menu

Genesis - Foxtrot (1972)

mijn stem
4,11 (519)
519 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Charisma

  1. Watcher of the Skies (7:19)
  2. Time Table (4:40)
  3. Get 'em Out by Friday (8:35)
  4. Can-Utility and the Coastliners (5:43)
  5. Horizons (1:38)
  6. Supper's Ready (22:58)
totale tijdsduur: 50:53
zoeken in:
erwku
supper's ready is een van de meest geniale stukken muziek uit de de gehele rock geschiedenis, groter, beter, langer en muzikaler dan bohemian rapsody, stairway to heaven, child in time als die samen een nummer vertolkte,

zonder overdrijving echt een briljant nummer! ga luisteren!

avatar van thyson
3,5
Supper's Ready redt de plaat. Voor de rest heel wat minder soeps dan Selling England by the Pound...

4,5
Dit is bijna zo subliem als Selling England.
Watcher of the Skies heeft een geweldige opening en rol daarna prima verder. Heerlijk! Can-Utility...... is een groeibriljantje, vond ik eerst niks maar gedurende meer luisterbeurten ben ik een heel goed liedje beginnen vinden. Maar die zijn niks vergeleken bij het klapstuk allertijden: Supper's Ready! Daar zijn geen woorden voor.
Mij nog altijd een raadsel, dat deze epische rocksong nooit de eeuwige 100 heeft gehaald. of de Top 2000. Iedereen heeft er de mond vol van maar uiteindelijk legt deze song het af in populariteit schijnbaar tegen de Queens, Deep Purples etc. Doodjammer maar ja.
Zou nog wel eens de oude Genesisformatie dit nummer live willen zien spelen. Helaas zal de kans miniem zijn.

avatar van HiLL
4,0
Time Table is ook erg lekker.

avatar van sq
4,5
sq
Supper´s Ready is een nummer dat ik al heel lang heel goed ken, en het verveelt me nooit. Ik heb bij een desgevraagde ´top zoveel´van mijzelf ´m er meestal ook wel in staan. Ik vraag me wel eens af hoe ik er tegenaan zou kijken als ik het pas veel later voor het eerst gehoord had. Het is een stuk van mezelf geworden en ik kan het niet meer neutraal beoordelen, vrees ik.

avatar van Wolter
4,5
Groots album. Eigenlijk zijn alle nummers geweldig, maar inderdaad Supper´s Ready breekt daar duidelijk boven uit. Die ongelooflijke solo: iedere keer weer sta ik versteld van de drumpartij. Maar ook het totaal staat als een huizencomplex waar ruimte genoeg is voor wie wil, voor jaren... Ook mijn kinderen kregen tijdens de lange vakantieautoritten de smaak te pakken:
´a flower?´

avatar van HiLL
4,0
Heel goed album wat ik wel net wat minder vind dan Selling. Supper's Ready is wel een enorm goed nummer zeg! Mijn god hoe krijg je het voor elkaar om en stuk of 10 nummers in een te stoppen? Echt briljant daadwerkelijk!

avatar van avdj
3,0
Het beste nummer van 10 minuten + vind ik Child in Time maar zo te lezen hier moet ik Supper's Ready eens gaan luisteren

avatar van HiLL
4,0
Ik vind Supper's Ready 25 keer zo goed. Al is het wel heel andere muziek. En Firth of Fifth ken je die?

Geef het beiden tijd aub en hoor zeer graag uwer mening!

avatar van sq
4,5
sq
avdj: doen!

Niet alleen de muziek maar ook de tekst is mooi. Er zijn eigenlijk niet zoveel nummers waarvan ik de tekst van voor naar achter kan meezingen. Deze dus wel, ondanks dat die tekst 5x zo lang is als bij de modale popsong.

dutch2
sq schreef:

avdj: doen!

Niet alleen de muziek maar ook de tekst is mooi. Er zijn eigenlijk niet zoveel nummers waarvan ik de tekst van voor naar achter kan meezingen. Deze dus wel, ondanks dat die tekst 5x zo lang is als bij de modale popsong.
Ha, ha, jij ook al. Ik vind die tekst ook wel mooi maar heb nog altijd geen idee waar ie over gaat. Er zitten wel erg veel mythologische en bijbelse verwijzingen in, maar ik kan er toch echt geen chocola van maken.

avatar van sq
4,5
sq
Oei, en nou verwacht je dat ik dat wel weet?


Zal ik toch eens proberen te vertellen hoe ik er altijd naar luister, het is misschien heel anders als bedoeld, maar is dit niet juist de plek om het dan maar eens neer te leggen? Echt een topic foor bij een album!


Ik heb bedacht dat niet alles zin voor zin een betekenis moet hebben. Wat ik er bij bedacht heb is de volgende opbouw.

Van een beschermde huiselijke situatie bij 'supper', via onduidelijker gebeurtenissen in de 'boze buitenwereld' met de waanzin van de onmenselijke menselijkheid, via hogere en totaal onnavolgbare machten, eindigt het op het niveau van de almachtige zelf. Op het hoogste niveau is alles weer begrijpbaar en vergelijkbaar, vertrouwd bijna en ook daar is het 'supper'-tijd.

Soort van mottö:
Iedereen doet zijn ding, en het is wel prima dat je dat niet allemaal hoeft te weten. Als je kijkt, kijk ernaar als plaatjes, als amusement.


Alternatieven van anderen hoor ik graag! Kent iemand toevallig Peter Gabriël, want die zou ik het net name ook graag vragen.

dutch2
Het zou mij eigenlijk verbazen als Gabriel deze tekst had geschreven. Ik denk eerder aan Tony Banks die wel vaker over mythologische en religieuze zaken schrijft. En deze tekst doet me ook wel wat denken aan One for the Vine, hoewel die tekst een stuk begrijpelijker is.

Jouw uitleg, sq, lijkt me lastig te ontkrachten, alleen heb ik altijd het idee dat er bij Banks een veel duidelijker idee achter zijn teksten zit. En er zitten zoveel elementen in de tekst die naar duidelijke zaken verwijzen (Winston Churchill, Narcissus, De Openbaring van Johannes, Sprookjesfiguren etc).

Het enige wat ik er van kan maken is dat het over de mensheid gaat die een reis maakt van haar meest ongecultiveerde vorm aan het begin van haar bestaan naar een ongecultiveerde vorm aan het einde (na de Apocalyps). Dus ook een beetje jouw idee, maar dan net weer anders.

Maar het zou ook over oorlog, literatuur, kunst in het algemeen, liefde, hagelslag of MusicMeter kunnen gaan

avatar van sq
4,5
sq
Interessante vergelijking met One for the vine, een van de weinige 'latere' nummers die ik mooi vind, zij het dat dat ook wel komt door dat mooie instrumentale intermezzo. .. ik heb me inderdaad eigenlijk nooit afgevraagd wie de Genesis-teksten schreef..

Marcel²
goed goed en nog eens goed kan niet anders zeggen

avatar van ChrisX
dutch2 schreef:

Het zou mij eigenlijk verbazen als Gabriel deze tekst had geschreven.


Oh.. maar het is duidelijk gedocumenteerd in de diverse Genesis boeken (o.a. die van de hand van fotograaf Armando Gallo) dat Supper's Ready wel degelijk qua tekst een creatie is van Gabriel. Hij schreef sowieso bijna alle teksten gewoon zelf.
Ik meen dat Supper's Ready bron van inspiratie ligt bij een bepaalde droom / nachtmerrie die Gabriel had over hem en zijn vrouw.

avatar van Casartelli
4,5
Casartelli (moderator)
De eerste vijf nummers zijn gevarieerd en inspirerend. Get 'em out by Friday is mijn favoriet met Watcher of the skies er kort achteraan.

Supper's ready is een mooi stukje muziek dat 23 minuten duurt... of NEE... eigenlijk zijn het zeven verschillende stukjes muziek die samen 23 minuten duren. Dat maakt het tot een heel behoorlijk 'nummer', maar 'briljant epic' vind ik om onder meer die reden overtrokken, of het nou 'pas' 1972 was of niet. Pink floyds Echoes bestond in elk geval al. Voor het beste epic uit de jaren '70 verwijs ik echter graag naar het uit 1978 stammende Hemispheres van Rush.

Dat gezegd hebbend: Foxtrot is voor mij een solide album nog redelijk uit de begintijd van de symfo. 4*

1. Watcher of the skies 2. Suppers 3. Get em out

Geweldig die suppers, hoe mooi een lang nummer toch maar kan zijn

avatar van Jester
4,5
Het onvolprezen Allmusic heeft onder andere dit te zeggen over Supper's ready:

A 23-minute epic in seven parts, it told the cosmological tale of a fight between good and evil, beginning with a vision in an ordinary living room and ending with the triumph of the New Jerusalem. The piece starts with "Lover's Leap," an acoustic ballad that segues seamlessly into "The Guaranteed Eternal Sanctuary Man." This one picks up the pace, with drums and keyboards entering and Gabriel's voice becoming more theatrical. The section cuts abruptly, leaving a group of children singing "We will rock you, rock you little snakes/We will keep you snug and warm" and making the transition to part three, &"Ikhnaton and Itsacon and Their Band of Merry en." The battle begins and the beat becomes the horses' gallop, providing the first of two high-energy instrumental passages. "How Dare I Be So Beautiful?" takes us "in the chaos the battle has left," which consists of soft guitar chords played with a volume pedal. This section is cut short by the transformation of Narcissus (and Gabriel) into a flower, which marks the beginning of "Willow Farm," a medium-tempo funny rock number full of plays on words. Critics often pointed out the fact that this section feels out of place; it brings comic relief and became a live favorite ( Gabriel with his flower mask executed a surreal dance), but its relevance is indeed puzzling. After this interlude, the piece moves on to "Apocalypse in 9/8," a frightening section where the musical climax of the suite is built on a jagged rhythm, featuring one of Tony Banks' most memorable solos. Live, Gabriel reentered the stage after the solo with a strange triangular mask. The final section, "As Sure as Eggs Is Eggs," provided a dramatic ending in a contrasting major key, accompanied live by a magnesium flash that revealed the previously black-clothed singer now all dressed in white and holding a neon light in front of him for the majestic finale. The piece ended with a fadeout both on record and on stage, usually leaving the audience breathless.

dutch2
Da's grappig. In het topic 'Top 100 Magical Musical Moments' (of zoiets) noem ik die fade-out, op het livealbum Seconds Out, een van de magische muzikale momenten. Vooral ook omdat je live toch heel duidelijk de laatste noot nog hoort. Maar inderdaad een geweldig stuk muziek met een geweldige opbouw.

Aardig beschouwend stukje dit, hoewel ik toch nog wel een keer een doorwrochte tekstverklaring zou willen lezen.

shappy1010
Zo ik durf al bijna niks meer te zeggen over deze album. Leuk te zien dat zoveel mensen nog "into" deze muziek zijn. Alhoewel ik persoonlijk de sound van deze album erg 70s Progrock vind, d.w.z. het is zondermeer een stuk muzikale geschiedenis, maar ik vind een nummer als Supper's Ready niet geheel tijdloos, het is een flinke muur van geluid die op je afkomt en echt iets wat nu nooit meer zou aanslaan, een nummer als Firth of Fifth, Entangled, One for the Vine, In the Cage zijn voor mij toch net dat beetje meer verteerbaar. Overginds heeft Genesis Supper's Ready nog vaak live gespeeld, zelfs op het Invisible Touch concert werd het laatste gedeelte nog tehoren gebracht, jammer het niet op de betreffende DVD staat.

avatar van ChrisX
shappy1010 schreef:
Overigens heeft Genesis Supper's Ready nog vaak live gespeeld, zelfs op het Invisible Touch concert werd het laatste gedeelte nog tehoren gebracht, jammer het niet op de betreffende DVD staat.


Weet je dat wel zeker? Kan me niet herinneren dat ooit te hebben gehoord. Wel zat toen vaak het slot van The Musical Box nog in de Old Medley.

De allerlaatste bezetting van Genesis (die met Ray Wilson) heeft daarentegen het begin van Suppers Ready nog wel vaak gedaan.

shappy1010
ChrisX schreef:
(quote)


Weet je dat wel zeker? Kan me niet herinneren dat ooit te hebben gehoord. Wel zat toen vaak het slot van The Musical Box nog in de Old Medley.

De allerlaatste bezetting van Genesis (die met Ray Wilson) heeft daarentegen het begin van Suppers Ready nog wel vaak gedaan.


Kijk maar eens naar de behind the scenes op de IT live DVD, dan zie je Collins een stukje zingen van Supper's ready en daarna zeggen dat ze het slotstuk ervan spelen in een medley. Maar aangezien de cameras verzet moesten worden staat deze medley er jammergenoeg niet op. Op de live album Seconds Out staat ie in zijn geheel.

avatar van Casartelli
4,5
Casartelli (moderator)
shappy1010 schreef:
Zo ik durf al bijna niks meer te zeggen over deze album. Leuk te zien dat zoveel mensen nog "into" deze muziek zijn. Alhoewel ik persoonlijk de sound van deze album erg 70s Progrock vind, d.w.z. het is zondermeer een stuk muzikale geschiedenis, maar ik vind een nummer als Supper's Ready niet geheel tijdloos, het is een flinke muur van geluid die op je afkomt en echt iets wat nu nooit meer zou aanslaan, een nummer als Firth of Fifth, Entangled, One for the Vine, In the Cage zijn voor mij toch net dat beetje meer verteerbaar. Overginds heeft Genesis Supper's Ready nog vaak live gespeeld, zelfs op het Invisible Touch concert werd het laatste gedeelte nog tehoren gebracht, jammer het niet op de betreffende DVD staat.

Ik ben het in zoverre met je eens dat ik Supper's ready ook - naar hedendaagse maatstaven - een nogal overschat epic vind. De rest van de plaat is wél nog genoeg voor 4*...

avatar van HiLL
4,0
Supper's Ready overklast de rest van de plaat behoorlijk m.i.

teutoon
Kan iemand ook wat vertellen over de hoes van dit album?

avatar van Casartelli
4,5
Casartelli (moderator)
Vind ik dus niet. Met name Get 'em out by Friday en Can-utility and the coastliners vind ik echt zeer sterk. Supper's ready is daarnaast een nogal knutselachtig epic dat in zijn tijd wél enigszins revolutionair was (maar ook weer niet zodanig dat 'dit nog nooit vertoond was) en waar ik tegenwoordig toch met weinig meer dan wat gemengde gevoelens op terug kan kijken.

avatar van HiLL
4,0
teutoon schreef:
Kan iemand ook wat vertellen over de hoes van dit album?

Hmm ik wist het. Casar weet het vast.

avatar van Casartelli
4,5
Casartelli (moderator)
En bedankt... uhm... volgens mij zit de thematiek van alle nummers over de hoes verspreid. Dus eh... we hebben een Coastline... en die man in het rode gewaad met vossenkop (door Peter Gabriel ook live uitgebeeld) is een personage uit Supper's Ready. Watcher of the skies, Horizons, naja, need I say more...

Anyway... ik ben erg slecht in artwork, een echte Genesis liefhebber moet mijn huiswerk nog maar eens overdoen.

avatar van HiLL
4,0
Hahaa sorry Casar! Misschien dat we de 'echte' Genesis freaks maar een uit moeten nodigen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:49 uur

geplaatst: vandaag om 19:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.