Stereophonics - Just Enough Education to Perform (2001)

Label: V2

1. Vegas Two Times (4:28)
  2. Lying in the Sun (4:31)
  3. Mr. Writer (5:19)
  4. Step on My Old Size Nines (4:00)
  5. Have a Nice Day (3:25)
  6. Nice to Be Out (3:08)
  7. Handbags and Gladrags * (4:37)
  8. Watch Them Fly Sundays (3:29)
  9. Everyday I Think of Money (3:24)
  10. Maybe (4:34)
  11. Caravan Holiday (3:12)
  12. Rooftop (6:15)
  13. Suprise * (4:07)
avatar van SiSsY bOY
Lekkere plaat dit. Heel veel charisma, vooral Mr. writer en Vegas 2 Times Springen eruit. Dit is ook echt hele leuke muziek als jezelf gitaar speelt. Lekker mee jammen.

avatar van Olivia
Vreemd dat er nog zo weinig berichten zijn geplaatst bij deze.
Voor mij vooral Mr. Writer, Maybe en Rooftop. Qua stijl wel wat meer geitenwollensokken, maar toch aardig grijs gedraaid. Live vond ik ze trouwens ook erg goed tijdens de albumpresentatie waar ik dus een paar jaar geleden bij was.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Heerlijk plaatje. Ik heb alleen medelijden met alle mensen die de normale versie van dit album hebben en het nummer "Handbags en Gladrags" niet kennen! Naar mijn mening is dit namelijk het beste nummer van dit album! Voor de liefhebbers die hem wel hebben, het nummer is toegevoegd!

Stonecoldcrazy
Mijn favoriete Stereophonics album. Elk nummer voegt iets toe.

Ik ga er een paar nummers uitpikken. "Lying In The Sun" klinkt heerlijk zwaarmoedig als een echt liedje van verlangen. Erg meeslepend. "Mr. Writer" heeft dat ook maar is iets meer depri. Maar niet verkeerd hoor. Deprinummer kan erg geweldig klinken. "Have A Nice Day" is fijn om even uit dat depridalletje te komen door de nummers 2 tot en met 4. "Handbags And Gladrags" ook één van de klassiekers van The Stereophonics. Heerlijk gevoelig nummer. Kan niet grijs genoeg gedraaid worden. "Caravan Holiday", tja wat valt daar over te zeggen. De zomer komt er gelukkig aan en met dit nummer is het alvast voorgenieten geblazen. Ik ga voor een vette 4,5!!!

Gave CD...net als alle andere van de Stereophonics. Jammer dat ze op het moment niks meer uitbrengen.

En "handbags and gladrags" is inderdaad een prachtig liedje, maar het origineel is van Rod Stewart.. Geen 'stereophonics klassieker' dus..
Al deden zei het wel beter...:-)

Luister ook eens naar Kelly's uitvoering van 'Nothing compares to u'... super..

EVANSHEWSON
renskevandun schreef:

Al deden zei het wel beter...:-)

Luister ook eens naar Kelly's uitvoering van 'Nothing compares to u'... super..

Er is nèt een nieuwe uit hoor!

Voorlopig is dit de enige die ik heb, een prima stem, de muziek ligt niet ver van The Black Crows, tenminste als ze wat rocken, maar de rustiger nummers overtuigen me toch het meest.
Handbags and Gladrags, dat ik al van Rod Stewart kende blijft een prima song!

***1/2

avatar van A-neet
ik weet echt niet waarom maar als ik deze plaat opzet en ik doe mijn ogen dicht krijg ik het gevoel van een heerlijk warme zomerdag met een stralend blauwe lucht. het om-armd me, en ja... dat vind ik best wel positief.
vooral rooftop vind ik geweldig, wat een tekst! bravo.

avatar van Reijersen
Sterk album van de Stereophonics. Het zit allemaal hoorbaar goed in elkaar en weet volledig te boeien. Dit was het eerste album dat ik van deze band beluisterd en dus een goede binnenkomer.

avatar van Tijn79
Een aardige opvolger van Perfomance..
Het heeft inderdaad zo'n broeierige zomeravond feeling,
ik kan er alleen niet echt hoogtepunten vanaf halen.
Maar dat kan aan de andere kant misschien alleen maar positief zijn
Wat een heerlijk mooie steek onder water is Mr. Writer toch
(naar een recensist van muziekblad Rocksound; goed blad overigens!)

avatar van SoNick
Super cd. Ik weet niet waarom ik de Stereophonics pas echt ben gaan beluisteren in dit jaar. Had altijd al een zwak voor singles als 'Have a Nice Day' en 'Dakota' , maar ben pas dit jaar albums van ze gaan kopen. Ik vind het supermuziek.

avatar van Smoes
Dit was het mooiste optreden wat ik gezien heb op Lowlands , helemaal perfect , liggend op de heuvel bij de Alpha , zonnetje ,biertje het kon niet beter kwa timing en stting....Heerlijke herinnering die ik blijf koesteren.

avatar van Paranoid Android
Tijd niet meer beluisterd, dus maar weer eens opgezet.
Het niveau van de cd blijft prachtig op één lijn, de nummers zijn stuk voor stuk bovengemiddeld. Maar naar mijn smaak blijft het me niet lang genoeg boeien. Maar om af en toe eens op te zetten is wel aardig.

***

avatar van Wickerman
Leuk album. Een meer afwisselende sound dan de voorgaande twee albums. Helaas ligt de nadruk iets teveel op het akoestische, als het nummer 'Suprise' van de Engelse versie een prominente plek had gekregen op dit album dan was het een 5 sterren plaat geweest, nu kabbelt het iets teveel door.

Lekker degelijke rockplaat. Have A Nice Day, Nice To Be Out, Rooftop en het voor mij zeer toepasselijke Everyday I Think Of Money, prachtnummers. Zelfs de cover van Rod Steward, Handbags And Gladrags is zeer te pruimen. Blij dat ik 'm weer eens onder het stof heb uitgehaald

Eigenlijk de enige Stereophonics plaat die ik in zijn geheel kan waarderen.

Heb ik dit album destijds gekocht na ze in het voorprogramma van U2 gezien te hebben (Anwterpen 2001) Dat was echt een super set! Was ik zwaar van onder de indruk.

Later nog een keer gezien als voorprogramma voor Lenny Kravitz, maar dat was echt het tegenovergestelde.. een grote teleurstelling.. (mede door het ruk geluid in de ArenA)

Gelukkig is dit album een bewijs van hun kunnen.. en de stem van de zanger is echt subliem! Ook live!

avatar van Ronald5150
"Just Enough Education to Perform" is een plaat vol meeslepende gitaarpopsongs. Door de stem, het relatief lage tempo en de lage/donkere tonen klinkt de plaat daarnaast ook nog eens behoorlijk melancholisch. Tussen al die melancholiek is dan een lichtpuntje als "Have a Nice Day" dan ook best welkom. Dat blijft een heerlijk nummer en is een mooi breekpunt in de plaat. "Just Enough Education to Perform" is melodieus tussen alle treurigheid door. Ondanks de ogenschijnlijke eentonigheid houden Stereophonics de spanning er behoorlijk in. Soms komt de stem van de zanger wat zeurderig over, maar het past ook weer prima in de sfeer van de plaat. Gewoon prima dus.

Mr. Writer is een pareltje.
Oasis meets Afghan Whigs.
Doet ook denken aan het betere werk van Mansun.