Kansas - Monolith (1979)

Label: Kirshner

1. On the Other Side (6:23)
  2. People of the South Wind (3:38)
  3. Angels Have Fallen (6:37)
  4. How My Soul Cries Out for You (5:44)
  5. A Glimpse of Home (6:34)
  6. Away from You (4:23)
  7. Stay Out of Trouble (4:13)
  8. Reason to Be (3:50)
avatar van RuudC
Over de koerswijziging is al genoeg gezegd. Ook ik vind het jammer dat Kansas die keuze maakte. Ik was alleen wel benieuwd naar hoe de band na Point Of Know Return zou gaan klinken. Ergens ging ik er wel een beetje van uit dat het succes van Dust In The Wind het geluid zou gaan bepalen. Dat gebeurt natuurlijk niet. Aanvankelijk ligt Monolith erg in lijn met de voorgangers. On The Other Side, People Of The South Wind, Angels Have Fallen etc. doen niet onder voor de kortere nummers van de vorige plaat. Prima werk. De epics worden alleen wel erg gemist. Kansas levert niet meer het proggeweld dat steevast de smaakmaker was. In plaats daarvan komen de heren met toegankelijke songs met een wat meer commerciele inslag. Niet slecht verder, maar beduidend minder interessant. De eerste helft verdient een dikke 4*, maar de tweede helft een keurige 3*.

Tussenstand:
1. Leftoverture
2. Masque
3. Point Of Know Return
4. Kansas
5. Song For America
6. Monolith

avatar van lennert
Met Monolith eindigen de jaren '70 en bewijst Kansas dat ze ook in 'light'-vorm nog steeds aantrekkelijke muziek maken. Het grootste minpunt is het feit dat de teksten allemaal wat simpeltjes zijn geworden, maar de songs lopen voor het gros prima en helemaal Walsh is qua zang helemaal op zijn best. Het album lijkt ook iets gitaargerichter te zijn. Helemaal die felle en hakkende openingsriff op How My Soul Cries Out For You (in combinatie met die heerlijke drumroffels) rockt behoorlijk lekker. Door de tekst voelt het minder als een epic aan, maar als je het instrumentale middenstuk uit context pakt, voelt het toch echt aan als iets dat op een van de vorige albums had kunnen staan.

Away From You heeft eveneens een fantastische vibe met een intro dat me wat aan een band als The Who doet denken. Stay Out Of Trouble is een van de weinigen die me ondanks de fijne zang dan weer niet zoveel doet. Te simpeltjes als thematiek. Met betere teksten had dit album een nog hogere score gehad, maar zoals het nu is kan ik het nog steeds prima behappen.

Tussenstand:
1. Point Of Know Return