Audio Bullys - Higher Than the Eiffel (2010)

Electronic
Label: Cooking Vinyl

1. Drums (On with the Story) (3:38)
  2. Only Man (3:21)
  3. Daisy Chains (4:14)
  4. Feel Alright (4:31)
  5. Twist Me Up (3:12)
  6. Dynamite (4:11)
  7. Drained Out (2:57)
  8. London Dreamer (4:01)
  9. The Future Belongs to Us (4:55)
  10. Shotgun (4:56)
  11. Dragging Me Down (4:01)
  12. Smiling Faces (4:02)
  13. 17 (3:14)
  14. Goodbye / Only Man [RoK Mix] (11:24)
vondeich
Vet een nieuwe AB!

avatar van bone machine
bone machine (crew)
Benieuwd, hopelijk beter dan hun vorige.

Moet je nog wel aan een album beginnen als het debuut wel aansloeg (alhoewel de houdbaarheid toch wel wat afneemt) en de tweede gewoonweg niet beviel?!
Ja en nee. Ik kon de verleiding niet weerstaan hopende op een meevallertje dus laat maar komen die Eiffel was mijn gedachte.
Al op Drums (On With The Story) hoor je de bekende Audio Bullys saus maar nu een beetje op de manier zoals ook Chemical Brothers op met name hun laatste albums lieten horen. Het opmerkelijke is ook dat het nummer voornamelijk instrumentaal is.
Eigenlijk best een verrassende opener.
Only Man heeft ook wel wat verfrissends: het lijkt wel of de heren hun geluid wat opgepimpt en eigentijdser gemaakt hebben met enig behoud van eigen stijl. Ja, dit bevalt me al weer een stuk beter dan het gebodene op hun vorige album
Bij het horen van Daisy Chains kan de conclusie al voorzichtig getrokken worden dat er gesleuteld is aan de sound en dat dit niet eens zo verkeerd uitpakt. En dit blijft zo de rest van het album waar hier en daar een paar leuke tracks tussen zitten (Shotgun).
Mijn enige bezwaar is wat ik ook bij de voorgangers heb: de 'zang' is te lijzig waardoor het op den duur wat gaat tegenstaan. Toch moet ik het ze nageven dat dit op deze derde een heel stuk verbeterd is en dat ik het een fris album vind geworden die heel wat beter aan te horen is dan de vorige.
Ja, dit krijgt nog wel een vervolg qua draaibeurten want het is plezierig luisterbaar.

avatar van Kos
Kos
Hm.. ik hou juist van die 'smerige' kant van de Audio Bullys.

Die is ook nog aanwezig hoor

avatar van Rhythm & Poetry
1,5
Ze zouden een clip bij Only Man moeten schieten. Dat zou dan wel een zeer catchy en leuk hitje worden. Overigens zal de houdbaarheidsdatum niet al te lang zijn van die track.

Overigens denk ik over het gehele album zo, alleen vind ik geen een track zo leuk als Only Man. Het klinkt allemaal best op een goede manier catchy maar ik denk toch echt dat dit een album is die ik maar zeer zelden ga draaien. Ach ja, eigenlijk valt Higher Than the Eiffel me helemaal niet tegen, had er minder van verwacht. Zal ik het belonen met twee sterren? Ja dat zal ik maar doen.

Rhythm & Poetry schreef:

Dat gevoel heb ik ook: jij bent dan alleen strenger in je beoordeling

Ha, mijn favoriete hooliganhouseband. Ze bestaan nog.

Ze hadden zeker geen geld meer voor nieuwe drugs?

avatar van dr.gonzo
Rhythm & Poetry schreef:
Ze zouden een clip bij Only Man moeten schieten.

Volgens mij hebben ze dat ook gedaan. Only Man

tuktak
yeah london dreamer is de shit ouderwetse audio bullys.

avatar van T91
T91
Ben benieuwd, vond Kiss the Sky wel een aardige banger en Only Man is na een paar luisterbeurten ook beter geworden. Nu het hele geheel maar ff horen.

avatar van Snowblood
Eerste luisterbeurt en ik ben Tevree!

Dit was het wachten waard! Waardering volgt later.

avatar van Snowblood
Opener Drums met daarna Only Man zet het album lekker op gang.

Feel Alright is erg goed, en doet erg Soft Cell-achtig aan.

Smiling Faces doet in het refrein wat The Doors-achtig aan.

Bombastische tracks maar ook wat rustigere songs over gevoelens.

Goodbye is een lekkere afsluiter.

AB Are Back!!

avatar van djarend
Zo, lekker gekocht net, toffe plaat hoor, direct op mijn i-phone gezet, hij is 10x beter dan de vorige

avatar van Gyzzz
Wat is Only Man een vreselijk gezapig prul
Dat nummer is wel het meest inspiratieloze en vlakke dat ik dit jaar ben tegengekomen. Het mist zelfs het lompe karakter dat Audio Bullys het meeste van zijn charme gaf.

aERodynamIC schreef:

Die zang vond ik juist wel leuk, paste wel bij ze vind ik. Hebben ze het echt heel erg veranderd of is het nog wel een beetje vergelijkbaar met hun eerste CD?

avatar van platedraaier
Of het op de eerste cd lijkt, dat durf ik niet te zeggen, want die ken ik niet. Maar ik vind dit een vrolijk zomers plaatje dat af en toe lekker knalt en bij "Twist Me Up" een beetje aan madness doet denken. Over het algemeen kan ik hier niet echt stil bij blijven zitten. Gewoon lekker dus.

avatar van fabblwaps
Ik zit nu bij nummer drie en het klinkt wel lekker tot nu toe, de zang bij nummer drie is typisch Audio Bullys.

avatar van fabblwaps
Klinkt mij iets te gepolijst.
Hoop dat ie nog groeit, hij is in elk geval al een heel stuk beter dan generation.

The Deftone
Kwam deze toevallig tegen op de luisterpaal. Het eerste album dat ik van AB beluister, en het bevalt me wel.

Het eerste nummer is goed om het album te beginnen, en daarna komt meteen een van mijn favoriete nummers van het album, Only Man. Lekker nummer, zang is tof en ook muzikaal is het een leuk nummer.

Verder vind ikook London Dreamer, Shotgun en Kiss The Sky behoren tot beste nummers van het album.

fabblwaps schreef:
Klinkt mij iets te gepolijst.

Daar wil ik op terugkomen, ik luisterde laatst weer hun eerste album en die klinkt juist wat gepolijster imo, maar ook beter.

@ Deftone Je moet hun eerste eens proberen, die is een stuk leuker. De 2e Audio Bullys CD kun je beter links laten liggen, die stelt erg teleur.

avatar van CD-Recensies
Audio Bullys met een geactualiseerde klassieker

De nieuweling (Higher Than The Eiffel) van Audio Bullys heeft een schitterende hoes die precies weergeeft welke emoties de muziek zou kunnen losmaken. Zou kunnen losmaken, want of je hiervoor openstaat ligt aan jou.

Audio Bullys have made a welcome, well-produced and lively returning album that delivers the goods far more often than even fans could have expected. Worth seeking out for times when the Friday night feeling is sorely needed. (bron: www.bbc.co.uk)

Audio Bullys is een Britse bandje bestaande uit zanger/tekstschrijver Simon Franks en DJ Tom Dinsdale. Audio Bullys maakt elektronische muziek in een mix van dance, hiphop, punk en UK Garage. Hun muziek is vooral beïnvloed door hiphopartiesten en spettert van enthousiasme en energie.

Franks en Dinsdale komen beiden uit Londen en starten in 2001 Audio Bullys. Als beginnende DJ’s treden ze in veel clubs en discotheken op en die sfeer is op hun albums terug te horen. Grootste succes in NL scoort hun bewerking van het nummer Shot You Down van Nancy Sinatra. Higher Than The Eiffel is het derde album (naast twee eerder uitgebrachte EP’s).

Met hun nieuwste werk leggen ze de lat hoog neer (hoger dan de Eiffel) en dat maken ze maar ten dele waar. Zeker wel staan er een aantal zeer lekkere nummers op. Hoogtepunt voor mij is Smiling Faces. Voor de één een verkrachting van het origineel van Undisputed Truth uit 1971. Voor mij en hopelijk vele anderen een aangename actualisering van een klassieker. Vooral de jongste generatie muziekliefhebbers zal zich niet storen, omdat ze simpelweg het origineel niet kennen.

De Audio Bullys zijn live te bewonderen op vrijdag 17 april in Tivoli te Utrecht.

Tekst overgenogen van mijn blog cd-recensies.nieuwslog.nl

avatar van dr.gonzo
Moet dat niet vrijdag 16 april zijn

The Deftone
fabblwaps schreef:

Heb de eerste beluisterd, en die is idd nog wat leuker dan deze, bedankt.

Graag gedaan.
Moet dat niet vrijdag 16 april zijn
Of zaterdag 17 april.

avatar van RogerV
Heb m vandmiddag aangeschaft maar hij kan nog niet echt bij me aanslaan. Maar ik doe nog wat pogingen voor ik een stem geef.

Shotgun is btw wel heel vet.

avatar van CD-Recensies
Het was vrijdag 16 april in Tivoli, maar het is afgelast.

Wat een meesterlijk album! Volledig uit het niets weer een ouderwets heerlijk album van de Audio Bullys.. Lekker geproduceerd (vorige album was echt belachelijk hard gemastered) en veel creatieve nummers en ouderwets goede uitstapjes naar andere genres..

Uitschieters: Dynamite, Future Belongs to Us, Shotgun, Only Man, Twist me Up

4,5!

avatar van AdRock
London Dreamer is toch wel erg vet hoor.

avatar van Cinemaniak
AdRock schreef:
London Dreamer is toch wel erg vet hoor.

Ja, geweldig. Echt een stand-out!

avatar van frolunda
Iets beter dan Generations maar het niveau van hun debuut blijft weer ver buiten bereik.Het klinkt allemaal niet onaardig maar het knalt niet echt.Sommige nummers zijn zelfs vrij tam te noemen.
Krappe voldoende.