Genesis - Foxtrot (1972)

Label: Charisma

1. Watcher of the Skies (7:19)
  2. Time Table (4:40)
  3. Get 'Em Out by Friday (8:35)
  4. Can-Utility and the Coastliners (5:43)
  5. Horizons (1:38)
  6. Supper's Ready (22:58)
avatar van meneer
Bij mij is de waardering voor het nummer ontstaan in de beginjaren 80 waar ik Supper's Ready voor het eerst hoorde door de live versie op Genesis - Seconds Out (1977) , gezongen door Collins. Dat album is voor mij ook een overgang geweest om het 'oudere' werk van Genesis te leren kennen. En ik heb de Seconds Out versie altijd zeer krachtig gevonden (zoals het gehele album). Voor mij is de originele versie pas compleet als ik eerst het door Hackett gecomponeerde en gespeelde 'Horizons' hoor.

Dat het nummer ontwikkeld is door een stel jonge mannen in de leeftijd van 21 - 24 jaar vind ik nog altijd een bijzonder iets. Door meerdere mensen wordt het beschouwd als een 'bejaard' nummer of als stukjes achter elkaar geplakt maar zie ik het meer als een hoogtepunt in de psychedelische progjaren van een stel muzikale verkenners die samen een leuke, mooie, gewaardeerde ontwikkeling door maakten.

Ik kan letterlijk, na meer dan 30 jaar en -tig tallen keren gehoord te hebben, elk woord meezingen, begrip hebben voor de overgangen, de relaties tussen de verschillende structuren begrijpen en mij dan toch nog steeds blijven verwonderen. Ik vind de opbouw in de akkoorden zo ontzettend mooi omdat het naar meerdere hoogtepunten toe weet te werken totdat het uiterste hoogtepunt, vanuit een eerdere zeer mooie samenwerking tussen bas, drums en synth, wordt bereikt als Gabriel ons chantend als Engel uitnodigt voor het Laatste Avondmaal. En Collins weet mij dat nog mooier te laten beleven op Seconds Out.

Respect, Legende, en voor mij geen 'plak-en-knip' werk. Dat ging mij net, persoonlijk, even iets te ver. Ja, Genesis heeft mooiere (ook een persoonlijk iets) nummers gemaakt maar ergens is dit een 'Heilige Graal' in het oeuvre van de band. 'A Flower'.

Wil je nog dieper gaan in de achtergrond van dit Progwerk ?

Supper's Ready - Wikipedia - en.m.wikipedia.org Door dit te lezen leer je ook dat er meer achter het lied zit dan door het alleen maar te beluisteren en te beoordelen.

avatar van vigil
Iedereen zijn beleving, gelukkig maar. Je ziet aan mijn cijfer (en die van Casartelli en Misterfool )voor het album dat het ook allemaal relatief is want dat we de plaat met z'n allen hoog hebben zitten staat vast.

Verder heb je het over een bejaarden maar die woorden hebben wij niet gebruikt volgens mij

avatar van meesterdch
meneer schreef:

Voor mij begon de kennismaking met dit nummer ook met Seconds Out. En elke keer als ik het tegenkom (zoals deze week weer in de getekende versie die ik deelde) kan ik niet stoppen met luisteren. Voor mij is het nog steeds hét nummer dat voor mij dit genre definieert. Een verhaal (hoe weird ook), een aaneenschakeling van prachtige melodieën en hoogtepunten en een einde dat mij werkelijk bijna het gevoel geeft naar de hemelen op te stijgen. Zeker geen knip-en-plak werk. Die nummers ken ik ook. Dat zijn nummers die volgens mij bedacht zijn, vaak met dit nummer als referentie. 'Laten we iets maken als Supper's Ready' Dit nummer is niet bedacht. Het is niet ontstaan uit een verzameling losse liedjes die achter elkaar gespeeld worden. Het is een organische trip, die juist door deze 'jongens' gemaakt kon worden, omdat ze geen restricties en conventies aanhingen. Ik heb geloof ik wel eens de term 'schatplichtig' genoemd. Nummers als Grendel (nogmaals een b-kant met een reden), Harvest of Souls, Stardust we are etc. zijn allemaal gemaakt met dit nummer (en een enkel lang Yes nummer) in het achterhoofd. Is dit het beste nummer van Genesis? Nee, ik denk het ook niet. Hoewel er zoveel goede nummers uit hun hand zijn gekomen, dat het vrijwel zinloos is om daar een beste uit te kiezen. Het is denk ik wel één van de meest invloedrijke nummers van Genesis. En één van de bronnen waaruit wij, als liefhebbers van het genre, of we het nu willen of net uit putten. Uit zijn ontstaan. Daar past een term als knip-en-plak werk in mijn ogen zeker niet bij.

avatar van Casartelli
Mooie bespiegelingen allemaal. Ik ben er niet bij geweest, dus ik kan over de organische trip, de jongehondenmentaliteit etc. hooguit aannames treffen (maar dat lijkt voor alle recente scribenten te gelden). Ik haalde in mijn eerste post niet voor niets een paar tegenvoorbeelden aan.
Casartelli schreef:
Qua opbouw en vooral coherentie komt hij voor mij toch nogal tekort bij een Close to the Edge, Thick as a Brick, Echoes of Tarkus (om me maar even tot wat tijdgenoten te beperken).
Hoe authentiek en initieel nobel ook, het ene nummer heeft de tand des tijds in de ogen van het collectief gewoon beter doorstaan dan het andere. We kwamen hier via de Prog Top 300 terecht, waarin Supper's Ready gewoon een hoge plek heeft, evenals Close to the Edge en Echoes (vorig jaar beide zelfs finalist). Thick as a Brick doet het (net als de rest van Jethro Tulls materiaal) al een stuk minder en Emerson, Lake & Palmer krijgen helemaal geen poot aan de grond. Waren zij minder grensverleggend? Ik dacht het niet. Waren zij in hun tijd minder populair? Dat geloof ik al helemaal niet - zij waren toen de stadionact. Zijn ze niet van invloed op latere bands? Soit, minder dan Genesis, maar in de meer toetsengedomineerde hoek, waart hun geest gewoon voort. Toch hebben collectief en geschiedenis hun oordeel geveld. En dat doe ik (en met mij dus nog enkelen) dus eveneens over Supper's Ready.

Casartelli schreef:

Dat hangt er natuurlijk vanaf van uit welk perspectief je het beluistert/bekijkt. Fanbase, generatie, beleving, setting enz.. enz...

Het lied zelf is ondertussen 45 jaar oud. Ik moet eens mijn progbaard gaan laten staan.

avatar van Jester
Supper's Ready Illustrated - YouTube

Bijzondere visuele interpretatie van Supper's Ready, erg knap gedaan wat mij betreft.

avatar van FrodoK
oei, nee... Deze tekeningen zijn echt niet goed... Bijzonder plat en niet gefundeerd. Erg amateuristisch en goedkoop...

FrodoK schreef:

De tekeningen zijn niet echt mooi... nee, maar het is wel een leuk idee om een muziekstuk als Supper's Ready in tekeningen of schetsen om te zetten. Hoop werk ook.

Deze beter ?

Foxtrot Cover de hoes dan, niet de film.

avatar van jurado

Wellicht had je beter het op deze manier kunnen formuleren;

"nee... IK vind deze tekeningen echt niet goed... IK vind ze bijzonder plat en niet gefundeerd. Erg amateuristisch en goedkoop...dat is wat IK er van vind."

Ik vind ze namelijk wel goed, niet bijzonder plat en zeker niet amateuristisch en goedkoop.

avatar van Alicia
FrodoK en ik tekenen allebei erg graag, dus kunnen wij dit eigenlijk niet zo goed beoordelen.

Maar de poppetjes zijn (vind ik dus ook!) wel degelijk erg amateuristisch getekend, maar als Jurado de tekeningen mooi vindt, is dat prima, hoor! Kwestie van 'smaak' maar weer.
Het blijft bovendien soms erg lastig, dat formuleren op internet. Ik laat het hier dan ook maar bij. De muziek vinden we allemaal wel goed, toch? Foxtrot is weliswaar niet mijn favoriet, maar ik mag dit album zo nu en dan graag even opzetten.

avatar van jurado
Alicia schreef:

Tja, ik denk dat je dit prima kan beoordelen.
Wel vind ik dit een onbenullige beredenering.

Alicia schreef:
Maar de poppetjes zijn wel degelijk erg amateuristisch getekend

Begin jij nu ook al?

Ik heb even gegluurd in je portfolio en over smaak valt niet te twisten inderdaad.

Alicia schreef:
Ik laat het hier dan ook maar bij

Verstandig besluit.

Alicia schreef:
De muziek vinden we allemaal wel goed, toch?

Absoluut!!

Goed zo!

meneer schreef:

Deze beter ?

Foxtrot Cover de hoes dan, niet de film.

Haha! Dat vind ik dan wel weer tof!

jurado schreef:

Wellicht had je beter het op deze manier kunnen formuleren;

Ik had het inderdaad zo kunnen formuleren, maar heb dat heel bewust niet gedaan
Met alle respect voor het feit dat jij de tekeningen mooi vind, overigens.

avatar van lennert
Op het moment dat we een marathon doet, gaan we er bij sommige bands heel erg snel doorheen. De laatste Slayer-marathon bijvoorbeeld (en die mocht van mij ook snel gaan), maar bij Genesis merk ik dat ik echt veel tijd nodig heb om het materiaal goed te doorgronden. Waar bij Nursery Cryme het kwartje alsnog redelijk snel viel (niet gek met een track als The Musical Box), is Foxtrot een reis geworden van opnieuw luisteren en doorgronden. Dat het goed is, stond al meteen buiten kijf. Maar hoe goed? Get 'Em Out By Friday bevalt wel, maar voelt bij vlagen alsnog net te druk aan om echt genietbaar te zijn. Ik snap de kritiek van Collins en Rutherford (ondanks het feit dat de tekst goed is) dan ook best wel. Het is gewoon net 'te' af en toe.

Watcher Of The Skies en Can-Utility And The Coastliners bevallen in dat opzicht dan toch net wat beter. De songs voelen toch compacter en zodoende ook beter doordacht. Zo'n tussenstukje als Horizons is ook wonderschoon. Supper's Ready haalt het voor mij ook niet bij The Musical Box van de voorganger, maar is alsnog een prachtig epos. Vooral stukken VI en VII horen bij het beste materiaal dat ik de band tot nu toe heb horen neerzetten. Gabriel is hier op zijn meest bedreven, terwijl Banks ook een hoop aandacht naar zich toetrekt. De rollen van Collins en Hackett vind ik echter in vergelijking met Nursery Cryme iets meer op de achtergrond staan, maar alsnog niet genoeg dat het me ergert.

Foxtrot is zeker een goed album, een briljant album zelfs, maar de voorganger voelde voor mij net wat beter doordacht en consistenter aan.

Tussenstand:
1. Nursery Cryme
2. Foxtrot
3. Trespass
4. From Genesis To Revelation

avatar van FrodoK
Ik kan me er wel in vinden, lennert! Ik ben dan ook reuze benieuwd wat je van de volgende gaat vinden... Hoe goed ik Nursery Crime en Foxtrot ook vind, Selling voelt alsof Genesis echt volwassen is geworden. (Los van dat ene, ook TE drukke nummer. Maar ach, da's gewoon een uitglijer, net als Get 'Em Out.)

avatar van Casartelli
Get 'em Out by Friday is wat mij betreft juist het beste nummer hier. Qua topic misschien iets te esoterisch om over 'urgentie' te spreken, maar muzikaal zijn dit de ballen die het album, vooral na het onopvallende Time Table, echt nodig heeft.

Het album is consistenter dan Foxtrot en de opvolger is wellicht nog wat geperfectioneerder. Dat is allemaal niet per se hetzelfde als beter. Een song van het kaliber The Musical Box schrijf je als band sowieso maar één keer (of in de meeste gevallen: daar kom je niet in de buurt).

avatar van Rudi S
FrodoK schreef:
Los van dat ene, ook TE drukke nummer.

TBoEF
PG is hier toch wel een beetje briljant, wat een verteller.

avatar van FrodoK
Muzikaal vind ik hem heel tof, maar de tekst voelt me als teveel geprop. Maar volgens mij lopen we wat op de marathon vooruit! Ik zou de heren op geen enkele manier willen beïnvloeden in hun eerste indrukken van het volgende album.

Misterfool
Geweldig nummer, maar het geprop gaat inderdaad op een gegeven moment wel wat tegenstaan.
Over het geheel genomen vind ik Foxtrot denk ik het beste album van Genesis. Al komen The Lamb(...) en aTrick of The Tail dicht in de buurt.

avatar van RuudC
Weer een goede plaat, maar wel met enige kanttekeningen. Na het fenomenale Nursery Cryme is het toch wel lastig om Foxtrot goed de kans te geven. De vierde plaat is duidelijk minder vloeiend en harder te doorgronden dan de voorganger. Daar ga ik 'm uiteindelijk ook een beetje op afrekenen. Hier worden de songs echt te lang. De band neemt te veel tijd om het verhaal te vertellen. Zeker in Supper's Ready merk je dat (en in mindere mate Watcher Of The Skies). De muziek heeft echt heel sterke momenten, maar het is moeilijk om de aandacht erbij te houden. Er zijn genoeg bands die mijn aandacht eenvoudig vasthouden bij songs van 10, 15 en zelfs 20 minuten. Genesis kan dat ook, maar niet op Foxtrot. Het meest heb ik genoten van Can-Utility and the Coastliners, vanwege het geweldige keyboardspel. Een goed album is het zeker, maar er zitten toch wel wat 'maren' aan.

Tussenstand:
1. Nursery Cryme
2. Foxtrot
3. Trespass
4. From Genesis To Revelation

avatar van FrodoK
Beide songs houden mijn aandacht meer dan prima vast, hoor! Zijn voor mij zelfs de beste songs op dit album. Supper's Ready is aanvankelijk wel een beste zit, en het duurde bij mij even voor ik het nummer genoeg doorgrondde, maar toen dat eenmaal zo was: wauw!
WotS is voor mij ook gewoon fenomenaal. De intro is majesteus, met die gekke maatindeling (als reactie op de muziek van Yes: 'zoiets moeten wij ook doen!'), afwisselende drumpartijen, en versnelling aan het eind. Nee, beide nummers vervelen bij mij geen moment.

avatar van meesterdch
Ik heb 'Get them out' juist onlangs weer zitten luisteren, toen ik in de bioscoop een voorstukje zag van de film 'Downsizing'. Moest bij het zien meteen denken dat de schrijver van die film, dit nummer moest hebben gehoord. A four foot restriction of humanoid height.....:)

avatar van echoes
Can-Utility and the Coastliners is wat mij betreft ook het hoogtepunt van deze plaat.

avatar van DeWP
Dat intro van "Watchers of the Sky:", in een woord geweldig. En dan hebben we natuurlijk ook nog een magistrale "Supper's Ready". Hiervoor dank aan Genesis en aan Peter Gabriel. De andere stukken vind ik helaas wel wat zwakker. Maar de tweegenoemde stukken maken veel goed.