijk niet in de top 40, maar het album werd top 10. De derde pas (2× in 1978).
Er wordt uit een ruiger vaatje getapt dan op de gelikte voorganger en dat bevalt me wel. Ook weer wat vlottere nummers doen het album goed alleen is de opbouw van de songs niet altijd even sterk. To the point meer dus. Prima AC/DC album maar misschien minder geschikt voor het grote publiek bij gebrek aan swingende hitsingles.

avatar van B.Robertson
Over het tot stand komen en zelf het heft in handen nemen van de productie valt op de Wikipedia te lezen. Ik vind dat het scherpe er hier wel af is en die Robert John "Mutt" Lange producties nog altijd beter. Enige echt gelikte nummer van voorganger For Those About to Rock is Let's Get It Up en voor de rest blaast dat album m.i. Flick of the Switch van de kaart, wat ik ook als een eerste minder AC/DC album beschouw. Nervous Shakedown, Landslide en Brain Shake vind ik hier de beteren. Een grote hitsingle kwam er pas zeven jaar later met Thunderstruck.

avatar van AOVV
In tegenstelling tot de vorige drie albums, werd dit album niet geproducet door Mutt, maar hebben ze het heft zelf in handen genomen, volgens Malcolm Young omdat de band terug wilde naar de sound van de begindagen (zo rond High Voltage bedoelt hij volgens mij, niet de allereerste dagen, met hun eerste zanger Dave Evans). De plaat klinkt wel wat grover, dus in die optiek is de missie wel geslaagd. Alleen jammer dat het songmateriaal niet zo heel erg overtuigend is.

De meeste songs zijn best behapbaar, en aan Bedlam in Belgium is nog een interessant verhaal verbonden ook (de titel komt voort uit relletjes die bijna uitbraken na een AC/DC-concert in Kontich), maar over het algemeen zijn er te weinig memorabele songs terug te vinden op dit album. Als ik dan toch een poging waag, kom ik bij het eerder vernoemde Bedlam in Belgium (al zal het achtergrondverhaal er wel voor iets tussen zitten), Nervous Shakedown en het vinnige Badlands.

Het hele opnametraject van de plaat verliep trouwens ook niet zonder problemen, want nog voor de plaat voltooid was, werd drummer Phil Rudd uit de band gezet, omdat hij verslaafd was én nogal 'ns ruzie had met Malcolm Young, en vervangen door Simon Wright. Alle drumpartijen van Rudd waren toen echter reeds ingespeeld, dus is hij de enige drummer die op deze plaat te horen is. Wright ging wel mee op tournee. Rudd zou een goeie tien jaar later wel terugkeren.

Op muzikaal vlak baart deze plaat echter een wat grijze muis. Nergens wereldschokkend, nergens hemeltergend. Gewoon een degelijke plaat, maar met de toen reeds opgebouwde discografie van AC/DC in gedachten is dat toch wat te min.

3 sterren