Kansas - Monolith (1979)

Label: Kirshner

1. On the Other Side (6:23)
  2. People of the South Wind (3:38)
  3. Angels Have Fallen (6:37)
  4. How My Soul Cries Out for You (5:44)
  5. A Glimpse of Home (6:34)
  6. Away from You (4:23)
  7. Stay Out of Trouble (4:13)
  8. Reason to Be (3:50)
knight3
Ik heb een cdversie met als titel Angels Have Fallen met exact dezelfde nummers, maar in een andere volgorde!

avatar van Rinus
Sterk album, met veel klasse nummers. Iets minder symfo, meer rock georienteerd. "On the other side", People of the South Wind" (was een single), "How My Soul CriesOut For You" en "Glimpse of Home" zijn allemaal toppers. Prachtige cover-art met klaphoes en bere-grote poster (in de eerste oplage) van de vinyl versie. Op vinyl.

avatar van notsub
Hoewel er zo op het eerste gezicht geen Kansas klassiekers op staan biedt deze CD genoeg mooie momenten. De stijl is wat minder van de hak op de tak en meer richting rock. How My Soul Cries Out For You is zelfs regelrechte rock inclusief een intermezzo in een kroeg. Stay Out Of Trouble past ook niet makkelijk op een ander Kansas album. People Of The South Wind is een mooi melodieus nummer en zo is dit een gevarieerd Kansas album, maar wijkt het wat af van de huisstijl.

avatar van Running On Empty
Wat mij betreft een merkwaardige CD maar zeker niet slecht. Er staan enkele mindere nummers op, maar ook een paar ijzersterke zoals On The Other Side en People Of The Sound Wind. Na de succesvolle periode tot aan Two For The Show (live) ging Kansas met deze plaat duidelijk een andere koers varen. Ik heb ook de LP nog met een schitterende klaphoes.

avatar van Gert P
Zou deze gaag willen hebben maar kan hem nergens te koop vinden helaas.
Voor mij toch een van de betere platen als totaal.

Is dit een aanrader ? 1 van de weinige Kansasalbums die aan mij voorbij is gegaan .

avatar van freakey
bikkel2 schreef:
Je ziet 'm inderdaad niet veel .

Absoluut, net als alle jaren 70 platen van Kansas trouwens....

Was die maar te koop!

avatar van Running On Empty
Echt ruim verkrijgbaar hoor zowel nieuw als 2e hands, zie o.a.

Amazon.com: Monolith: Kansas: Music

Running On Empty schreef:
Echt ruim verkrijgbaar hoor zowel nieuw als 2e hands, zie o.a.

Amazon.com: Monolith: Kansas: Music

In Nederland bedoel ik. Amazon is toch engeland?

avatar van Running On Empty
Ja maar waarom jezelf tot Nederland beperken? Geen zin om met een Credit Card te betalen? Amazon is Engeland of de Verenigde Staten en enkele andere landen). In Nederlandse winkels zul je deze nauwelijks aantreffen en ook bij Bol vond ik hem niet. Een enkele keer staat deze in de uitverkoopbakken voor 7 Euro.

Deze is de eerstvolgende die bij Kansas op de nominatie staat om als remaster te worden uitgebracht maar dat kan nog wel even duren. Ik zou hem gewoon bij Amazon kopen.

Ozric Spacefolk
Wat bezielt de band (en Ehart) om een drumsolo op een studioplaat te zetten (How My Soul Cries Out for You). Is overigens niet de eerste keer. Hij deed dit ook al op Incomudro - Hymn for the Atman op Song for America.

Wel een erg vette hardrockplaat is dit uiteindelijk geworden. Veel minder symfonisch dan oudere Kansas-platen.
Wat mij betreft toch nog steeds een goede Kansas-plaat.

avatar van Casartelli
Ozric Spacefolk schreef:

En ook op een nummer op het debuut waarvan de naam me even ontschoten is...

Ozric Spacefolk
Oei, die luister ik niet vaak. Dan maar even doen. Maken we er een Kansas dagje van...

avatar van marathonman
On the other side en Angels have fallen haalden het niveau van de vorige albums nog, jammer daarna was het over voor mij.....Steve Walsh man oh man wat een stem destijds...

avatar van Rudi S
Ah glimps of home is ook goed hoor en de rest, Steve Walsh was inderdaad een fabelachtige zanger!

avatar van B.Robertson
Vind dit een eerste minder Kansas-album. Er springt niets uit, geen enkele song raakt mij echt. Echt matig is het nergens en er zitten ook wel leuke stukjes tussen, maar deze LP wordt hier niet snel (opnieuw) opgezet.

avatar van gaucho
Ja, deze was wel wat minder dan de eerste vijf. Het begin van de neergang, al staan er nog best een paar prima nummers op.
Ik heb dat rommelige middenstuk van How my soul cries out for you nooit begrepen: met die schreeuwen en geluidseffecten. En vervolgens die drumsolo. Haalt het in aanleg best behoorlijke nummer echt omlaag, vind ik. En eigenlijk het hele album wel een beetje. Drumsolo's werken slechts zelden op de plaat.

Monolith houdt ook een koerswijziging in - minder symfonisch, meer compacte hardrock. Een voorbode van wat hierna komen ging.

avatar van RuudC
Over de koerswijziging is al genoeg gezegd. Ook ik vind het jammer dat Kansas die keuze maakte. Ik was alleen wel benieuwd naar hoe de band na Point Of Know Return zou gaan klinken. Ergens ging ik er wel een beetje van uit dat het succes van Dust In The Wind het geluid zou gaan bepalen. Dat gebeurt natuurlijk niet. Aanvankelijk ligt Monolith erg in lijn met de voorgangers. On The Other Side, People Of The South Wind, Angels Have Fallen etc. doen niet onder voor de kortere nummers van de vorige plaat. Prima werk. De epics worden alleen wel erg gemist. Kansas levert niet meer het proggeweld dat steevast de smaakmaker was. In plaats daarvan komen de heren met toegankelijke songs met een wat meer commerciele inslag. Niet slecht verder, maar beduidend minder interessant. De eerste helft verdient een dikke 4*, maar de tweede helft een keurige 3*.

Tussenstand:
5. Song For America
6. Monolith

avatar van Rudi S
RuudC schreef:

Tja het zal vanaf nu allemaal wat zwaarder en moeizamer worden, maar goed zo gaat het met een marathon nu eenmaal, gedurende de loop wordt het meestal steeds moeilijker

avatar van Running On Empty
Geweldige hoes bij deze plaat die ik overigens prima te pruimen vind.

avatar van lennert
Met Monolith eindigen de jaren '70 en bewijst Kansas dat ze ook in 'light'-vorm nog steeds aantrekkelijke muziek maken. Het grootste minpunt is het feit dat de teksten allemaal wat simpeltjes zijn geworden, maar de songs lopen voor het gros prima en helemaal Walsh is qua zang helemaal op zijn best. Het album lijkt ook iets gitaargerichter te zijn. Helemaal die felle en hakkende openingsriff op How My Soul Cries Out For You (in combinatie met die heerlijke drumroffels) rockt behoorlijk lekker. Door de tekst voelt het minder als een epic aan, maar als je het instrumentale middenstuk uit context pakt, voelt het toch echt aan als iets dat op een van de vorige albums had kunnen staan.

Away From You heeft eveneens een fantastische vibe met een intro dat me wat aan een band als The Who doet denken. Stay Out Of Trouble is een van de weinigen die me ondanks de fijne zang dan weer niet zoveel doet. Te simpeltjes als thematiek. Met betere teksten had dit album een nog hogere score gehad, maar zoals het nu is kan ik het nog steeds prima behappen.

Tussenstand:
1. Point Of Know Return
2. Song For America
3. Leftoverture
4. Masque
5. Kansas
6. Monolith

Mssr Renard
Dit is een meer dan prima plaat.

In mijn Kansas-jaren (25 jaar geleden, denk ik intussen) had ik alles op lp vanaf het debuut tot en met Vinyl Confessions. Deze vond ik de laatste echt goede. Daarna ben ik milder geworden, en ben ik ook die jaren 80 platen gaan waarderen.

Hier klinkt Kansas meer en meer als Boston en Journey (in de pre-Perry jaren), maar klinkt vooral als zichzelf. Een wat stevigere plaat dan Point of Know Return. Ik vind het wel interessant hoe de plaat begint met een powerballad, en niet direct met een knallendere rocker, maar het is prima zo. Het lijkt een beetje een broertje van The Wall van Leftoverture.

How My Soul Cries Out For You vond ik al direct een beest van een song. Wat een power en heerlijk die drumsolo.

Omdat ik lps draaide skipte je geen songs. Dat is een onhebbelijk dingetje uit de cd-periode en het streaming-tijdperk. Voordeel is dat je dan echt alle songs van begin tot eind kent. En daarom kun je lekker meeblèren op People of the South Wind, wat bijna een soul/funk-song is, en zo van EW&F had kunnen zijn, of Toto. Nou ja, lekkere song toch.

En zo kan ik over elke song wel iets leuks zeggen, feit is: dit is gewoon een steengoede plaat.

bikkel2 schreef:
Je ziet 'm inderdaad niet veel .

Meer dan tien jaar later: ja, dit is een prima Kansas-plaat. Meer rock, minder symfo, maar wel goede rock.

avatar van vielip
Mssr Renard schreef:
en Foreigner (in de pre-Perry jaren)

Ik gok dat je Journey bedoeld?

vielip schreef:

Ik gok dat je Journey bedoeld?

Ja, of Perry moet ooit toetreden tot Foreigner, en we kunnen dan alles tot nu toe beschouwen als pre_Perry Foreigner. Maar inderdaad, ik bedoel Journey. De Schon/Rolie gestuurde hardrock van bijvoorbeeld Next. Daar heeft Monolith wel wat van weg.